VAART! Archief '97/5
Wat is de vaart zonder schepen? 
Wat is het web zonder beelden?

VAART! Archief '97/5

Editie 1.3 van 18.12.97 - © 1997 - VAART! Info


Het VAART! Archief is een bewaarplaats van berichten met links die ooit zijn verschenen in VAART! Actueel.

Vaste rubrieken
VAART! op Internet:
VAART! Actueel
VAART! Archief
VAART! Bedrijf
VAART! Berichten
VAART! Column
VAART! Forum
- Wie is Wie?
VAART! Kiosk
VAART! Links
VAART! Milieu
VAART! Reizen
VAART! Nautisch
VAART! Overslag
VAART! Normen
VAART! Reizen
VAART! Telematica
VAART! Top-10
VAART! Werk
VAART! Vracht
VAART! Zoek
Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1996-1998
VAART! Info

Veiligheidsrapport naar Tweede Kamer

'Beslissen over risico's is en blijft het afwegen van vele factoren. Het inzichtelijk maken van de risico's, door ze te berekenen aan de hand van een afgesproken systematiek zorgt ervoor dat de veiligheid bespreekbaar is in objectieve termen. Dit kan alle betrokkenen bij het vervoer over water in diverse situaties helpen besluiten te nemen.'
Dit schrijft minister Jorritsma (V&W) bij de aanbieding van het eindrapport 'Veiligheid vervoer over water' aan de Tweede Kamer.

14.7.97

Extra zware hijs voor havenkranen op rails

Havenkranen op rails zijn volgens de Hoge Raad 'onroerend goed', en vallen daarmee onder het dure tarief van de gemeentelijke onroerende-zaakbelastingen (OZB). De ondernemersorganisatie VNO-NCW roept gemeenten op om overslagbedrijven daar niet de dupe van te laten worden. Havengemeente Rotterdam rekent op twee miljoen extra inkomsten. Overslagbedrijven ECT en EMO vrezen een forse lastenverzwaring.
13.7.97

Loodsen missen prijsconcurrentie

Loodsen moeten zich langs de Nederlandse kust onderwerpen aan marktwerking, meldt een V&W-persbericht over het advies van de commissie Frissen. De commissie adviseert V&W-minister Jorritsma per regio verschillen in tarieven en veiligheidsvoorschriften (= loodsplicht) toe te staan. Een onafhankelijke Raad van Toezicht moet het functioneren van de loodsen in de gaten houden. De operatie moet de privatisering van het Loodswezen in 1983 alsnog doen slagen.
Alles over loodsen in Europa bij EMPA.

9.7.97

PEMBA-complex voor de schipper in bedrijf

Er komt weer eens een verandering aan, die van invloed is op iedere schipper. Het gaat om de Premie- differentiatie En Marktwerking Bij Arbeidsongeschiktheids- verzekeringen (P.E.M.B.A.).
Op de pagina VAART! in Bedrijf licht ABRI-directeur Wim Onderdelinden de essentie toe.

3.7.97

VAART! Links: sleep- en duwvaart

In VAART! Links 97/26 laten we ons voortslepen en -duwen door de varende krachtmonsters. In 22 links kun je je hart ophalen. Hoor de 3 cilinder 150 pk Industrie Diesel 3VD6A in de Spes, en geniet mee van de 'drive' om deze varende monumenten voor het nageslacht te bewaren. Het nostalgisch element is rijkelijk vertegenwoordigd, maar er zijn ook sites waar de werkdruk van afstraalt. Uit de sleep- en duwvaartlinks kozen VAART! Forumleden de site Classic tugboat SPES van Leo Vonk als de beste. De volgende aflevering van VAART! Links is er één met veel vlagvertoon.
13.7.97

VAART! Forum is jarig en tracteert

VAART! Forum bestaat een jaar. In week 28 vorig jaar meldden zich de eerste deelnemers aan de discussielijst vaart-l. Pas in week 30 verscheen het eerste bericht: 'Duizend dwarsliggers', een column waarvan er nog tientallen zouden volgen. Ter gelegenheid van het jubileum verscheen de column 'Een jaar vol VAART!'.
Wie jarig is tracteert. VAART! wijkt - hoe nieuw het medium ook is - niet af van die traditie. Er is taart voor iedereen. Virtueel weliswaar, vol bits maar zonder calorieën. Wie het kaarsje in één keer uitblaast mag een VAART! wens doen...
Als extra verrassing presenteren we VAART! Zoek, de zoekmachine waarmee je alles op de VAART! website terug kunt vinden. Eén voorbehoud nog: zorg dat je browser is ingesteld op het lezen van Javascript.

5.7.97

'Euro'-schip van Rotterdam naar Straatsburg

De eenbaks-duwcombinatie die ter promotie van de nieuwe Europese munt 'Euro' over de Europese waterwegen koerst, heeft het einddoel bereikt. De toernee begon op 2 juni in Rotterdam, stak door naar Antwerpen, vandaar terug de Rijn op naar Duisburg, Düsseldorf, Keulen, Bonn, en Koblenz. Via de Moezel kwam de combinatie in het Luxemburgse Réimech, en volgde daarna de Rijn en z'n aftakkingen verder stroomopwaarts naar Mainz, Frankfurt am Main, Mannheim en Heidelberg. Vervolgens deed de Euro-promotie de haven van Stuttgart aan en als laatste halte restte de Franse Rijnhaven Straatsburg, van 15 tot en met 17 juli.
Wie de boot heeft gemist kan voor informatie over de Euro natuurlijk ook terecht op het Web.

15.7.97

'Rond' kijken in Virtueel Nederland

Op Virtueel Nederland laat Verkeer en Waterstaat je letterlijk rond kijken bij (onder meer) grote kunstwerken als de Volkerak-sluizen, de Stormvloedkering in de Nieuwe Waterweg etc. Het systeem maakt gebruik van de QuickTime VR-techniek waarmee een blikveld van 360 graden ontstaat. 'We hebben geprobeerd in beeld te brengen waar ons kleine land groot in is. We nemen u mee naar bruggen en wegen, maar ook naar havens en vliegvelden. Naar grote projecten zoals de Deltawerken, maar u kunt ook een kijkje nemen in een faunatunnel en op een ecoduct.'
Er is daarnaast ook praktische informatie te vinden over de tentoongestelde werken.

3.7.97

Fraude met Schiphol-tankers in Gouda

Fiod, douanerecherche en de politie Zuid-Holland-Zuid hebben een omvangrijke fraude met brandstoffen in Vlaardingen, Gouda, Klundert en Nigtevecht ontrafeld. Oliehandelaren en schippers worden ervan verdacht voor minstens 54,2 miljoen gulden te hebben gefraudeerd, meldt het Rotterdams Dagblad. Het Goudse bedrijf Julianasluis zou door justitie worden gezien als spil in de fraude. In Gouda werd kerosine uit twee tankschepen gepompt, die regelmatig van Rotterdam naar Schiphol voeren. De Nederlandse Vereniging voor de Energiebranche (NOVE) vreest dat in Nederland jaarlijks voor honderden miljoen guldens wordt gefraudeerd in de brandstoffenhandel.
3.7.97

Met wetswijziging verdwijnt de toerbeurt

De Tweede Kamer is nu aan zet. Minister Jorritsma heeft het wetsvoorstel, waarmee de Wet vervoer binnenvaart wordt aangepast aan richtlijn 96/75/EG (liberalisering van de binnenvaart), doorgestuurd.
De Raad van State had maar één kanttekening.
In haar memorie van toelichting geeft Jorritsma stap voor stap aan wat er de komende jaren gaat gebeuren. Vanaf 1 januari 1997 gelden al vrijstellingen voor bepaalde ladingsoorten. Per 30 november mogen tijdbevrachtings- en tonnage- overeenkomsten vrij gesloten worden. Per 1 januari 2000 worden alle overeenkomsten en prijzen vrij. Op die datum vervallen de verplichte minimumtarieven en bevrachtings- systemen; ook de Tijdelijke wet vrachtverdeling Noord-Zuid- vervoer.

29.6.97