Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

21 Jan '07 -Redders bij Urk in actie voor schepen in nood

URK/LEMMER 21/1 - De schippersvrouw van het met zand geladen ms Orlando (thuishaven Zwolle) is zaterdagmorgen uit voorzorg met vier kinderen overgestapt op de Urker reddingboot Koningin Beatrix en naar Urk gebracht. Ter hoogte van Urk was de motor uitgevallen en de schipper vreesde in de hoge golven met windkracht 7 à 8 voor de dekluiken, die onophoudelijk werden overspoeld.

Zie ook:

Zaterdagmiddag kreeg een Duitse tanker ook motorproblemen op het IJsselmeer. Beide schepen dreigden door de harde wind te kantelen. Ze kwamen zo schuin te liggen dat water de machinekamers binnenliep. Daardoor raakten de motoren van de vaartuigen defect. De waterpolitie van het KLPD maakte proces verbaal op tegen beide schippers wegens 'slecht schipperschap'.

Luiken geborgd
Vanuit Urk werd de Orlando te hulp geschoten door de sleepboot Coby, die de sleep overnam van het behulpzame, lege ms Andromeda. Acht opstappers van de reddingboten Koningin Beatrix en Nagel (Urk) en Anna Dorothea (Lemmer) borgden de luiken. 'Dit was goed opletten geblazen, omdat zo nu en dan het schip schoon werd gespoeld door de flink doorzettende golven', melden de Lemster KNRM'ers in hun reddingverslag.

Inmiddels was ook de P92 van korps Landelijke Politiediensten ter ondersteuning ter plaatse, toen plotseling op marifoonkanaal 67 werd gemeld dat de opnieuw van Urk (met koffie en broodjes) uitgevaren Beatrix brand aan boord had. De Anna Dorothea is direct op weg gegaan naar de Beatrix, en de P92 heeft het ‘on-scene commando’ overgenomen. De andere Lemster reddingboot Wouter Vaartjes is bij de Orlando gebleven, en ook werd station Enkhuizen gealarmeerd om met de Rien Verloop en de Watersport assistentie te komen verlenen.

De Orlando is door de sleepboot Coby veilig binnengebracht in Lelystad, waar het schippersgezin is herenigd.

Tankschip maakt water
's Middags op de terugweg van Urk naar Lemmer nam de bemanning van de Anna Dorothea een tankschip waar, met zwarte pluimen uit de schoorsteen. 'Voor de zekerheid maar even polshoogte genomen en de schipper opgeroepen. Het bleek dat het schip problemen had maar onduidelijk was wat precies, even later bleek dat het dubbelwandige tankschip een behoorlijke hoeveelheid water in de tussenruimte had, waardoor het schip vervaarlijk overhelde.' De sleepboot Coby heeft de tanker op sleep genomen, begeleid door de P92.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Ik wil heel graag hier op reageren, omdat er onjuiste informatie in staat jegens het m/s Orlando. Wij zijn inderdaad in de moeilijkheden gekomen. Maar er is ten eerste geen water bij ons in de machinekamer gekomen, maar water via de ontluchtingspijp de gasolietank in. Ook in de woning was alles nog heel. Toen wij net rond waren is de motor ons uitgevallen door dit voorval. Ook hebben wij geen bekeuring gekregen wegens slecht schipperschap. Sterker nog wij hebben helemaal geen bekeuring gekregen omdat toen voordat wij Lelystad zijn uitgevaren wij tot twee keer toe hebben gevraagd hoe de wind was. Tot twee keer toe is ons verteld dat hij zuidwest 6 à 7 was afnemend! Maar in de plaats dat hij afnemend was is hij alleen onderweg maar toegenomen!, met alle gevolgen van dien. Wij zijn wonder boven wonder heel huids Lelystad binnengesleept, waar ze ontzettend moeilijk deden over een veilige ligplaats voor ons, ze hadden ons achter de strekdam op de blauwe kegelplaats neer gelegd waar we dezelfde nacht een wnw storm dwars over ons schip heen kregen waar we zondagmorgen dachten dat we daar alsnog zouden wegzinken. Naar zelf een poging ondernomen te hebben genomen om daar weg te komen moesten we helaas weer de hulpdiensten inroepen, omdat na de motor zelf weer gang te hebben kunnen krijgen, ons weer de motor uit was gevallen. Na deze aktie zijn we aan remmingwerk gaan liggen wachtend op monteurs en verzekeraars. Ik weet niet waar deze journalist zijn informatie weg heeft gehaald, maar misschien moet diegene eerst maar eens zijn berichten natrekken voordat diegene zijn berichten publiceerd.

    Fam. Koster m/s Orlando (Email) - 23 Januari '07 - 15:57


    Een paar dagen geen computer aangehad, nu alle commentaren gelezen.
    Ik heb de eerste regel hier geschreven en nu ben ik door de dochter van Blonk persoonlijk aangevallen dat ik er totaal geen verstand van had want ze waren overvallen door hoge golven.
    Toen begon het bij mij toch te kriebelen.
    Ik heb nl. toch ook wel een beetje ervaring dacht ik, ben nl. dik 60 jaar en in het verleden regelmatig over de plas geweest.
    Ik weet dus dat je bij windkracht 7 en dan ook nog krimpend, goed zeewaardig moet zijn, dan word je nl. niet overvallen, maar heb je al hoge golven.
    Van mijn vader en ook bij de lessen ruime vaarwaters van het KOF heb ik nog geleerd dat je om zeewaardig te zijn :
    Luiken dicht, vroeger met de houten luiken verzegelroeden er op en dekkleden er over , piekluiken knevelen, kettingaten afdichten, machinekamer deur knevelen, blinden voor de ramen, alle losse dingen zoals wrijfhouten draden touwen enz. van dek , de ontluchting van de brandstof tanks een stuk fiets-binnenband er op zodat als de boeiing vol stond er geen water in kwam maar de band dicht sloeg en zeker geen mensen in de voorwoning die er nooit meer uit konden.
    Dit doe ik nu trouwens nog altijd als ik over ruime vaarwaters moet en tot op heden is het nog altijd goed gegaan.
    Mocht het toch te gek worden dan stoppen en kop op de wind en wachten tot het rustiger werd en zeker niet gaan draaien om gauw binnen te komen, hoe harder hoe meer buiswater en bij open schip gaat bij elke golf buiswater naar binnen en kon je steeds dieper, ga je op den duur wat scheef en komt er nog meer naar binnen, je gaat nl. altijd scheef naar de bovenwindse kant en zo is de cirkel rond en vervul je steeds sneller.
    Overdag kan je trouwens de golfslag veel beter in de gaten houden, niet iedere golf is nl. een “hoge”golf.
    Dit is geen persoonlijk verwijt, maar misschien voor minder ervaren mensen een tip om ruim vaarwater beslist niet te onderschatten.
    Arie.

    Arie (Email) - 07 April '08 - 09:18



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel