Maandelijks ABRI-column in VAART! - mei 1997

Slopen met gevaren

Zie ook: Reactie Gerard Kester, ONS
         Aanvullingen van Wim Onderdelinden, ABRI


Alle schippers die gesloopt hebben en willen/zullen gaan
slopen, hebben zich meestal goed laten voorlichten. De stap is
immers heel groot. B.B.B., I.O.A.Z., boekwaarde, ECU's,
fiscaal afrekenen, tenderen, het zijn alle begrippen die in de
loop van de tijd voor velen redelijk duidelijk zijn geworden.
Met name is natuurlijk ook interessant te weten waar je
financieel staat wanneer alles achter de rug is. Dit laatste
is sinds kort met gevaren en vraagtekens omgeven.

Door de overheid is flankerend beleid ontwikkeld teneinde de
liberalisering in de binnenvaart verantwoord te realiseren en
concretiseren. Eén van de onderdelen van het flankerend beleid
betreft de sloopregelingen 1996 t/m 1998. Met name de oudere
schippers met de kleinere schepen hebben gebruik gemaakt en
zullen gebruik maken van de sloopregelingen. De opbrengst voor
de schipper bestaat uit twee onderdelen:

- opbrengst van Ministerie van Verkeer & Waterstaat (aantal
  ECU's per ton)
- opbrengst van sloper.

De eerstgenoemde betreft het leeuwendeel van de totale
opbrengst van het schip. De boekwaarde van het schip wordt
vervolgens in mindering gebracht waarna de boekwinst resteert.
Op deze boekwinst is, van oudsher, een fiscale vrijstelling
van toepassing van f 45.000,-- (voor 55-plussers).
En f 90.000,-- indien sprake is van een man/vrouw-firma.

De fiscale behandeling van bovengenoemde is altijd simpel en
helder geweest. Immers ook in het verleden was er regelmatig
sprake van sloopregelingen. Ook de belastingdienst Rotterdam
(waar bijna alle schippers aangifte-plichtig zijn) heeft op
dit punt geen twijfels en vragen. Op dit moment heeft de
Rechter echter een zaak in behandeling waarbij het de vraag is
of de eerder genoemde opbrengst van het Ministerie van Verkeer
& Waterstaat als "subsidie" moet worden bezien. Indien dit
bevestigend wordt beantwoord (belastingdienst vermoedt ook dat
het Gerechtshof negatief zal beslissen) zou dit betekenen dat
de opbrengst als reguliere inkomst zou moeten worden beschouwd
en nog erger, de vrijstelling van f 45.000,-- (of f 90.000,--)
niet kan worden benut!

Welnu, zo is het nooit geweest en het mag in mijn ogen ook
nooit de bedoeling worden. De belastingdienst Rotterdam
onderschrijft dit ook maar moet ook uitspraken van het
Gerechtshof serieus nemen. De schipper zou onevenredig zwaar
worden "gepakt" en zou daarmee naast een zeer belangrijke
vrijstelling grijpen, die iedere andere ondernemer die stopt,
ook geniet. Omdat ook de financiële gevolgen van stoppen van
grote invloed zijn op de beslissing om te slopen, is deze zaak
van cruciaal belang. Het is duidelijk dat deze zaak 2
Ministeries aangaat. Ook het Ministerie van Verkeer &
Waterstaat is er veel aan gelegen dat de huidige
sloopregelingen een succes worden.

Een bijkomend probleem is dat de uitkering van Verkeer &
Waterstaat ook voor schippers die door willen gaan, fiscale
gevolgen heeft indien e.e.a. als "subsidie" zou moeten worden
aangemerkt. De vervangingsreserve die normaal gesproken naar
het volgende project mag worden doorgeschoven, ontstaat niet
maar wordt "progressief inkomen".

Deze problematiek is van immense betekenis. De fiscale en
financiële gevolgen kunnen dus enorm negatief uitpakken. Het
is daarom dat ik alle partijen die competent zijn, oproep om
hier een stokje voor te steken.
Het zal toch niet zo zijn dat de binnenvaart voor de twee keer
(eerst al verstoken van investeringsaftrek in 1990 t/m 1995)
fiscaal in te tang zit of komt. Dit mag nooit gebeuren. De
sloopbeslissing, die in vele gevallen al genomen is, komt nu
onterecht in een naar financieel daglicht te staan.

Rotterdam, 30 mei 1997

Wim Onderdelinden
Stichting A.B.R.I.
010 - 425 90 33


Reactie Gerard Kester, ONS 
9 juli 1997 in een bericht aan het VAART! Forum

Enige tijd terug is er in de binnenvaart nogal wat commotie ontstaan
toen de ABRI via dit medium melding maakte van een procedure bij de Hoge
Raad waarbij een oordeel werd gevraagd of de sloopuitkering wel of geen
subsidie is. 

Inmiddels heeft de Hoge Raad uitspraak gedaan (arrest van 25 juni) en
geoordeeld dat de sloopuitkering een subsidie is. De betrokken schipper
heeft gelijk gekregen en hoeft de ontvangen WIR-premie niet terug te
betalen. 

De ABRI heeft gewezen op de mogelijke gevolgen voor de
stakingsvrijstelling en de vervangingsreserve, waardoor individuele
schippers een ernstig belastingnadeel kunnen oplopen. Binnenvaart
Nederland heeft de minister van V&W en de staatssecretaris van Financiën
gevraagd de eventuele negatieve gevolgen te pareren. 

Onduidelijk is nog of dat op grond van de uitspraak nodig is en zo ja of
Financiën dat wil doen. Mocht de hele kwestie in de meest negatieve zin
aflopen dan heeft dit vanwege de finaciele nadelen voor de individuele
schipper, consequenties voor het welslagen van de sloopregeling 1997. 

Het is dan zelfs zeer de vraag of de overheid de schipper die zich reeds
aangemeld heeft voor de sloopregeling, kan verplichten tot sloop. 

Gerard Kester
tel: 010 4149408
fax: 010 4147584



Aanvullingen Wim Onderdelinden, ABRI

VAART-bericht van: "Stichting A.B.R.I.", 25 juli 1997

NOG EVEN GEDULD!?

Op het moment dat ik de pen ter hand neem voor mijn
maandelijkse bijdrage kopt de Scheepvaartkrant: "Niets om van
te schrikken". Het gaat hier dan over de inmiddels beruchte
sloopuitkering van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat.
Berucht omdat de fiscale benadering desastreuze gevolgen kan
hebben voor de schipper die zijn schip aangemeld heeft en zich
aan de wal wil gaan vestigen.

De Hoge Raad heeft recent en uitspraak gedaan inzake een
schipper die in 1990 een sloopuitkering aanvroeg en kreeg van
het Ministerie van Verkeer & Waterstaat. Een met de huidige
vormgeving exact vergelijkbare uitkering/sloopsystematiek. In
betreffend proces heeft de schipper aangevoerd dat de
uitkering van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat
een "subsidie" was hetgeen tot gevolg zou hebben dat er geen
W.I.R.-premie behoefde te worden terugbetaald over de
verkoopprijs die immers "ontbrak". Hij heeft gewonnen. Dit
houdt o.a. in dat de belastingdienst het nieuwe en huidige
sloopgebeuren ook als zodanig fiscaal moet gaan beschouwen.

Dit nu is een financiële ramp omdat de fiscale vrijstelling (man/vrouw:
2 x f 45.000,--) niet in mindering kan worden gebracht op de verkoop-
opbrengst die immers, zoals hierboven reeds gesteld, "ontbreekt". Een
subsidie is namelijk geen verkoopopbrengst.

Vele argumenten zijn te bedenken waarom hier door de Hoge Raad
foutief is beslist. Ook de belastingdienst Rotterdam is het
ook om inhoudelijke redenen oneens met de Hoge Raad. We hebben
echter te maken met de huidige feiten. Het feit dat de
schipper zelf al jaren een sloopbijdrage moet leveren en het
gegeven dat bij alle vorige sloopregelingen de opbrengst
fiscaal wel als "verkoopsom" mocht worden beschouwd, doen nu
kennelijk allemaal niet meer ter zake. 

Reparatie van deze kronkel is dan ook dringend geweest. Vanaf begin juni
wordt er hard aan gewerkt. De vonk is wel overgesprongen, maar toch ....
Waarom er nu zoveel (extra) haast achter zit, zal ieder duidelijk zijn.
Nu de Hoge Raad niet in september, zoals verwacht, maar reeds eind juni
heeft geoordeeld, is de fiscale duidelijkheid ook absoluut nodig. Welke
zekerheid heeft de schipper die zich nog vòòr 31 augustus a.s. (de
sluitingsdatum) wil aanmelden? 

