VAART!

Containerkranen op binnenschepen

Versie 1.01 van 28.9.96 - © 1996 - VAART! Infoservice


Het Projectteam
klik voor direct
e-mail contact:

Richard Savenije
projectleider
RWS-adviesdienst
verkeer en vervoer

Kees P. Meeusen
GEM Consultants


Reacties en
achtergronden

Containerkranen
op binnenschepen

discussie in VAART! Forum

Innovatie moet groeien
VAART! Column van
Dirk van der Meulen


Vaste rubrieken

VAART! op Internet
VAART! Column
De Bladen
VAART-L Forum
Rijnwaterstanden
Normen



is een web-activiteit van
VAART! Infoservice

Voor vragen, opmerkingen en meningen: VAART!@mail


Deze pagina is het best te lezen met Netscape 2.0 of een vergelijkbaar type browser.

Bij het samenstellen van deze pagina is gebruik gemaakt van het rapport 'Containerkranen op binnenschepen', d.d. 27 september 1996, van GEM Consultants, Rotterdam.

© 1996 - VAART! Infoservice

Hoe maak je containervervoer per binnenschip concurrerend ten opzichte van het wegvervoer? Daarover gaat deze pagina, ter ondersteuning van 'Containerkranen op binnenschepen'.
Je vindt hier alles over het project, de uitgangspunten, de prijsvraag en de voorlopige ontwerpen.
Duidelijk een pagina in ontwikkeling!

Containeroverslag van water- naar wegtransport is relatief duur. Bovendien is de inzet van voor- en natransport over de weg vaak noodzakelijk. Daardoor kan watertransport dikwijls niet concurreren met het 'door-to-door' of 'terminal-to-door' wegtransport. Hooguit bij een lange transportafstand over water tegen een laag tarief.
Bij de meer diffuse distributie van bijvoorbeeld maritieme containers, is echter veelal geen sprake van lange transportafstanden. Om deze containerstromen toch op het water te krijgen zijn creatieve technologieën nodig, die de kosten van overslag omlaag brengen.
Met dat doel heeft het Bureau Voorlichting Binnenvaart in samenwerking met Promotie Binnenvaart Vlaanderen een prijsvraag uitgeschreven. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat en het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam laten een studie uitvoeren naar de haalbaarheid van de ideeën van de twee prijswinnaars.


Het onderzoek 'Containerkranen op binnenschepen' valt in twee delen uiteen:

  • Uitgangspunten
    Specificaties en functionele eisen, die de basis vormen van een concept dat de sterke eigenschappen van de verschillende ideeën zoveel mogelijk combineert. Behalve de twee prijswinnende ideeën worden ook andere ideeën uit het bedrijfsleven meegenomen.

  • Techniek en investeringen
    In dit onderdeel wordt voor het gekozen concept van zowel het schip, de kade en het overslagwerktuig een voorontwerp gemaakt. Daarbij wordt tevens aangegeven wat de noodzakelijke investeringen zijn voor het totale transport- en overslagsysteem.