Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet /
Fotolog /
Rusland
30 Nov '04 -BPR-wijzigingen in Staatscourant, 1 december van kracht
DEN HAAG 30/11 - Het 9e wijzigingsbesluit van het
Binnenvaartpolitiereglement is maandag 29 november gepubliceerd in het Staatsblad
en wordt per
1 december 2004 van kracht. Eerdere ingangsdata (1 april, 1 november
2004) bleken door de vele opmerkingen niet haalbaar. VAART! maakt de
PDF-versie direct te downloaden. Janneke Bos van Expertisebureau Bos
vat de belangrijkste wijzigingen samen.
Downloaden
- Negende wijzigingsbesluit
binnenvaartpolitiereglement, Staatsblad 29-11-2004, nr 603 (256 Kb in PDF)
- Wijziging diverse ministeriële regelingen i.v.m. inwerkingtreding Negende wijzigingsbesluit Binnenvaartpolitiereglement, Staatscourant 29-11-2004, 230, pag. 19 (33 Kb in PDF)
- Besluit aanwijzing bovenmaatse schepen, Staatscourant 29-11-2004, 230, pag. 20 (33 Kb in PDF)
- Wijziging Regeling snelle motorboten Rijkswateren 1995, Staatscourant 29-11-2004, 230, pag. 20 (30 Kb in PDF)
- Beschikking aanwijzing bevoegde autoriteiten Binnenvaartpolitiereglement, Staatscourant 29-11-2004, 230, pag. 19 (41 Kb in PDF
Belangrijkste wijzigingen
Er is ten opzichte van het ontwerpbesluit aardig wat gewijzigd.
Sleepboten korter dan 20 meter die geen grote schepen (langer dan 20
meter) slepen, duwen etc. zijn straks een klein schip. Slepen ze grote
schepen dan worden ze als groot schip gezien.
Passagiersschepen kleiner dan 20 meter blijven grote schepen, zij
moeten echter wel als herkenningsteken een gele ruit gaan voeren.
Definitie 'snel schip'
Ook de definitie van een snel schip is sterk gewijzigd. De
verschillende scheepstypen zijn weggelaten en de snelheid is verhoogd
van 30 naar 40 km per uur. Snelle schepen zijn grote schepen die
tijdens het snel varen altijd op radar moeten varen met een dubbele
bemanning in de stuurhut.
Het gebruik van hulpmiddelen om het vrije uitzicht te compenseren is
uiteindelijk toch niet in het 9e wijzigingsbesluit terecht gekomen. Dit
onderwerp wordt opnieuw bekeken en zal in de toekomst wellicht alsnog
in het BPR worden opgenomen.
Stuurboordwal
De belangrijkste wijziging is dat de stuurboordwal-regel belangrijker
wordt dan klein wijkt voor groot. Als een klein schip stuurboordwal
houdt moet een groot schip dat geen stuurboordwal houdt voorrang
verlenen aan het kleine schip. Door het gebruik van de termen 'groot
schip' en 'voorrang verlenen aan' is de tekst nu een stuk leesbaarder
geworden. Diverse situaties worden nu apart beschreven waardoor het
aantal verwijzingen een stuk kleiner is geworden.
Publicatie
Behalve deze wijzigingen is er nog veel meer veranderd.
Meer informatie over de belangrijkste wijzigingen van het 9e wijzigingsbesluit is te vinden in de publicatie '
BPR 2004. Wat is er veranderd?'.
Hierin worden de belangrijkste wijzigingen voor alle schepen, kleine
schepen, snelle motorboten, duikers, grote zeilschepen en grote
motorschepen behandeld.
De publicatie kan voor € 7,50 inclusief porto- en verzendkosten worden besteld
bij Expertisebureau Bos, e-mail:
h.bos@kader.hobby.nl of tel: 0251-230050.
Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:
+++ meer...
Reacties: