Editie 1.1 van 21.12.2001
© 2001 VAART!Info

VAART!PC is een mailinglist over het gebruik van pc's en computertoepassingen aan boord en ICT in bredere zin. Meld je -gratis- aan:

Naam (en scheepsnaam):
E-mailadres:

Berichten in VAART!PC verschijnen per e-mail, en worden ook gearchiveerd in het VAART!Forum-archief.

Elke vrijdag van
22.00-23.00 uur
raad en daad in
Bits & Bytes



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

© 2001
VAART!Info

Europese ontwikkelaars nautische software samen in Eadins

'Wat wil de binnenvaart
met de computer?'

    door Jos Hoffmann, freelance journalist voor o.a. Weekblad Schuttevaer en Magazine Binnenvaart
De binnenvaart laat veel te weinig weten wat ze verwacht of verlangt van computerprogramma's, die speciaal voor de bedrijfstak op de markt worden gebracht. Schippers schaffen zich wel navigatie- en stuwageprogramma's, elektronische vaarkaarten en routeplanners aan, en bedienen zich inmiddels ook met honderden tegelijk van het gratis BICS-programma van Rijkswaterstaat en de zustersystemen daarvan in andere Europese landen. Maar ze maken braaf gebruik van de mogelijkheden en functies die de softwaremakers ze voorschotelen, zonder zelf kenbaar te maken wat ze eventueel anders willen. Of wat ze nog meer zouden willen kunnen doen met de bestaande programma's. Of met nieuwe.

Dat is de ervaring van een aantal makers van nautische software, die elkaar sinds een paar jaar geregeld ontmoeten in een overleggroep annex denktank, die de basis is geworden voor een steeds verdergaande onderlinge afstemming van hun producten. Uit dit overleg is onlangs de Eadins geboren, de European Association of Developers of Inland Nautical Software.

De partners in Eadins barsten van de ideeën over het doorontwikkelen van hun software. Over wat er allemaal nog meer dan nu zou kunnen worden gedaan met hun programma's. Maar om te voorkomen dat hun zaad op de rotsen valt, waardoor pas na het bedenken en maken van nieuwe toepassingen blijkt dat de binnenvaart er in de praktijk geen behoefte aan heeft, wil de Eadins-deelnemers onderhand ook wel eens wat feedback. Signalen dus vanuit de gebruikers in de binnenvaart, en liever nog gerichte vraag, waaruit blijkt wat de concrete behoeften zijn.

Hans Kouwenhoven van Eadins Sneeuwbaleffect
Nadat de Directie Zeeland van Rijkswaterstaat met het opzetten van het Binnenvaart Informatie- en Communicatie Systeem (BICS) als publiek lichaam zich als voorname katalysator van het computergebruik op schepen ontpopte, ontstond van lieverlee een hechte samenwerking met private ontwikkelaars van nautische software in diverse Europese landen. Samen werkten ze aan een internationale standaardisering van elektronisch berichten- Kouwenberg: thuis in de wereld van Verkeer en Waterstaat
verkeer voor de binnenvaart, aan uniforme normen voor elektronische vaarkaarten en, met steun van de Europese Unie en overheids-vaarwegbeheerders in diverse lidstaten, aan integratie in het Indris-project van al hun vondsten en vindingen op ICT-gebied.

'De samenwerking heeft een sneeuwbaleffect gekregen. Op allerlei fronten zijn initiatieven ontstaan, zoals de onderlinge afstemming van en interactie tussen elkaars systemen. Dat biedt inmiddels een schat aan potentiële gebruiksmogelijkheden, maar daar hebben we nog maar weinig van kunnen laten zien. Je kunt immers als softwaremaker wel allerlei fraaie toepassingen bedenken, maar voor de bedrijven binnen Eadins is het geen doen deze ook allemaal uit te werken, zonder te weten of er afzet voor is', zegt woordvoerder Hans Kouwenberg van Eadins.

Behoefte?
Zelf maakten de softwaremakers het al mogelijk dat zowel de Berichten aan de Scheepvaart van het RIZA, die via het BICS langs elektronische weg aan boord komen, als de ladinggegevens die schippers zelf in het BICS-bericht invoeren, rechtstreeks te koppelen zijn aan een vaarrouteplanner. Rekening houdend met de actueelste waterstanden, stroom- en tijgegevens, stremmingen en veranderende diepgang- en kruiplijnmaten kan dat programma zodoende à la minute de beste route uitstippelen. Wordt zulke actuele informatie ook aan de elektronische vaarkaart gekoppeld, dan zou dat programma in samenhang met de diepte-data van de kaart op het vaarwater waar het schip zich bevindt ook de ideale koers uit kunnen zetten. Technisch kan het, maar hebben gebruikers er ook behoefte aan?

Ofschoon je het maar nooit weet, zou een bevestigend antwoord op deze vraag niet verbazen. Het is immers gemakkelijk om niet én in BICS én in de routeplanner én in de elektronische vaarkaart dezelfde gegevens te hoeven invoeren. Maar hoe zit het met andere bedenksels van de softwaremakers, die in beide betekenissen van het woord fantastisch lijken, maar niettemin nu al of binnen afzienbare tijd technisch haalbaar zijn.

Virtuele betonning
Het Indris-project toonde al aan dat in experimentele configuratie op de elektronische vaarkaart de positie van andere schepen is te projecteren, die op het radarscherm in de stuurhut nog niet te zien zijn. Een technisch hoogstandje, edoch of de binnenvaart er ook heil en nut in ziet, is nog de vraag. De partijen die dit bedachten en verwezenlijkten, hebben er uit de branche nog maar weinig reacties op gekregen. Positief noch negatief. 'Willen de softwaremakers weten in welke richting ze voor de toekomst moeten denken, dan zullen ze toch van de binnenvaart moeten weten of zij het al dan niet toejuicht wanneer we op de ingeslagen weg doorgaan', zegt Eadins-voorman Kouwenberg.

    Heeft het studieproject een aantal nieuwe mogelijkheden geconcretiseerd, al was dat dan op proefschaal, er kan straks nog veel meer dan de meesten denken, menen en filosoferen de partners in Eadins. Waarom zou je bijvoorbeeld bruggen en sluizen niet op afstand vanaf het schip kunnen bedienen door in de elektronische vaarkaart met de cursor op het te passeren kunstwerk te klikken? In Frankrijk zijn nu al sluizen die schippers zelf met een infrarood afstandsbediening in werking kunnen stellen; met een signaal vanuit de navigatiecomputer aan boord is dat eveneens te realiseren.
Ook is denkbaar dat voor een fysieke vaarwegsignalisatie (betonning, borden, peilschalen e.d.) een elektronisch systeem in de plaats komt, waarvan de informatie zowel in de elektronische vaarkaart te zien is als in het brein van de computer aan boord wordt gebruikt om de schipper een route en koers aan te bevelen. Varen tussen een virtuele betonning, die zichtbaar is in een gecombineerd beeld van radar en elektronische vaarkaart, zoiets.

Onbemand varen
Kouwenberg: 'Dit zijn zo maar een paar van de ideeën die bij de softwaremakers die in Eadins de koppen bij elkaar hebben gestoken zijn opgeborreld. We zouden nu zo graag eens weten of zulke gedachten bij de schippers aanslaan. Of dat ze nautische software zouden willen waar ze dingen mee kunnen doen waar wij nog niet aan hebben gedacht. Onbemande, volledig tele-geleide schepen bijvoorbeeld, waar in Duitsland op wordt gestudeerd. Of nog iets totaal anders. Laat iedereen het maar eens vertellen.'

Wie ideeën, vragen, wensen of onbekookte gedachten op nautisch ICT-gebied heeft, kan daarmee op vrijdag 28 december terecht op de Binnenvaart Telematicadag in het schipperscentrum KSCC in Nijmegen. Daar manifesteert Eadins zich voor het eerst publiek en presenteren diverse leden van de groep nautische software-ontwikkelaars hun bestaande producten en enige potentiële nieuwe toepassingen.

    Eadins wordt gevormd door de softwarehuizen Loxis en Tresco Navigation Systems uit België, Innovative Navigation en SevenCS uit Duitsland en de Nederlandse deelnemers Autena Marine, BICS Projectteam, Chartworx.com, Joanknecht & Vieveen, Noorderzon Software, Stentec, Technofysica en QPS.



VAART!Outfit VAART!MOBIEL: je elektronische vaarweg
      In stijl: VAART!OUTFIT

VAART!Mobiel

Hier ADVERTEREN? Plaats een button naar je site!
Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496


index