|
|||||||||||||||||||||||||
|
De deels varende gasten op de VAART!Verjaardag kenden een vrijwel gedeelde tweede
en derde plaats toe aan de met veel scheepsfoto's gevulde sites
Vereniging 'De Binnenvaart'
en Shipphoto.nl. 'De Binnenvaart'
won nipt met een puntje meer. Beide sites kregen van de jury het rapportcijfer 7,0.
Het tweewekelijks e-zine SOFA,
dat vorig jaar als tweede eindigde, moest in de herkansing genoegen nemen met een
vierde plaats en rapportcijfer 6,5. De vijfde plaats was voor de Rijkswaterstaat-site
Actuele Waterdata met
rapportcijfer 5,6. De VAART!Verjaardagsgasten beoordeelden de sites op de
aspecten binnenvaartbelang, actualiteit, informatiewaarde, vormgeving en GSM-vriendelijkheid.
In de nominatie-ronde, voorafgaand aan de verkiezing, nomineerden 125 site-bezoekers er
vijf uit 35 voorgeselecteerde sites.
Wim Biemans, die met twee collega's de winnende Abelforte & Industrie-site onderhoudt en uitbouwt, was al
blij verrast dat hij met de support van vele fans was doorgedrongen tot de nominatie. Maar de
prijs winnen was niet in hem opgekomen. 'Je ziet altijd andere mooie sites, en nu ben je het zelf!',
reageert hij verbaasd. 'We zijn nog maar halverwege met wat ons voor ogen staat...'
De winnaar krijgt tot eind dit jaar een prominente link op de
openingspagina van VAART! De vier andere genomineerden zijn elk het komend jaar opnieuw
een week lang VAART!Site van de Week en kandideren zich daarmee opnieuw voor de 2006-verkiezing.
Binnenvaartbelang: 7,0
Totaal gemiddelde: 7,7
Opmerking: GSM-vriendelijk is de Abelforte-site zeker niet, maar de jury was onder de indruk van
de fraaie vormgeving ('Gelikt!') en de uitgebreide en gedetailleerde informatie over de sleepboot en vooral
het motormerk Industrie. De site overstijgt duidelijk het niveau van een doorsnee sleepbootsite
en heeft zich ontwikkeld tot een 'community' voor liefhebbers van Industrie-motoren. Naast veel
fotografie wordt sindskort ook video als illustratie gebruikt.
Binnenvaartbelang: 7,8
Totaal gemiddelde: 7,0
Opmerking: Vereniging 'De Binnenvaart' heeft als (bijna-)grootste vereniging in de binnenvaart met de website
een naam hoog te houden. Die straalt enthousiasme en spontaniteit uit, kenmerken die de vrijwilligersorganisatie
zelf ook draagt. Het informatie-aanbod is ruim, vormgeving en navigatie voldoen, maar ook deze site vindt de jury geen
aanrader qua GSM-vriendelijkheid. En toch wordt het initiatief voor de uitgebreide schependatabank (mèt foto's van
ook verdwenen schepen, nu al meer dan 1900!) zeer op prijs gesteld.
Binnenvaartbelang: 7,0
Totaal gemiddelde: 7,0
Opmerking: Juichend was de jury (ook) over de website van scheepsfotograaf Ben van der Westen, met complimenten
voor het enorme aantal (7615 pagina's met elk meerdere foto's!) en de kwaliteit van de foto's, het zoekgemak en
de strakke vormgeving. De lichte teleurstelling van een jurylid over zijn niet aanwezige schip, werd ruimschoots
gecompenseerd door de aangename verrassing van een ander jurylid dat één van de foto's meteen als wallpaper
vastlegde. Ook deze site wekt bij varenden het verlangen naar de snelle internetverbindingen die aan de wal
gewoon zijn.
Binnenvaartbelang: 6,3
Totaal gemiddelde: 6,5
Opmerking: Onder de juryleden waren geen vaste SOFA-lezers. Dat heeft het E-zine in de beoordeling parten gespeeld. Waardering was er voor de regelmaat waarmee de schippersvrouwenredactie het tijdschrift per e-mail nu al voor het vijfde jaar elke veertien dagen laat verschijnen. De algehele indruk was positief, en voor GSM-vriendelijkheid kreeg SOFA de hoogste score van allemaal.
Binnenvaartbelang: 5,3
Totaal gemiddelde: 5,6
Opmerking: Vooral de varenden onder de juryleden konden de site niet echt plaatsen,
er was weinig affiniteit en het informatie-aanbod leek vrij technisch. Waterstanden
komen veelal per e-mail via de BICS/BOS-berichten aan boord, via Teletekst of eventueel
de website Elwis.de. Niemand had daarvoor
eerder Actuele Waterdata geraadpleegd. Het grafisch werk (landkaartjes, grafieken) op de
site is leuk voor websurfers aan de wal, maar minder vriendelijk voor GSM-gebruikers.
Een zwaar minpunt is dat de waterdata alleen betrekking hebben op Nederland en schippers voor het afladen op waterstand juist kijken naar de waterhoogten in Duitsland en Zwitserland. Een jurylid merkte op dat de golfhoogte van de Oosterschelde anderhalf uur achterliep bij de beloofde update.
Vlaggen voor vijf top-stemmers
Scores in de nominatie-ronde
|
|