Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

13 Jun '05 -Onderzoek naar vrachtindex voor Europese shortsea

GRONINGEN 13/6 - De Europese shortsea (kustvaart) krijgt een eigen vrachtindex, als het aan Jan Anne Haisma ligt. Hij streeft eraan in augustus af te studeren in de Bedrijfskunde (afstudeervariant accountancy) aan de Rijksuniversiteit Groningen (RuG). Tegen die tijd moet zijn onderzoek, naar de 'stakeholders' van een index en de eisen die deze belanghebbende marktpartijen stellen, klaar zijn. 'Het lijkt alsof ze de boot niet willen missen, maar liever ook niets prijsgeven', is de indruk de Haisma tot nu toe van zijn potentiële 'indexklanten' heeft. Om vooral de kleine partijen niet uit het oog te verliezen heeft hij deze week het webforum 'Shortsea Freight Index' geopend, waar iedereen zich kan informeren en kan meediscussiëren.

Adviseurs van PricewaterhouseCoopers (PwC) vingen signalen op in de markt en ontwikkelden in overleg met de redersvereniging KVNR het idee voor een prijsindex voor de vrachten op de Europese shortsea markt. Zij benaderden de RuG en Jan Anne Haisma werd er als afstudeerder op gezet. Het onderzoek zou zich in eerste instantie richten op de daadwerkelijk ontwikkeling van de index, later is de scope verplaatst naar het in kaart brengen van de stakeholders en de eisen van deze stakeholders en de belangen die er spelen. 'Wie wil er nou eigenlijk een index en wat kunnen deze personen er mee?', vat Haisma zijn onderzoekopdracht samen.

Praktisch gedacht
Zelf heeft hij geen ervaring in de shortsea. Maar naast zijn studie maakte Haisma als logistiek medewerker bij IKEA volop kennis met logistiek en transport. 'In het contact met vervoerders merk je dat er heel praktisch gedacht wordt. Het werk is een welkome afwisseling, in je studie ben je toch vooral theoretisch bezig. Varende familie heb ik niet, maar ik mag graag een stukje zeilen op de Friese meren. Dit afstudeeronderzoek heeft mij tevens de kans geboden om in contact te komen met een groot accountantskantoor, een toekomstige werkgever.'

Zijn afstudeeronderzoek voert Jan Anne Haisma uit bij PwC in Groningen, onder begeleiding van een maritieme consultant. Hij begon eraan in november 2004. Het ontwikkelen van de index, zijn eerste doel, was voor de universiteit een paar stappen te snel. Eerst was er een vooronderzoek nodig, en dat is wat hij momenteel uitvoert. Dat heeft al een aantal voorlopige resultaten opgeleverd, zoals een goede omschrijving van de markt (vraag- en aanbodzijde), vertelt Haisma. 'Aan een methodologische onderbouwing van het onderzoek en een verantwoording van het theoretisch kader ontkom je niet. Daarnaast heb ik stakeholders van een dergelijke index in kaart gebracht en de laatste stap van het onderzoek zal zich met name richten op de eisen die de stakeholders stellen aan het uiteindelijke instrument. Wanneer wil een stakeholder meewerken aan het tot stand brengen van de index en wanneer juist niet?'

Transparantie
Het onderzoek richt zich op de Europese shortsea markt, maar houdt geen direct verband met 'Motorways of the Sea', het grote EU-programma voor nieuwe intermodale maritiem-gerelateerde logisiteke ketens tussen Europese buitenhavens. 'Maar een indirect verband tussen het onderzoek en Motorways of the Sea is er zeker', erkent Haisma. 'Shortsea shipping krijgt steeds meer aandacht. Dit is PwC en de KVNR ook niet ontgaan. De aandacht voor shortsea shipping maakt het voor PwC tot een interessant onderwerp. Ook voor de KVNR, die de belangen van de reders behartigt, is het belangrijk de ontwikkelingen goed in de gaten te houden.'

Het gebrek aan transparantie is mede aanleiding voor Haisma's onderzoek. In de maritieme sector ving PwC signalen op over het niet transparant zijn van de markt. Het onderzoek onder de stakeholders moet het inzicht omtrent de transparantie vergroten. Haisma vroeg zich af wat eraan mankeert. 'Volgens mij is het niet alleen de prijs die niet doorzichtig is, maar weet men ook niet echt wat er nu precies wordt vervoerd en door hoeveel schepen. Voor de marktbeschrijving heb ik Eurostat geraadpleegd, maar die statistieken zijn voor vervoerders te algemeen. Beleidsmakers lezen erin hoeveel tonnen er vervoerd zijn en of dit in totaal gewijzigd is. De vraag is of de statistische bureaus voldoende informatie leveren waar de markt in de dagelijkse praktijk iets aan heeft.'

Stakeholders Shortsea Freightindex



Stakeholders
Haisma zette alle partijen (stakeholders) op een rij die belang kunnen hebben bij een vrachtindex. Aan de vraagzijde zijn dat de verladers, producenten, transporteurs en ook overheden (nationaal en Europees), organisaties als KVNR, managers, cargadoors en shortsea promotiecentra. Aan de aanbodzijde liggen de belangen bij rederijen, kapitein/eigenaren, havens en terminals, andere vervoermodaliteiten, banken en verzekeraars en dienstverleners als scheepswerven, classificatiebureaus en statistische bureaus.

Vooral kleine partijen hebben baat bij een beter marktinzicht, vermoedt Haisma. Grote rederijen en verladers hebben meestal voldoende vracht(prijs)informatie in huis. 'Het is maar de vraag in hoeverre grote marktpartijen inzicht tekort komen. Voor kleine partijen kan een vrachtindex een hulpmiddel zijn bij de onderhandelingen.' Maar als het gaat om de bereidheid vanuit de sector om mee te werken aan zo'n vrachtindex twijfelt de student-onderzoeker. 'Hoewel ik de indruk krijg dat men erg benieuwd is naar een index, lijkt de bereidheid daar zelf aan mee te werken beperkt. Het lijkt alsof men de boot niet wil missen, maar toch liever niets prijsgeeft. De vertrouwelijkheid van de informatie is dan ook een belangrijk punt.' Hij merkt daarbij op dat bij PwC het beschermen van de cliënt en zijn vertrouwelijke informatie hoog in het vaandel staan. 'Als student ben ik aan dezelfde regels gehouden.'

Het nut van een vrachtindex voor de shortsea sector ligt volgens Haisma vooral in het vergelijkende karakter ten opzichte van voorgaande perioden. 'Hoe ontwikkelen de prijzen zich en wat kunnen marktpartijen met deze informatie?'
Hij stelt met nadruk dat de index niet bedoeld is als tool voor het berekenen van een juiste vrachtprijs. 'Het is een middel om de ontwikkeling van de prijzen te volgen. Een conflict met Europese wetgeving over vrije mededinging zie ik niet zo één-twee-drie. Dat zou eventueel een issue kunnen worden op het moment dat je een index opstelt waaraan alléén reders deelnemen, en zo'n index een dusdanige invloed krijgt op de prijsvorming dat daardoor de prijzen door de reders kunstmatig hoog worden gehouden.'

Baltic Dry Index
Hoe het er, op basis van zijn onderzoek naar de wensen en behoeften in de markt, precies uit gaat zien kan Jan Anne Haisma nu nog niet zeggen. Hij heeft er wel wat ideeën over. De index zal door een onafhankelijk instituut moet worden beheerd en onderhouden. In navolging van de Baltic Dry Index (BDI), die de prijsschommelingen op droge bulk zeeroutes wereldwijd volgt, zou voor de Shortsea Freight Index een panel (BDI telt 25 panelleden in 10 landen) kunnen worden ingesteld, dat vervolgens rapporteert aan het instituut (in het geval van de BDI is dat de Baltic Exchange).

PwC zal zich niet opwerpen als de instantie die de shortsea index verder gaat ontwikkelen of beheren, weet Haisma inmiddels. 'Zoals gezegd is dit vooronderzoek vooral bedoeld om eens goed voor de bril te krijgen wie er nu eigenlijk iets willen weten en wat ze precies voor eisen stellen aan deze informatie. Er zijn al ideeën op papier gezet om een route index samen te stellen, maar voor de Europese shortseamarkt is het definiëren van duidelijke routes een ingewikkelde zaak. De bevindingen leiden steeds meer in de richting van een index zoals de VAART!Vrachtindicator voor de binnenvaart, omdat deze beter aansluit bij de grote diversiteit op de Europese shortseamarkt.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel