VAART! Archief '97/15Editie 1.2 van 14.2.98 - © 1997, 1998 - VAART! Info |
|
Scheepvaartgroei bij Hamburgse bankDe uitstaande scheepsfinancieringen bij Hamburgische Landesbank zijn in 1997 met liefst 30% toegenomen tot meer dan 10 miljard DM. Bankdirecteur Werner Schulz toont zich dan ook zeer tevreden met het resultaat. Overigens werd de scheepvaartportefeuille ook dikker door de hogere dollarkoers. De vliegtuigfinancieringen van de Hamburger Landesbank namen met 50% toe.Schuttev@er brengt Oom Bert on-lineWeekblad Schuttevaer gaat onder eigen domeinnaam het web op: http://www.schuttevaer.nl. De site - 'nog even onder constructie' - haalt alles uit de kast: een nieuw logo met kekke @ in Schuttev@er, een opmaak in frames, een (te) zware achtergrond, links, adverteerders, het eigen boekenfonds, en een 'coelste site' van Oom Bert in Cyberspace. Het echte nieuws ontbreekt nog, en voor de oude kranten mag je nog even naar Waterland. Kortom, het lijkt 'een tikkeltje wild', maar wel flitsend voor een 109-jarige.Rijn-Main-Donauverbinding werpt vruchten afHet goederenverkeer tussen de Hongarije en de haven van Rotterdam is in 1996, ten opzichte van 1995, flink gestegen, meldt het Havenbedrijf Rotterdam. Vanuit Hongarije werd 50% meer lading aangevoerd en naar dat land verliet 30% meer goederen de Rotterdamse haven. De totale overslag bedroeg 385.000 ton. In- en uitvoer samen genomen, droegen alle modaliteiten bij aan de groei. Dankzij het Rijn-Main-Donaukanaal kon de binnenvaart de sterkste stijging realiseren. In gewicht werden met name meer agribulk, metalen en halffabrikaten van metalen overgeslagen. De hoeveelheid gecontaineriseerde lading over de weg daalde. Het spoor wist ongeveer evenveel containerlading te vervoeren en steeg in totaal vervoerd gewicht.Jorritsma betaalt alle kosten bij ijsbrekenDe overheid betaalt deze winter de ijsbreekkosten op de hoofdvaarwegen, maar ook op andere vaarwegen moet de aanvoer van goederen in geval van ijs gewoon door kunnen gaan. Het Centraal Informatiepunt Bestrijding IJs (CIBIJ, tel. 010-233 15 10) vraagt klanten van de binnenvaart contact met hen op te nemen zodra de bevoorrading in problemen dreigt te komen. Op grond van een nieuwe regeling worden de kosten niet meer bij het bedrijfsleven in rekening gebracht. Inmiddels is op Teletekst het eerste grondijs al weer verdwenen.Brooklyn Bridge New York zoekt sponsorDe stad New York zoekt, in het kader van z'n 'Adopt-A-Highway' programma, een sponsor voor de Brooklyn Bridge. De hoogste bieder mag z'n naam zetten op de langgerekte overspanning. De veiling op het QVC home-shopping channel begint 2 januari a.s. bij $25,000. Het geldt wordt gebruikt voor het schoonhouden van de brug en het verwijderen van graffiti. Brooklyn Bridge werd geopend in 1883 en was de eerste stalen hangbrug ter wereld. De brug is bijna twee kilometer lang. Sponsoring... ideetje voor de Erasmusbrug?Subsidie voor openbaar vervoer te waterHet Kabinet heeft besloten tot wijziging van het besluit Personenvervoer, waarmee het openbaar vervoer over water in de loop van 1998 deel gaat uitmaken van het gesubsidieerd openbaar vervoer.Verbindingen voor openbaar vervoer over water zijn het meest kansrijk in congestiegevoelige gebieden in de Randstad. Daarom zijn deze verbindingen ook genoemd in de Nota Samen Werken aan Bereikbaarheid (SWAB). In deze nota wordt specifiek voor de start van deze verbindingen in totaal fl. 20 miljoen uitgetrokken. Inmiddels wordt met de overheden die deze verbindingen gaan aanbesteden (de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Flevoland) overleg gevoerd over het inzetten van deze startbijdrage van het rijk. Voors en tegens IVS90 in VAART! ForumKent IVS-90 alle schepen? is een boeiende discussie in VAART! Forum over de werking van het Informatie- en VolgSysteem voor de scheepvaart. Een kernvraag in de discussie is of IVS90 bruikbaar is bij calamiteiten, bijvoorbeeld om een tanker met verwarmingsspiralen te vinden voor het overnemen van lading.Ombudsman hekelt naleving van NZ-wetHet ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft onvoldoende actie ondernomen om de naleving van de Tijdelijke wet vrachtverdeling Noord-Zuid-vervoer te controleren. Dit is de conclusie van een onderzoek dat de Nationale Ombudsman, mr M. Oosting, heeft ingesteld naar aanleiding van een klacht van de schippersbonden ASV en ONS, en de Vereniging Toerbeurt Noord-Zuid.Meer over de tijdelijke wet: Archief '97/5. ECT begint containerterminal in DuisburgContaineroverslagbedrijf ECT gaat een terminal voor de binnenvaart aanleggen in Duisburg. De terminal, die gesitueerd wordt in de Südhafen van Duisburg-Ruhrort, wordt 4,8 hectare groot en krijgt een kade-lengte van 360 meter. ECT is van plan de komende jaren een netwerk van terminals in Europa aan te leggen.Schippersinternaten ontdekken het InternetNa De Singel in Dordrecht, melden ook de Stichting Hervormde Internaten Schippersjeugd (SHIS) en de Schoolinternaten Eduard Poppe en St. Louis zich met een internaats-site op het Web.SHIS, De Singel en de Brabantse schoolinternaten zijn niet de eerste op het Web. Dat was De Meerpaal in Capelle aan den IJssel. In België is Het Molenschip te Evergem uitgebreid op het Web aanwezig, ondermeer met een project waarin schipperskinderen en kermiskinderen vertellen hoe ze de kermis beleven. |