Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

20 Jun '07 -Uitgebrande vistrawler lag illegaal aan kade Velsen-Noord

VELSEN 20/6 - De vistrawler Willem van der Zwan  SCH302, waarin op 30 januari in Velsen-Noord een grote brand ontstond, had geen vergunning om voor langere tijd werkzaamheden te mogen verrichten. Dat staat in een onderzoeksrapport dat woensdagavond in Velsen bekend is gemaakt, meldt het Haarlems Dagblad.

Dit rapport en een rapport van het Instituut voor Veiligheids en Crisismanagement (COT) over de scheepsbrand concludeert onder andere dat de brandweer de brand sneller onder controle had kunnen krijgen als er eerder externe scheepsbranddeskundigen waren ingeschakeld. Tevens werden de omwonenden slecht op de hoogte gebracht van de omstandigheden en risico`s. Daardoor was niet iedereen bekend met de aanwezigheid van blauwzuurgas in de omgeving van het brandende schip.

De brand op de SCH302 ontstond op 30 januari tijdens werkzaamheden. Pas vier dagen later was de brandweer de brand meester.



Brandweer laat schip 'leegbranden' 

VELSEN 1/2/07 - De brand op de diepvriestrawler Willem van der Zwan SCH 302, die dinsdagochtend ontstond in de haven van Velsen-Noord, is onder controle. De brandweer laat het visserschip 'leegbranden'. Dat hebben de gemeenten Beverwijk en Velsen laten weten. De calamiteit zorgde voor veel overlast in de regio. Geëvacueerde omwonenden zijn weer thuis, 140 bedrijven in het havengebied weer bereikbaar.

Zie ook:

Het is onduidelijk hoe lang het duurt voordat het schip uitgebrand is. Het schip is stabiel, zodat er geen gevaar meer is voor kanteling van het schip. De uitstoot van rook is nihil en de verwachting is dat dit zo blijft. Via bestaande openingen in het schip wordt het binnenste ervan mechanisch geventileerd. Dit is om zicht te krijgen en warmte af te voeren. Door de extra zuurstof zal het binnenste door het vuur kunnen schoonbranden. Het doel van deze werkzaamheden is om binnen afzienbare tijd de brandhaard geblust kan worden.

Het vlaggeschip van rederij W. van der Zwan moet als verloren worden beschouwd. De brand is door nog onbekende oorzaak dinsdagochtend ontstaan op het werkdek, waar isolatiemateriaal vlam heeft gevat. Er zijn geen slachtoffers. Vanwege een grote verbouwing waren er 40 tot 50 mensen aan het werk, die zich allemaal tijdig in veiligheid wisten te brengen.

De SCH 302 ligt al vanaf 2 oktober vorig jaar voor de kade bij Daalimpex in Velsen-Noord voor een grote verbouwing van de koel- en vriesinstallaties en het werkdek. Over een week zou de trawler visklaar zijn. Door Grenco waren op de SCH 302 milieuvriendelijke installaties geplaatst. AFAK Techniek had het werkdek stevig onder handen genomen en ook personeel van bedrijven als Alewijnse en Kranendonk en technische bemanningsleden van de SCH 302 waren bezig met de laatste loodjes.

Controle deugt niet
Vijf jaar geleden brandde een soortgelijk schip uit aan de kade in Schiedam. Ook toen had dat grote gevolgen voor omwonenden en moesten er snelwegen worden afgezet. Volgens de Nederlandse scheepsbouwers deugt de controle niet op risicovol reparatiewerk dat gewoon aan de kade wordt gedaan.

'Als dat brandbare materiaal eenmaal vlamvat, dan kun je daar niet bij. Het jaagt door het hele schip', zegt directeur Ruud Schouten van scheepsbouworganisatie VNSI. Officiele werven kunnen de veiligheid garandeert. Sommige reders, zoals in Schiedam en nu in Velsen, repareren liever buiten een werf. 'Ik denk dat dat een beetje korte termijn beleid is en stoelt op financiele achtergronden. Een andere verklaring heb ik daar niet voor', zegt Schouten in het televisieprogramma Editie.nl

Laten zinken

De brandweer heeft onderzocht of het schip tot zinken moest worden gebracht. Dat kan echter niet omdat het water bij Daalimpex Coldstores waar het schip ligt te ondiep is. Bovendien ontbreekt de noodzaak. Mocht het schip stookolie lekken, dan gaat het zijkanaal dicht.

Twee blusboten uit Amsterdam en Zaanstad zijn ingezet bij het blussen. Vanaf de kade bestrijden brandweerlieden ook het vuur. Zij koelen het schip en gebruiken blusschuim.

Niet gevaarlijk
Concentraties van het giftige blauwzuur en koolmonoxide die in de lucht gemeten werden, waren volgens de politie niet gevaarlijk. Toch werden uit voorzorg ongeveer vijfhonderd mensen geëvacueerd, die in de omgeving van de haven aan het werk waren. De werknemers kregen opvang in het Kennemer Theater in het nabijgelegen Beverwijk. De autoriteiten raadden bewoners in de omgeving van Velsen aan ramen en deuren gesloten te houden.

Door de ernstige rookontwikkeling hadden weggebruikers slecht zicht. Om die reden werden ter hoogte van de Wijkertunnel autowegen gedurende enkele uren afgesloten. Ook sloot luchthaven Schiphol uit voorzorg twee banen. Vliegtuigen konden ongehinderd op andere banen landen en stijgen, zodat passagiers geen vertraging opliepen.

Rederij W. van der Zwan had in augustus 2006 ook al te maken met een brand. Toen ging een pand van het bedrijf in Scheveningen grotendeels in vlammen op. Volgens de reder werd die brand veroorzaakt door kortsluiting.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    En met een vergunning aan boord was er geen brand uitgebroken???? Doe mij er ook zo een!

    happie (Email) - 23 Juni '07 - 16:12



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel