Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

01 Jan '07 -Scepsis blijft over winst binnenvaarttransponder

NIJMEGEN 1/1 - 'Transponder' was het meest gebezigde woord op de 11e Telematicadag Binnenvaart, vorige week donderdag in het KSCC Schipperscentrum in Nijmegen. 'U móet niet aan de transponder, u hééft wat aan de transponder', was de insteek van Ivo ten Broeke, projectmanager RIS in Nederland èn Rijnvaartcommisaris.

Zie ook:

Ivo ten Broeke / Foto (c) VAART!

Ten Broeke's boodschap, dat transponders in de binnenvaart alleen de identiteit en positie van een schip automatisch zullen doorgeven en er aan een verplichting beslist nog niet wordt gedacht, nam nog niet alle twijfel weg. Dat deed ook directeur Kees de Vries van Koninkljke Schuttevaer en Bureau Telematica Binnenvaart niet met de voorlopige uitslag van het onderzoek 'Een digitale binnenvaart 2006'. Schippers zien nauwelijks de winst van een transponder aan boord.

'Transponderjunk'
Dagvoorzitters / radioverslaggevers Johan Dibbets en Gerard Klaassen kondigden Ten Broeke aan als 'transponderjunk'. Hij doorbrak de slepende discussie over AIS versus AI-IP en probeert nu varende ondernemers te overtuigen van het nut en de voordelen van een AIS-transponder. Als het aan hem ligt krijgen schippers de aanschafkosten vergoed, maar definitief uitsluitsel daarover laat nog op zich wachten. 'Het gaat niet om geld, we willen voorkomen dat het door 'Europa' wordt uitgelegd als subsidie aan de binnenvaart.' Met de rol van huisinstallateurs op schepen wordt eveneens rekening gehouden. Het ziet er naar uit dat een lengtegrens van 20 meter bepalend zal zijn voor deelname aan het invoeringsprogramma voor de AIS-transponder. Ten Broeke gaat voor lopig uit van plaatsing op zo'n 7000 schepen, zowel beroeps- als recreatievaartuigen.

Belangrijkste tegenargument is telkens weer de mogelijke aantasting van de privacy. 'Waar mensen zeggen dat u bang voor bent, gebeurt allang', hield Ten Broeke de ruim 100 aanwezigen in Nijmegen voor, waaronder schippers die bang zijn dat de transponder hun privacy wegrooft. De grootste verandering in de toekomst is dat handmatige marifoonmeldingen aan de verkeerspost worden vervangen door automatische meldingen door een transponder, legde hij uit. De transponder zendt alleen de identificatie en de positie van het schip uit met een bereik zo groot als dat van de marifoon. Koppeling met BICS-gegevens maakt op de verkeerspost het beeld compleet. Een veiliger vaart met een beter verkeersbeeld op de post en aan boord is het voornaamste doel van automatisch melden en volgen. In de logistieke sfeer (tracking & tracing) zijn er toepassingen mogelijk, maar alleen wanneer de schipper daarin toestemt. 'De mogelijkheden zijn er om de binnenvaart als geheel beter en efficiënter te laten functioneren.'

Schrikbeeld
Ten Broeke beloofde dat de transponder van Nederlandse schippers in het buitenland niet meer informatie prijsgeeft dan in Nederland. 'Daar maken we goede afspraken over.' Hij zal ook kijken naar mogelijkheden om het publiek gebruik van AIS-informatie door derden te bekijken. 'We kennen het schrikbeeld van AIS-live. Daar kijken we naar.'

Draagvlak in de sector is voor projectmanager Ten Broeke van groot belang. 'Ik hoor dat de helft van de schippers negatief zou zijn, dat betekent dus dat de andere helft positief is. Rederijen en met name de containervaart is positief, verladers zijn positief, dus waarom zou er voor schippers geen winst te behalen zijn? Schippers met een transponder aan boord willen 'm niet meer kwijt.' Een eventuele transponderverplichting is volgens Ten Broeke pas aan de orde wanneer de invoering al in verregaande mate is gerealiseerd. Een financiële ondersteuning bij aanschaf zal overigens van beperkte duur zijn, liet Ten Broeke weten.

Sluisstand
Een winstpunt zou kunnen zijn dat de sluisstand (open of dicht) via de transponder wordt doorgegeven aan schippers die een sluis naderen. Schipper Nico van Lent (ms Maja) deed die suggestie al eerder aan de Oostenrijkse vaarwegbeheerder Via Donau. 'Ze zijn er mee bezig...' Ten Broeke vond het ook voor Nederland een interessante gedachte. Een tweede suggestie om schippers met transponder voorrang te geven bij het schutten leek hem niet raadzaam.

Nico van Lent. Foto © VAART!

Van Lent doet zijn suggestie in de microfoon van Gerard Klaassen. Rechts: Schuttevaer/BTB-directeur Kees de Vries. Foto © VAART!

ICT-enquête
Pas eind januari zal duidelijk zijn wat varende ondernemers vinden van allerlei ontwikkelingen op ICT-gebied. Directeur Kees de Vries van Schuttevaer/BTB verwacht dan de resultaten van 150 tot 200 binnengekomen enquêteformulieren verwerkt te hebben. Nu al lijken maar weinig schippers zich voor IVS90 te melden bij sluizen en verkeersposten. 'Het huidig meldgedrag is kleiner dan 20%, maar als het aan de organisaties ligt wordt melden verplicht', zei De Vries. Ontzettend goed noemde hij het percentage van schepen die al op de één of andere manier 'online' zijn: 80%, al lijken de kleinere schepen ondervertegenwoordigd.

Ook de Schuttevaer-directeur zegt er alles aan te doen om bij het uitwisselen van informatie de privacy te waarborgen. 'We hebben afspraken met de hoogste baas van de waterpolitie dat de KLPD geen gegevens uit de lucht zal plukken. Een uitgever heeft ons al benaderd met een plan om AIS-informatie van de binnenvaart op het internet zichtbaar te maken. Dat willen we niet en daar werken we dus ook niet aan mee.' De Vries wil de waarborg van de privacy desnoods bij wet regelen. 'Het gaat om de belangen van een grote groep schippers. Beperking op het gebruik van de informatie moet duidelijk zijn.'

De voorlopige enquête-uitslag laat zien dat een meerderheid van de schippers verwacht dat een transponder aan boord de veiligheid verhoogt, een vergelijkbaar aantal ziet de transponder als aanvulling op bestaande navigatiemogelijkheden. Als de zichtbaarheid van AIS-gegevens beperkt blijft tot andere schepen en Rijkswaterstaat is een meerderheid van de schippers bereid tot aanschaf, mits de kosten beperkt blijven. Een variant van AIS-live voor de binnenvaart wordt door vrijwel iedereen afgewezen. Het leeuwendeel van de ondervraagde schippers gebruikt elektronische navigatiekaarten, zij het nog niet gecombineerd met radar. De tevredenheid over het gebruik van elektronische kaarten is hoog.

In een samenvattende conclusie stelde De Vries dat de penetratie van ICT in de binnenvaart op een hoog niveau ligt, dat per sector nog verschillend wordt gedacht over transponders en dat het voortbouwen op elektronische kaarten als succestoepassing in de binnenvaart perspectief biedt.

Internetdekking
In het programma van de Telematicadag raakten andere dan transponder-zaken enigszins ondergesneeuwd. Zo werd er voor de middagpauze nog wat tijd ingeruimd voor de activiteiten van Nederland Breedbandland ('scheepsbeveiliging op afstand', 'teleconsult huisarts' en 'virtuele nachtzoen') en de podcast als nieuw informatiemedium. De moeizaam opgebouwde verbinding met de arts van het callcenter, deed schippers al snel verlangen naar een telefoontje met de eigen huisarts. 'Elke tiener heeft tegenwoordig beeldtelefoon' en 'Je kunt je eigen huisarts bellen met een beeldtelefoon, daar is al deze flauwekul niet voor nodig', waren enkele reacties.

KPN werkt aan verbetering van de internetdekking via UMTS en HSDPA, vertelde Wiebe Bijlsma van netwerkaanbieder KPN. Maar hij gaf toe dat het in dunbevolkte gebieden nog wel te wensen overliet. 'Je mag al blij zijn als je 20% van de beloofde snelheid haalt', klaagde een schipper. 'Hoe garandeert KPN dat het beter wordt langs de rivieren?', wilde hij weten. 'Juist in een dunbevolkt gebied zou je de hulp hard nodig kunnen hebben.' Een andere schipper zag al voor zich hoe hij op afstand via de beveiligingscamera een inbreker waarnam op zijn eigen schip. 'Hoe krijg je dan een politieman aan boord, op zondagmorgen bijvoorbeeld?'

De grootste ergernis van varenden op ICT-gebied ligt bij de slechte internetdekking van mobiele netwerken in Nederland. Op dat punt had Jos van Splunder (RWS) goed nieuws: Rijkswaterstaat gaat UMTS-diensten inkopen met de afspraak dat de netwerkaanbieder extra masten plaatst waar de dekking voor de RWS-boten ontoereikend is.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Waarom praten we niet over het teveel aan informatie waar op de schipper staks moet anticiperen terwijl hij het druk heeft met het varen van zijn schip? Voor mij blijft vraag èèn wordt de binnenvaart veiliger met ais en ik betwijvel dat.Maar ik krijg nu de indruk dat dat niet meer van belang is maar dat het uitsluitend nog gaat om de informatie voorziening voor de overheid. gr ger veuger

    ger veuger (Email) - 06 Januari '07 - 12:50


    Er cirkuleren nu al diverse lowcost computer programma’s om via de geluidskaart en een geprepareerde ontvanger AIS te ontvangen en te decoderen
    Er worden nu al AIS ontvangers met beeldscherm aangeboden voor rond de 300 euro .
    De persoon die wil beweren dat de informatie geheim blijft geloofd misschien ook nog in Sint Nikolaas
    Er ziten met name in Rusland intiligente jongens die allerlei programma’s maken om radio berichten te versturen en te ontvangen via een simpele computer met soundcard
    grt Gerrit

    schuttevaer (Email) (URL) - 07 Januari '07 - 22:44



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel