Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

15 Jan '07 -Schuttevaer tegen spitsuursluitingen

ROTTERDAM 15/1 - Koninklijke Schuttevaer is tegen spitsuursluitingen bij beweegbare bruggen in het hoofdwegennet. Met een project Fileproef wil het ministerie Verkeer en Waterstaat daar een proef mee doen, om verkeer tijdens de ochtend- en de avondspits te bevorderen. Dat zou op korte termijn de filedruk op het hoofdwegennet moeten verminderen.

Dat werkt niet, schrijft Schuttevaer-directeur Kees de Vries in een brief aan het ministerie. 'In de meeste gevallen hebben wij de plaatselijke beheerders kunnen overtuigen van het feit dat spitsuursluitingen vaak averechts werken op de doorstroming van het wegverkeer. Wanneer een file op een brug stilstaat is er immers ruimte voor het geven van openingen. Juist wanneer na de spits meerdere schepen ineens worden doorgelaten levert dat weer vaak een nieuwe file op.'Dit negatieve effect is door onderzoek van ingenieursbureau Witteveen en Bos bij meerdere Provinciale bruggen aangetoond en heeft in een aantal gevallen juist geleid tot afschaffing van spitsuursluitingen. Ook bij regionale diensten van Rijkswaterstaat is dit vanaf 2005 als uitgangspunt gehanteerd.'

Belangen ondergeschikt
Het grootste bezwaar van Koninklijke Schuttevaer tegen het project Fileproef is dat het de indruk wekt als zouden de belangen van het wegvervoer boven die van het scheepvaartverkeer gaan. 'Dat is niet in overeenstemming met het beleid van Verkeer en Waterstaat op andere dossiers', schrijft De Vries, wijzend op de Nota Mobiliteit over ondermeer de betrouwbaarheid van de vaarweg. De praktijk is ook anders. 'In de praktijk hebben wij overigens de indruk dat met de scheepvaartbelangen bij uw diensten wel degelijk rekening wordt gehouden. Het uitgangspunt dient daarom naar onze mening zodanig te worden gekozen dat de doorstroming voor zowel de scheepvaart als het wegverkeer wordt gediend.'

In plaats van spitsuursluitingen pleit Koninklijke Schuttevaer voor gedoseerd bedienen tijdens de spits. Daar zijn volgens de nautisch-technische belangenorganisatie al succesvolle proeven mee genomen. Ook de invoering van AIS biedt voor zowel de scheepvaart als het wegverkeer nieuwe kansen om de doorstroming van beide modaliteiten te bevorderen, meent Schuttevaer. Daarom is nuancering van het Fileplan nodig. Formeel is de organisatie nog niet op de hoogte gebracht van de uitkomsten van de analyses van verkeersstromen bij knelpuntbruggen en de mogelijke gevolgen hiervan voor de bedieningstijden. 'Naar wij hebben begrepen (uit mondeling overleg met uw dienst) wordt overwogen om de Ramspolbrug tijdens de spits nog slechts eenmaal per half uur te bedienen. Voor het scheepvaartverkeer van en naar Meppel dat in vaste tijdschema’s vaart, in het bijzonder de containervaart, achten wij deze inperking te strak.'

Verstand van scheepvaart
'Voor wat betreft de brug te Ramspol is het van groot belang dat de brugwachter verstand heeft van scheepvaart. Een goede brugwachter hoeft pas op het laatste moment te openen waardoor de openingsduur met vele minuten wordt bekort. Hier schort het bij de Ramspolbrug de laatste tijd aan, zodat onnodig lange files ontstaan. Wij zouden ons daarom wel kunnen vinden in de mogelijkheid van eenmaal een bediening per 15 minuten in de spits, mits twee uur vooraf aangevraagd, zodat brugwachter en scheepvaart gezamenlijk tot een optimale opening kunnen komen', schrijft Koninklijke Schuttevaer aan het ministerie.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel