VAART! Archief '97/8
Wat is de vaart zonder schepen? 
Wat is het web zonder beelden?

VAART! Archief '97/8

Editie 1.1 van 3.10.97 - © 1997 - VAART! Info


Het VAART! Archief is een bewaarplaats van berichten met links die ooit zijn verschenen in VAART! Actueel.

Vaste rubrieken
VAART! op Internet:
VAART! Actueel
VAART! Archief
VAART! Bedrijf
VAART! Berichten
VAART! Column
VAART! Forum
- Wie is Wie?
VAART! Kiosk
VAART! Links
VAART! Milieu
VAART! Reizen
VAART! Nautisch
VAART! Overslag
VAART! Normen
VAART! Reizen
VAART! Telematica
VAART! Top-10
VAART! Werk
VAART! Vracht
VAART! Zoek
Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1996-1998
VAART! Info

Beleef de Wereldhavendagen op het Web

De Wereldhavendagen 1997 hebben naar schatting 265.000 bezoekers getrokken, meldt het Rotterdams Dagblad. Dat zijn er fors minder dan vorig jaar, toen het evenement goed was voor een half miljoen kijkers. Op de officële Wereldhavendagen-site van het Gemeentelijk Havenbedrijf is het hele programma te zien, en live beelden van de Müllerpier vielen weg door problemen met de verbinding. De onofficiële site, gemaakt door Jeroen Morriën, is het bekijken waard vanwege de mooie foto's van de Rotterdamse haven in al z'n facetten.
Lees ook: Een overweldigend aantal indrukken op en rond het water.

8.9.97

Oosterschelde rondt Kaap Hoorn

Schuttevaer-hoofdredacteur Sander Klos zal dit najaar een echte zeilersdroom verwezenlijkt zien. Hij vaart dan mee op de schoener Oosterschelde, wanneer die als onderdeel van een 'wereldomzeiling' Kaap Hoorn rondt. Klos doet via Inmarsat live verslag van boord. VAART! Reizen publiceert zijn eerste journalistieke relaas over de reis van de Oosterschelde. Nu nog van Hollandse bodem...
29.8.97

Vier cruiseschepen in 'exciting' Amsterdam

Amsterdam beleefde eind augustus een hoogtepunt in cruisejaar 1997. Vier cruiseschepen, samen zo’n 742 meter, meren vrijwel tegelijkertijd in Amsterdam af. De ms Ocean Majesty (131m), ms Norwegian Crown (188m), en de ms Oriana (260m) meren af bij de Passagiers Terminal Amsterdam, Oostelijke Handelskade (nabij het Centraal Station). De ms Switzerland (163m) in het westelijk havengebied, aan de Scandia terminal.
Met 83 afvaarten (6% meer dan in 1996) is Amsterdam één van de grootste cruisehavens van Noordwest-Europa. Elke afvaart levert de regio een financiële spin-off van zo'n fl.1.000.000,-- op.

30.8.97

RD-serie: Haven-adel aan de Maas

Rotterdams Dagblad is een serie artikelen begonnen over de 'havenadel'. Zes weken lang komen stuwadoors, reders en cargadoors aan bod in de serie van zes dubbelpagina's die redacteur Bram Oosterwijk schreef over de grote Rotterdamse havenondernemingen. De eerste aflevering gaat over de fameuze stuwadoor Frans Swarttouw. Voormalig topman Jacques Schoufour: 'Dat bedrijf is weg en dat is inderdaad droevig.'
Na Frans Swarttouw volgen Ruys, Van Ommeren, Müller, Anthony Veder en Reuchlin (Holland-Amerika Lijn).

29.8.97

Sloopaftrek bij nieuwbouw mag nog

Schippers die na de sloop van hun schip willen blijven varen, mogen de boekwinst deze keer nog doorschuiven naar het volgende project (schip). Dat heeft het ministerie van Verkeer & Waterstaat gemeld aan de schippersvakbond ONS. Eerder al schreef ABRI-directeur Wim Onderdelinden in een bericht aan VAART! Forum dat 'het lek boven' was voor schippers die na de sloop met varen stoppen.
Voor de sloopregeling 1997, die 31 augustus sluit, geldt nu dat in alle gevallen de sloopopbrengst fiscaal wordt aangemerkt als onderdeel van de verkoopsom van het schip, en niet als subsidie.
De fiscale kwestie werd eerder uitvoerig besproken in de ABRI-column Slopen met gevaren. Reacties zijn op die pagina terug te vinden.

28.8.97

Greenpeace staakt actie op Wad

Greenpeace is, nadat de rechter in kort geding een verbod uitsprak, gestopt met de bezetting van een boortoren van de NAM bij Ameland. De oliemaatschappij claimde van Greenpeace miljoenen als de acties door zouden gaan.
Greenpeace zegt tegen de exploratie van nieuwe gas- en olievelden te zijn, omdat bij het verbranden veel CO2 vrijkomt. 'Gaswinning in het Waddengebied betekent een nieuwe bijdrage aan klimaatverandering en een aanzienlijk risico op vervuiling door ongelukken.' Foto's van de actie zijn te zien op de site van fotograaf Michiel Wijnbergh.

29.8.97

Mississippi-file voor Lock 27

'Traffic is beginning to pile up at Upper Mississippi River Lock 27 while repairs are being made to the main chamber', meldt het Amerikaanse binnenvaartblad Waterways Journal. De krant nodigt zijn on-line lezers uit: 'Take a look at who's waiting to lock through.' Een lange rij wachtende schepen dus.
28.8.97

CDA haakt af voor 'Distributieland'

CDA-Tweede Kamerlid Jan ten Hoopen neemt in een interview in dagblad Trouw namens zijn fractie afstand van 'Nederland Distributieland'. Het CDA vindt dat het kabinet met zijn plannen voor miljardeninvesteringen in wegen, spoorlijnen en vliegvelden de Nederlandse economie eenzijdig oriënteert op de distributie- en vervoerssector. Een nadere bezinning op het idee van 'Nederland Distributieland' is volgens het CDA geboden, met het oog op de zware milieubelasting en de tegenvallende werkgelegenheidseffecten. Ten Hoopen pleit ervoor meer geld te steken in het glasvezelnet ISDN, in technische vernieuwing en in kenniscentra. Dat levert volgens hem meer banen op. 'Het kabinet denkt in beelden uit het verleden, uit de tijd dat de fysieke infrastructuur nog een hoofdrol in de economie vervulde.'
Tijdschrift Zeno legde eerder over het thema 'Mobiliteit, werkgelegenheid en duurzaamheid; een onhandelbaar drieluik' een uitgebreid dossier aan. De Delftse hoogleraar Pols waarschuwde in een rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) ook al voor overspannen verwachtingen van grote investeringen in infrastructuur.

27.8.97

Financiën bezuinigt op 'monumentenolie'

De Schuttevaer opent met 'Financien schrikt alsnog terug voor rode gasolie oude schepen', en eigenaren van varende monumenten zijn daar niet blij mee. Hun nieuwe privilége om goedkope rode gasolie te varen staat volgens de krant op losse schroeven. De aangekondigde regeling is 'te royaal' en het ministerie zou 'm nu drastisch willen inperken. 'Het moet ons inziens gaan om bijkomstig varen. Maar gebleken is dat er zoveel manifestaties zijn, dat een schip altijd wel onderweg kan zijn naar zo'n manifestatie', verzucht een woordvoerder van Financien. Overigens kan een definitief besluit nog geruime tijd op zich laten wachten. De Federatie Oud-Nederlandse Vaartuigen (FONV) heeft inmiddels bezwaar gemaakt tegen de plotseling weigerachtige houding van het ministerie.
20.8.97

Ombudsman buigt zich over naleving NZ-wet

De Nationale Ombudsman duikt in de naleving van de Tijdelijke wet vrachtverdeling Noord-Zuid-vervoer. Dit gebeurt op verzoek van de schippersvakbonden ASV en ONS, en de Vereniging Toerbeurt Noord-Zuid, die willen weten waarom er zoveel lading buiten het bord om gaat, terwijl de 'beloofde' zes miljoen ton op jaarbasis nog niet in zicht is. De Scheepvaartkrant opent ermee.
Het antwoord dat minister Jorritsma (V&W, 'mede namens de minister-president') gaf op vragen van het SGP-Tweede Kamerlid Van den Berg, is voor de bonden verre van toereikend. De minister zei zich te blijven inspannen voor het marktaandeel van circa zes miljoen ton via de schippersbeurzen. 'Als voorbeeld moge dienen, dat besloten is om enige ondernemingen die in 1996 in het kader van de overgangsregeling te weinig tonnen over het bord hadden bevracht, dit in 1997 te laten compenseren door extra bevrachtingen via de schippersbeurzen', aldus Jorritsma in haar antwoord aan Van den Berg.

VAART!: 'Zet beschikkingen ook op Internet'

De redactie van VAART! dringt er per e-mail bij het ministerie op aan de beschikkingen niet uitsluitend te publiceren in de Staatscourant, maar ook op Internet. 'Het aantal Internet-aansluitingen in de binnenvaart is al groter dan dat van Staatscourant-abonnees uit de branche. Bovendien laat het ministerie daarmee zien dat het oog heeft voor de praktische kant van telematica.'
Als voorbeeld verwijst de VAART!-redactie naar de publicatie van VROM-beschikkingen voor het binnen of buiten Nederlands grondbebied brengen van afvalstoffen.

21.8.97