Alle columns (met reacties *) De Duitse Dag Oliedruk & Strategie In de oh-olie Maritiem Portaal Voor UEdele... Over motoren De Jaarwisseltruc
De Betuwe-tragedie
Putje kwijt
Wat doet de markt?
Logistieke schakels
 
|
VAART!Column 2001/1  (Alle vorige columns)Gelukkig, 'n Nieuwjaar2000 is volbracht, volendet of wat je er maar van wilt zeggen. Het is voorbij! Gelukkig, er is weer 'n nieuw jaar. Tijd om alles achter je te laten wat fout gegaan is. Knal het er maar uit! Het leven kent vandaag alleen maar nieuwe kansen en uitdagingen, en over een jaar zien we wel weer...
Wat me stoort aan 2000 is dat iedereen het heeft over 'transparantie', maar dat het millenniumjaar al wéér niet lang of intens genoeg was om dat noodzakelijke marktinzicht te vergroten. Toen in Nederland, België en Frankrijk het binnenlands werk nog wettelijk verplicht over de schippersbeurzen ging, had je tenminste voor dat stukje markt nog wat inzicht. Duits binnenlands werk had vroeger ook z'n vaste prijs. En voor de rest kon je wekelijks in Schuttevaer's De Rijn van A tot Z lezen hoeveel je er per reis onder of boven zat. Maar de liberalisatie kwam, gedicteerd vanuit Brussel. Overal gingen de tarieven onderuit. Da's tijdelijk, werd er gezegd. Want de Brusselse marktobservatie zou schippers zicht geven op de marktconforme tarieven, zodat je niet langer onder je buurman hoefde te bieden. Het altijd-en-overal-medium Internet kon er een handje bij helpen. Een grotere toezegging zat er niet in voor de toerbeurtgelovigen die hun religie los moesten laten. En wat kwam er van terecht? Nee, ik hou het niet langer voor me: 'Brussel' heeft ons met z'n allen een flinke poets gebakken. Met 'ons' bedoel ik uiteraard de echte binnenvaarders, jullie dus meer dan ik. Wat er mis ging, is dat je nog steeds geen werkend marktobservatiesysteem hebt. Daardoor heeft je markt nog steeds niet de transparantie, die was beloofd als prettig bijproduct van de Europese liberalisatie van de binnenvaart. Hallo, hallo, kan er eens even een Europarlementariër de ogen open doen en Loyala-dinges met haar volgelingen de oren wassen? Het is één grote puinzooi. Of het niet een beetje meevalt? Vraag je maar eens af of je blind durft te varen op de marktinformatie van het 'Binnenvaart Observatorium'. Zelfs als ik in staat was om met zo'n zeeroversklep voor m'n ene oog het ongelooflijke webadres - http://www.europa.eu.int/comm/transport/iw/nl/site_map_nl.htm - zonder fouten in te tikken, dan nog zou ik me liever voor eeuwig naar Kreta laten verbannen. Laatste update '27/04/00'. Dat was dezelfde datum die alle binnenvaartbobo's ook te zien kregen bij de lancering. Ze dronken een glas, deden een plas - je raadt het al... Er komt vast wel weer een nieuw Europees Kaderplan voor Telecom-initiatieven, met tenders voor een marktobservatiesysteem voor de binnenvaart. Laten we nog maar eens het glas heffen... Door een beter marktinzicht realiseren binnenvaarders gemiddeld hogere besommingen, onze vijfde GoedeVAART!wens van een jaar geleden, hoeven we deze keer niet te herhalen. Verwacht van 'Brussel' weinig goeds. Misschien levert particulier initiatief nog wat op? Teleship lijkt voortijdig ingeslapen, Bivas staat nog altijd in de kinderschoenen, het pretentieuze Bargelink.com draait demo'tjes en iidesk.com wacht nog steeds op het groene licht van Shell of een andere 'launcing customer'. Bij wie je in tijden van eBinnenvaart moet zijn om een schip te zoeken bij je lading of een lading bij je schip? Ik zou het niet weten. Bel een bevrachter en laat VAART! je verder maar op de hoogte houden. GoedeVAART!wensen komen niet altijd uit, maar wie niet waagt krijgt later nooit de kans z'n winst te halen. Op weg naar een nieuw jaar vol eBinnenvaart ziet ons lijstje voor 2001 er als volgt uit:
Veel geluk en gezondheid in het nieuwe jaar. En laat je niet gek maken... Agios Nikolaos |
Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar
type browser.
© 1996-2001
|