Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

26 Jan '07 -STORM: Schade van storm bedraagt 3 miljard euro

DE BILT 26/1 - De zware zuidwesterstorm die donderdag over Europa trok heeft ruim drie miljard euro schade veroorzaakt. Dat heeft Swiss Re, de grootste herverzekeringsmaatschappij ter wereld, berekend. Met de ruim drie miljard euro schade is de storm van vorige week niet de duurste aller tijden. De winterstorm van 1999 heeft de verzekeringsmaatschappijen twee miljard euro meer gekost. De storm heeft in verschillende landen in totaal minstens 45 levens geëist, waarvan zeven in Nederland en drie in België. Het Verbond van Verzekeraars schat de totale schade van de storm op 160 miljoen euro in Nederland. Daarbij is niet de schade door files en vertraging inbegrepen. De belangrijkste schadeposten zijn kapotte daken en ruiten.

VAART!NieuwsNet volgt het stormnieuws op de voet. Nieuwstips, eigen ervaringen, foto's en filmpjes zijn welkom per e-mail: info@vaart.nl

Zie ook:

De zwaarste schademelding van het water kwam uit Rotterdam, waar het losgebroken containerschip Claudel een MOT-steiger ramde en vervolgens 800 kuub ruwe olie de haven inliep. Op de Westerschelde kwam de duwsleepboot Dennis F met een bak kolen in de problemen. In Het Kanaal proberen bergers het containerschip MSC Napoli te redden van de ondergang. Uit voorzorg werden veerdiensten uit de vaart genomen, werd de bediening van bruggen en sluizen gestaakt. In VAART!NieuwsNet staan de maritieme stormfeiten op een rij, met veel nieuwslinks en foto's van lezers.

Scheepvaart

Bij ECT in de Rotterdamse Europahaven is het containerschip Claudel losgebroken en heeft een steiger van de Maasvlakte Olie Terminal (MOT) geramd. De steiger is daarbij zwaar beschadigd. De schade wordt geschat op 150 miljoen euro, verteltde een woordvoerder van de terminal. De belangrijkste pier van de terminal, waar de grootste olietankers ter wereld worden geladen en gelost, kan mogelijk zes maanden niet worden gebruikt. Het is nog onduidelijk of de MOT het bedrag bij het schip zelf of bij de eigenaar van het vaartuig, de Duitse rederij AugusteSchulte, gaat claimen.

Uit een olieleiding is maximaal 800 kubieke meter ruwe olie de Nieuwe Waterweg ingestroomd. Sleepboten zijn te hulp geschoten. Door de hoge golfslag was het werken met olieschermen moeilijk, de wind hield de olie bij elkaar. Van een milieuramp was volgens havenwoordvoerder Poppe geen sprake. Door de olievlek bij de Maasvlakte Olie Terminal (MOT) hing er over Maassluis, Vlaardingen, Schiedam en Rotterdam een zware olie/bezinegeur. De DCMR Milieudienst Rijnmond heeft tot 15.45 uur vrijdagmiddag meer dan 100 klachten ontvangen. Rijkswaterstaat heeft de oliezuiger Arca vanuit Scheveningen naar de Maasvlakte Olieterminal gestuurd om de ruwe olie op te zuigen.

De duwsleepboot Dennis F met een bak kolen werd donderdagochtend overvallen op de Westerschelde ter hoogte van boei 35, meldt Weekblad Schuttevaer. Na de noodoproep van de Dennis F werd de sleper Multratug 12 van Multraship naar buiten gestuurd om te assisteren. De bak werd losgekoppeld en overgenomen door de Multratug 12. Bak en sleepduwboot zijn volgens de laatste berichten veilig in Hansweert aangekomen. Leendert Muller vertelde op Radio 1 dat de duwbak halfgezonken op een zandplaat is getrokken. Met afgaand tij wordt getracht het water eruit te pompen en de bak vlot te krijgen.

