05 Jan '07 -Kapitein koppelverband gokte mis bij Zwijndrechtse brug
ZWIJNDRECHT 5/1 - De kapitein van het containerkoppelverband Estate, dat woensdagavond rond 20:30 uur tegen de Zwijndrechtse brug voer, heeft de gok genomen dat hij onder de brug door kon. Hij wilde niet wachten tot de spoorbrug om 21:15 uur open zou gaan. Dat bericht het AD aan de hand van politieverklaringen. Door de aanvaring was het spoorverkeer tussen Zwijndrecht en Dordrecht anderhalf uur gestremd, de scheepvaart op de Oude Maas tot donderdagmorgen 07:15 uur. Van de bak voor het schip schoven vijf containers het water in.
Volgens de waterpolitie van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) kwam het schip ’voorzichtig en met weinig vaart’ aanvaren. 'Om te kijken of het kon', specificeert een woordvoerder van de KLPD in het AD. Toen het schip al een eind onder de brug was, ging het alsnog fout. De lading containers bleek te hoog. Vijf bakken verdwenen in de Oude Maas. 'Je zou het zo kunnen uitleggen dat de schipper een gok heeft genomen', zegt de woordvoerder. De schipper wist verder dat de spoorbrug om 21.15 uur zou opengaan, een vast tijdstip. 'Daar wilde hij niet op wachten', aldus de zegsman. Het 110 meter lange schip schampte ongeveer een uur eerder de spoorbrug.
De KLPD maakt proces-verbaal op, justitie besluit of ze tot vervolging overgaat.
De vier lagen containers (high cubes) staken 11 meter hoog, de ruimte onder de brug was slechts 10,88 meter. Voor eigenaar H. van Dort was het op RTV Rijnmond nog gissen naar de oorzaak: 'Ze waren onder de eerste brug door en hoorden van Rijkswaterstaat op de brug: de tweede is hoger. Daar heeft de kapitein op gereageerd, van nou dan gaat het lukken. En op de één of andere manier, door een golf of een zuiging... Ik weet het niet...' Het schip voer met geringe snelheid tegen de brug. De bovenste containers schoven eraf. De containers waren leeg. Er waren geen gewonden, ook het schip heeft weinig schade. Door de aanvaring brak de duwbak Estate II los van de Estate. Koppeldraden kwam in de kopschroef van het schip en bemoeilijkten daarna het manoeuvreren.
Een radarsysteem bij de Zwijndrechtse brug moet in de toekomst voorkomen dat schepen het bouwwerk rammen, meldt het AD. Het kan echter nog jaren duren voor deze vorm van hoogtemeting bij vaartuigen wordt toegepast, omdat de ontwikkeling van het ’ingewikkelde systeem’ door Rijkswaterstaat erg traag verloopt.
het is niet gegaan hoe het hier is beschreven, de bak brak los als gevolg van de botsing. De Estate had gevraagd aan de brugmeester of ze eronder konden, en ze hadden toestemming gekregen omdat dat makkelijk zou gaan… Het is dus niet helemaal de schuld van de Estate zelf..
Nelson - 04 Januari '07 - 12:00
we lagen gister opzij bij de estate toen ze aan het laden waren bij kramer.
ze laadden 4 hoog high cube containers van maersk.
dus heer nelson als de brugwachter roept spring maar in het water moet je dat doen ha ha nee hoor je bent zelf de kapt of schipper jij beslist
bunkermongooltjes - 04 Januari '07 - 17:31
@ Bunkermongooltjes
Sjah, je verwacht dat de brugmeester het wel weet, dus daar vertrouw je dan op… maargoed… jij misschien niet
Nelson - 04 Januari '07 - 18:33
proef met radiografisch bestuurbare containers mislukt door kortluiting in de bestuuring zijn een aantal comtainers te water geraakt ze wilde met de lash bak proberen te concureren maar dat is helemaal mislukt
anoniem - 04 Januari '07 - 19:02
ik vertrouw alleen op het schaalpeil dan hoef je niemand de schuld te geven als er wat fout gaat,ik vind het gewoon je eigen verantwoording
tim - 04 Januari '07 - 19:06
Wat ‘n ophef over ‘n paar containers, zoiets kan iedereen toch gebeuren??!!
Hoe je het ook wendt of keert, de schipper stond toch mooi met zijn broek rond zijn enkels gezakt te kakken voor het HELE Nederlandse publiek. Met deze actie heeft hij meer goodwill vernietigd dan dat BVB (voorlichting binnenvaart) in ± 3 jaar kan opbouwen.
Als wij allemaal willen dat DE Overheid en HET Publiek ons schippers behandeld als een serieuze bedrijfstak, welke met een gerust hart het vervoer van (gevaarlijke) en andere goederen kan worden toevertrouwd. Dan moeten we met zijn allen toch ‘ietsje pietsje’ meer marge nemen dan -12 cm bij een spoorbrug.
Je kunt mij niet vertellen dat de schipper niet donders goed wist dat hij de boel te krap heeft geplanned, anders was hij ook vast niet afgestopt voor deze passage. Als deze schipper gewoon net als wij ‘gewone schippers’ +25 cm marge neemt bij onderdoorvaart van opstakels dan mag hij van mij gerust een jaartje overslaan met zijn donatie voor het BVB. Als hij een goede boekhouder heeft kan hij wellicht de kosten van dat extra wachtuurtje bij de brug van Dordrecht opvoeren als kosten tenlaste van het opbouwen van Goodwill voor de binnenvaart….
Voor alle collega’s die mij niet (willen) begrijpen of ander reacties die ‘vergeten’ zijn dat de schipper aan boord ALTIJD de eindverantwoording heeft en dus ook moet nemen het volgende:
De Nederlandse overheid is zeer goed in het dwingen om zijn werknemers per trein elke dag te laten reizen (vooral ambtenaren en erger nog beleidmakers op de ministeries in DenHaag). Die zelfde belijdsmakers waar onze vertegenwoordigers wekelijks mee moeten onderhandelen hebben dus ook niet op tijd op hun werk kunnen komen. Lekker belangrijk dus dat je niet 55 minuten kunt wachten tot de volgende opening van de brug.
Als stuurman aan boord (en niet op de wal!) begrijp ik ook wel dat 5 lege containers te water klein bier is, en er dus niets aan de hand is. Maar deze feitelijke relativering is geheel onbelangrijk, bij het gewone publiek, ambtenaren en beleidsmakers hebben we weer een diepe en blijvende indruk achtergelaten. Ik, en vele met mij zullen alles op alles zetten om ook deze negatieve beeldvorming weer proberen om te vormen tot een positieve…
Met vriendelijke groet,
Een collega….......
Christian Janszn - 10 Januari '07 - 09:23
Reageer op dit bericht:
(Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)