Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

30 Nov '04 -BPR-wijzigingen in Staatscourant, 1 december van kracht

DEN HAAG 30/11 - Het 9e wijzigingsbesluit van het Binnenvaartpolitiereglement is maandag 29 november gepubliceerd in het Staatsblad en wordt per 1 december 2004 van kracht. Eerdere ingangsdata (1 april, 1 november 2004) bleken door de vele opmerkingen niet haalbaar. VAART! maakt de PDF-versie direct te downloaden. Janneke Bos van Expertisebureau Bos vat de belangrijkste wijzigingen samen.

Downloaden

Belangrijkste wijzigingen
Er is ten opzichte van het ontwerpbesluit aardig wat gewijzigd.
Sleepboten korter dan 20 meter die geen grote schepen (langer dan 20 meter) slepen, duwen etc. zijn straks een klein schip. Slepen ze grote schepen dan worden ze als groot schip gezien.
Passagiersschepen kleiner dan 20 meter blijven grote schepen, zij moeten echter wel als herkenningsteken een gele ruit gaan voeren.

Definitie 'snel schip'
Ook de definitie van een snel schip is sterk gewijzigd. De verschillende scheepstypen zijn weggelaten en de snelheid is verhoogd van 30 naar 40 km per uur. Snelle schepen zijn grote schepen die tijdens het snel varen altijd op radar moeten varen met een dubbele bemanning in de stuurhut.
Het gebruik van hulpmiddelen om het vrije uitzicht te compenseren is uiteindelijk toch niet in het 9e wijzigingsbesluit terecht gekomen. Dit onderwerp wordt opnieuw bekeken en zal in de toekomst wellicht alsnog in het BPR worden opgenomen.

Stuurboordwal
De belangrijkste wijziging is dat de stuurboordwal-regel belangrijker wordt dan klein wijkt voor groot. Als een klein schip stuurboordwal houdt moet een groot schip dat geen stuurboordwal houdt voorrang verlenen aan het kleine schip. Door het gebruik van de termen 'groot schip' en 'voorrang verlenen aan' is de tekst nu een stuk leesbaarder geworden. Diverse situaties worden nu apart beschreven waardoor het aantal verwijzingen een stuk kleiner is geworden.

Publicatie
Behalve deze wijzigingen is er nog veel meer veranderd.
Meer informatie over de belangrijkste wijzigingen van het 9e wijzigingsbesluit is te vinden in de publicatie 'BPR 2004. Wat is er veranderd?'. Hierin worden de belangrijkste wijzigingen voor alle schepen, kleine schepen, snelle motorboten, duikers, grote zeilschepen en grote motorschepen behandeld.
De publicatie kan voor  € 7,50 inclusief porto- en verzendkosten worden besteld bij Expertisebureau Bos, e-mail: h.bos@kader.hobby.nl of tel: 0251-230050.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Het is mij niet helemaal duidelijk.
    Als ik met een jachtje de Gelderse IJsel af kom en er komt opvaart met een blauw bord, vaar ik gewoon ook blauw al wordt in de beschrijving van de turf roete aan gegeven dat ik SB wal moet varen. Wat nu met het nieuwe regelemend? Ik stel voor om alle jachten die gebruik maken van de vaarwaters van de beroeps vaart uit te rusten met een fel knipperlicht dan voorkom je verwarring zeker voor de beroeps vaart

    Van Strien Jan (Email) - 06 December '04 - 13:52




Naar de openingspagina VAART! Actueel