Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | WATERSPORT | HAVENS | DREDGING
VAART!Webnieuws is een nieuwsdienst voor binnenvaarders.

Het auteursrecht berust bij de oorspronkelijke bronnen. Webnieuwsberichten zijn beperkt houdbaar!

Tips en berichten voor VAART!Webnieuws kun je kwijt bij: redactie VAART!Webnieuws

Informeer naar advertentie- en sponsormogelijkheden!

 
Beter scoren
met Google?

VAART! geeft je
site de waardering
die je toekomt!
Mail voor meer!

Zaterdag 17 oktober 2009 op het Web:
    Actueel of aanvullend nieuws gevonden? Foto's?
    Mail je vondst met webadres naar: info@vaart.nl



  • ING ziet volgend jaar weer wat groei binnenvaart

    ROTTERDAM 16/10 - De vrachtvolumes in de Nederlandse binnenvaart dalen dit jaar met een ongekende 15 procent, maar zullen volgend jaar weer met een kleine 5 procent toenemen. Het piekvolume uit het jaar 2008 zal echter pas in 2014 weer worden gehaald. Dat schrijft ING Economisch Bureau in een rapport over de toestand van de binnenvaart. Dat die dit jaar enorm is verslechterd, vooral in de drogeladingvaart, behoeft geen betoog. Veel bedrijven teren in op hun reserves en kampen met liquiditeitstekorten. Het goede nieuws is, schrijven de bankeconomen, dat we de ergste krimp nu wel achter ons hebben gelaten. Daarbij heeft vooral de drogeladingvaart, zowel van bulk als van containers, zwaar onder de crisis te lijden, terwijl de tankvaart de dans grotendeels lijkt te ontspringen. Die laatste bedrijfstak dankt dit aan de onverminderd sterke overslag van aardolieproducten.
    >> *** Nieuwsblad Transport

  • Binnenvaartschip overvaart roeiboot

    ENGELEN 17/10 - Een binnenvaartschip heeft zaterdagochtend rond half elf op de Maas bij Engelen een klein vissersbootje overvaren. Een van de twee vissers raakte zwaar gewond. De twee vissers van 29 en 55 jaar uit Kerkdriel sprongen overboord omdat het binnenvaartschip hun bootje niet meer kon ontwijken. De jongste wist de wal te bereiken, de oudste lag drie minuten onder water. De jongste visser haalde wist hem met een omstander uit het water te halen. Omstanders reanimeerden de man. Hij werd vervolgens naar het ziekenhuis gebracht.Volgens de waterpolitie heeft de schipper van het binnenschip het vissersbootje niet gezien. Hij voer vanaf het Henriëttekanaal de Maas op en voer over de roeiboot. De schipper werd door mensen op de wal geattendeerd op hetgeen er was gebeurd. Vervolgens meerde hij af. De waterpolitie onderzoekt de zaak.
    << Schuttevaer.nl

  • Une barge coule en Seine avec 600 tonnes de charbon à bord

    TANCARVILLE 16/10 - Longue de 62 mètres, la barge (= Canal du Nord) automotrice Tasmanie a coulé, hier matin dans les boucles de la Seine, après une collision avec le vraquier turc Civra. Ce dernier descendait le fleuve après avoir chargé une cargaison de 7500 tonnes de blé à Rouen (pour la Syrie). A hauteur d'Aizier, il a heurté la barge, qui naviguait en sens inverse avec à bord 600 tonnes de charbon, destinées à être débarquées en région parisienne. L'accident s'est produit suite à une avarie de barre de la Tasmanie. A 7H35, le patron du bateau signalait qu'il n'avait plus de gouvernail. Dérivant, la barge a heurté peu après le vraquier, qui n'a pu l'éviter. Gravement endommagée par la collision, la barge a coulé, ses trois membres d'équipage étant sauvés par une vedette du lamanage de Rouen.
    >> *** Mer et Marine + foto's

  • Unglück am Chempark-Kai

    WIESDORF 16/10 - Die Größenverhältnisse sind eindeutig. Winzig wirkte der Frachter "Leho 3" im Vergleich zum großen Container-Schiff "Duricha". Nebeneinander und sichtlich beschädigt lag das ungleiche Gespann gestern im Rhein an der Verlademauer des Chempark-Hafens. Die Wasserschutzpolizei und Sachverständige versuchten derweil zu klären, wie es zum glimpflich verlaufenen Schiffsunglück in der Nacht zuvor kommen konnte. Die Hauptfrage dabei wird sein, ob menschliches Versagen oder ein technischer Defekt verantwortlich waren für den Zusammenstoß der Schiffe. Die "Duricha" lag an der Kaimauer des Hafens still. 200 Tonnen schwere Container für den Chempark waren bereits am Vortag entladen worden. Mit Salz an Bord war der Frachter rheinaufwärts unterwegs Richtung Linz. Dabei fuhr er aus bislang unbekannten Gründen gegen 0.15 Uhr in das Heck des leeren Container-Riesen und in die Kaimauer.
    >> *** Rheinische Post

  • Schepen verliezen lading op Noordzee

    IJMUIDEN 16/10 - Twee schepen hebben vandaag vanwege de slechte weersomstandigheden lading verloren op een stormachtige Noordzee. Vijftien kilometer ten noorden van Terschelling verloor het schip Dirhami tien containers. De containers bevatten zoals het zich nu laat aanzien geen gevaarlijke stoffen. Op tachtig kilometer ten noorden van Terschelling verloor de Aivita vijftig pakketten hout. Het Kustwachtcentrum in Den Helder heeft het Kustwachtvliegtuig ingezet om de verloren lading te lokaliseren. De Kustwacht geeft een stormwaarschuwing uit: windkracht 8 Bft, windrichting noordwest, golfhoogte vier tot vijf meter.
    << Schuttevaer.nl



  • Spitsenvaarders praten met VNF

    PARIJS 17/10 - ‘Ik had de moed al opgegeven, maar vanochtend kwam er een e-mail van de VNF-directie: we zijn met twee of drie mensen welkom op 26 oktober in Parijs', schreef Hans Kouwenberg eind vorige week triomfantelijk op de mailinglijst Spitsenvaart. De Nederlandse schippersdelegatie heeft zichzelf bij de Franse vaarwegbeheerder VNF uitgenodigd om eerdere klachten over de verwaarlozing van het Franse vaarwegennet kracht bij te zetten. De problemen voor schippers rijzen de pan uit. In juli uitte de spitsenvaart al grote zorgen over de diepgangbeperking tot 1,60 meter op het Canal des Voges. Vorige week meldde Schuttevaer dat Zuid-Frankrijk onbereikbaarder is dan ooit en vrijdag telde Kouwenberg vier onverwachte stremmingen in het netwerk. Veel schippers zien in het VNF-beleid een ontmoediging voor de binnenvaart in Frankrijk.
    >> *** Schuttevaer.nl

  • Rijk trekt 15 miljoen uit voor sluis in Zaandam

    ZAANDAM 15/10 - Met een bijdrage van vijftien miljoen euro van het Rijk kan het vergroten van de Wilhelminasluis in Zaandam beginnen. Staatssecretaris Tineke Huizinga van verkeer en waterstaat maakte de Rijkssubsidie vanmiddag bekend tijdens een vergadering over de werken op de Zaan. De sluis wordt langer gemaakt, de sluisdeuren worden verbreed en de kademuren worden vervangen. Huizinga noemt de Zaan 'van nationaal belang'. ,,Het is een belangrijke doorvoervaarweg. We hebben het werk extra subsidie gegeven omdat dit veel mogelijkheden biedt.''
    << Webregio

  • 'Even' Ketelbrug openen is er niet bij

    SWIFTERBANT 17/10 - Rijkswaterstaat acht de kans klein dat de Ketelbrug de komende week nog eens 'eenmalig' wordt bediend, ondanks de stroom verzoeken om de brug te openen. Tot ongenoegen van eigenaren van zeilschepen. Voor hen is passeren van de brug in de A6 bij Swifterbant de enige mogelijkheid om op het Ketelmeer te komen. En met het einde van het vaarseizoen in zicht, wordt het tijd de winterstelling op te zoeken. De Ketelbrug wordt echter niet meer bediend nadat twee weken geleden het brugdek ineens open ging. Het leverde op de brug meerdere botsingen tussen auto's op, die ineens vol in de remmen moesten. Een auto klapte zelfs frontaal tegen de omhoogkomende rand van het brugdek. Sindsdien zoekt Rijkswaterstaat naar de oorzaak van het eigen leven dat de brug ging leiden.
    >> *** de Stentor

  • Groot gat in relatie tussen wal en schip

    17/10 - ‘Ik hoor prachtige verhalen over leiderschap op zee, maar nu de praktijk. Als bergers komen wij bij een klus en wie staat als eerste klaar om van boord te gaan? De kapitein met zijn koffer, zijn televisie en zijn hondje onder zijn arm. Aan de wal kon hij de bergingsactie beter begeleiden, was zijn verklaring.' Dat zei Hans van Rooij, voormalig directeur bij Smit Tak en nu maritiem en bergingsadviseur. Hij was 9 oktober een van de sprekers op het symposium van Nederlandse Vereniging van Kapiteins ter Koopvaardij (NVKK). ‘In andere landen kijkt men soms toch wat anders tegen leiderschap aan dan in Nederland. Waarom gebeuren er nog steeds ongelukken op zee, zelfs weer in toenemend aantal? Ik heb de meest vreselijke dingen gezien. Zoals 24 man aan boord van een brekend schip, 12 nationaliteiten en ze proberen allemaal Engels te praten. Het is een schip van 150 miljoen dollar en daar moet ik zaken doen met een Turk en een Oekraïner, over wie ik me afvraag hoe die óóit hebben gecommuniceerd.
    >> *** Schuttevaer.nl

  • Was lauert in den Tiefen vor Italiens Küste?

    ROM 16/10 - Kalabriens Fischer sind empört: Vier Wochen nachdem vor Italiens Küste ein Schiffswrack gefunden wurde, das mit Gift- und vielleicht auch Atommüll beladen war, gibt es nun Berichte über ein weiteres Wrack. Die Regierung reagiert jedoch mit außergewöhnlicher Gleichgültigkeit. Die Fischer von Cetraro in Kalabrien sind stinksauer. Seit vor vier Wochen der Fund eines Schiffwracks bekannt wurde, das möglicherweise Gift- oder Atommüll an Bord hatte, ist ihr Umsatz um 80 Prozent zurückgegangen. Antonio Pergolizzi von der Umweltschutzorganisation Legambiente kritisiert das Desinteresse des italienischen Umweltministeriums: "Unsere Regierung müsste das Problem so schnell wie möglich angehen. Wenn da Giftmüll oder radioaktive Abfälle versenkt wurden, dann ist das ein ziemliches Problem. Das muss untersucht werden, weil die Gesundheit der Bürger auf dem Spiel steht."
    >> *** Tagesschau



  • Trico Shipyard levert vier schepen op

    ROTTERDAM 17/10 - Trico Shipyard in Rotterdam draait momenteel op volle toeren. Het vorig jaar geopende afbouwbedrijf heeft in korte tijd twee binnenvaarttankers en twee droge-ladingschepen afgebouwd. Het betreft de tankers North Carolina en South Carolina (125 x 11,45 meter, 3504 ton) en de containerschepen Amazone (135 x 15 meter, 5100 ton) en Duancis (135 x 14,20 meter, 5502 ton). De tankers zijn afgebouwd voor de gebroeders John en Addy van de Wijgaart. Met Alexander Durinck zijn zij tevens de eigenaars van Trico Shipyard. De zustertankers beschikken elk over elf ladingtanks en twee door Koedood geleverde S12R-C2MPTK Mitsubishi hoofdmotoren van 1278 pk bij 1600 toeren. De South Carolina vaart voor het Duitse Lehnkering en de North Carolina voor Ruudtrans uit Sliedrecht.
    >> *** Schuttevaer.nl

  • Perlen für das Morgenland

    HAMBURG 16/10 - Blohm + Voss, das letzte große Aushängeschild des Hamburger Schiffbaus, wird arabisch. Der neue Eigentümer aus Abu Dhabi kauft weit mehr als nur ein Unternehmen. Sicher, es gibt Schlimmeres. Man hätte den Mitarbeitern von Blohm + Voss sagen können, dass hier nie wieder ein Schiff auf Kiel gelegt wird, dass keines mehr in die Docks einläuft, den größten Schönheitssalon der Stadt. Man hätte ihnen genau das sagen können, was die Arbeiter in vielen anderen deutschen Werften im vergangenen Jahr so oft hören mussten: dass der Schiffbau in Deutschland keine Zukunft hat. Die Manager von ThyssenKrupp aber haben ihnen gar nichts gesagt, den Frauen und Männern ihres Tochterunternehmens Blohm + Voss, bevor sie gestern den Medien bekannt gaben, dass sie das Hamburger Traditionsunternehmen nach Arabien verkaufen. Mehrheitseigner ist künftig die Gesellschaft Abu Dhabi Mar von Scheich Hamdan bin Zajed al-Nahjan in den Vereinigten Arabischen Emiraten.
    >> *** Hamburger Abendblatt

  • Provincie verleent Hoebee onmogelijke vergunning

    DEN HAAG 17/10 - De Raad van State vernietigt vrijwel zeker de nieuwe milieuvergunning voor scheepswerf Hoebee in Dordrecht. Dat bleek vorige week tijdens een rechtszitting bij de Raad in Den Haag. De scheepswerf maakte zelf bezwaar tegen de vergunning die de provincie Zuid-Holland verleende, omdat die tot onwerkbare situaties leidt. Tijdens de zitting bleek dat de opsteller van de vergunningvoorschriften geen groot taalgevoel moet hebben. De voorschriften zijn daardoor zo geformuleerd, dat ze tot absurde gevolgen leiden. Dat moest ook de woordvoerder van de provincie Zuid-Holland erkennen na aandringen van staatsraad W. Sorgdrager. Het optreden van de oud-minister van Justitie zorgde ervoor dat een enkel voorschrift meteen werd ingetrokken. Maar de woordvoerder ging niet met alle wensen mee. Dat zal de Raad ongetwijfeld nog afstraffen.
    >> *** Schuttevaer.nl

  • René de Vries nieuwe havenmeester Rotterdam

    ROTTERDAM 15/10 - René de Vries (49) is per 1 maart 2010 benoemd tot (Rijks)havenmeester van Rotterdam. Op die datum gaat de huidige havenmeester Jaap Lems met pensioen. In goed overleg met de gemeente Rotterdam en het ministerie van Verkeer en Waterstaat is het Havenbedrijf dit voorjaar op zoek gegaan naar een nieuwe (Rijks)havenmeester. Na een uitvoerige in- en externe selectieprocedure viel de keuze op René de Vries door zijn combinatie van ervaring, kennis en persoonlijkheid. Tot 1 maart 2010 blijft de huidige (Rijks)havenmeester op zijn post. Dan gaat Jaap Lems met pensioen. Lems is sinds 1989 Havenmeester van Rotterdam. Hij zag de haven in de afgelopen periode aanzienlijk drukker, veiliger en schoner worden.
    >> *** Schuttevaer.nl

  • Sanne Vos nieuwe hellingbaas op werf Koningspoort

    ROTTERDAM 16/10 - Sanne Vos is sinds eind augustus werkzaam als hellingbaas en havenmeester bij de werf van het Havenmuseum aan de Oude Haven, te Rotterdam. De eerste vrouw in de geschiedenis van de Koningspoort. Sanne heeft de laatste jaren gevaren als stuurman en schipper op traditionele zeilschepen in verschillende vaargebieden waaronder de Oostzee, Noordzee, Middelandse zee en de Canarische eilanden. Voordat zij haar zeecarrière begon, studeerde ze Historische Wetenschappen aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Later was ze onder andere werkzaam als programmacoördinator en stationmanager bij Stads Radio Rotterdam.
    >> ** VAART!Bedrijfsnieuws



Binnen 5 minuten online adverteren

Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496

(advertentie)
Zoek automatisch in het nieuws met e-knip

VAART!Mobiel



 

Naar de openingspagina VAART! Actueel