VAART! Archief '97/4
Wat is de vaart zonder schepen? 
Wat is het web zonder beelden?

VAART! Archief '97/4

Editie 1.4 van 18.1.98 - © 1997, 1998 - VAART! Infoservice


Het VAART! Archief is een bewaarplaats van berichten met links die ooit zijn verschenen in VAART! Actueel.

Vaste rubrieken
VAART! op Internet:
VAART! Actueel
VAART! Archief
VAART! Bedrijf
VAART! Berichten
VAART! Column
VAART! Forum
- Wie is Wie?
VAART! Kiosk
VAART! Links
VAART! Milieu
VAART! Reizen
VAART! Nautisch
VAART! Overslag
VAART! Normen
VAART! Reizen
VAART! Telematica
VAART! Top-10
VAART! Werk
VAART! Vracht
VAART! Zoek
Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1996-1998
VAART! Info

Historie en high-tech in Den Helder

De Vlootdagen in Den Helder hebben in totaal 325.000 bezoekers getrokken. Dat heeft de marine zondag 6 juli op de vierde en laatste dag meegedeeld. Het maritieme evenement, dat werd gecombineerd met de manifestatie Sail'97, werd afgesloten met een parade waaraan meer dan 300 vaartuigen deelnamen. De parade werd bijgewoond door staatssecretaris Gmelich-Meijling van Defensie. In Den Helder lagen 's werelds grootste windjammers zij aan zij met high-tech marineschepen uit binnen- en buitenland. Ook dit jaar viel Sail Den Helder samen met de Nationale Vlootdagen, de attractie van het jaar in de marinestad. Naast de Zwanen van de oceaan en de moderne fregatten van de Koninklijke Marine meerden vele tientallen zeezeilschepen in de buitenhaven van Den Helder af. Vanuit Den Helder startte namelijk de aanvoerrace naar Aberdeen voor de bekende 'Cutty Sark Tall Ships Races'.
In en op het Oude Rijkswerf terrein, grenzend aan de binnenstad van Den Helder, gaf de historische binnenvaart acte de présence. Beurtvaarders van ruim 100 jaar oud, botters, kotters, bakdekkruisers, stoomschepen, bijna 100 historische sleepboten.

6.7.97

Teleship.nl: al bijna 180 schepen

Teleship.nl, althans het onderdeel Binnenvaart Bedrijven Index, is van wal gestoken op het wereldwijde Internet. De BBI is ook rechtstreeks gekoppeld aan de BVB-site en die van VAART!
Van de schepen worden veel details vermeld, zoals: tonnenmaat, inhoud, TEU/20'/40', afmetingen, type schip, Rijnnummer, certificaten, ADNR, kruiplijn, laadvermogen op 2 m, inzinking per dm, buikdenning, ruimen/tanks, vaargebieden en specialisaties. Op een aparte pagina staan de bedrijfsgegevens. Later worden de scheepsgegevens 1-op-1 overgezet in de definitieve versie van Teleship. Dat zal waarschijnlijk pas begin 1998 zijn. Er staan momenteel al bijna 180 schepen ingeschreven.

update 18.1.98

Wijers (EZ) handhaaft scheepsbouwsteun

Nederlandse werven mogen dit jaar, en ook in 1998, rekenen op 50 miljoen gulden generieke steun. Dat schrijft minister Hans Weijers van Economische Zaken in een brief aan de Tweede Kamer. De steun blijft zolang Amerika niet het OESO-scheepsbouwakkoord ondertekent. De Zevende Richtlijn van de Europese Unie, waarin de Europese scheepsbouwsteun wordt geregeld, is inmiddels verlengd.
De concurrentie op de wereldmarkt is hard, zo bleek uit EU-onderzoek. Het verschil tussen de kostprijs en de marktprijs van nieuwbouwschepen is gemiddeld 20% (negatief!). Door een jarenlang proces van kostprijsverlaging hebben Nederlandse werven dit verschil weten te beperken. Volgens Wijers halen ze met een steunpercentage van 4,5% voldoende orders uit de markt.

28.6.97

Jorritsma tekent vaarwegenverdrag

In de Finse hoofdstad Helsinki heeft minister Jorritsma een verdrag getekend over een netwerk van vaarwegen in Europa. Ze deed dat, in de marge van de derde Pan-Europese Transportconferentie, samen met vertegenwoordigers van Kroatië, Tsjechië, Finland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Italië, Moldavië, Roemenië, Slowakije en Zwitserland. Luxemburg tekende het al eerder.
Met het verdrag wordt de internationale coördinatie van investeringen in vaarwegen bevorderd. Bovendien verbetert hierdoor de kwaliteit en de homogeniteit van het Europese vaarwegennet. De eventuele gunstige effecten zullen zich vooral in Midden- en Oost-Europa voordoen, waar de kwaliteit van de vaarwegen in het algemeen lager is dan in West-Europa. Verbetering van de vaarwegen in Midden- en Oost-Europa zal de actieradius van de Nederlandse binnenvaartvloot en de toegankelijkheid van het achterland van de Nederlandse zeehavens vergroten.

25.6.97

'Noord-Zuid' opent de aanval op ELV

Als er op 1 januari 2000 geen Tijdelijke Wet Vervoer Noord-Zuid meer is, pakt de Vereniging Toerbeurt Noord-Zuid haar oude rol als strijdvaardig beheerder van de 'vrijwillige' toerbeurt op Frankrijk weer op.
Dat valt op te maken uit de opening van de Schuttevaer (97/27), Noord-Zuid opent aanval op ELV om greep op markt te houden, over een schippersvergadering in Rotterdam. De groep volgelingen is klein, met vijftig man in de zaal, maar toerbeurtgoeroe Ger Veuger heeft de touwtjes stevig in handen.

2.7.97

Binnenvaart aast op 'pestvarkensgehakt'

Weekblad Schuttevaer heeft deze week pestvarkensgehakt in de aanbieding. Bevrachter Koos van Mullem zocht met de Rijksdienst voor Vee en Vlees naar een mogelijkheid de binnenvaart in te schakelen voor vervoer en opslag van gemalen, dode varkens. Het liep nog op niets uit, maar pas op je maag bij het verhaal van Van Mullem: 'Eerst kreeg men geen milieuvergunning voor de overslag op het Bergse Veld en later vreesde men toch dat de stabiliteit van de duwbakken te wensen over zal laten. Als dat gehakt na een aantal dagen verder vergaat, bestaat de kans dat het een dikke vloeistof wordt met alle risico's van dien.'
Schippers die zich meldden na een oproep op Teletekst fronsden de wenkbrauwen toen ze hoorden dat het om gemalen varkens ging.

25.6.97

Kamervragen over Kok's Noord-Zuid brief

Waalse bedrijven zouden van minister Jorritsma (V&W) te gemakkelijk ontheffing krijgen van de wettelijke toerbeurt Noord-Zuid. Dat is het gevolg van een 'geheime afspraak' die premier Kok in een brief van 11 december 1995 heeft gemaakt met zijn Waalse collega Collignon.
Weekblad Schuttevaer opent ermee.
SGP-Kamerlid Koos van den Berg heeft inmiddels schriftelijke vragen gesteld aan zowel de minister-president als de minister van Verkeer & Waterstaat.
Aanleiding voor de beschuldiging is een brief van Kok aan Collignon die onlangs boven water kwam. Daarin schrijf Kok dat er voor transport naar Luikse industriegebieden 'een volledige vrijheid in tariefsvorming en vervoersvoorwaarden is.' Het ministerie ontkent afwijkingen van de vrijstellings-regeling.


Fonejachtbrug blijft Tweede Kamer boeien

De Tweede Kamer blijft druk met de passage Fonejacht in het Prinses Margrietkanaal. Na de antwoorden van minister Jorritsma (V&W) heeft CDA-Kamerlid Jacob Reitsma 16 juni jl nieuwe vragen gesteld.
Jorritsma vindt 9,50 m doorvaarthoogte voldoende voor vierlaags-High-cube-containervervoer. Daarom komt er een vaste en geen beweegbare brug in het Prinses Margrietkanaal bij Fonejacht. Bijzondere transporten kunnen incidenteel gebruik maken van het jacht-aquaduct De Greuns, of het Van Harinxmakanaal kiezen.
De minister antwoordt dit op vragen van PvdA-Tweede Kamerlid Henk Vos en zijn VVD-collega Johan Remkes. Voorzitter Terlouw van de KSV Schuttevaer pleitte onlangs voor een doorvaarthoogte van tenminste 10,50 meter, of nog liever helemaal geen beperking. Volgens hem maken 'high cubes' al ruim 15% uit van het totale containervervoer op de Rijn. Jorritsma houdt het op 6,7%.


'Bulk in de binnenvaart': een oud verhaal

Neergang bulkvervoer voor binnenvaart onvermijdelijk meldt de Binnenvaartkrant. Kern van het verhaal, op basis van het rapport 'Bulk in de binnenvaart' van de Universiteit van Amsterdam, is dat door globalisering en productie aan de bron het bulkvervoer afneemt. Het rapport werkt drie opties uit: Global Village, Global Recession en Greening Business. Niets nieuws, want op het Web werd er al over gepubliceerd in september 1994, ruim vóór het ontstaan van de Binnenvaartkrant, in het memorandum Gevolgen van de Herstructurering van de Duitse Staalindustrie voor Nederlandse Vervoerders van J.N. Broeders, toevallig (?) ook van de UvA.
22.6.97

Chemie: markt voor kapitein/eigenaren

'De rederijen moeten onder ogen zien dat de hele markt zich ontwikkelt naar een kapitein/eigenaren markt', zegt scheepsmakelaar George Rensen. Hij laat in Roemenië negen dubbelwandige chemicaliën- en twee gastankers bouwen, meldt Weekblad Schuttevaer op de voorpagina. De tankers zijn al verkocht aan particulieren, die als kapitein/eigenaar straks de schepen gaan exploiteren. Rensen: 'In het verleden zag je hetzelfde gebeuren in de droge lading, later in de mineralen en nu zijn de chemicaliën aan de beurt.' Schuttevaer tekent ook de argwaan en vrees voor overcapaciteit op vanuit de chemicaliënmarkt.