Ter hoogte van Terneuzen kwam rond half twaalf nog een schip in moeilijkheden, een groot en hoog autoschip, de Grande Argentina van de Grimaldi Lines. Vier slepers van Union zijn ter plaatse om het schip (214 meter lang, bijna 33 meter breed) in bedwang te houden. De harde wind had er vat op gekregen.

Een consortium van Klyne Tugs, Smit en Abeiille probeert het containerschip MSC Napoli en zijn lading te redden. Het Britse schip (62.000 ton, 275 meter, eigendom van Mediterranean Shipping Company) maakte water in Het Kanaal, 65 kilometer van de kust voor Cornwall in het uiterste zuidwesten van Groot-Brittannië.Op twee plaatsen werden scheuren in de romp ontdekt. In tegenstelling tot andere berichten is het niet gezonken. De 26 bemanningsleden zijn door twee helikopters van boord gehaald.

In de Amsterdamse haven voerden patrouillevaartuigen in de ochtend stormrondes uit. Ab van der Neut van de Havendienst in Het Parool: ''Een boot liep vorige week van de tros, dus we controleren vandaag nog beter op de trossen en schepen die op boeien voor anker liggen.'' Er komt vandaag geen enkele boot door de sluis: ''Ja, misschien een kleintje, maar die zullen ook eieren voor hun geld kiezen.''

De sportvisboot Epico die donderdag in de haven bij de Bergse Diepsluis in Tholen is gezonken, werd maandagochtend geborgen.

Eén van de masten van De Hartstocht, liggend aan de buitenkant van de Bataviahaven in Lelystad, hield het donderdagavond niet en brak. ‘De wind heeft alle gelegenheid om kracht te ontwikkelen op het Markermeer’, zegt eigenaar Ton Schellekens, die thuis zat in Den Bosch. ‘Het ging enorm tekeer, is mij verteld.’

Wegwaailuiken
Ook Limburg is niet gespaard gebleven van hevige rukwinden. De storm zelf viel over het algemeen wel mee maar de hevige uitschieters zorgden ook hier voor gevaarlijke toestanden op de weg en vooral ook op en aan het water. Tijdens een van deze zware buien waaiden twee luiken van het als derde afgemeerde schip 'Hendrika' van de familie Seine, over de Jadi en de Dellewal aan de wal in Maasbracht. Als ze nog iets verder waren blijven zweven had de ravage niet te overzien geweest. Ter plaatse staan altijd auto's geparkeerd en de glazen pui van de Firma 'St Antonius' is dan ook niet ver meer. De twee schepen die tussen de Hendrika waren afgemeerd hadden minder geluk. Bij de Jadi van de familie Klerks raakte drie luiken zo zwaar beschadigd dat ze niet meer open of dicht te krijgen zijn. Voor de schipper van de Jadi betekent dit dubbel pech. Hij lag al een paar weken stil omdat hij voor een behandeling naar het ziekenhuis moest. Toen hij hoorde dat de behandeling 14 dagen was uitgesteld, had hij een reis aangenomen om deze nog te kunnen doen voor de volgende oproep. De reis heeft hij moeten terug geven en hij zal nu moeten afwachten wanneer hij weer kan gaan varen. Ook het binnenste schip, de Dellewal, heeft verschillende luiken beschadigd omdat de luiken van de Hendrika als het ware over de andere schepen heen zijn getold.
De Dellewal is overigens net in die tijd van eigenaar veranderd. De schipper van de Jadi was toen het gebeurde niet aan boord en zijn reactie was: 'Maar goed ook, want je weet nooit waar die dingen terecht komen. Een geluk bij een ongeluk dat ze geen stuurhut of woning geraakt hebben.'
Iedereen die in Maasbracht goed thuis is zal bovendien niet weten wat hij ziet omdat er aan de haven een heel dennenbos is weggewaaid waardoor het overzicht aan de haven wel heel erg veranderd is, en volgens de meeste Maasbrachtenaren alleen maar ten goede.

