Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

07 Nov '06 -Binnenvaart hekelt AI-onderzoek veilig werken

ROTTERDAM 7/11 - De 'suggestieve toon en onjuiste bewoording' in het persbericht van de Arbeidsinspectie ('Meer aandacht nodig voor veilig werken in binnenvaart') heeft de branche-organisaties in de binnenvaart onaangenaam verrast. Uit onderzoek van de Arbeidsinspectie blijkt dat minstens vier op de tien binnenschippers geen reddingvest dragen tijdens risicovolle werkzaamheden, dat het onderhoud van machines op de schepen nogal eens te wensen overlaat en dat veel schepen niet op een veilige manier toegankelijk zijn.

Zie ook:

In radiobulletins van het NOS Journaal werden de uitkomsten de hele dag herhaald. Kantoor Binnenvaart en CBRB zijn teleurgesteld over alle negatieve publiciteit. Ze vinden de binnenvaart nog steeds veilig. 'Wij betreuren ten zeerste dat de Arbeidsinspectie het vertrouwen dat wij bij de opzet van het onderzoek hadden, zo heeft beschadigd.'

Dodelijke ongevallen
In de binnenvaart gebeuren volgens de Arbeidsinspectie relatief veel dodelijke ongelukken: 12 in de periode tussen 1997 en 2004. In acht daarvan was de oorzaak verdrinking. Ook in 2005 waren er twee ongelukken met fatale afloop, waarbij de slachtoffers in het water terechtkwamen. Daarom heeft de Arbeidsinspectie tussen juli en november 2005 in totaal 210 inspecties uitgevoerd op binnenschepen. Bij een aantal daarvan (67) werkte de inspectie samen met de politie te water, die vooral lette op naleving van de vaar- en rusttijden van de bemanning en illegale arbeid.

De binnenvaartorganisaties vinden 2 dodelijke ongevallen per jaar er 2 teveel, maar de suggestie dat in de binnenvaart relatief veel dodelijke ongelukken gebeuren noemen ze 'pertinent onjuist'. 'Immers, afgezet tegen de andere vervoersmodaliteiten zijn de getallen zeer laag. Het wegvervoer kent bij gelijke vervoers-prestatie ca. 60 doden per jaar en het spoor, dat ongeveer 10% van de binnenvaarthoeveelheid vervoert, ca. 20 dodelijke ongevallen.

De Arbeidsinspectie heeft 137 waarschuwingen uitgedeeld aan 73 schippers met personeel. Van de 210 gecontroleerde schepen waren 111 schippers zonder personeel of gezinsbedrijven. Voor hen gelden de meeste eisen van de Arbowet niet. In die gevallen kan de inspectie ook geen waarschuwing of boete uitdelen.

Overbood vallen
De Arbeidsinspectie constateert dat er meer aandacht nodig is voor de gevaren van overboord vallen. In gesprekken met de inspecteurs gaf ruim 40 procent van de bemanningsleden aan geen reddingvest te dragen in gevaarlijke situaties, zoals bij slecht weer, ’s nachts en schoonmaak- en schilderwerk op het dek waarbij iemand makkelijk z’n evenwicht kan verliezen. In de praktijk is dit aantal waarschijnlijk nog hoger, vermoedt de Arbeidsinspectie. Op een kwart van de schepen was niet eens een reddingvest voorhanden.

Veel schippers onderkennen de risico’s wel, maar vinden dat de reddingvesten het werk hinderen. De Arbeidsinspectie beveelt aan dat de sector gebruikmaakt van speciale buitenwerkjassen met ingebouwd reddingvest.

'Iedereen weet dat het verplicht is om het schip met reddingvesten uit te rusten', reageren de binnenvaartorganisaties. 'Er is echter geen plicht tot altijd dragen, maar alleen in situaties waarin het de veiligheid verhoogt. Het dragen is ter beoordeling van de werkgever en werknemer. Er zijn immers situaties waarin het dragen van een reddingvest ongevalverhogend kan werken. Bijvoorbeeld bij het werken tussen pijpleidingen, of in kleine ruimtes.'

Toegang tot het schip
Bijna 30 procent van de waarschuwingen had betrekking op de toegang tot het schip. Vaak moesten bemanningsleden halsbrekende toeren uithalen om van de kade op het schip te komen of andersom. Bijvoorbeeld omdat de trappen aan de kade slecht onderhouden zijn of bijna niet te bereiken, of omdat leuningen van loopplanken ontbraken. Dit is volgens de Arbeidsinspectie overigens zowel een verantwoordelijkheid van de binnenschippers als het havenbedrijf dat de kades beheert. Volgens de Arbeidsinspectie moet de binnenvaartsector overleg zoeken met havenbedrijven over het kadeonderhoud.

