Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

05 Okt '04 -CBRB: 'Niet concurreren op veiligheid en milieu'

DEN HAAG 4/10 - 'Op veiligheid en milieu mag en moet niet worden geconcurreerd!', zei directeur mr Ton Roos van het Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart maandag in perscentrum Nieuwspoort bij de presentatie van de CBRB-beleidsvisie 'Naar een duurzame binnentankvaart'. Roos riep opdrachtgevers en tussenpersonen op tot een zodanige prijsvorming dat het vervoer rendabel blijft met borging van veiligheid, kwaliteit en milieu. Het eerste exemplaar van de beleidsvisie werd overhandigd aan verladersorganisaties.

Met de beleidsvisie reageert het CBRB op het rapport 'Naar een duurzame binnentankvaart' dat in november 2002 werd uitgebracht door de Erasmus Universiteit.
In enkele 'statements' deed de CBRB-directeur een verkapte uitnodiging aan de mededingingsautoriteit zich maar eens met de binnentankvaart te bemoeien. 'Dwing een MKB-sector niet in versnippering, terwijl het aantal opdrachtgevers maar zeer beperkt is.' Roos hekelde het al 20 jaar ontbreken van dampretoursystemen bij terminals. Gas en dampen moeten volgens hem zo spoedig mogelijk worden opgenomen in het Scheepsafvalverdrag, dat afval beschouwt als deel van de lading en als eigendom van de verlader.

Slimmer en efficiënter
De handhaving van regels moet volgens de CBRB-directeur slimmer en efficiënter, met internationale regelgeving als uitgangspunt. Het CBRB vraagt op korte termijn duidelijkheid voor de vloot enkelwandige tankschepen, waar het gaat om de klassificering van stoffen die beter dubbelwandig vervoerd kunnen worden. Inclusief economisch verantwoorde overgangstermijnen en een beleid om met financiële ondersteuning de markt te verlaten. Roos: 'De Europese tankvaart is bereid hierin enige tientallen miljoenen euro's te investeren. Wij vragen hetzelfde van onze nationale overheden.'

Zeer veilig
'Meer dan 60% van alle gevaarlijke stoffen wordt in Nederland over de binnenwateren vervoerd, in tonkilometers (tonkm) nog veel meer. In 2002 ging het in totaal om 22,3 miljard tonkm, waarvan de binnenvaart alleen al 20,5 miljard tonkm vervoert, de weg slechts 1,5 miljard en het spoor 0,4 miljard tonkm. Het binnenlands vervoer van gevaarlijke stoffen per binnenvaart is in de afgelopen tien jaar nagenoeg verdrievoudigd, over de weg gelijk gebleven en via spoor gedaald tot nog slechts 4%.
Volgens de CBRB-directeur toont het zeer geringe aantal calamiteiten op de binnenwateren aan dat de binnenvaart zeer veilig is in vergelijking met andere vormen van vervoer. Niettemin staan twee ernstige voorvallen in Duitsland met tankschepen onder Nederlandse vlag nog in menig geheugen gegrift. De Charlotte afgelopen zomer en de Avanti vijf jaar geleden. Hoe ernstig ook voor de betrokkenen, volgens Roos was de impact op de omgeving gering. 'Naar onze mening bewijst zich hier toch de grote mate van integrale veiligheid die het moderne tankschip heeft.'

Uitgelekt
De inhoud van de beleidsvisie lekte enige weken geleden al grotendeels uit in Weekblad Schuttevaer. De krant schreef:
'Het huidige rendement is te laag om veiligheid en milieuvriendelijkheid te garanderen. Oorzaak is volgens het CBRB de ongelijke marktstructuur. Honderden vervoersondernemingen met een klein aandeel en weinig inzicht in de markt staan tegenover een klein aantal grote ladingaanbieders met veel marktinzicht. De vraagzijde dicteert daarom de markt.
'Gebundeld investeren kan een tegenwicht vormen tegen deze marktmacht, liefst in combinatie met het gescheiden opnemen in de vrachtprijs van de kostenverhogende effecten van milieu- en veiligheidsmaatregelen. De opstellers van de beleidsvisie zijn er echter niet zeker van dat dit laatste een prijsopdrijvend effect heeft. 'Vrachten en vergoedingen zijn communicerende vaten.' Een tweede mogelijkheid om tot een beter renderende tankvaart te komen is een vorm van marktregulering, al zijn er ook hier twijfels over de haalbaarheid.'
CDA-Tweede Kamerlid dr Eddy van Hijum citeerde uit die voorpublicatie voor zijn schriftelijke vragen aan minister Karla Peijs (V&W) over de ontgassingsproblematiek


Binnentankvaart neemt haar
eigen verantwoordelijkheid
Verladers en overheden worden aangesproken

Presentatie van de CBRB beleidsvisie Binnentankvaart
"Naar een duurzame binnentankvaart"

Overhandiging eerste exemplaar aan de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI), Vereniging Nederlandse Chemische Industrie (VNCI) en de Vereniging voor Onafhankelijke Tankopslagbedrijven (VOTOB)
Aan de heer D.Boot (directeur VNPI)
op
Maandag 4 oktober 2004 van 10.30 tot 11.30 uur
Perscentrum Nieuwspoort te Den Haag

Introductie door Ton Roos, Directeur CBRB

Geachte aanwezigen,

Bij een ieder staat het misschien niet zo op het netvlies, maar het overgrote deel van alle gevaarlijke stoffen wordt  in Nederland over de binnenwateren vervoerd. In tonnen gaat meer dan 60% per binnenschip, in tonkilometer nog veel meer.
Wist U dat er in 2002 totaal 22,3 miljard tonkilometer, gevaarlijke stoffen in en door  Nederland  zijn vervoerd  waarvan alleen al de binnenvaart 20,5 miljard tonkilometer vervoert, de weg slechts 1,5 miljard tonkilometer en  het spoor 0,4 miljard tonkilometer. Het binnenlands vervoer van gevaarlijke stoffen per binnenvaart is in de afgelopen tien jaar nagenoeg verdrievoudigd, over de weg gelijk gebleven en via spoor gedaald tot nog slechts 4%.

Als U deze getallen even op U in laat werken en U plaatst daarbij het zeer geringe aantal calamiteiten op de binnenwateren, dan kan duidelijk worden gesteld dat vervoer over de binnenwateren zeer veilig is in vergelijking met andere vormen van vervoer.

Mooi, zou je zeggen, de binnenvaart roept een persconferentie in Nieuwspoort bijeen om deze blijde boodschap te verkondigen. Iedereen blij en met een goed gevoel weer terug naar huis.

Maar waarom dan een beleidsnota van de binnentankvaart, daar moeten toch redenen voor zijn?
En die redenen zijn er ook.

Redenen die liggen in onze analyse over de toekomstige ontwikkelingen in het vervoer van gevaarlijke lading en ook naar aanleiding van calamiteiten die zich hebben voorgedaan, met name bij een tweetal ernstige voorvallen in Duitsland met tankschepen onder Nederlandse vlag, de Charlotte afgelopen zomer en de Avanti 5 jaar geleden. (Ernstige ongevallen maar gelukkig met opvallend weinig impact naar de omgeving. Naar onze mening bewijst zich hier toch de grote mate van integrale veiligheid die het moderne tankschip heeft.)

Reden voor het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart enige jaren geleden om de Erasmus Universiteit te vragen een rapport te  maken over te verwachten ontwikkelingen rond het vervoer van ge-vaarlijke lading over de binnenwateren. Dit rapport, onder verantwoordelijkheid van professor Hugo Roos en drs. Larissa van de Lugt, bracht de sterke en zwakke punten naar voren en gaf ook een beeld waaraan onze sector in de toekomst moet gaan voldoen, zowel vanuit de visie van de verlader als vanuit die van de overheden (de maatschappij dus).
Zonder in de details van dit rapport in te gaan, komt daarin naar voren - dat zal u niet verbazen, het verbaasde ons ook niet - dat de eisen aan het vervoer van gevaarlijke lading de komende tijd alleen maar zullen toenemen. Eisen op technisch vlak, maar ook op het gebied van management, kwaliteitszorgsystemen en de deskundigheid van bemanningen.
In de sector binnentankvaart is vaak pro-actief op deze trends ingegaan. Maar ook hier is sprake van trendsetters, volgers en achterblijvers.

