Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

10 Jun '07 -CCR wil zo snel mogelijk zwavelarme scheepsdiesel

STRAATSBURG 10/6 - In één enkele fase (na de voor 2008 voorziene reductie) de brandstof voor binnenschepen naar een zwavelgehalte van 10 ppm brengen en dit zo snel als mogelijk. Dat standpunt heeft de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) in de voorjaarsvergadering ingenomen. De CCR roept bij de bnnenvaart betrokken landen en de instellingen van de Europese Unie op dit standpunt te steunen.

Zie ook:

De CCR wil verder onderzoek doen naar de compatibiliteit van zwavelarme brandstof met oude motoren en streeft naar een met EN 590 vergelijkbare kwaliteitsnorm voor de brandstof van de binnenvaart. Toevoeging van bio-brandstof is in principe mogelijk, maar de CCR wil bij een gehalte van meer dan 5% in ieder geval vooraf aanvullende studies doen naar de effecten voor de binnenvaart.

De invoering van zwavelarme brandstof moet volgens de CCR 'op uniforme wijze voor het geheel van het binnenvaartnetwerk' plaatsvinden, met de mogelijkheid van een versnelde invoering voor afgescheiden wateren.

Stapsgewijs
De Europese Commissie stelde begin dit jaar nog voor het zwavelgehalte van de huidige 2000 ppm in vijf jaar stapsgewijs terug te brengen naar 1000 ppm na 2008, 300 ppm na 2009 en 10 ppm per 31 december 2011. Met 10 ppm (deeltjes per miljoen) zal de brandstof voor de binnenvaart net zo zwavelarm zijn als die voor het vrachtverkeer over de weg.

De nieuwe standaarden moeten de invloed van motorbrandstof op klimaatverandering en luchtvervuiling in de EU terugdringen. Ze zorgen niet alleen voor 'schonere' brandstof, maar maken ook de invoering van voer-, vaar- en werktuigen met minder schadelijke uitstoot mogelijk. Oliemaatschappijen worden verplicht door de ontwikkeling van brandstoffen met een lager CO2-gehalte en van bio-brandstoffen de uitstoot van broeikasgassen tussen 2011 en 2020 met 10% terug te brengen. Dat scheelt tot 2020 zo'n 500 miljoen ton kooldioxide, te vergelijken met de totale uitstoot van Spanje en Zweden bij elkaar geteld.

Zwavelarme diesel
'Lever ons die zwavelarme diesel en we gaan er morgen mee varen', zei Kees de Vries, secretaris van het Bureau Voorlichting Binnenvaart en directeur van Koninklijke Schuttevaer, vorig najaar al in de aanloop naar het BVB-Congres 'Verder kijken dan je schip lang is'. Hij verwachtte snel met de oliemaatschappijen om tafel te zitten. 'Iedereen staat erachter, wij willen doorpakken.'

CDA-Europarlementariër Corien Wortmann nam het mee in haar rapportage over het Europees actieplan Naiades: 'Een Europese verplichting is heel belangrijk omdat binnenvaartondernemers in heel Europa schonere brandstof moeten kunnen tanken.'

EU-transportcommissaris Barrot beloofde in dezelfde oktober-maand een voorstel van de Europese Commissie. Alleen de bunkeraars verenigd in NOVE zagen nog wat praktische problemen, maar daar lijkt in de commissievoorstellen alleszins rekening mee gehouden.

Naschakelingstechnieken
Ook Kantoor Binnenvaart is voor verlaging van het zwavelgehalte en ziet het als een essentiële stap om de uitstoot terug te dringen en gebruik van naschakelingstechnieken mogelijk te maken.De oliemaatschappijen zien geen problemen, meldt Weekblad Schuttevaer, al zal de gasolie wat duurder worden omdat verder ontzwavelen energie kost en investeringen vergt. De prijs van een kuub gasolie kan bij volledige ontzwaveling rond 25 euro stijgen.

Verkeer en Waterstaat is voor versnelde verlaging van het zwavelgehalte en stelde 12 oktober 2006 op een CCR-bijeenkomst over schone brandstof in Straatsburg voor al komend jaar het zwavelgehalte te verlagen van 2000 ppm (deeltjes per miljoen) naar 350 ppm. De meeste scheepsmotoren kunnen daar goed op draaien.

Nadelige effecten
Een dergelijke verlaging van het zwavelgehalte leidt tot een sterke vermindering van de uitstoot van schadelijk fijnstof (roet) en zwaveloxide. ‘Het is ook een voorwaarde voor gebruik van roetfilters en katalysatoren’, zegt De Vries. ‘Dat heeft anders geen zin.’

Volgens roetspecialist Kjelt Remmen van roetfilterfabrikant Emitech, daalt de roetuitstoot met zwavelvrije gasolie met de helft. ‘Voor de paar oude motoren die daar niet tegen kunnen kan uit een flesje zwavelvervanger aan de gasolie worden toegevoegd’, zegt hij in Weekblad Schuttevaer.

Zwavelzuur heeft een reinigend effect en oude motoren krijgen door zwavelvrije brandstof last van aanslag op de zuigers en verlakking van de cilinderwanden. Moderne motoren hebben een schraapring bovenin de cilindervoering die de vervuiling van de zuigerkop afschraapt en zo het gladschuren van de zuigerwand voorkomt (bore polishing).

Zwavel heeft ook een smerend effect in brandstofpomp en verstuivers. Het schraler worden van zwavelvrije gasolie wordt door oliemaatschappijen gecompenseerd met smerende additieven.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel