VAART! Archief '97/13Editie 1.1 van 22.12.97 - © 1997 - VAART! Info |
|
Commerciële samenwerking groeitDe commerciële samenwerking van binnenvaartondernemers, speciaal van belang na afschaffing van de wettelijke evenredige vrachtverdeling (EV) in Europa, groeit. Weekblad Schuttevaer zette de samenwerkingsverbanden voor Nederland en België op een rij in de Europort-special Nieuwe Jacht naar Lading.15.11.97 VNSI: Woede over EG-scheepsbouwsteun
'Dit is van de gekke! Het kan toch niet de bedoeling zijn dat de
Nederlandse belastingbetaler meehelpt om de concurrentie van de
Nederlandse scheepsbouw te herstructureren?', aldus ir Wim ter Hart in
zijn afscheidsrede als voorzitter van de Vereniging Nederlandse Scheepsbouw
Industrie (VNSI).
Europort: veel digitaal nieuwsDe internationale maritieme vakbeurs Europort 97 in Amsterdam bracht 's werelds maritieme industrie vorige week veel digitaal nieuws in de vorm van satellietvolgsystemen en elektronische navigatiekaarten.Vele honderden bedrijven uit Europa en andere delen van de wereld toonden producten en diensten voor efficient gebruik van schepen - communicatie, navigatie, aandrijvingen en besturing. Ook werden de laatste nieuwe systemen en uitrusting voor optimaal ontwerp en bouw van schepen geëxposeerd. update 22.11.97 De dag van Vaarplan 2000 en TeleshipDe 800 deelnemers hebben enthousiast gereageerd op het congres Vaarplan 2000. Heineken, met 100.000 containerbewegingen de grootste aanbieder in die sector, heeft de binnenvaart concreet nieuwe mogelijkheden geboden op het traject Alphen a/d Rijn - Rotterdam. Minister Jorritsma nam van Binnenvaart Nederland de Toekomstvisie Binnenvaart in ontvangst.Het hele congresprogramma is te raadplegen op de BVB-site. Tijdens het congres werd het officiële startsein gegeven voor Teleship. Het nieuwe vraag- en aanbodsysteem voor de binnenvaart gaat overigens pas in januari 1998 daadwerkelijk draaien. Zover staat het met de Zeesluis IJmuidenEen webcamera op het kantoor van Jacques Mattheij's bedrijf IBP houdt tot op de seconde bij hoe ver het staat met de vernieuwing van de kleine zeesluis in IJmuiden.Meer informatie daarover in Virtueel Nederland. 13.11.97 COV brengt netwerken in kaartEen netwerk van container-, bulk- en stukgoedterminals, plus verbetering van de infrastructuur, zodat die vervoersknooppunten de binnenvaart ook werkelijk een goede concurrentiepositie geven. Die elementen heeft het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) in kaart gebracht om minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat, en de Tweede Kamer handvatten voor het binnenvaartbeleid te geven. VAART! publiceert de ruim 100K grote COV-wenskaarten op het Web: Knelpunten Containervaart en Knelpunten Bulk- en Stukgoed.3.11.97 Het geheim van de drijvende RijnstuwenDrijvende Stuwen: Rijnwater tegen de Russen, is één van de onderwerpen in Van Gewest tot Gewest, zondag 30 november 1997, 18.33 - 18.58 uur, Nederland 3. Vlak na de Tweede Wereldoorlog begon het Ministerie van Defensie verborgen, drijvende stuwen te bouwen langs Rijn, Waal en IJssel. Bij een Russische aanval zouden de stuwen de rivieren afsluiten en zou een groot deel van Midden-Nederland onder water komen te staan. Een snelle evacuatie van de geheel onvoorbereide bevolking zou bijna onmogelijk zijn geweest. Iedere burgemeester in het rivierenland wist er van, maar journalisten die in die tijd vroegen naar die omvangrijke werkzaamheden langs de rivieren, kregen van hun hoofdredacteur een schrijfverbod. Er waren zoveel mensen bij het project betrokken dat het ongelooflijk is dat het topgeheim nooit openbaar werd. In het boek Drijvende Stuwen voor de Landsverdediging praten ze voor het eerst.20 Gewonden bij tewaterlating ijsbreker Healy
Twintig toeschouwers raakten gewond bij de dwarsscheepse tewaterlating
van de 140 meter lange ijsbreker Healy, zaterdag 15 november bij Avalon Industries aan
de Mississippi bij New
Orleans. Een grote golf water, zand, stenen en rivierafval overspoelde de menigte. Een paar kijkers
moesten met botbreuken naar het ziekenhuis, maar volgens
CNN
bleven de meeste verwondingen beperkt tot sneetjes, schrammen en blauwe
plekken.
Bijna-ramp bij de Volkeraksluizen
Een aanvaring in dichte mist tussen twee binnen-
vaarttankers bij de Volkeraksluizen in Willemstad is woensdag 12 november op een
haar na uitgelopen op een ramp.
De tanker Susann was leeg, maar bevatte nog
naftadampen; de Kelly was geladen met 950 ton kerosine. Doordat de lege
tanker onder de waterlijn werd opengereten, kregen vonken en
wrijvingshitte van de zware aanvaring geen kans de dampen te doen
ontploffen.
China legt een dam in de YangtzeDe Chinese president Jiang Zemin was er 8 november zelf bij toen bij Sandouping in de provincie Hubei de rivier de Yangtze werd afgedamd voor de bouw van de grootste waterkrachtcentrale ter wereld. Er is alleen nog een omleidingskanaal voor de scheepvaart open. De permanente sluis naast de dam zal in 2003 in gebruik worden genomen. De afgelopen vijf jaar is de bevolking al 'hogerop' gebracht.VAART! Reizen heeft een speciale pagina over de Yangtze. update 8.11.97 |