De uitdagingen voor de toekomst zijn velerlei, maar spitsen zich toch daadwerkelijk op de vraag: hoe faciliteer ik trendsetters, krijg ik voldoende snel volgers en voorkom ik achterblijvers.

Op een aantal elementen wil ik ingaan en geef ik ook aan welke partijen door ons daarbij als eersten worden aangesproken.

De eisen van de opdrachtgever
De opdrachtgevers, vaak de grote olie- en chemicaliënconcerns, kennen vaak normen en eisen die strenger zijn dan die gesteld door de wetgevers. De wetgeving voor het vervoer van gevaarlijke lading per binnenschip (het ADNR) stelt welke gevaarlijke lading per dubbelwandig schip moet worden vervoerd. Als het aan veel opdrachtgevers ligt gaat veel meer lading - ook de minder gevaarlijke - per dubbelwandig schip. De binnenvaartmarkt speelt hier op in en er vindt dan ook een enorme nieuwbouwgolf plaats van dure dubbelwandige tankers. De huidige trend in de binnenvaart om steeds meer met dubbelwandige tankers te varen, wordt dus niet in geringe mate ingegeven door de opdrachtgever.
So far so good, maar dit vindt plaats in een markt waarin kostenreductie ook de wereldnorm is. Dit is een van de redenen van de schaalvergroting in deze sector. En een ieder kan zich voorstellen dat het hier kan gaan knellen.
Zonder heel lang en breed op alle hieraan ten grondslag liggende thema's in te gaan, wil ik in korte statements hierop ingaan:
  • Opdrachtgevers, zorg altijd voor een zodanige prijsvorming dat uw vervoerder rendabel kan vervoeren, zodat ook u weet dat veiligheid, kwaliteit en milieu te allen tijde kan worden geborgd. Op veiligheid en milieu mag en moet  niet worden geconcurreerd!
  • Opdrachtgevers, vergewis U ervan dat wanneer U tussenpersonen inhuurt die het vervoer voor u organiseren dat uw eisen ook duidelijk zijn voor de daadwerkelijke vervoerders en dat ook voor een prijs dat deze daartoe ook in staat zijn.
  • Mededingingsautoriteit, zorg dat het vervoer in een gelijke onderhandelingspositie kan verkeren als die van de opdrachtgevers: ergo, dwing een MKB-sector niet in versnippering, terwijl het aantal opdrachtgevers maar zeer beperkt is.
Tussen wal en schip
Dat het vervoer veilig is, blijkt wel uit de statistieken en de huidige trend waarin de opdrachtgevers ook nog steeds meer vormen van dubbelwandigheid eisen maken dit alleen nog maar veiliger en milieuvriendelijker.  Maar de meest kritische fase in het vervoer van gevaarlijke lading ligt in de fase waarin lading wordt overgezet van wal naar schip en van schip naar wal. Hierin kunnen en moeten nog verbeteringen plaatsvinden. Wat dit betreft is de bereidheid van opdrachtgevers en vervoerders om gezamenlijk dit probleem aan te pakken positief. Maar daar moet een en ander nog wel plaatsvinden.
Ook hier wil ik een paar korte statements plaatsen:
  • Al sinds bijna 20 jaar zijn de binnentankschepen uitgerust met dampretoursystemen. Tot op de dag van vandaag is nog in veel gevallen geen dampretoursysteem aanwezig op de terminals. In 1995 hebben wij hierover de minister van VROM schriftelijk benaderd, zijn er kamervragen gesteld. Slechts beperkt is dit probleem opgelost. Er zijn de afgelopen jaren schepen gesloopt die nog nooit hun dampretoursysteem hebben kunnen gebruiken!
  • Het Scheepsafvalstoffenverdrag, dat door Nederland is ondertekend, beschouwt afval als deel van de lading en als eigendom van de verlader. Gas en dampen zijn niet opgenomen in dit verdrag. Het is noodzakelijk dat zo spoedig mogelijk gas en dampen hierin worden opgenomen.
  • In de zeevaart is het al het geval, maar onderzoek van ongevallen dient plaats te vinden door een onafhankelijk internationale autoriteit, zoals in Nederland de Raad voor de Transportveiligheid. Onderzoek bedoeld om oorzaken te vinden en verbeteringen aan te bevelen. Dit missen wij node in de Europese binnenvaart.
Het ontgassen van tankschepen.
Het ADNR is hierover erg duidelijk en compleet. De wijze waarop en de locaties waar schepen dampen mogen ventileren is nauwkeurig voorgeschreven in het ADNR en in de milieuregelgeving. Afgezien van op enkele door de autoriteiten aangewezen plaatsen mag ontgassen onder voorwaarden uitsluitend tij-dens de vaart plaatsvinden en is de veiligheid, de gezondheid en het milieu mits men zich aan het ADNR houdt voldoende gewaarborgd.
Stilliggend ontgasssen is afgezien van op enkele speciaal door de autoriteiten aangewezen plaatsen altijd strikt verboden. Ook opdrachtgevers en met name terminals hebben een rol daarin, wat er in het kort op neer komt dat de schepen die het aangaan ook daadwerkelijk in de gelegenheid worden gesteld, dus de tijd krijgen en nemen om aan de regels van ontgassen te voldoen. Hierin ligt natuurlijk ook een commerciële component, wat betekent dat de kosten verbonden aan dit ontgassen ook gedekt moeten worden.

Regelgeving
De huidige handhaving van regelgeving moet slimmer en efficiënter. Dus niet meer en strenger wat tot nu toe telkens het antwoord is na een maatschappelijke golf van verontwaardiging over het een of ander. Niet langer ad-hoc beleid en paniekvoetbal.
Efficiënter en slimmer wil zeggen meer interdepartementale samenwerking tussen diensten, overdracht en uitwisseling van gegevens en monitoring.
Een terugtredende overheid prima, maar tot een bepaalde mate. De bovenkant van de markt reguleert veiligheid, kwaliteit en milieu wel in haar eigen systemen zoals bijvoorbeeld met EBIS en allerlei ISO-achtige systemen. Een zeer groot deel van de sector werkt met scherpe normen.
Echter zelfregulering is natuurlijk nooit een vanzelfsprekendheid. Het is absoluut noodzakelijk dat er duidelijke en scherpe normen blijven worden gesteld.
Dat is de taak van een overheid en zo moet het ook blijven.
Daarbij moet internationale regelgeving het uitgangspunt blijven. Nationale afwijkingen in een internationale markt zijn niet houdbaar. Ook gaan wij er vanuit dat de overheid de expertise in huis houdt om in hierin een belangrijke inhoudelijke rol te spelen. De helft van de Europese binnenvaart vaart onder Nederlands vlag. Hier valt veel te verliezen!
Het CBRB is de mening toegedaan dat het van groot belang is dat er op korte termijn duidelijkheid komt over de klassificering van milieugevaarlijke stoffen en dat er daarbij snel duidelijkheid komt over het beschermingsniveau dat schepen moeten bieden voor het vervoer van deze producten.
Gekoppeld aan duidelijke, maar natuurlijk wel maatschappelijk en economisch verantwoorde overgangstermijnen (tot zo' n maximaal 20 jaar), voor die producten die in een andersoortig (bijvoorbeeld dubbelwandig) schip zouden moeten.
Hiermee komt er dan eindelijk duidelijkheid voor een groot deel van de bestaande enkelwandige vloot.
De onzekerheid die er in dit marktsegment nu heerst duurt veel te lang en is naar onze opvatting onverantwoord.

In het verlengde hiervan dient een beleid te worden ontwikkeld voor die enkelwandige schepen, waarvoor geen markt meer zal zijn, om met financiële ondersteuning de markt te verlaten. Alleen hierdoor kan de modernisering van de tankvaartvloot naar de gewenste niveaus worden doorgezet, kunnen investeringen rendabel worden gemaakt en kan sociale schade worden voorkomen. De Europese tankvaart is bereid hierin enige tientallen miljoenen euro's te investeren. Wij vragen hetzelfde van onze nationale overheden.

Mr.A.N.Roos
Directeur Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB
010-4115900



PERSBERICHT
CENTRAAL BUREAU VOOR DE RIJN- EN BINNENVAART
Rijn- en Binnenvaarthuis
Vasteland 12e, 3011 BL  ROTTERDAM
Postbus 23133, 3001 KC  ROTTERDAM
Telefoon: 010 - 411 59 00, fax: 010 - 412 90 91

Rotterdam, 29 september 2004

Binnentankvaart neemt haar eigen verantwoordelijkheid
Verladers en overheden worden aangesproken
Presentatie van de CBRB beleidsvisie Binnentankvaart
'Naar een duurzame binnentankvaart'
Overhandiging 1e exemplaar aan verladersorganisaties
Maandag 4 oktober 2004 van 10.30 tot 11.30 uur
Nieuwspoort te Den Haag

De binnentankvaartmarkt is aan grote veranderingen onderhevig. Enerzijds veroorzaakt door de marktvragen van de verladers en anderzijds door de toenemende eisen van maatschappij en overheid. Dat de binnentankvaart haar verantwoordelijkheid neemt is genoegzaam bekend. De presentatie in 2003 van het rapport 'naar een duurzame binnentankvaart' uitgebracht door de Erasmus Universiteit in opdracht van onder meer NIDO, Rabobank, en diverse overheden was daartoe de eerste maatschappelijk breed zichtbare stap.

Aan de hand van dit rapport en de verdere ontwikkelingen in de maatschappij, de politiek en de vervoersmarkt heeft het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart, en dan in het bijzonder de CBRB ledengroep Tankvaart en de Overleggroep Particuliere Tankvaart Ondernemers een beleidsvisie tot 2014 opgesteld om de Europese binnentankvaart duurzaam verder te ontwikkelen. Een uniek document in de geschiedenis van de binnentankvaart.

Symbolische overhandiging
Na de officiele publikatie van de beleidsvisie binnentankvaart 2004-2014 zal het eerste exemplaar symbolisch worden overhandigd aan de verladers in de persoon van de directeur van de Vereniging van de Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI)  de heer D. Boot.
Mede adressanten zijn de Vereniging van Chemische Industrie (VNCI) en de Vereniging van Onafhankelijke Tankopslagbedrijven (VOTOB) en de diverse betrokken overheden.

Samenvatting
Een korte samenvatting van de beleidsaanbevelingen die worden gedaan:
  1. Een moratorium voor de nieuwbouw van enkelwandige tankschepen groter dan 600 ton.
  2. Het invoeren van een Europees registratiesysteem voor tankschepen.
  3. Het opstellen en gebruiken van een kwaliteitssysteem voor laad-, los-, en overslaglocaties.
  4. Het opstellen en invoeren van een kwaliteitssysteem voor tussenpersonen.
  5. Het opstellen en invoeren van een kwaliteitssysteem voor schepen en scheepsbemanningen.
  6. Kwaliteitssystemen afstemmen met verladers.
  7. Het beter scholen van bemanningen.
  8. Het toewijzen van watergevaarlijke stoffen aan schepen.
  9. Het vaststellen van de criteria van milieugevaarlijkheid van stoffen en de wijzigingen in de regelgeving ten aanzien van het vervoer van deze stoffen.
  10. Het (laten) vaststellen van een vrijwaringzone langs waterwegen.
  11. Het bestaande sloopfonds aanwenden om bedrijven te beëindigen.
De verladers en overheden zullen worden gevraagd de CBRB beleidsvisie over te nemen in hun beleid en om nadere afspraken te maken met de binnentankvaartbranche over de uitvoering hiervan.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel