Maandelijks ABRI-column in VAART! - december 1996

Restwaarde schip wordt interessant

In de binnenvaart is het niet gebruikelijk om bij de
afschrijvingssystematiek uit te gaan van een bepaalde restwaarde
van het schip. Wat is de achtergrond? Wat zijn de fiscale gevol-
gen?

In de meeste gevallen wordt op dit moment afgeschreven tot nihil.
Bij een afschrijvingspercentage van 5 % (casco) betekent dit dus
dat na 20 jaar het schip is afgeschreven. Voor motor en scheepsin-
ventaris gelden weer andere percentages.
Bij verkoop van het schip wordt er een boekwinst/verlies bereke-
ning gemaakt d.w.z. dat de verkoopprijs in mindering wordt ge-
bracht op de boekwaarde van het schip op dat moment. Indien een
restwaarde wordt vastgesteld, zal dus de jaarlijkse afschrijving
ook minder zijn. De belastingdruk stijgt dus hierdoor!
Grote vraag is hoe een restwaarde wordt bepaald. Een sloopwaarde
gebaseerd op de huidige uitgangspunten kan immers over vele jaren
zijn achterhaald.
Een rekenvoorbeeld:

Gegevens

Aankoop schip                fl 1.000.000,--
Bij: aankoopkosten            "    10.000,--
     kosten vaarklaar         "    90.000,--

                             fl 1.100.000,-- 
te splitsen in casco         fl   850.000,--
motor                        fl   150.000,--
overig                       fl   100.000,--

Af: vervangingsreserve        "   200.000,--

Boekwaarde                   fl   900.000,--

te splitsen in casco         fl   695.000,--*
               motor         fl   123.000,--*
               overig        fl    82.000,--*


* Na evenredige afboeking vervangingsreserve


Berekening 1

Restwaarde 10 % van de aanschafprijs schip is fl 110.000,--

Afschrijving per jaar:
casco
5 % van (695.000,-- -/- 85.000,--) 610.000,--** = fl 30.500,--

motor
10 % van(123.000,-- -/- 15.000,--) 108.000,--** = fl 10.800,--

overig
10 % van (82.000,-- -/- 10.000,--)  72.000,--** = fl  7.200,--
                ----------------------------------------------
        (900.000,-- -/- 110.000,--) 790.000,--  = fl 48.500,--

** Na evenredige afboeking restwaarde


Berekening 2

Restwaarde 12 % aanschafprijs casco is fl 102.000,--

Afschrijving per jaar:

casco
5 % van (695.000,-- -/- 102.000,--) 593.000,-- =   29.620,--
motor
10 % van (123.000,-- -/- nihil)     123.000,-- =   12.300,--
overig
10 % van (82.000,-- -/-  nihil)      82.000,-- =    8.200,--
                ----------------------------------------------
         (900.000,-- -/- 102.000,--)798.000,-- =   50.150,--

Er doet zich nog een extra probleem voor.
Als de uiteindelijke restwaarde ongeveer gelijk zou zijn aan de nu
vast te stellen restwaarde wordt er dus geen boekwinst gemaakt.
Deze "boekwinst" echter is een heel belangrijke factor. Van deze
boekwinst is namelijk fl 45.000,-- fiscaal vrijgesteld (bij een
Vennootschap Onder Firma zelfs fl 90.000,--!).
Deze vrijstelling kan op deze wijze dus door de neus van de
schipper worden geboord. Dit kan toch niet de bedoeling zijn van
deze eenzijdige fiscale ingreep?
Op een onlangs georganiseerde consulentendag leverde het "fenomeen
restwaarde" in de wandelgangen nogal wat gesuggereer en gemopper
op. De vraag is nu hoe dit verder wordt uitgewerkt.
De belastingdienst is zelfs voornemens dit per 1 januari 1996 in
te laten gaan, dus met terugwerkende kracht.

Voor alles echter: behouden vaart anders hebben we met de "rest-
waarde" weer andere problemen.

Rotterdam, 30 december 1996

Wim Onderdelinden
Stichting A.B.R.I.
010 - 425 90 33


Terug naar: VAART! in Bedrijf