VAART! Archief 98/5
Wat is de vaart zonder schepen? 
Wat is het web zonder beelden?

VAART! Archief 98/5

Editie 1.1 van 1.7.98 - © 1998 - VAART! Info


Het VAART! Archief is een bewaarplaats van berichten met links die ooit zijn verschenen in VAART! Actueel.

Vaste rubrieken
VAART! op Internet:
VAART! Actueel
VAART! Archief
VAART! Bedrijf
VAART! Berichten
VAART! Café
VAART! Column
VAART! Forum
- Wie is Wie?
VAART! Kiosk
VAART! Links
VAART! Milieu
VAART! Reizen
VAART! Nautisch
VAART! Overslag
VAART! Normen
VAART! Reizen
VAART! Telematica
VAART! Top-10
VAART! Werk
VAART! Vracht
VAART! Vraagbaak
VAART! Zoek
Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1996-1998
VAART! Info

Heftige milieudiscussie in VAART! Forum

De discussie over Milieubelasting in het VAART! Forum loopt de laatste weken hoog op. 'Uitermate storend vind ik telkens weer die opmerkingen dat de vervuiling in de binnenvaart wel meevalt, waarbij dan verwezen wordt naar de vervuiling die bijvoorbeeld een vrachtwagen veroorzaakt. Moet dat dan een alibi zijn om niets te doen? Onzinnig, kortzichtig en dom', meent ONS-functionaris Gerard Kester.
Fred Beckers heeft als SAB-deskundige een sterke inbreng, maar de varende kant vindt veel milieu-eisen overdreven. Elbert Vissers van de Tecarli heeft monsters laten onderzoeken van het schroefaswater dat uit de glands lekt. Dat bleek minder vuil dan het Rijnwater bij Kupferhütte in Duisburg, maar toch mag hij het niet overboord pompen. Dat alles maakt de regels er niet begrijpelijker op. Alle onderwerpen komen deze zomer terug in het Scheeps Milieu Plan, heeft Beckers beloofd. Van zijn vroegere collega Roelof Weekhout zijn nieuwe 'Milieuberichten' op VAART! Milieu geplaatst.

25.5.98


KSV Schuttevaer gaat internationaal

Internationalisering is een thema in het meerjarenbeleidsplan 1998-2004 van de Koninklijke Schippersvereniging Schuttevaer, dat vorige week in Kampen werd aanvaard tijdens het jaarlijks KSV-congres. De KSV Schuttevaer wil een internationale afdeling oprichten en ook een aparte afdeling Short Sea. Het was Jan Terlouw's eerste congres als KSV-voorzitter; in zijn jaarrede deed hij een klemmend beroep op de kabinetsformateur voor verruiming van het vaarwegenbudget. Voor een brede terugblik: Weekblad Schuttevaer's Dossier KSV Schuttevaer.

update 19.5.98


Methanoltanker ontploft: twee gewonden

Twee bemanningsleden (38 en 50 jaar) van de Duitse tanker Julius Beckmann (1429 ton, gebouwd in 1970) zijn zaterdag na een aanvaring en ontploffing bij Düsseldorf/Kaiserswerth licht gewond geraakt. Bij de aanvaring, 's morgens 06.36 uur in dichte mist, ramde het containerschip Ehrenfels de afvarende tanker, die leeg was van methanol maar nog niet ontgast. Van de twaalf tanks bleven er maar twee heel en delen ervan werden op een nabijgelegen camping teruggevonden.
Bij de bestrijding van de brand werden 150 brandweerlieden ingezet. De Zeeuwse tankvaartondernemer Johan Wey van de Ursula was met zijn voortvarend optreden in Kaiserswerth de held van de dag, meldt Weekblad Schuttevaer. De Rijnscheepvaart was ter plaatse tot in de avond gestremd. De AP-foto laat de ravage op de Julius Beckmann zien. Het schip wordt ter plaatse gesloopt. Tussen Düsseldorf en Neuss kwam het de afgelopen vijf jaar twaalf maal eerder tot aanvaringen; zes keer waren daar tankers bij betrokken.
Deskundigen in het VAART! Forum mengen zich in de discussie over varen met gevaarlijke stoffen. Naar verluidt zorgt de ramp met de Julius Beckmann ook in CCR-verband voor enige beweging.
    Methanol heeft een zeer groot explosiegebied (5.5 tot 36.5%), en zou volgens specialisten eigenlijk onder inert gas (stikstof) vervoerd moeten worden. Zeker lege ongereinigde tanks zouden onder stikstof moeten zijn. Probleem daarbij zijn de ontbrekende dampretoursystemen aan de wal.
    Sinds 1976 wordt in het ADNR bepaald dat zogenaamde gesloten binnenvaarttankers een gasverzamelleiding moeten hebben om tijdens het laden ontsnappende brandgevaarlijke en giftige gassen op veilige wijze naar de wal af te voeren.
    Overigens is het zo dat in de Stoffenlijst van het ADNR voor Methanol een afblaasdruk van het snelafblaasventiel van 50 kPa wordt verlangd. Er zijn slechts enkele (6-7 stuks?) enkelwandige schepen die dit hebben. Verder komt 50 kPa uitsluitend voor op dubbelwandige schepen.
    Op grond van de overgangsbepalingen van 1-1-95 (vernieuwde ADNR) mogen schepen, die in 1994 Methanol mochten vervoeren en niet aan de nieuwe eisen voldeden, Methanol blijven vervoeren tot uiterlijk 31-12-99. Dus is het sowieso een aflopende zaak. Dit geldt ook voor alle andere producten die in de overgangsregels vallen omdat het schip (niet meer) aan de eisen voldoet.
    Een door de Tweede Kamer aanvaarde motie van SP-Kamerlid Stan Poppe riep de regering in oktober 1997 op 'op korte termijn voor alle walinrichtingen waar sprake is van wal-schipverpompingen van brandbare of gevaarlijke stoffen dampretouraansluitingen verplicht te stellen'. Tot nu toe geldt die verplichting alleen voor benzine.

update 17.5.98


'Veel schippers haalden de stembus niet'

Duizenden stemmen van schippers en andere opvarenden in de binnenvaart zijn bij de Tweede Kamer-verkiezingen op 6 mei verloren gegaan, vreest sociaal raadsvrouw Leni Broekmeulen van het KSCC Schipperscentrum in Nijmegen. Samen met aalmoezenier Bernard van Welzenes beschreef ze haar zorg in het informatiebulletin dat het KSCC wekelijks uitgeeft. Schippers die niet toevallig op hun waladres waren, zagen veelal hun stem verloren gaan. Stemmen bij volmacht is vaak moeilijk te regelen.
Weekblad Schuttevaer pakte het verhaal op in de krant. Het blijkt dat de problemen die zich in Nijmegen voordeden, in Amsterdam niet aan de orde waren. Centrumleider Co van Sandijk van de Bonte Zwaan in Amsterdam zegt: 'Ik heb geen klachten gehoord, maar bij ons zaten de kaarten wel heel vroeg in de bus. Zeker vijf weken van tevoren.'

update 13.5.98


Tanker Rossini vetvrij te water

De zeegaande nieuwbouwtanker Rossini was nog maar net de helling af bij Shipyard K. Damen Europe in Hardinxveld of het werfpersoneel boog zich nieuwsgierig over de hellingbaan. Voor het eerst geen eikenhout met een dikke laag vet, maar roestvrijstalen glijstrippen en kunststof glij-elementen. Milieuvriendelijk dus. Damen bouwt de Rossini, 95 m lang, 12,5 m breed en 2750 ton laadvermogen, voor de Duitse rederij Gefo/Hansa in Hamburg. Eind juni is de overdracht. Het zusterschip Puccini staat inmiddels op stapel.

update 2.5.98


'Werf YVC wil Wilton-Fijenoord kopen'

De scheepsbouwwerf Yssel-Vliet Combinatie (YVC) in Capelle aan den IJssel wil de Schiedamse reparatiewerf Wilton-Fijenoord kopen, volgens een bericht in het Rotterdams Dagblad. YVC is van plan in Schiedam schepen te bouwen en te repareren. De gesprekken worden gevoerd met Joep van den Nieuwenhuyzen, die op zijn beurt in de race is voor de hele WF-groep, die naast Wilton-Fijenoord in Schiedam bestaat uit Verolme Botlek, Verolme Heusden en het kleine Vervako. De directie van YVC wil de interesse in de Schiedamse werf overigens bevestigen noch ontkennen. De nieuwbouwwerf - op de huidige plek uit haar jasje gegroeid - kijkt al langer rond om de 'sprong over de bruggen' naar een plek aan een open verbinding naar zee te wagen.

24.4.98


Indrukwekkende intocht Oosterschelde

'De intocht was indrukwekkend. Vanaf Hoek van Holland werd de Oosterschelde (onder vol zeil) geflankeerd door een grote vloot van alle mogelijke schepen. Een aantal waternevelspuitende sleepboten, prachtige zeilschepen zoals de Europa en Geesje van Urk en tal van andere schepen allemaal afgeladen met mensen.' De thuissite van wereldreiziger Oosterschelde viert de feestelijke binnenkomst op 25 april jl volop mee. Een deel van het traject vind je bij VAART! terug in de verhalen van Sander Klos, die bij de ontvangst ook zelf op de uitkijk stond.

update 27.4.98


Terugkeer naar het Brons-tijdperk

Ad Langelaar doet het Brons-tijdperk herleven met een korte historische beschouwing over de Appingedamster motorenfabriek, vindplaatsen van Brons-motoren op het Web en een agenda voor het draaiend aanschouwen van de machines. Motorbouwer Jan Brons bleef tot aan zijn dood in 1954 (hij was toen 89 jaar) aan zijn tekentafel werken. De fabriek fuseerde in de jaren tachtig met Industrie uit Alphen a/d Rijn, maar volgens Langelaar was 'de ziel was er toen al uit'. In 1989 volgde de overname door het Amerikaanse bedrijf Waukesha, die onder eigen naam nog steeds motoren maakt in Appingedam. De echte liefhebbers kunnen binnenkort hun hart ophalen in het nieuwe Bronsboek van Jan Vegter, "Van bakjesknapper tot turbodiesel", dat eind april in beperkte oplage verschijnt.

update 13.4.98


Binnenvaartnormen vinden op 't Web

VAART! Normen had al een aardige hoeveelheid bij elkaar, maar de nieuwe on-line catalogus van het Nederlands Normalisatie Instituut geeft een nog veel grotere opsomming van het complete normaanbod.

13.4.98


Honderd jaar Sleepdienst Eerland

Het transportbedrijf van de familie Eerland bestaat in 1998 honderd jaar. Op 4 april werd dit feit herdacht met een feest en is ook het boek ten doop gehouden dat Netty Eerland-Adam heeft geschreven over de geschiedenis van het familiebedrijf. Het bedrijf, dat werkt onder de naam Lekstroom Transport BV, heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een specialist in het bijzonder vervoer over water. Het beschikt over een vloot van sleepboten en pontons waarmee gecompliceerde transporten over binnen water plaatsvinden. Dat varieert van bruggen, helikopterplatforms, kranen en roestvrijstalen tanks tot het vervoer van de zwaarste scheepsschroef ter wereld.

13.4.98