'Toegang van de wal tot het schip is een verantwoordelijkheid van het walbedrijf', stellen Kantoor Binnenvaart en CBRB. De organisatieszijn dan ook uiterst verbaasd dat de Arbeidsinspectie de bal bij de binnenvaart legt en niet verbaliserend optreedt tegen de geconstateerde tekortkomingen bij het walbedrijf. 'De boetes moeten dus worden opgelegd aan het wal- of havenbedrijf.'

Veiligheid van machines
Een vijfde van de overtredingen betrof de veiligheid van machines. Bewegende delen waren bijvoorbeeld niet afgeschermd, waardoor het risico bestaat dat iemands hand ertussen komt. Ook waren bijvoorbeeld autokranen en koppellieren gebrekkig onderhouden. In een aantal gevallen ontbraken brandblussers, of werden die gebruikt als kapstok.

De geconstateerde tekortkomingen betreffende bewegende delen, autokranen en koppellieren zijn volgens KB en CBRB 'regulier onmogelijk; deze kennen immers een jaarlijkse controle; brandblussers worden 2-jaarlijks gecontroleerd'.

De politie te water stelde vast dat ongeveer de helft van de gecontroleerde schippers zich niet hield aan de vaar- en rusttijden. Dit cijfer komt overeen met de controles die de politie door het jaar heen uitvoert. Op de schepen zijn geen illegale werknemers aangetroffen.

De branche-organisaties dringen in verband met de vaar- en rusttijden al jaren aan op uitbreiding van het aantal rust- en ligplaatsen. 'Een wegvervoerder vindt elk kwartier een parkeerplaats langs de snelweg, een binnenschipper moet vaak 2 uur of meer varen.' Overigens blijkt volgens de organisaties bij controles telkens dat het overgrote deel van de overtredingen administratieve tekortkomingen betreft, zoals het niet of onjuist invullen van het vaartijdenboek.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Was ik dus niet de enige die zich enorm ergerde aan dit knullige persbericht.
    Duidelijk geschreven door iemand die geen praktijk ervaring heeft.
    Echter: ik zou graag een werkjas of reddingsvest dragen als ik stil lig en met 30 graden aan t verven ben(in de schaduw).

    passant (Email) - 08 November '06 - 12:55


    We zijn er weer
    Een knullig persbericht brengt een hele bedrijfstak in discrediet.
    Door wie worden deze mensen betaald ik dacht door ons als belastingbetaler, kunnen ze geen nuttiger werk gaan doen of wordt hun salaris aangevuld door….... voor deze vuilspuierij ze leren het nooit ieder jaar het zelfde liedje terwijl ze niet bij machte zijn de werkelijke uitwasen van het water te halen dat mag niet van …....
    maar ondertussen ontstaat er wel een gigantische concurentievervalsing

    W. van Dam (Email) - 08 November '06 - 15:49


    Helaas, het blijkt toch nodig, de binnenvaart moet het ongelden. Net als files op de weg enorm toenemen, en (toevallig) 2 maanden voor de opening van de betuwelijn, lijkt het toch nodig om het imago van ons te schaden. Eerst de publiciteit met de vrachtbrief, nu weer met de veiligheid, hetgeen tientallen keren wordt herhaald tussen de fileberichten van zware ongevallen door. Echter ik weet een ding zeker: 10 keer liever met slecht weer aan dek, als met slecht weer in de auto op de weg. (het spoor rijdt dan toch niet!)

    Frans Buil (Email) - 08 November '06 - 19:17


    Ik heb dit onderzoek enegzinds gevolgt en het was zo
    De ambtenaren deden alleen onderzoek bij schepen als het daglicht was en geen slecht weer anders vonden ze het te gevaarlijk
    Maar als schipper wordt er niet gevraagd of je alleen over dag wil werken vandaag bij de ceres ook weer 2 schepen liggen te wachten om met droog weer en daglicht hun containers kwijt te raken maar het moest weer nachtwerk worden
    Een collega van mij kreeg een waarschuwing toen hij van boord op een geleden zeeschip ging liep hij een eindje langs het steekeind omhog om op het zeeschip te stappen totaal hoogte verschil minder dan 2 meter maar de Ambtenaar vond dat hij een trap moest pakken voor dit stukje
    In de praktijk stap je meestal eve op een wrijfgoud of een autoband om omhoog te lopen maar dat mag schijnbaar ook niet.

    schuttevaer (Email) (URL) - 08 November '06 - 22:10


    Ik ben het compleet eens met de reacties gegeven op het bovenstaande stukje. Ik moet helaas daarbij ook aangeven dat het hierbij ook maar blijkt hoe slecht de lobby van de Binnenvaart is. Ondanks al het goede werk en bedoelingen van onze branche organisaties, blijken zij toch niet de connecties te bezitten die ervoor kunnen zorgen dat de lobby van het spoor en wegvervoer wordt overstemd.

    Amanda - 09 November '06 - 11:19


    het commentaar over veiligheid aan boord,zou best minder kunnen.
    dat ze ook maar eens kijken naar de veiligheid waar je als schippers mee te maken krijgt in de havens.
    fatsoendelijke voorzienigen bij bedrijven om van je schip te komen,waar je soms halsbrekende toeren moet uit halen.maar daar hoor je nooit iemand over.en waar hebben we het over,die paar rotten appels die in deze bedrijfstak niet voldoen aan de normen,gaat weer ten koste van de goede.

    passant (Email) - 09 November '06 - 12:25


    De verassing op het persbericht van SZW verbaast mij een beetje. Immers is reeds vorig jaar aangekondigd dat het onderzoek zou plaatsvinden en staat het al langer vermeld in de jaarplannen van de arbeidsinspectie. Ook het vergelijk dat de binnevaart wel blootgesteld is aan zo’n onderzoek en de andere vervoersmodaliteiten niet, klopt niet helemaal. Een snelle blik op de persberichten en rapportages over de afgelopen jaren laat zien dat zowel het werk aan het spoor als het wegvervoer meerdere malen (vaker dan de binnenvaart) onderwerp van onderzoek zijn geweest. Ook zij kwamen er niet altijd even goed af.

    Wat mij ook opvalt is dat het onderzoek ca. een jaar geleden heeft plaastgevonden, toen ook met een persbericht is aangekondigd en dat het in de tussentijd erg stil is geweest. Niet alleen vanuit de sector zelf, maar ook bij de AI. Juist in deze tijd had de sector “preventief” kunnen reageren op het onderzoek en nu “positief” in het nieuws kunnen komen. Helaas moet in constateren dat (persoonlijke) veiligheid vorig jaar niet chique was en nu nog steeds niet. Ondaks dat er bijna wekelijks in de Schuttevaer wel een (klein) artikel staat over een ongeval aan boord van een binnenvaartschip.

    Het uiteindelijke rapport van de AI (dus niet alleen het persbericht) is te downloaden via de site van de arbeidsinspectie. Al sje het rapport leest staan daar ook positieve dingen. Bijvoorbeeld dat het niveau van onderhoud bij de particuliere binnenvaartondernemers over het algemeen uitstekend is.

    Nu is wel zo dat bij verschillende gevaren en risico’s de individuele schipper niet alles kan doen. Slecht onderhouden steigers en kades is ook een zaak van de beheerders en eigenaren van de faciliteiten. Maar de oproep is wel duidelijk; sector ga er mee aan de slag, ga overleggen met die partijen. Hoe en wat? Dat zal in praktijk ondervonden moeten gaan worden.

    Dat, op basis van uitspraken, ervaren wordt dat het aan echte binnenvaartkennis ontbreekt bij de inspecteurs, verbaasd mij nu weer niet. Het de eerste sinds lange tijd dat de AI aandacht schenkt aan de binnenvaart. Vroeger (al enige tijd geleden) waren er twee aparte afdelingen (de haveninspectie). Deze waren gespecialiseerd in de haven enbinnenvaart, maar deze zijn “weggeorganiseerd”. Helaas want daar zat wel de specifieke kennis en ervaring van de binnenvaart. Ook hier weer een schone taak voor de hele branche. Neemt dit touwtje ook in eigen handen. Alle mogelijkheden zijn ervoor.

    Ter afsluiting, de binnenvaart is misschien niet de meest onveiligste werkplek in Nederland, maar zijn nu eigenlijk wel echt veilig?

    J.M. Touwslager (Email) - 09 November '06 - 12:48


    P.s: aan passant twee: het zou wel zo netjes zijn als u een eigen originele naam verzint! bedankt

    passant (Email) - 10 November '06 - 07:03



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel