Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

10 Jan '07 -Bazel rekent met Pegel Basel-Rheinhalle

BAZEL 9/1 - Pegel Rheinfelden is met ingang van 9 januari vervangen door de nieuwe pegel Basel-Rheinhalle (KMR 164,27). Dat meldt de Rheinschifffahrtsdirektion Basel in een scheepvaartbericht en wijziging van de Schifffahrtspolizeiverordnung Basel- Rheinfelden. De maatregel, die al een jaar eerder was aangekondigd, moet de vaarveiligheid verhogen op het stadstraject tussen de Dreirosenbrücke in Bazel en sluis Birsfelden.

Zie ook:

'Oude' pegelstand bij RevierzentraleVan Rheinfelden is het water nog 50 tot 70 minuten onderweg naar Bazel. Bovendien komt er onderweg nog water bij van de Ergolz en de Birs. Vooral bij hoogwater wordt Rheinfelden voor de situatie in Bazel als onbetrouwbaar ervaren. RSD Basel heeft daarom na het hoogwater van 1999 besloten een 'eigen' meetpunt in te stellen dat actueler en nauwkeurig is. De apparatuur is geplaatst in een bestaand meethuisje boven de Eisenbahnbrücke aan de rechteroever. De pegelstand wordt vertoond bij de Revierzentrale, op de sluis Birsfelden en op internet.

Ray Mar - Foto (c) VAART!

De Ray Mar passeerde de Mittlere Rheinbrücke opvarend bij ideaal weer en waterstand in de zomer van 2006. Foto © VAART!

In overleg met de CCR werden de hoogwaterlimieten voor stremming van de scheepvaart vastgesteld:

Pegellimieten bij hoog water

HW-Marke IIa geldt voor Bazel tot de Mittlere Rheinbrücke en voor Birsfelden tot Rheinfelden, IIb voor de kleine scheepvaart van Bazel, Mittlere Rheinbrücke tot Rheinfelden en voor de grote scheepvaart tot Birsfelden, en IIc voor het Grand Canal d'Alsce (Rhein-Seitenkanal) onder bepaalde voorwaarden.

De bijbehorende 'gleichwertigen Wasserstand' (GlW) aan pegel Basel-Rheinhalle bedraagt 500 cm, met garantie van een minste vaardiepte van 265 cm. Het scheepvaartbericht geeft aan hoe daarmee de effectieve vaardiepte kan worden berekend. Bij het berekenen van de aflaaddiepte wordt een veiligheidsmarge van 40 cm geadviseerd. De schipper (gezagvoerder of patenthouder) blijft altijd eindverantwoordelijk.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel