Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.VAART! is één en al Bits, Bytes en Binnenvaart Naar de openingspagina VAART! Actueel
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | WATERSPORT | HAVENS | TOELEVERING

Editie 8.7 van 16.10.2008
© 2001-2008 VAART!Info

VAART!Familie is een mailinglist over alledaagse zaken en het werken en leven aan boord. Ben je klaar voor een dagelijkse mailchat? Meld je aan:

Naam (en scheepsnaam):
E-mailadres:

Berichten in VAART!Familie verschijnen alleen per e-mail, niet op het web.

SOFA verschijnt zowel in VAART!Familie als op het web.

Wil je liever niet de berichten van VAART!Familie, maar wel de tweewekelijkse SOFA? Meld je dan hieronder:

Naam (en scheepsnaam):
E-mailadres:

Aan- en afmelden
kan ook op het ledenformulier

Anderen informeren over SOFA? Print de flyer!

Vorige afleveringen:

0806 - 0805 - 0804 - 0803 - 0802 - 0801
0710 - 0709 - 0707 - 0706 - 0705 - 0704 - 0703 - 0702 - 0701
0616 - 0615 - 0614 - 0613 - 0612 - 0611 - 0610 - 0609 - 0608 - 0607 - 0606 - 0605 - 0604 - 0603 - 0602 - 0601
0517 - 0516 - 0515 - 0514 - 0513 - 0512 - 0511 - 0510 - 0509 - 0508 - 0507 - 0506 - 0504 - 0503 - 0502 - 0501
0418 - 0417 - 0416 - 0415 - 0414 - 0413 - 0412 - 0411 - 0410 - 0409 - 0408 - 0407 - 0406 - 0405 - 0404 - 0403 - 0402 - 0401
0320 - 0319 - 0318 - 0317 - 0316 - 0315 - 0314 - 0313 - 0312 - 0311 - 0310 - 0309 - 0308 - 0307 - 0306 - 0305 - 0304 - 0303 - 0302 - 0301
0221 - 0220 - 0219 - 0218 - 0217 - 0216 - 0215 - 0214 - 0213 - 0212 - 0211 - 0210 - 0209 - 0208 - 0207 - 0206 - 0205 - 0204 - 0203 - 0202 - 0201
0115 - 0114 - 0113 - 0112 - 0111 - 0110 - 0109 - 0108 - 0107 - 0106 - 0104 - 0103 - 0102 - 0101

Zoek in VAART!Sofa:



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel !

Elke week 'n keer !

Veil je eigen handel!
Actueel aanbod

Elke vrijdag
van 22.00-23.00 u.

Kom sfeerproeven in
VAART! Café Live
NOS-tt
Damrak
Pegel
RWSbvs
2.Kamer
ANP|Tijd
Banen
Gasolie
Route
Tel.gids
NSIntOV
't Weer

Klik voor afstandsbediening
Actueel
Archief
Bankzaken
Bedrijf
Café
Column
Forum
Historie
ICQ-groep
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
NieuwsNet
Planner
Reizen
Software
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Watersport
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek
 

Sofa hèt luchtige e-zine voor de binnenvaart
Gemaakt door: Lilian  henriette  Dia  Ingrid  Peter  
Volgende SOFA ± 15 november 2008

SOFA PANEL:

De uitslag van onze 'Ligplaatsenpeiling'

HAFENBECKEN 1:

Vanuit de scheepvaart wordt gemeld

EXTREEM LIGGEN:

De rots in Rheinfelden

VAREND VRIJGEZEL:

Naar Ajman

WOORDENKRAAM:

Op Weg naar Utopia

BOEKENWURM:

Het begin van de Queensland trilogie

ONLINE RODDELS:

Sophie Hilbrand, Hans Klok, Toppers, Jamie Lynn Spears

RECEPT:

Captains diner

TIP:

Kledinglabels

OP DE HAK:

Vreemdgaan en de tuin

KOMKOMMERTIPS:

Nieuw bedrijfsreglement

VOLGENDE SOFA:

Decembermaand en varen

ABONNEMENT:

Lid worden?

COLOFON:

Wie, wat en bijdragen

SOFA PANEL:

Door: Ingrid

De uitslag van onze 'Ligplaatsenpeiling'

Wij vroegen jullie of je al verbetering ziet in het aantal ligplaatsen?


