Maandelijks ABRI-column in VAART! - december 1997

Gevolgen van Sloopregeling 1998

Veel is er het afgelopen jaar over gezegd en geschreven. Veel commotie
was er de afgelopen zomer over de fiscale benadering van de
"sloop-schippers". Alles is, na intensief overleg en correspondentie, op
z'n pootjes terechtgekomen. Alles blijft, ondanks een negatieve Hoge
Raad uitspraak van 25 juni 1997, bij het oude. De fiscale vrijstelling
van f 90.000,-- (bij man-vrouw-firma) blijft gehandhaafd. Maar geldt dit
ook voor 1998? 

Of er een sloopregeling 1998 komt, is nog niet bekend. Dit hangt o.a. af
van de evaluatie van de sloopregeling 1997. Omdat de financiering geen
probleem is en omdat nog velen gebruik willen maken van de "laatste"
mogelijkheid, neem ik aan dat in 1998 toch weer de bel zal rinkelen voor
de laatste sloopronde. Voor de doelgroep is het van belang om te weten
dat de sloopopbrengst (van Verkeer & Waterstaat) niet als "subsidie"
behoeft te worden aangemerkt maar als onderdeel van de verkoopopbrengst
mag worden bezien. Zoals overigens altijd heeft gegolden, ook bij alle
vorige sloopregelingen. 

Voorbeeld: 

Verkoopopbrengst schip         				f 300.000,--
Boekwaarde schip					" 100.000,--

Boekwinst schip				        	f 200.000,--
Fiscale vrijstelling: 2 x f 45.000,-- (man/vrouw)	"  90.000,--

Bijzonder tarief (45 %) verschuldigd over	        f 110.000,--
							============

Van het ministerie van Verkeer & Waterstaat heb ik begrepen dat de
eerder genoemde, in dit verband negatieve Hoge Raad uitspraak ook niet
van toepassing is op de "sloop-schippers" 1998, echter met één
uitzondering: de door-starters. 

Dit houdt in dat schippers die gebruik willen maken van de sloopregeling
1998 en wel met een ander en volgend schip doorgaan, in de problemen
komen. Deze categorie zal het in bovengenoemde voorbeeld genoemde bedrag
ad f 200.000,-- niet mogen doorschuiven naar het volgende schip. Er
dient dus over de vervangingsreserve (voorbeeld: f 200.000,--) eerst
belasting te worden betaald. Aangezien vrijwel niemand zo'n volgend
object dan nog kan financieren, loopt deze categorie schippers grote
risico's. Het is dan ook aan de bonden om zich in te spannen om het tij
te keren en dit te gaan bespreken met de verantwoordelijke
bewindspersonen. Voor de door- starters 1997 is nog een uitzondering
gemaakt. Zij kunnen op de oude voet verder. 

Een algemeen probleem is het vermogen dat resteert nà verkoop/sloop
schip en nà belastingafrekening. Door de belastingdruk te verminderen,
is het aantrekkelijker om de zware stap (vestiging aan de wal) te maken.
Nu zijn alle boekwinsten belast met 45 %. Te denken valt aan een staffel
die laag begint en langzaam stijgt. Ook dit is een zaak die volgens mij
eens besproken moet worden met het Midden- en Kleinbedrijf Nederland
(M.K.B.). Vele branches, vermoed ik, kampen met hetzelfde probleem. 

Alleen voor de branche binnenvaart geldt: behouden vaart.


Wim Onderdelinden
Stichting A.B.R.I.
Heemraadssingel 196
3021 DM  ROTTERDAM
Tel:   010 - 425 90 33
Fax:   010 - 425 89 63
Email: abri@per.nl

Terug naar: VAART! in Bedrijf