ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!

VAART!Nieuwsnet
als favoriet op
Technorati



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

© 2002-2007
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'
XML: RSS Feed
XML: Atom Feed

Belgische schippersvoorman: 'Speeluurtje ISPS voorbij!'

ANTWERPEN 27/1 - 'Het speeluurtje is voorbij', zei VBR-voorzitter Amand Bauwens vrijdagavond over de havenbeveiligingscode ISPS. In zijn jaarrede voor de Vereniging van Belgische Reders der Binnen- en Rijnvaart waarschuwde hij de havenautoriteiten: 'Wanneer schippers boos worden, dan worden ze goed boos. En pas op als onze dames zich ermee gaan bemoeien... Zij dulden het niet langer meer dat zij met kroost en de boodschappen voor een poort staan te wachten en niet binnen mogen!'

Lees verder...

NRW wijkt voor Brusselse dreiging: hele Beneden-Rijn natuurgebied

DÜSSELDORF 26/1 - De Beneden-Rijn tussen Bad Honnef en Emmerich wordt aangemerkt als natuurbeschermingsgebied in de zin van de Europese Habitat-richtlijn. 'Nicht nachvollziehbar', onbegrijpelijk noemt het Bundesverband Deutsche Binnenschiffahrt (BDB) dit besluit van de deelstaatregering Nordrhein-Westfalen (NRW). Volgens milieuminister Uhlenberg is er geen gevaar voor de Rijnvaart en de regionale werkgelegenheid.

Lees verder...

Duitse schipper mag herinvesteren

BERLIJN 19/1 - Duitse schippers kunnen voortaan hun boekwinst op de verkoop van een schip volledig herinvesteren in een ander schip. Het Bondskabinet besloot woensdag tot wijziging van de omstreden §6b Einkommenssteuergesetz (EStG) ten gunste van de binnenvaart, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2006. Eerder moesten schippers na verkoop eerst afrekenen met de fiscus. Dat plaatste ze in een ongelijke concurrentiepositie met bijvoorbeeld Nederlandse collega's.

Lees verder...

NAIADES-actieplan trekt binnenvaart naar voren in Europees vervoersbeleid

BRUSSEL 17/1 - Het NAIADES-actieplan, dinsdag gelanceerd door vice-voorzitter Jacques Barrot van de Europese Commissie, trekt de binnenvaart met veel ambitie naar voren in het Europees vervoersbeleid. Meer goederen over het water vervoeren helpt de steeds toenemende goederenstromen in goede banen te leiden, stelt Barrot. 'Het NAIADES-actieplan levert een bijdrage tot de Europese strategie voor groei en werkgelegenheid.'

Lees verder...

Noodklok over zand- en grindvervoer per binnenschip

Open brief CBRB aan het bouwend bedrijfsleven
ROTTERDAM 13/1 persbericht CBRB - Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart heeft in een open brief aan de organisaties van het bouwend bedrijfsleven de noodklok geluid over de situatie in het vervoer van bouwgrondstoffen per binnenschip. Uit een te publiceren rapport van het economisch onderzoek instituut NEA, met als titel “Kostenindex voor de zand- en grindvaart-uitgave 2005”, afgezet tegen tarieven die daadwerkelijk in de markt worden betaald, blijkt dat de economische situatie van het gespecialiseerd vervoer van zand en grind per binnenschip in zeer veel gevallen dramatisch slecht is. Het verschil tussen de berekende kostprijs en de daadwerkelijk verkregen inkomsten is vaak niet minder dan 25%.

Lees verder...

Aan Moezel en Saar helpt geen Maut

KEULEN 2/1 - Met 14,5 miljoen ton lading in 2004 is de Moezel de zwaarst belaste Duitse vaarweg, eigenlijk maar berekend op een jaarlijks volume van 10 miljoen ton. De rivier kampt door de sterke Franse kolenimport bovendien met een grote onevenwichtigheid tussen op- en afvaart, waardoor maar 60% van de schepen geladen af komt (van de Saar 40%). Hier helpt geen Maut. Containers zijn te lang onderweg. Lees verder...

Na twaalf jaar marifoon op bruggen Sluiskil en Sas van Gent

TERNEUZEN 5/1 - De bruggen Sluiskil en Sas van Gent zijn sinds 1 januari 2006 bereikbaar op marifoonkanaal 11. Na meerdere schadevaringen heeft de binnenvaart daar twaalf jaar lang bij Rijkswaterstaat op aangedrongen. Een jaar geleden zou het na veel discussie en halve toezeggingen dan eindelijk geregeld zijn. 'De aanhouder wint', zegt Pierre Verberght van de Belgische binnenvaartorganisatie VBR in het VAART!Forum. Hij heeft evenals Koninklijke Schuttevaer geen gelegenheid voorbij laten gaan om de vaarwegbeheerder aan de jas te trekken. 'Het is wel erg dat er zo een lange tijd nodig is om de twee hoorns die in Terneuzen in de schuif lagen naar de bruggen te brengen en aan te sluiten.'

Lees verder...

Kalender

Zoeken...

Laatste Reacties


ikke (Jura en Atlantic …): Er was eens een F M, Hij/Zij vind zich geweldig maa…
G.Leiva Parker (Servisch investee…): Guten morgen, suche Frachtraum / günstige Frachtrat…
Ed (Binnenvaartschip …): Oh ja, laat dat zware bij schade maar weg!!!
Ed (Binnenvaartschip …): Vastgestelde oorzaak: Kortsluiting in de stopmagnee…
yarinya (Vermiste zeiler I…): Allereerst heel veel sterkte voor de nabestaande, …
hp (Binnenvaartschip …): Beste sjef, Vaak kan de kopschroef ook op het voors…
P.Vis (Kamer stemt in me…): L.S., Ik vaar in mijn vrije tijd regelmatig als v…
rob. s. (Jura en Atlantic …): waar gaat het allemaal om
wim (Jura en Atlantic …): Jammer hoor dat er van die zielige mensen zijn die …
Stephan (Aantal overtredin…): Terecht!!!

Archieven


01 Jul - 31 Jul 2008
01 Jun - 30 Jun 2008
01 Mei - 31 Mei 2008
01 Apr - 30 Apr 2008
01 Mrt - 31 Mrt 2008
01 Feb - 28 Feb 2008
01 Jan - 31 Jan 2008
01 Dec - 31 Dec 2007
01 Nov - 30 Nov 2007
01 Okt - 31 Okt 2007
01 Sep - 30 Sep 2007
01 Aug - 31 Aug 2007
01 Jul - 31 Jul 2007
01 Jun - 30 Jun 2007
01 Mei - 31 Mei 2007
01 Apr - 30 Apr 2007
01 Mrt - 31 Mrt 2007
01 Feb - 28 Feb 2007
01 Jan - 31 Jan 2007
01 Dec - 31 Dec 2006
01 Nov - 30 Nov 2006
01 Okt - 31 Okt 2006
01 Sep - 30 Sep 2006
01 Aug - 31 Aug 2006
01 Jul - 31 Jul 2006
01 Jun - 30 Jun 2006
01 Mei - 31 Mei 2006
01 Apr - 30 Apr 2006
01 Mrt - 31 Mrt 2006
01 Feb - 28 Feb 2006
01 Jan - 31 Jan 2006
01 Dec - 31 Dec 2005
01 Nov - 30 Nov 2005
01 Okt - 31 Okt 2005
01 Sep - 30 Sep 2005
01 Aug - 31 Aug 2005
01 Jul - 31 Jul 2005
01 Jun - 30 Jun 2005
01 Mei - 31 Mei 2005
01 Apr - 30 Apr 2005
01 Mrt - 31 Mrt 2005
01 Feb - 28 Feb 2005
01 Jan - 31 Jan 2005
01 Dec - 31 Dec 2004
01 Nov - 30 Nov 2004
01 Okt - 31 Okt 2004
01 Sep - 30 Sep 2004





Naar de openingspagina VAART!Actueel