VAART! Archief '97/13
Wat is de vaart zonder schepen? 
Wat is het web zonder beelden?

VAART! Archief '97/13

Editie 1.1 van 22.12.97 - © 1997 - VAART! Info


Het VAART! Archief is een bewaarplaats van berichten met links die ooit zijn verschenen in VAART! Actueel.

Vaste rubrieken
VAART! op Internet:
VAART! Actueel
VAART! Archief
VAART! Bedrijf
VAART! Berichten
VAART! Column
VAART! Forum
- Wie is Wie?
VAART! Kiosk
VAART! Links
VAART! Milieu
VAART! Reizen
VAART! Nautisch
VAART! Overslag
VAART! Normen
VAART! Reizen
VAART! Telematica
VAART! Top-10
VAART! Werk
VAART! Vracht
VAART! Zoek
Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1996-1998
VAART! Info

CommerciŽle samenwerking groeit

De commerciŽle samenwerking van binnenvaartondernemers, speciaal van belang na afschaffing van de wettelijke evenredige vrachtverdeling (EV) in Europa, groeit. Weekblad Schuttevaer zette de samenwerkingsverbanden voor Nederland en BelgiŽ op een rij in de Europort-special Nieuwe Jacht naar Lading.
15.11.97

VNSI: Woede over EG-scheepsbouwsteun

'Dit is van de gekke! Het kan toch niet de bedoeling zijn dat de Nederlandse belastingbetaler meehelpt om de concurrentie van de Nederlandse scheepsbouw te herstructureren?', aldus ir Wim ter Hart in zijn afscheidsrede als voorzitter van de Vereniging Nederlandse Scheepsbouw Industrie (VNSI).
Zijn woede over de geleidelijke afbouw van scheepsbouwsteun, waar de Europese ministers van Industrie toe besloten, werd in de VNSI-jaarvergadering volledig gedeeld door PvdA-Tweede Kamerlid Henk Vos: 'De minister moet in Brussel harder dan ooit laten blijken dat de beste toekomst voor de scheepsbouw ligt in een markt zonder steun. De Nederlandse scheepsbouw heeft de jaren '80 gebruikt om op eigen kracht te saneren. Dat wordt nu afgestraft, terwijl de nalatigen worden bevoordeeld.'
Ter Hart werd na 11 jaar VNSI-voorzitterschap geŽerd met het 'erevoorzitterschap voor het leven'. Hij is opgevolgd door M.A. Busker, oud-president-directeur van Smit Internationale.

19.11.97


Europort: veel digitaal nieuws

De internationale maritieme vakbeurs Europort 97 in Amsterdam bracht 's werelds maritieme industrie vorige week veel digitaal nieuws in de vorm van satellietvolgsystemen en elektronische navigatiekaarten.
Vele honderden bedrijven uit Europa en andere delen van de wereld toonden producten en diensten voor efficient gebruik van schepen - communicatie, navigatie, aandrijvingen en besturing. Ook werden de laatste nieuwe systemen en uitrusting voor optimaal ontwerp en bouw van schepen geŽxposeerd.

update 22.11.97

De dag van Vaarplan 2000 en Teleship

De 800 deelnemers hebben enthousiast gereageerd op het congres Vaarplan 2000. Heineken, met 100.000 containerbewegingen de grootste aanbieder in die sector, heeft de binnenvaart concreet nieuwe mogelijkheden geboden op het traject Alphen a/d Rijn - Rotterdam. Minister Jorritsma nam van Binnenvaart Nederland de Toekomstvisie Binnenvaart in ontvangst.
Het hele congresprogramma is te raadplegen op de BVB-site.
Tijdens het congres werd het officiŽle startsein gegeven voor Teleship. Het nieuwe vraag- en aanbodsysteem voor de binnenvaart gaat overigens pas in januari 1998 daadwerkelijk draaien.

22.11.97


Zover staat het met de Zeesluis IJmuiden

Een webcamera op het kantoor van Jacques Mattheij's bedrijf IBP houdt tot op de seconde bij hoe ver het staat met de vernieuwing van de kleine zeesluis in IJmuiden.
Meer informatie daarover in Virtueel Nederland.

13.11.97

COV brengt netwerken in kaart

Een netwerk van container-, bulk- en stukgoedterminals, plus verbetering van de infrastructuur, zodat die vervoersknooppunten de binnenvaart ook werkelijk een goede concurrentiepositie geven. Die elementen heeft het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) in kaart gebracht om minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat, en de Tweede Kamer handvatten voor het binnenvaartbeleid te geven. VAART! publiceert de ruim 100K grote COV-wenskaarten op het Web: Knelpunten Containervaart en Knelpunten Bulk- en Stukgoed.
3.11.97

Het geheim van de drijvende Rijnstuwen

Drijvende Stuwen: Rijnwater tegen de Russen, is ťťn van de onderwerpen in Van Gewest tot Gewest, zondag 30 november 1997, 18.33 - 18.58 uur, Nederland 3. Vlak na de Tweede Wereldoorlog begon het Ministerie van Defensie verborgen, drijvende stuwen te bouwen langs Rijn, Waal en IJssel. Bij een Russische aanval zouden de stuwen de rivieren afsluiten en zou een groot deel van Midden-Nederland onder water komen te staan. Een snelle evacuatie van de geheel onvoorbereide bevolking zou bijna onmogelijk zijn geweest. Iedere burgemeester in het rivierenland wist er van, maar journalisten die in die tijd vroegen naar die omvangrijke werkzaamheden langs de rivieren, kregen van hun hoofdredacteur een schrijfverbod. Er waren zoveel mensen bij het project betrokken dat het ongelooflijk is dat het topgeheim nooit openbaar werd. In het boek Drijvende Stuwen voor de Landsverdediging praten ze voor het eerst.

24.11.97


20 Gewonden bij tewaterlating ijsbreker Healy


Twintig toeschouwers raakten gewond bij de dwarsscheepse tewaterlating van de 140 meter lange ijsbreker Healy, zaterdag 15 november bij Avalon Industries aan de Mississippi bij New Orleans. Een grote golf water, zand, stenen en rivierafval overspoelde de menigte. Een paar kijkers moesten met botbreuken naar het ziekenhuis, maar volgens CNN bleven de meeste verwondingen beperkt tot sneetjes, schrammen en blauwe plekken.
De Healy, het grootste en met een bouwsom van US$236 miljoen (470 miljoen gulden) het duurste schip van de Amerikaanse Coast Guard, is gebouwd voor onderzoek, ijsbreken en bevoorrading van poolbases. Het schip heeft accomodatie voor 75 opvarenden.

16.11.97


Bijna-ramp bij de Volkeraksluizen

Een aanvaring in dichte mist tussen twee binnen- vaarttankers bij de Volkeraksluizen in Willemstad is woensdag 12 november op een haar na uitgelopen op een ramp. De tanker Susann was leeg, maar bevatte nog naftadampen; de Kelly was geladen met 950 ton kerosine. Doordat de lege tanker onder de waterlijn werd opengereten, kregen vonken en wrijvingshitte van de zware aanvaring geen kans de dampen te doen ontploffen.
13.11.97


China legt een dam in de Yangtze

De Chinese president Jiang Zemin was er 8 november zelf bij toen bij Sandouping in de provincie Hubei de rivier de Yangtze werd afgedamd voor de bouw van de grootste waterkrachtcentrale ter wereld. Er is alleen nog een omleidingskanaal voor de scheepvaart open. De permanente sluis naast de dam zal in 2003 in gebruik worden genomen. De afgelopen vijf jaar is de bevolking al 'hogerop' gebracht.
VAART! Reizen heeft een speciale pagina over de Yangtze.

update 8.11.97