Vijfentwintig procent ziet verbetering.
Vijfenzeventig procent heeft nog niets zien gebeuren.

"In Nederland niet, maar aan de Duitse kanalen wel.Daar worden ligplaatsen gerenoveerd inclusief stroomkasten. Het aantal ligplaatsen wordt helaas minder, wat niet logisch is in verband met de langere schepen."

"Nee, ik heb nog niets zien gebeuren en als de bestaande ligplaatsen al verbeterd zouden worden, er vérdwijnen voornamelijk ligplaatsen!!!!!"

"Ja, in Amsterdam... We liggen nu op de nieuwe deze week vrijgegeven kegelwachtplaats in de ADM-haven.
Dit zijn twee steigers (voor samen acht schepen) waarvan er gisteren alweer één vanwege verkeerde planning afgeplakt werd en dus door kegelschepen niet meer gebruikt mag worden.
Het steiger is te dicht bij de overgebleven ouwe woonarkenbootjesboel, wat officieel woongebied blijkt te zijn... Had de planning 'over het hoofd gezien'.
Er wordt wel aan gewerkt maar het duurt lang, de aannemer is op 'tijd' ingehuurd en niet op 'klus'... En de plannen veranderen bij elk 'overhemd' dat er naar kijkt (aldus de 'overallen')."

"Niets te zien. In Lobith zitten ganzen, dus de milieumaffia zal hier tot het uiterste gaan.
Er is inmiddels een financiële wereldbrand. Dat betekent dat de regering inmiddels al acht miljard regeringsgeld in Fortis steekt. Welk budget daarvoor op de slachtbank gaat, jullie mogen raden. Maar het antwoord weten jullie wel.
En in Duitsland speelt hetzelfde, maar daar zijn de bedragen nog groter."

"Ja, langs de Main wordt het gelukkig steeds beter. Langs de Rijn wordt het steeds slechter. Wat er gebeurt gaat juist TEN KOSTE van ligplaatsen (Wesel, Brohl, Bingen etc. etc.)"

"Er liggen wel mooie plannen, maar of wij dat nog mee gaan maken is de vraag."

"Waar, waar? Eerder merk ik passiviteit. De binnenbuit van de KSV met WSD Sudwest, daar zie ik nog geen concrete vormen.aannemen. U weet nog wel tussen Weil/Rh en Oberwinter. Haven Brohl (privé haven), Ehrenbreitstein haven (wat wil je hier kwijt?), Sondernheim (dukdalven over 300 meter), Bingen haven... Houd er rekening mee dat Keulen Rheinaukade tot verboden liggebied gaat worden, diverse bewoners zijn al aan het klagen."


En: "Waar zijn de knelpunten het grootst in jouw vaargebied?"


"Overal. Wesseling-Godorf, Ludwigshafen, Amsterdam, Rotterdam, Terneuzen (buitenkant), Nijmegen-Weurt."

"In het weekend aan alle Nederlandse ligplaatsen waar je een beetje veilig van boord kunt zonder in de weg te liggen of gauw ingebroken wordt.
Op de Duitse kanalen is altijd wel een geschikt plekje te vinden, inclusief stroomkasten. En de auto kan er altijd af en je vuilnis netjes weggegooid, ook grof vuil."

"Dat zou ik zo een, twee, drie niet kunnen zeggen. Alhoewel het tegenwoordig vaak passen en meten is in de haven van Basel met al die enorme grote schepen."

