Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.



Alle columns
(met reacties *)

De Jaarwisseltruc
Een Kerstgeschenk
Politiek advies
Sinterklaas-gevoel
Mismoedig tobben

De Betuwe-tragedie
Maak ze schaars
Agios' Troonrede
Betuwebreuklijn
Internaatsgedoe

Putje kwijt
Dokteren aan capaciteit
Gruwelen in Zeurpietland
Doorgaan en groeien
Koninklijke Schuttevaer

Wat doet de markt?
Schippersmilieu
Goede Vaartwensen
Geen Betuwelijn waard
Wat verdien je aan ICT?

Logistieke schakels
Politiek vaarwater
De Kamer evalueert
BICS Brother's privacy
Onze Schipperstaal

Spelevaren op De Rijn
De Natte Troonrede
Een jaar vol VAART!
Weerbarstig scheepsvuil
Wijnolst's kruideniers

Bedreigde rivieren
De kracht van een droom
Varen in vrijheid
Transport & Criminaliteit
Varen is leven

Ingrediënten voor 1 april
Schippers & Infostress
Sticht een stichting
Observatie & Frustratie
Havens om te varen

Leve de lobby
Een redelijk alternatief
Zet het wegvervoer stil
Meer schip voor je geld*

 

VAART!Column 2000/2   (Alle vorige columns)

Over motoren

Soms zou ik willen dat ik een motor had, beneden in m'n vetkelder. Zo'n kar die een plekje verdient op de eretribune van Schuttevaer's Horten & Stoten. En dan af en toe 'Een miljoenenmeevaller', zoals Gentenaar Pierre Albrechts met zijn acht cilinders tellende Engelse langzaamloper Lister Blackstone uit 1969 in het ms Kardinaal Mercier. Gereviseerd in 1983, maar volgens monteurs die 'm openlegden nog steeds in prima staat. Heerlijk gevoel! Albrechts 'had er wel bang van' dat hij een nieuwe kon bestellen, maar kan nu zijn miljoenen frankskes in de portemonnee houden. De H.H. offertemakers worden bedankt, de Kardinaal Mercier kan nog een paar jaartjes voort.


d o o r   A G I O S   N I K O L A O S

Elke schipper is gek van z'n motor. Ik denk wel eens: z'n schip kan 'm gestolen worden, als hij z'n kar maar kan blijven koesteren. De liefde zit diep bij die gasten in Horten & Stoten, en niet alleen daar... Hoe gruwelijk is daarom de kop naast de rubriek in de Schuttevaer van afgelopen week: CBRB wil oude motoren testen en vuile uitsluiten. Dat lijkt op moord met voorbedachten rade. Zeg, juf Maira, wil jij je eens even niet met het kloppend hart van mijn varende onderneming bemoeien?! Hoho, mevrouw Van Helvoirt van het CBRB bedoelt het goed. 't Is voor het imago van de binnenvaart. In 2005 zullen we de uitstoot van NOx en roetdeeltjes langzamerhand binnen de perken moeten hebben.

Albrechts is daar niet wars van. Bij de keuze voor een opvolger van zijn Lister Blackstone zou hij het wel weten. 'Ik heb, ook omdat ik milieubewust leef, meer aan niet-vervuilende motoren', zegt hij in Horten & Stoten. Maar, verder: 'Ik heb in de vaart nog weinig over emissies en prestaties in de praktijk gehoord.' Dat viel tijdens de Europort al op, dat leveranciers van nieuwe motoren de kaken stijf op elkaar houden als het gaat om emissiewaarden. Ze kunnen wel, maar willen niet... 'We maken er geen NOx-race van', schijnt een serieuse afspraak binnen de VIV (Vereniging van Importeurs van Verbrandingsmotoren). Er zullen vast geen slechte motoren meer zijn, maar wie als varend ondernemer milieubewust wil kiezen, wordt het bos ingestuurd met verkooppraatjes over prijs en prestatie.

Het lijkt allemaal nogal normloos en een tikkie losbandig. In het wegvervoer zijn de regels strakker, en het geeft politiek natuurlijk geen pas als de binnenvaart daarbij achterblijft. Je moet als sector aan kunnen geven waar je milieubegrenzing ligt. Maar hoe meet je dat? Er is nog geen goede meetmethode, zoals Stef Hubers van rederij Wijgula al aangaf. Hij hing een sensor in de uitlaten van Wijgula-schepen en vond de uitkomsten niet slecht. Maar wat is slecht en wat niet? Hubers ging de discussie in het VAART!Forum niet uit de weg. Hij wil helderheid. Intussen komen de eisen van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart uit Straatsburg (veel) te laat. Bovendien zijn ze volgens insiders boterzacht.

En als je dan zo verknocht bent aan je kar, wie praat je dan een nieuwe aan die (nog) milieuvriendelijker is?! Elektronisch gestuurd klinkt wel lekker voor een scheepsmotor, maar je eet er geen boterham meer door. Je zult toch echt financieel geprikkeld moeten worden om een NOx-arme motor aan te schaffen. Maar het begint met vragen naar de hoogte van de uitstoot... Dat kun je zelf! Als goede ondernemer stel je daarna jezelf de vraag die wij Grieken ons al millennia lang stellen: wie betaalt de veerman? Of, liever: wie betaalt de NOx-arme motor van de veerman?

Agios Nikolaos












Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie.

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1996-1999
VAART! Info

index