Alle columns (met reacties *) Politiek advies
De Betuwe-tragedie
Putje kwijt
Wat doet de markt?
Logistieke schakels
Spelevaren op De Rijn
Bedreigde rivieren
Ingrediënten voor 1 april
Leve de lobby
Het Platbodem Scenario
De schaar van 's-Gravendeel
Innovatie moet groeien
Schepje meer of minder
 
|
VAART!Column 99/17  (Alle vorige columns)Een KerstgeschenkHad je je ook onder het congresvolk begeven, zaterdag in Rotterdam, was 'Goederenvervoer over water' nu je deel geweest. Deelname aan het Binnenvaartcongres Koers 2000 kostte vijftig Hollandse guldens, het -gratis- boek in de winkel vijf meer. Dus dat is kat in 't bakkie voor een rondscharrelende Griek, dat begrijp je. Wel een lange zit trouwens voor een onrustig varenstype.
Van die rottige matrozenklusjes waar ze het 's ochtends over hadden, heb ik ook wel gedaan. Boenen, schrobben, verven. Maar onder de brandende zon rond Kreta is rotzooien met water niet altijd een straf. Van een CAO had ik nog niet gehoord, toen. Ik begrijp dat de meesten van jullie die naar eigen inzicht hanteren. Vandaar dat die bondsman zo eigenwijs vasthield. Hij heeft gelijk. Afspraak is afspraak, helemaal als je die collectief maakt. Maar ja, als je ondernemersvrijheid je lief is, laat je je natuurlijk niet door zo'n snotneus van een matroos met het cao-boekje in de hand de les lezen. Laat maar waaien, denk je dan. Komt vanzelf goed. Of niet, en dan zit je zonder... Kan het allemaal een beetje menselijker, alsjeblieft? In het VAART!Forum ben ik de afgelopen week ook sterke staaltjes tegengekomen. Wat dat betreft had het congres ook best online kunnen gaan. Hadden die heren daar achter dat onverlichte spreekgestoelte ook niet zo'n moeite hoeven doen om hun eigen verhaal te lezen. De zaklantaarn van die gemeentereiniger was wel een vondst, heel de Gemeentereiniging trouwens. Zelden zo gelachen tijdens een congres! Ineens worden het allemaal gewone mensen, zonder rang of stand. Peter van Dalen, die met zo'n werkmanshandschoen een aai over z'n stekelbol krijgt... De hoogste goederenbaas van het ministerie heet dan ook gewoon Bram, en hij zegt nog leuke dingen terug ook. Over capaciteit en dat het Europees moet en zo. En je ziet aan z'n ogen dat 'ie er zin in heeft. Dat binnenvaart zijn wereld is. Als het maar geen geld kost... Nu dat boek van Kees, De Vries dus. Je kan nu alle losse folders en faxen van het BVB de deur uit doen, want hier staat alles in. En nog veel meer. Over de vloot, de vaarwegen, container- en bulkvaart, innovaties, telematica, overheid, Betuwelijn en de toekomst van het vervoer over water. Voor een jongen die als zanger en matroos in de binnenvaart begonnen is, heeft 'ie het ver geschopt. Directeur van de Koninklijke Schippersvereniging Schuttevaer, secretaris van het Bureau Voorlichting Binnenvaart en het Centraal Overleg Vaarwegen, en vooral een vent met lef en visie. Zo had 'ie het tien jaar geleden ongeveer in z'n bol. Het meeste is uitgekomen. En wat er niet kwam, zoals het Bureau Marketing Binnenvaart, komt er toch wel. Verpakt in het BVB, of in een boek. Jan Terlouw, zelf boekenschrijver en één van De Vries' 'bazen', schrijft dat hij er goed aan het gedaan het boek te schrijven. 'Het kan een factor zijn in een politieke en zakelijke afweging, die er wel toe moet leiden dat we het eeuwenoude vervoer over water nog meer gaan waarderen en nog intensiever gaan gebruiken.' Zo, dat kerstgeschenk is binnen, nog voor de eeuw om is. Een goede handleiding voor iedereen die verladers het water op wil trekken. Je maakt er broodnuchtere Nederlanders, pünktliche Duitsers, bourgondische Belgen en Fransen, zelfs Amerikanen met dollartekens in hun ogen, als het moet ook van de Betuwelijn bevlogen Japanners, en zelfs een enkele Griek wegwijs mee in de binnenvaart. Bedankt, Kees! Agios Nikolaos "Goederenvervoer over water, achtergronden bij een bedrijfstak in beweging", is uitgegeven bij Van Gorcum & Comp te Assen. Het boek telt ruim 220 pagina's, geďllustreerd met veel foto's in kleur. ISBN 90-232-3549-5, prijs fl 55,-. |
Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar
type browser.
© 1996-1999
|