"Tot voor kort was ons vaargebied tussen Andernach en Rheinfelden. Gemakkelijk de auto ervan af was in Andernach, maar leeg of bij hoger water. Lahnstein, Basel, op een enkele sluis, Birsfelden.
Dat zijn dan de havens waar wij komen. De hele Boven-Rijn is gewoon een probleem. Karlsruhe zal best mogelijk zijn, maar daar komen wij dus nooit. Germersheim had twee mogelijkheden, maar daar is er inmiddels een van afgevallen.
Als wij naar Rheinfelden gaan en een vrij weekend boven hebben, proberen we of we in Basel of Birsfelden kunnen blijven, want in Rheinfelden kun je nauwelijks met een touw aan wal. Bemanning en vervoermiddelen kunnen nog moeilijker aan wal.
Wallersheim is voor ons een probleem. Basel gaat nog wel, maar een poos geleden lagen wij tegenover Gondrand aan het onderste muurtje, met motorpech. Om elf uur 's avonds staat iemand gestresst te roepen dat we weg moeten vanwege de passagiersvaart. En het desbetreffende schip bleef een half uur of zo naast ons drijven met enorme schijnwerpers.
Toen bleek dat we niet vertrokken is het maar achter ons gaan liggen. Notabene een afmeerplaats voor droge lading schepen en daar word je tegenwoordig zelfs weggestuurd. Dus in Basel wordt het voor de beroepsvaart ook minder, want St. Johann gaat ook weg.

"De wéreldhavens Rotterdam en Amsterdam, voor kegelschepen schaarse ligplaatsen (of alleen een paar palen zonder steiger naar de wal)."

"De hele Rijn tot Bazel. De Moezel is ook een farce."

"Langs de Rijn."

"Vooral tussen Lobith en Ruhrort. Overnachten op de ongebruikte steigers in de oliehaven van Wezel heeft ons al een bekeuring opgeleverd, in de haven van Emmelsum schijn je wel eens weggestuurd te worden door de WSP en voor anker liggen is tegenwoordig geen pretje meer, bovendien kun je dan niet van boord af."

"Tussen Iffezheim en Mannheim. Alle sluizen van Kembs tot Neuhof = slechte palen, te zwak, of niet aanwezig, niet de juiste afstand."



Heb jij een oplossing voor het probleem?


"Havens graven! Hoelang zwammen ze al niet over een grote vluchthaven bij Weurt?"

"Geld van de overheid voor de aanleg van extra ligplaatsen met faciliteiten, maar dan wel door mensen met ervaring op dit gebied de boel laten invullen.
En niet zo: ik heb me laten vertellen dat iemand vroeger die zelf geen auto had bij de autoafzetplaats in Zwolle Holtenboek ging vertellen dat de planken maar wat ingekort moesten worden. Hierdoor moet je zelf als wrijfhout tussen auto en reling staan!!"

"Niet iedere beschikbare plek langs het water volbouwen met woningen, zodat de schepen moeten wijken."

"De binnenvaart zou meer met een mond moeten praten. In je eentje iets proberen te bewerkstelligen lukt niet. De IA afdeling van Schuttevaer is er druk mee in de weer."

"Als die wereldhavens zich eens realiseren dat ze geen wereldhaven zijn geworden omdat ze aan zee liggen, maar doordat ze een goede achterlandverbinding over water hebben met de daarbij behorende binnenvaart, en als ze dit dan eens naar waarde schatten en aandacht geven zijn we al een heel eind opgeschoten.
Nu denken de wereldhavenautoriteiten voornamelijk in zeeboten, overslagbedrijven, treinen en vrachtwagens. Een jammerlijk voorbeeld hiervan is de promotie-dvd die Havenbedrijf Rotterdam de wereld rondstuurt om hun capaciteiten kenbaar te maken aan potentiële klanten... De binnenvaart wordt alleen zijdelings genoemd."

"Haal geld weg bij ontwikkelingshulp, Nederland betaalt teveel, en deskundigen zeggen dat het sowieso goed geld slecht geld achterna werpen is.
Sluis de subsidie aan Plan, Cordaid , Milieu defensie, Platform Nederland etc om naar onze projecten."

"Schepen laten liggen op plaatsen waar het gewoon kan, zonder daar zo moeilijk over te doen, en onderhoud aan bestaande ligplaatsen (bijv. kade Rijnhaven Wesel)"

"De oplossing is eenvoudig, maar er gebeurt gewoon niets. Ik begrijp ook niet dat de binnenvaart niet wordt gezien als een van de oplossingen om de files op de wegen te verminderen."

"Niet zeiken, maar doen wat afgesproken is."



Hoe zit jouw ideale ligplaats eruit?


Vijfenzeventig procent wil de auto ter plekke aan de wal kunnen zetten.
Honderd procent vindt dat er een autosteiger in de buurt moet zijn.
Tweeënzestig procent wil graag de auto naast het schip kunnen parkeren.
Vijfentwintig procent ligt graag vlakbij de winkels.
Nog eens vijfentwintig procent vindt een brievenbus in de buurt handig.
Honderd procent wil een makkelijke afloop, dus bijvoorbeeld met een normale trap en niet een steile ladder in de muur.
Zevenendertig procent houdt van een natuurgebied waar je lekker kunt wandelen.
Twaalf procent wil een speeltuin voor de kids.
Vijfentwintig procent heeft graag een horecagelegenheid in de buurt.

"Een veilige plaats met stroomkasten, autoafzetplaats op de plek waar je ligt, verlicht en inname van afval. En het liefst een paar kilometer van de autosnelweg af."

"Alle van de bovenstaande punten. Alleen de speeltuin is wat ons betreft minder noodzakelijk, maar misschien wel leuk voor buren met kinderen."

"Wegen en paden naar de openbare weg moeten vrij van obstakels zijn. Je moet op een brancard afgevoerd kunnen worden. Minimaal een schipperspoortje dat altijd open staat."

"Vuilniscontainer aanwezig, en veel steigers zodat je niet meer als nummer 2/3/4 ligt, waardoor je nog aan boord gebonden bent omdat de buurman er misschien tussenuit moet."

"Openbaar vervoer op korte afstand aanwezig en een calamiteiten/info-bord met lokale info."

"Precies zoals hierboven omschreven ;-) Maar meest belangrijk is dat je er rustig ligt (haven dus) en waar je van boord af kan, zonder opgesloten te zitten.
Van alle goede faciliteiten die je verder hierboven schrijft, vind ik het belangrijk dat de auto eraf gezet kan worden.

"Eigenlijk alles wat de omgeving goed leefbaar maakt, maar natuurlijk vooral de gelegenheid om de auto af te zetten en een veilige en rustige ligplaats."

"Dukdalven of drijvende steiger, bescheiden verlichting maar wel functioneel, robuust, landgang, informatievoorziening zoals platte grond, arts, taxinummer, straatcode voor route planner."


Naar het begin van SOFA e-zine.

HAFENBECKEN 1:

Door: KSV-Gelderlandmail

Vanuit de scheepvaart wordt gemeld

Zij die gewend waren de auto op de wal te zetten aan kade bij Raiffeisen in Hafenbecken I moeten goed in de gaten houden dat het terrein naast het veevoederbedrijf (u weet wel de plaats waar een aantal jaren geleden heel veel hout werd overgeslagen na een zware storm) afgesloten is. Een lid van KSV liet gisteren weten dat er nog wel een klein voetgangerspoortje is, maar met een personenwagen lukt het niet meer de openbare weg te bereiken.
Op werkdagen en tijdens de uren dat er gewerkt wordt kan het wel bij Raiffeisen, maar dan kunnen schepen die ter plekke lossen of laden de mogelijkheden beperken.
Aan de andere zijde zijn er (nog) geen beperkingen.
In een gesprek met de havenmeester heeft datzelfde lid het gehad over de ligplaatsen in de nabije toekomst. Er zijn plannen om in Hafenbecken II faciliteiten te gaan realiseren. Dus afmeervoorzieningen en een autoafzetplaats.

Naar het begin van SOFA e-zine.

EXTREEM LIGGEN:

Door: henriette

 

De rots in Rheinfelden

Een collega plaatste eens een hilarische serie van een afmeergelegenheid in Rheinfelden op haar weblog. Je kunt het schip fijn op een rots afmeren. Alhoewel hilarisch? Volgens mij is het triest.
www.vofmontignac.nl/weblog/pivot/entry.php?id=49

Naar het begin van SOFA e-zine.

VAREND VRIJGEZEL:

Door: Peter

Naar Ajman

Hier nog nekeer paar letterkes die woorden vormen, van mij se.
Het is idd een tijdje stil geweest, maar heb het beetje druk gehad. Maar eindelijk is alles rond se...dus kan er mee naar buiten komen...

M'n contract is getekend...mijn appartement opgezegd...verhuisdatums vastgelegd...

Rest van papieren kan ik pas op laatste veranderen en aanpassen.
Enkelen, die veel voor me betekenen, hadden me van dit voornemen af kunnen houden, maar helaas pindakaas, die hadden dit niet door...

Mijn verhuisdatum ligt dus op 5 en 6 januari, dan kan hier voor den blok niemand parkeren, gezien er die dagen ne container gaat staan. De verhuis opzich zal door Nederlandse firma gebeuren, gezien de 3 Belgische die ik aangeschreven had, zelfs de leesbevestiging niet terug gestuurd hebben.
Zelf vertrek ik enkele dagen later, als alle papieren in orde zijn. Zodanig dat ik ginder geen miserie heb om alles in orde te maken.

Ik ga naar Ajman, vlakbij Dubai, om voor Nederlands bedrijf 'Linden shipping international' te werken, dat daar al bijna 25 jaar gevestigd is. M'n job daar is officieel operating manager, hetgeen wij in de binnenvaart walkapitein noemen.
Het regelen van bunkeringen, verlof van personeel, proviand, reparaties proberen in schema te brengen en dergelijke meer.

Het is voorlopig een contract van 3 jaar. Lijkt lang, maar heb elk jaar nog een maand verlof die ik mag doorbrengen waar ik wil, dus kans zit er wel in dat dit Belgie wordt. Maar dat hangt van verschillende omstandigheden af. En dit contract kan nog verlengd worden, mits wederzijds akkoord.

Ik neem deze kans gewoon aan, om alles te verwerken wat er laatste jaren gebeurd is in m'n priveleven en beroepshalve kan ik momenteel ook effe niemeer verder, maar wil weer geen 4 maanden gaan thuis zitten zoals vorig jaar.
Tis ook een unieke kans, die weer andere deuren kan openen voor in de toekomst, dat is iets wat ge nooit opvoorhand weet. Maar als het niet bevalt, heb nog altijd mijn huidig beroep waar ik op kan terugvallen, al denk ik niet dat dit nodig zal zijn. Maar ge weet nooit, wegens medische of persoonlijke omstandigheden dat ik vervroegd terug moet keren.
Als ik deze kans laat schieten, dan ga ik me blijven afvragen 'had ik het aangekund'. Nu probeer ik da gewoon en we zien wel waar we uitkomen.

Dus bij deze: Dubai here I come, Flanders is sending his sons over the world...

Naar het begin van SOFA e-zine.

WOORDENKRAAM:

Door: Lilian

Op Weg naar Utopia

Even een belletje naar de havenmeester van Utopia en bij aankomst stonden zijn mannetjes alweer klaar om voor en achter een touwtje aan te pakken. Even later stond de havenmeester zelf aan het schip: 'Goedenmiddag, welkom in Utopia'. En overhandigde de schippersvrouw een boekje met daarin vermeld de uitgebreide dienstverlening in deze haven. De boodschappen thuisbezorgd, huisarts-, tandarts- en dierenartsbezoek aan boord, stroom van de wal, drinkwaterkraan voor het schip, de vuilcontainers iets verderop. 'Zullen we u even helpen met de auto aan de wal zetten? We hebben voor u al een parkeerplaats gereserveerd. En als u over een uurtje nog aan boord bent, breng ik u het welkomspakket van onze middenstand.'

O ja, een welkomstpakket! Dat was de schippersvrouw alweer helemaal vergeten en verheugde zich op een lekker flesje wijn, wat luxe broodjes en de andere lekkere hapjes. Het is altijd weer een feest om naar Utopia te varen.

Bezorgd vragen wij ons af: wanneer worden fatsoenlijke ligplaatsen écht een utopie?


Naar het begin van SOFA e-zine.

BOEKENWURM:

Door: Lilian
M.m.v. Dia

Het begin van de Queensland trilogie

Reis naar Queensland

Bonnie Leon

Beide vrouwen keken naar een bruin vogeltje dat op de vensterbank was geland. De wind speelde met zijn veren. Een paar seconden later vloog het weg. Callie aarzelde. 'Denkt u dat het vogeltje zal terugkomen, mevrouw?' Rebecca keek naar de lege vensterbank. 'Nee', zei ze, 'het hoort hier niet thuis.'

Rebecca Williams groeit op in de bruisende stad Boston, eind 19e eeuw. Ze ontwikkelt zich tot een zelfbewuste, intelligente vrouw met een sterke wil. Als haar vader plotseling overlijdt, blijft ze achter zonder geld en bezit. Ze wordt voor de keus gesteld gezelschapsdame te worden of te trouwen met Daniël Thornton, een man die ze nauwelijks kent. Hij heeft met zijn vader een ranch in Douloo, Australië. Rebecca's verlangen naar avontuur doet haar besluiten met hem te trouwen.
Helaas blijkt Douloo een kaal, onherbergzaam gebied te zijn, waar niets te beleven valt. Bovendien is haar schoonvader een autoritair heerschap die Rebecca's verlangen naar een beetje zelfstandigheid steeds de kop indrukt.
De twijfel slaat toe bij Rebecca. Heeft ze de juiste keus gemaakt? Zal ze leren om van haar man en haar familie te houden? Of wordt het tijd om haar hart te volgen?

Reis naar Queensland is het eerste deel in de Queensland trilogie. De auteur - Bonnie Leon - is met het vertellen van en luisteren naar verhalen opgegroeid. Haar droom om schrijver te worden kwam uit toen in 1994 haar eerste boek verscheen. Sindsdien zijn er elf historische romans van haar hand verschenen.

EAN: 9789033628863

Naar het begin van SOFA e-zine.

ONLINE RODDELS:

Door: Nu.nl

Sophie Hilbrand, Hans Klok, Toppers, Jamie Lynn Spears

Sophie Hilbrand stond dronken in file


AMSTERDAM - Sophie Hilbrand heeft zich ooit klemgezopen toen ze in de file stond.
"Ik ben een keer heel dronken geworden in de file. Ik belandde met twee vriendinnetjes op weg naar een feest in de vrijdagspits."
Nu.nl

Miljonair Fair niet blij met uitspraak Hans Klok


AMSTERDAM - De Miljonair Fair is niet gelukkig met Hans Klok's onthulling dat hij in december samen met Pamela Anderson de openingsact van het evenement verzorgt.
"We hebben het optreden nog niet officieel bevestigd", houdt een woordvoerder donderdag een slag om de arm. "We hebben bovendien nog meer artiesten op ons lijstje."
Nu.nl

Toppers mogen geen soap bij de TROS


AMSTERDAM - De reallife-soap 'Op Weg Naar Moskou' over de Toppers ligt onder vuur. SBS6 wil namelijk niet dat Gerard Joling tien weken lang te zien is bij de TROS.
Alle partijen zijn momenteel druk in overleg om tot een goede oplossing te komen, zo liet de manager van Joling donderdag weten.
Nu.nl

'Jamie Lynn Spears opnieuw zwanger'


LOS ANGELES - Jamie Lynn Spears, het 17-jarige zusje van Britney, is zwanger van haar tweede kind. Dat meldden verschillende Amerikaanse media, terwijl andere kranten en websites nog een slag om de arm houden.
Nog geen vier maanden geleden beviel Jamie Lynn van haar dochter Maddie Briann. Volgens The National Enquirer heeft de familie Spears geprobeerd het nieuws geheim te houden.
Nu.nl

Naar het begin van SOFA e-zine.

RECEPT:

Door: Henriette

Captains diner

Ingrediënten:
1 pot kapucijners (720 ml)
200 gram mager gerookt spek
2 el olie
2 gesnipperde uien
vers gemalen peper en zout
1 blikje tomatenpuree
4 augurken in plakjes
4 sjalotjes gesnipperd
4 el piccalilly
1 potje appel compote
1 potje zilveruitjes.


Van te voren:
Giet de kapucijners af, spoel er koud water over en laat ze uitlekken. Bak de spek blokjes licht krokant in een wok of hapjespan. Schep ze uit de pan.

Bereidingswijze
Verhit de olie en fruit hierin de de ui lichtbruin. Voeg peper, zout en tomatenpuree toe en bak nog twee minuten. Schep de kapucijners en de helft van de spek blokjes erdoor en verwarm zonder te koken. Serveer het gerecht met schaaltjes augurk, sjalot, piccalilly, appel compote, de overige spekjes en zilveruitjes eromheen.

