07 Dec '06 -Bergers tweemaal in actie op Westerschelde
TERNEUZEN 7/12 Persbericht Multraship - Bergers van Multraship Salvage BV uit Terneuzen en URS Salvage & Maritime Contracting uit Antwerpen zijn gisteravond twee keer uitgerukt naar in problemen verkerende schepen op de Westerschelde: het Egyptische vrachtschip 'Aburdees' en het Nederlandse binnenschip 'Ru-San'.
De eerste calamiteit betrof het geladen multi-purpose vrachtschip 'Aburdees' (133 m, 12.600 Dwt). Het Egyptische schip kreeg omstreeks 16.30 uur machineschade in het Oostgat ter hoogte van Vlissingen. Het schip deed een poging om te ankeren doch sloeg op drift. Toegesnelde sleepboten van de bergers werden gevraagd vast te maken maar konden niet meer voorkomen dat het schip strandde. De sleepboten Schouwenbank en Multrasalvor probeerden het schip hetzelfde getijde nog vlot te trekken doch het water was reeds te ver gevallen. De bergers konden omstreeks middernacht een nieuwe poging doen en slaagden er omstreeks 01.00 uur in het schip met vijf sleepboten vlot te trekken en naar de rede van Vlissingen te slepen. Het schip is daar ten anker gegaan voor nadere inspectie. Wanneer het schip de reis kan vervolgen is nog niet bekend. De bergers blijven vooralsnog stand-by.
Gestrand binnenschip Omstreeks 19.00 uur kregen de bergers melding van een gestrand binnenschip tussen de oude veerhaven en oosthaven in Terneuzen. Het bleek om de Nederlandse 'Ru-San' (63 m, 801 ton) te gaan, geladen met ca. 660 ton gerst. De 'Ru-San' kon tijdens het ebgetij vrij snel vlotgetrokken worden door de 'Multratug 16' doch tijdens het vlotkomen werd geconstateerd dat het schip water maakte en begon te zinken.
De bergers installeerden direct enkele pompen en de sleepboten 'Multratug 16' en 'Zeeland' slaagden er in het schip tijdig de oosthaven in te slepen. Aldaar werd een duikploeg ingezet om de schade te lokaliseren; het schip bleek bij de stranding enkele gaten en een scheur te hebben opgelopen. De bergers mobiliseerden vervolgens het kraanschip 'Karla' om de lading gerst te kunnen overslaan.
Stabiel drijvend Na een nacht hard werken lukte het de bergers deze middag de lekkage provisorisch te dichten en het schip stabiel drijvende te krijgen. Omstreeks 14.30 uur kregen de bergers toestemming met de 'Ru-San' te schutten om het schip vervolgens af te leveren bij Scheepswerf de Schroef te Sluiskil voor verdere reparatie.
Bij deze twee calamiteiten waren in totaal 10 sleepboten en bergingsvaartuigen betrokken, alsmede een 18-koppig bergingsteam. Een team van Rijkswaterstaat Directie Zeeland hield toezicht.
De bergers van Multraship en URS hebben met hun snelle en succesvolle actie wederom het belang van dag en nacht gestationeerde bergingssleepboten en de onmiddellijke beschikbaarheid van deskundig personeel op de Westerschelde aangetoond.