Alle columns
(met reacties *)

De Duitse Dag
Oliedruk & Strategie
In de oh-olie
Maritiem Portaal
Voor UEdele...
Over motoren

De Jaarwisseltruc
Een Kerstgeschenk
Politiek advies
Sinterklaas-gevoel
Mismoedig tobben

De Betuwe-tragedie
Maak ze schaars
Agios' Troonrede
Betuwebreuklijn
Internaatsgedoe

Putje kwijt
Dokteren aan capaciteit
Gruwelen in Zeurpietland
Doorgaan en groeien
Koninklijke Schuttevaer

Wat doet de markt?
Schippersmilieu
Goede Vaartwensen
Geen Betuwelijn waard
Wat verdien je aan ICT?

Logistieke schakels
Politiek vaarwater
De Kamer evalueert
BICS Brother's privacy
Onze Schipperstaal

 

VAART!Column 2001/1   (Alle vorige columns)

Gelukkig, 'n Nieuwjaar

2000 is volbracht, volendet of wat je er maar van wilt zeggen. Het is voorbij! Gelukkig, er is weer 'n nieuw jaar. Tijd om alles achter je te laten wat fout gegaan is. Knal het er maar uit! Het leven kent vandaag alleen maar nieuwe kansen en uitdagingen, en over een jaar zien we wel weer...


d o o r   A G I O S   N I K O L A O S

Wat me stoort aan 2000 is dat iedereen het heeft over 'transparantie', maar dat het millenniumjaar al wéér niet lang of intens genoeg was om dat noodzakelijke marktinzicht te vergroten. Toen in Nederland, België en Frankrijk het binnenlands werk nog wettelijk verplicht over de schippersbeurzen ging, had je tenminste voor dat stukje markt nog wat inzicht. Duits binnenlands werk had vroeger ook z'n vaste prijs. En voor de rest kon je wekelijks in Schuttevaer's De Rijn van A tot Z lezen hoeveel je er per reis onder of boven zat. Maar de liberalisatie kwam, gedicteerd vanuit Brussel. Overal gingen de tarieven onderuit. Da's tijdelijk, werd er gezegd. Want de Brusselse marktobservatie zou schippers zicht geven op de marktconforme tarieven, zodat je niet langer onder je buurman hoefde te bieden. Het altijd-en-overal-medium Internet kon er een handje bij helpen.

Een grotere toezegging zat er niet in voor de toerbeurtgelovigen die hun religie los moesten laten. En wat kwam er van terecht? Nee, ik hou het niet langer voor me: 'Brussel' heeft ons met z'n allen een flinke poets gebakken. Met 'ons' bedoel ik uiteraard de echte binnenvaarders, jullie dus meer dan ik. Wat er mis ging, is dat je nog steeds geen werkend marktobservatiesysteem hebt. Daardoor heeft je markt nog steeds niet de transparantie, die was beloofd als prettig bijproduct van de Europese liberalisatie van de binnenvaart.

Hallo, hallo, kan er eens even een Europarlementariër de ogen open doen en Loyala-dinges met haar volgelingen de oren wassen? Het is één grote puinzooi. Of het niet een beetje meevalt? Vraag je maar eens af of je blind durft te varen op de marktinformatie van het 'Binnenvaart Observatorium'. Zelfs als ik in staat was om met zo'n zeeroversklep voor m'n ene oog het ongelooflijke webadres - http://www.europa.eu.int/comm/transport/iw/nl/site_map_nl.htm - zonder fouten in te tikken, dan nog zou ik me liever voor eeuwig naar Kreta laten verbannen. Laatste update '27/04/00'. Dat was dezelfde datum die alle binnenvaartbobo's ook te zien kregen bij de lancering. Ze dronken een glas, deden een plas - je raadt het al... Er komt vast wel weer een nieuw Europees Kaderplan voor Telecom-initiatieven, met tenders voor een marktobservatiesysteem voor de binnenvaart.

Laten we nog maar eens het glas heffen... Door een beter marktinzicht realiseren binnenvaarders gemiddeld hogere besommingen, onze vijfde GoedeVAART!wens van een jaar geleden, hoeven we deze keer niet te herhalen. Verwacht van 'Brussel' weinig goeds. Misschien levert particulier initiatief nog wat op? Teleship lijkt voortijdig ingeslapen, Bivas staat nog altijd in de kinderschoenen, het pretentieuze Bargelink.com draait demo'tjes en iidesk.com wacht nog steeds op het groene licht van Shell of een andere 'launcing customer'. Bij wie je in tijden van eBinnenvaart moet zijn om een schip te zoeken bij je lading of een lading bij je schip? Ik zou het niet weten. Bel een bevrachter en laat VAART! je verder maar op de hoogte houden.

GoedeVAART!wensen komen niet altijd uit, maar wie niet waagt krijgt later nooit de kans z'n winst te halen. Op weg naar een nieuw jaar vol eBinnenvaart ziet ons lijstje voor 2001 er als volgt uit:

  1. Verladers en binnenvaartondernemers laten zich omarmen door een tot dan onbekende, onafhankelijke partij met een 'eBinnenvaart-marktinitiatief' dat wèl de handen op elkaar krijgt
    Alle voorgaande initiatieven kunnen de bittenbak in. Het nieuwe project verweeft razendknap alle goede elementen uit het verleden, maar is toch verrassend anders. De eerdere pioniers staan er trouwens helemaal achter, zonder gezeur over copyrights en zo. Het besef is doorgedrongen dat de markt te klein is om allemaal één wiel van de wagen uit te vinden. De nieuwe e-markt pakt meteen een fors stuk van de koek voor het wegtransport.

  2. Angst voor een digitale tweedeling in de binnenvaart dwingt AMVV en KSCC tot nieuwe vormen van digi-welzijnswerk
    E-mailende schippers met een eigen website lopen ver voor de digibete meute uit. De kloof laat zich via het gangboord niet meer dichten. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat valt in allerijl terug op het welzijnsnetwerk van AMVV en KSCC. Uit de extra miljarden van minister Zalm wordt een halve vrijgemaakt voor digitalisering van de binnenvaart. De Bonte Zwaan wordt heringericht en ook het KSCC-centrum in Nijmegen krijgt steeds meer de uitstraling van een digitale helpdesk. De koperdraden in het nieuwe Binnenvaartcentrum in Rotterdam worden vervangen door glasvezelkabel om de binnenvaarders-aan-wal niet op voorhand óók op een achterstand te zetten.

  3. De glasvezelversterkte kunststofspits zorgt voor een revolutie op de Franse kanalen
    Franse initiatieven en dat van TNO in Delft voor een spits van lichter materiaal sluiten naadloos op elkaar aan. Woon- en aandrijfunit kunnen eventueel worden losgekoppeld van de ladingunit. Er ligt altijd wel een koppelbare lege ladingunit in een depot in de buurt, zodat de schipper met zijn compospits niet hoeft te wachten tot hij leeg is. Qua flexibiliteit van het logistiek systeem valt Neokemp erbij in het niet. De SNCF komt zelfs met een spoorvariant om ladingunits van het ene naar het andere Franse vaargebied te laten klúnen.

  4. Snelle en praktische GPRS-bevrachting doet schippers met weemoed terugdenken aan tijden van weleer, toen er nog wel eens een kaartje gelegd of een bakkie gedaan kon worden
    Je treft elkaar nu gemakkelijker online per webcam, dan vroeger in het beurscafé. De stuurhut aan boord is, dankzij de communicatieversnelling en ERP-technieken, vrijwel één geworden met het kantoor van de bevrachter. Het kantoorhulpje, met Rijnpatent en voldoende Streckenkennis, neemt via zijn eigen joystick de besturing wel even over. Intussen demonstreert de schipper aan de hand van zijn eigen kostprijsberekening dat de bevrachter nog flink moet bijtrekken wil hij er de volgende reis bij zijn.

  5. VAART!Webnieuws komt met een video-editie
    Steeds meer schippers laten hun digitale videocamera meesnorren tijdens het varen regelmatig zit er nieuws tussen het opgenomen materiaal. VAART!Webnieuws zorgt voor editing en verspreidt links naar de diverse nieuws-items onder varenden. Meesturen van foto's en filmpjes is er nog steeds niet bij, om de GPRS-afrekening in Mb's niet onnodig zwaar te belasten.

Veel geluk en gezondheid in het nieuwe jaar. En laat je niet gek maken...

Agios Nikolaos








Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie.

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1996-2001
VAART! Info

index