Serveertips
Lekker met gebakken aardappelen, gekookte aardappelen of met aardappelpuree.

Naar het begin van SOFA e-zine.

TIP:

Door: Dia

Kledinglabels

Goed-Gemerkt produceert en verkoopt verschillende soorten labels om spullen en kleding te merken:

Vinyl Plak Labels in leuke kleuren en verschillende formatenInstrijklabels in verschillende formatenUw eigen tekst op al onze labelsKeuze om (goedge)Merkje toe te voegen aan de labelsVaatwasser, Magnetron, Wasmachine en Droger veilig

Goed gemerkt

Naar het begin van SOFA e-zine.

OP DE HAK:

Door: SOFA

Vreemdgaan en de tuin

De man aan de deur


Een man komt 's avonds moe en uitgeput thuis. 'Moet je horen,' zegt zijn vrouw, 'vanmorgen werd er aan de deur gebeld en toen ik opendeed stond er een man en die vroeg me: 'Heeft u een geslachtsorgaan?' Van schrik heb ik onmiddellijk de deur dichtgeslagen.'
De volgende avond vertelt zijn vrouw: 'Die man kwam weer aan de deur en vroeg: "Heeft u een geslachtsorgaan?"'
De man spreekt met zijn vrouw af dat zij de volgende dag die vieze vent aan de praat moet houden. Hij zal dan op het juiste moment tevoorschijn komen. De volgende dag is de viezerik weer aan de deur. En weer vraagt hij: 'Heeft u een geslachtsorgaan?'
'Ja, hoezo?!', vraagt de vrouw.
Zegt de man aan de deur: 'Mag ik uw echtgenoot dan beleefd verzoeken of hij dat van u wil gebruiken en niet dat van mijn vrouw!'

Met de beste vriend in bed


Een vrouw lig met de beste vriend van haar man in bed. Opeens gaat de telefoon. De vrouw neemt op en houdt een kort gesprek.
'Wie was dat?', vraagt haar bedpartner.
'Mijn man.'
Haar bedpartner kijkt haar geschokt aan.
'Maak je maar niet druk, want hij was aan het kaarten met jou', zegt de vrouw.

De tuin


De oude Mustafa, 76, leeft al meer dan 40 jaar in New York. Hij wil graag in zijn tuin aardappelen planten, maar hij is alleen en oud en zijn zoon leeft in Irak. Hij schrijft een e-mail aan zijn zoon:
'Lieve Ahmed. Ik ben erg verdrietig omdat ik in mijn tuin geen aardappelen kan planten. Ik weet zeker dat jij me had geholpen de tuin om te spitten, als je hier was geweest. Ik hou van je. Je Vader'

De zoon schrijft meteen terug:
'Lieve Vader. Raak alsjeblieft niets in de tuin aan! Ik heb daar namelijk 'het spul' verstopt. Ik hou ook van jou. Ahmed'

Nog geen 2 uur later staan de US Army, de Mariniers, de FBI en de CIA voor het huis van de oude man. Ze spitten de tuin spade voor spade om, zoeken iedere millimeter af, maar vinden niks. Teleurgesteld gaan ze weer weg.

Dezelfde avond nog krijgt de oude man een e-mail van zijn zoon:
'Lieve Vader. Hoogstwaarschijnlijk is de tuin nu helemaal omgespit en kan je aardappelen planten. Meer kon ik op deze afstand niet voor je doen.

Ik hou van je. Ahmed'

Naar het begin van SOFA e-zine.

KOMKOMMERTIPS:

Door: e-mail

Nieuw bedrijfsreglement

Geachte medewerker,

Met ingang van heden zijn de volgende regels van kracht:

1. Het werk is een ontspanning. Iedere inspanning is ongeoorloofd. Wie bij het werk zweet, wordt op staande voet ontslagen.
2. Het tijdstip waarop de dagelijkse arbeid aanvangt is uitsluitend en alleen ter beoordeling van de werknemers. De aanvangstijd mag echter niet voor 10.00 uur liggen. Direct na het begin van de werkzaamheden dienen koffie en koek te worden geserveerd.
3. Het minimumloon bedraagt 40,00 euro netto per uur, terwijl als vergoeding in natura, voor maaltijden, bier, sigaretten en sigaren dient te worden gezorgd.
4. Het knippen van haren dient gedurende de werktijd te geschieden, daar deze ook in de werktijd groeien. De kosten hiervan worden eveneens door het bedrijf vergoed.
5. Medewerkers die langer dan zes maanden in dienst zijn, moeten per auto van en naar huis gereden worden. De hiervoor te gebruiken auto's mogen niet ouder zijn dan twaalf maanden en niet beneden de middenklasse liggen.
6. Gedurende het werk mag er gezongen en gefloten worden. Wordt een lied ingezet dan moet ook door de directie naar beste kunnen worden meegezongen en gefloten.
7. Wie tijdens het werk slaapt, mag niet gestoord worden.
8. Van 11.00 tot 13.00 uur is het middagpauze. Mannen en vrouwen nemen gemeenschappelijk aan de feestelijk gedekte tafels plaats.
9. Van 14.00 tot 15.00 uur is de gemeenschappelijke koffiepauze, gedurende welke tijd de werkgever voor gezellige muziek dient te zorgen.
10. Om 16.00 uur wordt het werk beëindigd. Bij het verlaten van het gebouw is de werkgever verplicht de werknemer de hand te schudden en hem of haar namens de firma voor zijn of haar inspannende werkzaamheden te bedanken.
11. Het gebruik van het toilet tijdens de pauzes is verboden. Hiervoor dient de werktijd te worden benut. Wie niet moet, moet zorgen dat hij wel moet.
12. Wil een werknemer trouwen, dan dient de werkgever voor een uitzet te zorgen. Het bruiloftsfeest vindt plaats in de woning van de werkgever. Het bedrijf blijft op zulke dagen gesloten.

Algemene stelregel:
Werk kalm en degelijk. Wat vandaag niet klaarkomt, komt morgen wel.

Hoogachtend,

De Directie.

Naar het begin van SOFA e-zine.

VOLGENDE SOFA:

Decembermaand en varen

En zijn er hier nog mensen die vroeg stilliggen in december of is dat volledig uit de tijd?
Zou je graag stil willen liggen in deze tijd?
Wat doe je nog meer in de donkere winterdagen?
Wordt er eigenlijk nog veel geknutseld aan boord of hangt iedereen voor de tv of achter de pc?

Het volgende SOFA e-zine verschijnt rond 15 Nov 2008

Naar het begin van SOFA e-zine.

ABONNEMENT:

U kunt zich gratis abonneren op e-zine SOFA door een e-mail te sturen naar: majordomo@vaart.nl
met de tekst: subscribe vaart-sofa

Naar het begin van SOFA e-zine.

COLOFON:

E-zine SOFA is een onafhankelijk E-zine dat op vrijwillige basis gemaakt wordt door:


Henriette
Ingrid
Lilian

E-zine SOFA kan niet zonder de steun van zijn lieve lezers die altijd weer stukjes mailen voor zijn rubrieken.

De redactie is via e-mail te bereiken op dit adres.


VASTE RUBRIEKEN MET LEZERSBIJDRAGEN


BOEKENWURM, is de boekenrubriek van Lilian. Zij zoekt voor deze rubriek stukjes waarin jij ??n of meerdere boek(en) beschrijft, waarop je anderen wilt attenderen.
Ook reacties op eerder behandelde boeken zijn van harte welkom.
Een bijdrage mail je naar Lilian.

SOFA PANEL, Wordt verzorgd door Ingrid. Ben jij actief varend, lees je niet mee op de mailinglist 'vaart-familie' en vind je het leuk om 15 minuten per 14 dagen aan het invullen van de panel vragen te besteden?
Dan kun je je opgeven bij Ingrid.

OVERIGE RUBRIEKEN MET LEZERSBIJDRAGEN:


REACTIES: Reacties op een artikel uit het E-zine SOFA
KOMKOMMERTIPS: Ellenlange melige lijsten of lange moppen
OP DE HAK: Moppen
TECHIES: Computervragen
RECEPT: Snel klaar recepten

Bijdragen voor de 'overige rubrieken met lezersbijdragen' kunnen gemailed worden naar E-zine SOFA

Naar het begin van SOFA e-zine.
index