VAART! Archief 98/6
Wat is de vaart zonder schepen? 
Wat is het web zonder beelden?

VAART! Archief 98/6

Editie 1.1 van 9.8.98 - © 1998 - VAART! Info


Het VAART! Archief is een bewaarplaats van berichten met links die ooit zijn verschenen in VAART! Actueel.

Vaste rubrieken
VAART! op Internet:
VAART! Actueel
VAART! Archief
VAART! Bedrijf
VAART! Berichten
VAART! Café
VAART! Column
VAART! Forum
- Wie is Wie?
VAART! Kiosk
VAART! Links
VAART! Milieu
VAART! Reizen
VAART! Nautisch
VAART! Overslag
VAART! Normen
VAART! Reizen
VAART! Telematica
VAART! Top-10
VAART! Werk
VAART! Vracht
VAART! Vraagbaak
VAART! Zoek
Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1996-1998
VAART! Info

Sleepbootfanaten bunkeren 'rood' in België

'Ik weet wel dat dit jaar de Mosselrace in Antwerpen druk bezocht wordt door Nederlandse Sleepboten. Uiteraard ben ik zelf ook van de partij. Dus voorlopig gaat 'ie goed', schrijft VDMS-secretaris Yvonne Kiers in de newsgroup Scheepspraet over de uitwijkmanoeuvre die veel particuliere eigenaren van sleepboten maken om goedkoop gasolie te bunkeren.
In Scheepspraet is een storm van kritiek opgestoken na het artikel Financiën doet alsnog rode olie in de ban voor varende monumenten in Weekblad Schuttevaer. Kiers heeft nog maar één remedie: 'Actie voeren en die debielen in Den Haag een "gratis" cursus geven!!! De automobielen kunnen - ongeacht hoe ze er uit zien - na 20 jaar vrij van wegenbelasting rijden en onze historische schepen, die pas nadat ze 50 (vijftig) jaar oud zijn en ingeschreven in het Nationaal Register Varende Monumenten, hebben nog steeds niets. Debielen van de eerste orde, actie verdomme. We zullen ze het wel duidelijk maken. Niet voor niets heeft een sleepboot een krachtige motor!!!'
Haar medebestuurslid in de VDMS, Cees van Dijk, heeft uitgerekend dat 400 boten van leden de fiscus hooguit 360.000 gulden aan accijnzen opleveren. 'Voor dat geld kan heel waterminnend Nederland bij allerlei maritieme evenementen zich GRATIS vergapen aan bootjes en kunnen we onze kinderen ons maritiem/industrieel erfgoed laten zien. Het is zoals Frank Jansen laatst opmerkte: witte olie is voor ons de doodsteek. Van dat geld wat je op de gasolie "bespaart" kan je net b.v. de verzekering betalen of de ligplaatsgelden die de laatste jaren ook niet misselijk zijn.'

22.6.98


RWS houdt 'live' I-VOIR ten doop

'I-VOIR op Internet heeft geen nut', temperde René Visser van RWS/AVV het ontluikend enthousiasme over een nieuw speeltje op het Web: Internet View
Of IVS90 Routes
. Het werd ten doop gehouden bij de presentatie van de nieuwe website Holland Haven.
In een vaarwegenkaart van Nederland wordt - als het allemaal werkt - grafisch de actuele drukte (iedere vijf minuten opnieuw) op IVS-trajecten weergegeven. Inzoomen kan, evenals het filteren van doelgroepschepen en kegelplichtige schepen. Klik voor een toelichting.
Nuttig of niet, over het op een dergelijke wijze publiceren van informatie wordt naar aanleiding van I-VOIR intensief gesproken binnen RWS. Gegevens van afzonderlijke schepen komen niet in beeld. Dat zou in strijd zijn met het bestaande privacy-reglement.
Aan de privacy van schepen in Amerika wordt duidelijk minder zwaar getild. Het Army Corps of Engineers verstrekt via het Web namen van schepen die voor sluizen in de Illinois en Mississippi liggen te wachten.

update 4.7.98


Sector moet Holland Haven gezicht geven

Serieus kijken naar de nieuwe site Holland Haven (nu alleen nog maar het webadres) was slechts weinigen gegeven. De proefsite werd maandag 8 juni gedemonstreerd aan een select scheepvaartgezelschap in het Utrechtse Mekka van de nieuwe media, Media Plaza. Via VAART! Nieuws was het ontwerp 's avonds nog een paar uur te bekijken, totdat de ontwikkelaars van DMCG de site terugplaatsten in hun afgesloten werkplaats.
Rijkswaterstaat sponsort de site, maar laat het voor een groot deel aan de scheepvaartsector zelf over om Holland Haven een gezicht te geven. De structuur is er en Frits van Poorten van Waterland gaat nu met zijn team op zoek naar partners, die zowel qua inhoud als in geld hun bijdrage willen leveren. In Holland Haven is de eigen informatie slim verwerkt in databases, en zijn sites van derden (ook VAART!) handig 'ingepakt'. Bij de presentatie kwam naar voren dat bij mobiel surfen de lage modemsnelheid en de hoge kosten een grote belemmering vormen.

Waterland-voorzitter ir Leen Droppert noemt het Internet voor de scheepvaart 'het middel bij uitstek om alle noodzakelijke informatie toegankelijk te maken'. Maar in zijn ogen is Internet op dit moment voor de gemiddelde gebruiker 'een vaarwater zonder boeien, tonnen, vuur- en radartorens'.
'U kunt de proef op de som nemen door op het Internet te zoeken naar: haven, overslag, vervoer, of water.
'In het merendeel van de gevallen komt u wellicht interessante onderwerpen tegen, maar komt u niet terecht bij de informatie die u zoekt. De enige tijd geleden zo succesvol in gang gezette bundeling van krachten binnen de Nederlandse scheepvaart krijgt op het Internet in ieder geval nog geen gestalte'
, meent de voorzitter van Waterland. Oordeel zelf.

update 8.6.98


CCS laat binnenvaartcontainers volgen

Rijncontaineroperator CCS kondigt op de nieuwe website aan dat klanten daar in de nabije toekomst inzage zullen krijgen in de transportdatabank. Ze kunnen dan niet alleen de containers volgen die zijn geboekt, maar ook de depotbestanden van lege containers. De belangrijkste informatie wordt eventueel ook per e-mail toegezonden. CCS verzekert de klandizie de noodzakelijke discretie: alleen klanten kunnen gegevens opvragen en dan nog alleen maar van zichzelf. Op dit moment vertelt de site welke diensten CCS kan leveren en waar vestigingen van CCS te vinden zijn.

30.5.98


Inspraak project Grensmaas van start

De inspraak voor het project Grensmaas (Borgharen-Roosteren) is woensdag 27 mei van start gegaan. Tot 22 juli is inspraak mogelijk en liggen het ontwerp-Streekplan en MER Grensmaas ter inzage bij de provincie Limburg en de gemeenten in het Grensmaasgebied. Hoogwaterbescherming (1:250 achter de kaden), natuurontwikkeling (1500 ha) en grindwinning (50 miljoen ton) zijn de belangrijkste resultaten. De feitelijke start van de uitvoering van het Grensmaasproject is voorzien in het jaar 2000. Gedeputeerde Staten streven ernaar de hoogwaterbescherming in 2005 gerealiseerd te hebben. Tegelijk met de uitvoering wordt ook de basis gelegd voor één van de meest bijzondere natuurgebieden van Nederland. In 2015 is het project afgerond.

30.5.98


Drie containerstuwprogramma's met BICS

Drie software-ontwikkelaars zijn, op de uitnodiging van Binnenvaart Nederland, geslaagd in het ontwikkelen van een containerstuwprogramma dat gebruik maakt van BICS-gegevens: Mountain Ware met 'Container Beladingsprogramma', VDMS met 'Container 98' en Autena Marine/Lyrea met 'Stuwplan 2000'. Alle drie programma's werden donderdag 28 mei gepresenteerd in het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam, tijdens de 'BICS Container' manifestatie van het BN-Bureau Telematica en Rijkswaterstaat Zeeland. Weekblad Schuttevaer doet verslag in: Makers tonen stuwprogramma’s op ‘bijzondere’ telematicadag BN. Wie er meer van wil weten kan terecht bij Nick van Haag van Bureau Telematica. Lees ook de VAART! Column Logistieke schakels.

update 29.5.98


Dordt een weekend lang onder stoom

Met een vlootschouw op de rivier begon vrijdagavond 5 juni in Dordrecht het tweejaarlijks evenement Dordt in Stoom. De foto's zijn inmiddels te zien. Organisatoren spreken van 'het omvangrijkste stoomevenement in Europa'. De volgende 'Dordt in Stoom' is op 26, 27 en 28 mei 2000. Hollands oudste stad rekent dan op minstens 200.000 bezoekers uit binnen- en buitenland.
Voor nog meer stoom op VAART! moet je zijn bij
Zie ginds komt de Sint... en ander stoombootnieuws.

update 9.6.98


Mobiel bellen via Intranet kost 50%

Een Binnenvaart-Intranet halveert de kosten van mobiele telefonie en datacommunicatie. Binnenvaart-ondernemer en telematica-adviseur Elbert Vissers (ms Tecarli) rekent in het VAART! Forum voor hoe de binnenvaart met een doordachte aanpak veel geld kan besparen. In de toekomst zullen de kosten voor telecommunicatie binnen de bedrijfstak ongetwijfeld nog veel hoger worden dan ze nu al zijn. 'Ik hoop dat de binnenvaart voor een sterke en goed met de materie bekend zijnde gesprekspartner zorgt. De besparing die de gemiddelde schipper kan realiseren is ca. 50%. De speciale binnenvaart-intranet-provider doet daar nog een schepje bovenop. Laat eenieder zelf uitrekenen wat ruim 50% voor hem of haar in geld is', schrijft Vissers. In het VAART! Forum is de zienswijze van Vissers bevestigd door Frank Moerdijk van Libertel, de provider waarmee Binnenvaart Nederland al namens de bedrijfstak afspraken heeft gemaakt.

16.4.98


Einde beurstijd komt snel dichterbij

De schippersbeurzen sluiten per 1 december a.s. Dertien maanden eerder dan minister Jorritsma aanvankelijk van plan was. 'Een zo breed gedragen advies van het Overlegorgaan Goederenvervoer kan ik niet negeren', schreef ze al in een brief aan de Tweede Kamer, vooruitlopend op het debat van woensdagavond 1 april jl.
De minister heeft de Tweede Kamer ook een actueel overzicht gestuurd van vervoerde tonnages en scheepsgroottes in de binnenvaart.
Weekblad Schuttevaer schreef onlangs: Versneld einde toerbeurt moet ‘Jorritsma’s chaos’ voorkomen en rondt het verhaal nu af met Tweede Kamer eens met snelle liberalisering van binnenvaart.

update 10.4.98