VAART! Archief 98/7
Wat is de vaart zonder schepen? 
Wat is het web zonder beelden?

VAART! Archief 98/7

Editie 1.8 van 30.9.98 - © 1998 - VAART! Info


Het VAART! Archief is een bewaarplaats van berichten met links die ooit zijn verschenen in VAART! Actueel.

Vaste rubrieken
VAART! op Internet:
VAART! Actueel
VAART! Archief
VAART! Bedrijf
VAART! Berichten
VAART! Café
VAART! Column
VAART! Forum
- Wie is Wie?
VAART! Kiosk
VAART! Links
VAART! Milieu
VAART! Reizen
VAART! Nautisch
VAART! Overslag
VAART! Normen
VAART! Reizen
VAART! Telematica
VAART! Top-10
VAART! Werf
VAART! Werk
VAART! Vracht
VAART! Vraagbaak
VAART! Zoek
Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1996-1998
VAART! Info

Praktijklessen voor bruggenbouwers

Welk type brug bouw je waar? De Amerikaanse wetenschapszender NOVA Online brengt in een schitterende site Super Bridge de uitdaging van bruggenbouwers tot leven. Je krijgt er vier situaties (op foto's) te overbruggen. Een stap-voor-stap handleiding vertelt je welke soorten bruggen (boom-, boog-, tuibruggen) er zoal zijn, en voor welke situatie ze geschikt zijn. Kom je er dan nog niet uit, kun je te rade gaan op een hele rij bruggensites, waaronder brugbouwramp van de eeuw (Tacoma Narrows Bridge) en de Golden Gate Bridge site, die op haar beurt bezoeker doorlinkt naar andere beroemde bruggen zoals de nieuwste brug van Japan, Akashi Kaikyo Bridge, de langste brug ter wereld. Als je echt als bruggenbouwer aan de slag wilt moet je wel eerst de nieuwste versie van het (gratis) programma Shockwave downloaden.

18.7.98


Skūtsjesilen als dubbelrace op Internet

De Internet-aanpak die Persburo Fryslān bedacht voor het Friese skūtsjesilen, is inmiddels overgenomen door het hoogste skūtsje-orgaan in Friesland, de SKS. Wie wil krijgt het nieuws per e-mail, waarbij van SKS-zijde al binnen 5 minuten na het einde van de wedstrijd een uitslag wordt gemaild. De vaak kleurrijke wedstrijdverslagen komen in de loop van de avond.

18.7.98


Hommage aan Hollandse waterbouwers

Bijna 10 jaar lang is gewerkt aan het toegankelijk maken van de nalatenschap van de Deltadienst. 400 meter archief, 12.000 kaarten en tekeningen, 20.000 dia's, 250 films, 12.000 foto's en meer zijn nu in het Rijksarchief in Zeeland in te zien voor ieder die dat wil. Met de site Strijd tegen het water, op 29 juni geopend door minister Jorritsma (V&W) wordt de nalatenschap van de Deltadienst ook digitaal toegankelijk. Alle onderdelen van de Deltawerken čn de Zuiderzeewerken worden vanuit historisch perspectief belicht. Via de online inventaris kan zeer specifieke informatie uit de archieven van de Deltadienst opgezocht worden. Tevens geeft de site overzichten van elders aanwezige bronnen over het thema. Verslagen van overlevenden van de ramp en de lijst met namen van de slachtoffers brengen ons terug in de tijd. Kortom, een schat aan informatie, zowel voor de algemeen geļnteresseerde als voor de specialist.

29.6.98


Dijk van 'n site voor het Waalproject

De RWS-directie Oost-Nederland heeft een dijk van 'n site ingericht over het Waalproject, voor verbetering van de vaarweg. Het Waalproject bestaat uit drie deelprojecten: verruiming van de vaarweg, de aanleg van uitwijkhavens, en het nemen van verkeersmaatregelen. Verschillende werkzaamheden zijn al van start gegaan. De planning loopt tot het jaar 2005, dan zal het project zijn voltooid. Stap voor stap wordt het hele project uit de doeken gedaan. Via links en een uitgebreide trefwoordenlijst worden onderdelen nader verklaard. Op de site wordt passend gebruik gemaakt van moderne webtechnieken als Flash en streaming video, waarvoor je de plug-ins eventueel direct kunt downloaden. In een gastenboek kun je je reactie kwijt.

27.6.98


Hoe meet je de massa van melasse?

Hoe meet je de luchtige massa melasse in de tanks van een zeeboot? Meetdeskundigen in het VAART! Forum bogen zich een week lang over de vraag van Gerrit Bedet. Maar wat er ook aan interessants over meettechniek aan de orde kwam, volgens Gerrit niet het antwoord op zijn vraag. Probleem lijkt de niet constante hoeveelheid lucht in de lading melasse. Kan een handmatig meetsysteem de dichtheid van melasse meten? In de verzamelde berichten Meetsysteem lees je alles over druksensoren en computer-ijken. Op de nieuwe pagina VAART! Software kun je liefst twee ijkprogramma's gratis downloaden.

20.7.98


Schepenhandel bij de Scheepvaartkrant

Octopus heet de site waarmee de Scheepvaartkrant z'n tentakels uitslaat op het Web. Voorlopig reiken die nog niet verder dan een zeer uitgebreide databank waarin je makelaars en hun schepen kunt zoeken op soort, maat en bouwjaar.
De redactie van VAART! heeft intussen gemerkt dat direct doorlinken naar de schependatabank niet op prijs wordt gesteld. SK-Octopus reageert met een waarschuwend scherm. Zoek dus je eigen weg, maar hoed je voor de tentakels van de SK-Octopus... ;-)
Met de nieuwe site breidt het schepenaanbod op Internet zich in korte tijd opnieuw uit. Onlangs bracht ook Weekblad Schuttevaer de rubrieksadvertenties met schepen op het Web.

update 1.8.98


Derde f voor Duitse Binnenschiffahrt

De 'Rechtschreibreform' in Duitsland zorgt ervoor dat vanaf 1 augustus het woord Binnenschiffahrt er een derde f bijkrijgt. De rechter in Karlsruhe heeft uitgesproken dat de spellingshervorming door moet gaan, ondanks protesten van tegenstanders. Die hopen de taalstrijd met een referendum op 27 september in Sleeswijk-Holstein alsnog in hun voordeel te laten beslissen.

16.7.98


Blaasproef bij dronken varen

Een blaasproef geldt vanaf 1 juli onder de nieuwe Scheepvaartverkeerswet ook in de binnenvaart. Bij een promillage van 0,8 of meer kan dat dronken schippers een geldboete opleveren van maximaal 2900 gulden. Behalve schippers vallen ook loodsen onder de aangescherpte richtlijn van het Openbaar Ministerie.
Onduidelijk is in hoeverre alcohol een probleem is op het water. Zeker is wel dat er in de afgelopen jaren een aantal incidenten waren, waarbij sprake was van gevaarlijke situaties. Daarbij waren onder meer tankschepen met een gevaarlijke, explosieve lading betrokken. Schippers die worden verdacht van het varen onder invloed moeten voortaan, net als automobilisten, deelnemen aan een ademanalyse. Voor de schippers van kleine vaartuigen geldt een iets andere regeling.
Net als bij het dronkenrijden op de weg hebben schippers en loodsen die worden verdacht van dronken varen het recht op een tegenonderzoek. Verdachten moeten hierom niet alleen zelf vragen, ze moeten dit tegenonderzoek ook zelf betalen.

29.6.98


NEA brengt marktinformatie op het Web

Het nieuwe marktobservatiesysteem (MOS) voor de internationale binnenvaart is volgend jaar te zien op Internet, meldt Weekblad Schuttevaer. Het systeem geeft onder meer informatie over marktontwikkelingen en het aantal wachtdagen op de schippersbeurzen. Onderzoeksbureau NEA, dat eens per kwartaal de marktindex uitvoert in opdracht van de Europese Commissie, onderzoekt welke bestandsdelen nog meer op een dergelijke internet site geplaatst kunnen worden. Over de inhoud zijn gesprekken gaande met de doelgroepen. Nederland komt als laatste aan de beurt (aug/sep). Wensen en ideeėn over de indexatie volgend jaar, wanneer vrijwel alle toerbeurtsystemen verdwijnen, kunnen kenbaar gemaakt worden bij NEA's Frank van den Bergh op fbe@nea.nl.
De belangrijkste index voor dit moment is de NEA's Vrachtprijsindex Rijnvaart, op basis van de Schuttevaer-marktrubriek 'De Rijn van A tot Z'.

update 29.6.98

CBS: Binnenvaart presteert fors beter

Binnenschippers hebben in 1997 ruim 320 miljoen ton goederen vervoerd. Driekwart hiervan is getransporteerd door schepen onder Nederlandse vlag. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Zowel het binnenlandse als het internationale vervoer over water is fors toegenomen. Bij het binnenlands vervoer is het vervoerde gewicht met 8% gestegen en de vervoersprestatie zelfs met 21%. In het internationale vervoer is er in het vervoerde gewicht en ook in de vervoersprestatie een toename van 12%.

3.8.98