Deze deuk kan en mag het terecht zo noodzakelijk geachte flankerende
beleid niet oplopen. We moeten ons dus maar vasthouden aan Verkeer &
Waterstaat van eind juli die zegt: "niets om van te schrikken". Men gaat
er op het Ministerie vanuit dat dit op hoog niveau te regelen moet zijn.
Heel gemeend zeg ik dan : heel fijn, hartelijk dank. De schipper wil
echter, op tijd, volstrekte (= 100 %) duidelijkheid!

Geduld is niet altijd een schone zaak.

Behouden vaart en neem nog een sigaar ("subsidie") uit eigen
doos (sloopbijdragen).

Wim Onderdelinden
Stichting A.B.R.I.
Heemraadssingel 196
3021 DM  ROTTERDAM
Tel:   010 - 425 90 33
Fax:   010 - 425 89 63
Email: abri@per.nl



VAART-bericht van: "Stichting A.B.R.I.", 1 augustus 1997
--------------------------------------------------------

"SLOOP-SCHIPPERS" KUNNEN WEER ADEMHALEN

De kogel is door de kerk, althans voor een aantal schippers.
De sloopopbrengst van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat
mag fiscaal worden aangemerkt als onderdeel van de verkoopsom
van het schip. Hiermee is "het lek" boven.
Ruim twee maanden geleden hebben we het gesignaleerde probleem
naar buiten gebracht, o.a. door de minister (Jorritsma) en de
staatssecretaris (Vermeend) te confronteren met de fiscale
dilemma's. Wat was namelijk het geval? Door een te verwachten
uitspraak van de Hoge Raad zou de slooppremie van het
Ministerie van Verkeer & Waterstaat moeten worden gezien als
een "subsidie". Dit zou inhouden dat er geen verkoopopbrengst
schip is en dus geen boekwinst. En omdat, normaal gesproken,
van de boekwinst nog eens fl 90.000,-- (bij een man-vrouw-firma) 
als fiscale vrijstelling mag worden afgetrokken, zou er dus een 
probleem ontstaan. Het missen van deze vrijstelling betekent 45 % 
("bijzonder" tarief) van fl 90.000,-- is ruim fl 40.000,--!

Omdat de Hoge Raad eerder (25 juni) dan verwacht (september)
uitspraak (inderdaad negatief, zoals verwacht) heeft gedaan,
was er nog meer haast geboden. Met name de categorie schippers
die de sluitingsdatum van de sloopregeling 1997 (31 augustus
1997) zag naderen, hield de adem in.
Wat moesten ze doen: aanmelden of niet? Welnu, alle schippers
die zich vanaf 1 mei aangemeld hebben of alsnog dit zullen
doen, kunnen dus gerust zijn. Alles blijft bij het oude, de
fiscale vrijstelling kan worden geclaimd! De beide genoemde
ministeries hebben in relatief korte tijd de zaak gerepareerd.
Donderdag 31 juli heeft het Ministerie van Verkeer &
Waterstaat ons bericht dat de zaak rond is, echter met één
maar!
De categorie schippers die gebruik maakt van de sloopregeling
om daarna verder te gaan met een ander project, hebben nog
steeds een probleem.
Deze schippers zouden normaal gesproken ook een boekwinst (=
vervangings-reserve) maken en willen doorschuiven naar het
volgende project. Hierdoor wordt op reguliere wijze de fiscale
druk ("afrekenen") verschoven naar de toekomst. Of dit
allemaal kan, blijft voorshands de vraag. Het ministerie schat
in dat in de tweede helft van augustus duidelijk zal worden
welke standpunten zullen worden ingenomen.
Deze problematiek heeft een zodanige politieke lading dat niet
zo maar even geregeld kan worden.
De spanning blijft er voor die categorie schippers dus in.
De onderhavige schippers die zich rond 1 mei hebben aangemeld
voor sloop, dus vòòrdat de commotie losbrak, mogen m.i. op
grond van de onbekendheid, rekenen op een positieve benadering
van de "vervangingsreserve".

Al met al zeker geen storm in een glas met water. We hebben
het anker uitgegooid, de storm over ons laten komen, alle
zeilen bijgezet en kunnen nu weer rustig varen (althans de
eerst genoemde categorie).

Wim Onderdelinden
Stichting A.B.R.I.
Heemraadssingel 196
3021 DM  ROTTERDAM
Tel:   010 - 425 90 33
Fax:   010 - 425 89 63
Email: abri@per.nl

Terug naar: VAART! in Bedrijf