Veerdiensten

Alle waterbussen in de Drechtsteden zijn uit de vaart genomen. Begin van de middag voeren de waterbussen nog wel tussen de Drechtsteden en ook de fastferry van en naar Rotterdam was nog in de vaart. Vanwege de toenemende storm heeft het bedrijf besloten tot nader order alle vaarten stop te zetten. De Veerdienst Gorinchem heeft aan het eind van de middag de dienst moeten staken. In Midden-Nederland zijn de veerponten Culemborg-Schalkwijk en Nieuwegein-Vianen uit de vaart genomen.

Heviger

Afgelopen donderdag raasde ook al een storm over het land, waarvoor eveneens een weeralarm werd afgegeven. Het KNMI verwacht dat de nieuwe storm heviger zal zijn. Bovendien gaat het hard regenen, wat problemen op de weg kan veroorzaken. De meteorologen waarschuwen dat de windstoten verraderlijk kunnen zijn en grote schade kunnen aanrichten.

Het weerinstituut voorspelt het hoogtepunt van de storm donderdag in de namiddag en avonduren. Het onstuimige weer begint tegen het middaguur in het zuidwesten en breidt zich daarna uit over het land.

Bruggen, sluizen, dijken en keringen

De Beatrixsluis (Vreeswijk) schut met één kolk, de andere kolk is gestremd vanwege mogelijk vallend steigerwerk. De Oranjesluizen (Amsterdam) schutten niet meer vanwege de weersomstandigheden. In Friesland en Zeeland is de bediening van bruggen en sluizen gestaakt. Vanwege de harde wind heeft ProRail donderdag van 11:00 tot 21:00 uur de bediening van alle spoorbrugggen in de provincies Noord-Holland, Utrecht en het noordelijke deel van Zuid-Holland gestaakt. Nog wel bediend worden de Zaanspoorbrug en spoorbrug Purmerend over Noordhollandsch Kanaal.

Het goederenvervoer over het spoor is gestaakt. De treinen die al beladen zijn, rijden nog gewoon naar hun bestemming.

Waddengebied

In het Waddengebied kan tegen de avond een zware storm, windkracht 10, de kop opsteken. De veerboten naar Vlieland en Terschelling zijn donderdagmiddag en -avond uit de vaart in verband met de verwachte storm, meldde woensdag directeur Paul Melles van Rederij Doeksen. Rederij Wagenborg vaart donderdag een normale dienstregeling op Schiermonnikoog en Ameland, aldus een medewerker. Wel verwacht Wagenborg kleine vertragingen bij het aan- en afmeren. Ook de dienstregeling van de boot naar Texel moet volgens het normale schema verlopen. Een woordvoerder van rederij Teso zegt dat op voorhand geen boten uit de vaart gaan, maar dat uitval donderdag alsnog kan ontstaan als de windstoten te hevig worden.

Reddingmaatschappij KNRM zoekt het slechte weer juist op om nieuwe bemanningsleden te laten kennismaken met de zware omstandigheden tijdens een oefening op het Wad.

België

Het Belgisch KMI verwacht dat tussen 15 uur en middernacht een nog zwaardere storm dan vorige week België zal teisteren, met mogelijk heel wat schade door de rukwinden tot 130 km/u. Omstreeks 8.30 uur werden in Oostende windsnelheden tot 88 kilometer per uur gemeten. De zuidwestenstorm zal nog tot de middag aan kracht toenemen. De kustwacht heeft om 7.30 uur alvast de loodsdienst per schip opgeschort als het gevolg van het stormweer. De schepen gebruiken momenteel loodsadvies op afstand. Vanaf 9 uur is er helikopterbeloodsing.
De ferry's varen normaal. Er zijn nog geen schepen die vertraging opliepen, meldt Belga via Het Volk om 09:08 uur.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel