Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

27 Sep '04 -'NAVO-pijpleiding geen valse concurrentie binnenvaart'

DEN HAAG 24/9 - De tarieven voor het civiel gebruik van de NAVO-pijpleidingen worden zo berekend dat concurrentievervalsing met de binnenvaart wordt voorkomen, schrijft staatssecretaris Cees van der Knaap van Defensie in antwoord op schriftelijke vragen van de Tweede Kamerleden Kortenhorst en Hessels.

In zijn beantwoording, mede namens de ministers van Verkeer en Waterstaat en Economische Zaken, geeft Van der Knaap aan welke kostenposten precies zijn meegenomen. Maar hij voegt eraan toe: 'De exacte berekening van de prijs is overigens commercieel vertrouwelijk van aard en niet voor publicatie bestemd'.

De binnenvaartorganisaties CBRB en ITV hebben in 1993 een civielrechtelijke procedure aanhangig gemaakt, waarin de Staat wordt beticht van concurrentievervalsing. Die zaak loopt nog. Op 21 maart 2003 heeft de Hoge Raad een tussenarrest van het gerechtshof te Den Haag vernietigd en de zaak terugverwezen naar het gerechtshof te Amsterdam.


Antwoorden op vragen over het leidingnetwerk van Defensie

24-9-2004 15:47:00

Hierbij zend ik u de antwoorden op de schriftelijke vragen van de leden Kortenhorst en Hessels over het leidingnetwerk van Defensie, ingezonden op 20 augustus 2004.

De beantwoording vindt plaats mede namens de minister van Verkeer en Waterstaat en de minister van Economische Zaken.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
 
Vragen van de leden Kortenhorst en Hessels aan de staatssecretaris van Defensie en de minister van Verkeer en Waterstaat over het leidingnetwerk van Defensie (Ingezonden 20 augustus 2004)

1. Heeft u kennis genomen van de berichten waarin wordt gemeld dat Defensie in toenemende mate haar leidingennetwerk verhuurt aan particuliere gebruikers?

Ja

2. Klopt het dat leidingen die voor defensiedoeleinden zijn aangelegd, worden ingezet voor particulier gebruik? Zo ja, in welke mate?

Ja, sedert 1962 worden militaire buisleidingen ook gebruikt voor olietransporten ten behoeve van het bedrijfsleven. De afgelopen vijf jaar werd voor het bedrijfsleven gemiddeld 9,5 miljoen m³ per jaar door het 'Central European Pipeline System' van de Navo vervoerd. De hoeveelheid getransporteerd product vertoonde over deze periode een lichte stijging.

3. In hoeverre veroorzaken eventuele gebruikscontracten beperkingen voor Defensie, respectievelijk de overheid voor eigen benutting van de leidingen? Kan de overheid indien nodig haar eigen benutting van het systeem onmiddellijk en onbeperkt opvoeren?

Ja, de overheid kan indien nodig haar benutting van het systeem onmiddellijk tot de maximaal beschikbare capaciteit opvoeren. Ieder contract voor olietransporten ten behoeve van het bedrijfsleven bevat de bepaling dat wanneer de militaire situatie daar toe aanleiding geeft de militaire transporten prioriteit krijgen. Producten van het bedrijfsleven aanwezig in het pijpleidingsysteem kunnen desnoods direct worden afgeleverd aan de militaire gebruikers.

4. In hoeverre staat de toenemende publieke bekendheid van de ligging van deze leidingen de nationale veiligheid in de weg, met het oog op bij voorbeeld aanslagen?

Met het oog op een goede inbedding van de leidingen in plannen op het gebied van de ruimtelijke ordening, en gelet op de noodzaak ongevallen of incidenten bij graafwerkzaamheden te voorkomen, is bekendheid met de ligging van de leidingen van groot belang. In geval er sprake is van een verhoogde dreiging zullen in het kader van de nationale veiligheid passende maatregelen worden genomen.

5. Kunt u toelichten hoe de tarieven voor een pijpleidingtransport worden vastgesteld? Hoe wordt zeker gesteld dat deze tarieven zodanig zijn dat geen sprake is van concurrentievervalsing met de binnenvaart? Wordt, of is er, met de binnenvaart sector overlegd over het gebruik van deze leidingen?

De tarieven worden berekend op een zodanige wijze dat concurrentievervalsing wordt voorkomen. De volgende kostenposten worden daarbij betrokken: rente en afschrijvingen voor pijpleidingen; depots en andere faciliteiten; energiekosten; personeelskosten; onderhoudskosten infrastructuur; kosten kwaliteitszorg; kosten verbindingen en communicatie; toeslag kosten van assurantie; toeslag in verband met onder meer hogere bedrijfszekerheid; toeslag reservering t.b.v. omleggingen; toeslag overhead kosten; en winstopslag. De exacte berekening van de prijs is overigens commercieel vertrouwelijk van aard en niet voor publicatie bestemd.

Bij brief van 18 maart 1993 is de advocaat van de Internationale Tankscheepvaart Vereniging door Defensie geïnformeerd over het gevoerde beleid terzake.

Sinds 1993 is een civielrechtelijke procedure aanhangig tussen enerzijds de vereniging Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en de Internationale Tankscheepvaart Vereniging (eisers) en anderzijds de Staat, waarin de Staat wordt beticht van concurrentievervalsing. De opbouw van de tarieven vormt één van de elementen van de procedure. De stand van zaken in deze procedure is dat de Hoge Raad een tussenarrest van het gerechtshof te Den Haag heeft vernietigd (arrest van 21 maart 2003) en de zaak heeft terugverwezen naar het gerechtshof te Amsterdam.

6. Bestaan er naast de militaire leidingennetwerk ook andere leidingnetwerken die door commerciële partijen worden benut? Zo ja, in hoeverre is veiliggesteld dat ook ten opzichte van dit transport geen concurrentievervalsing bestaat?

Ja, dit betreft Hoofdtransportleidingen (HTL) voor het vervoer van aardgas, industriële gassen, aardolie, aardolieproducten en chemicaliën. Het HTL-net voor aardgas is in beheer bij Gastransportservices. Dit is een openbaar toegankelijk systeem, waar capaciteit kan worden gehuurd tegen een bepaald tarief. De tariefstelling wordt bepaald door Gastransportservices. Toezicht op de tarieven wordt uitgevoerd door Dienst uitvoering en toezicht Energie (DTe), als kamer ondergebracht bij de Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa).

De overige HTL-netten zijn in bezit van ondernemingen. Ze vormen over het algemeen een integraal onderdeel van het productie- en afzetproces en zijn niet openbaar toegankelijk. Ze worden door het bedrijfsleven gefinancierd. Gezien het niet-openbare karakter van deze leidingen en de wijze van financiering is de beslissing tot toegang tot deze leidingnetwerken voorbehouden aan de beheerders van deze netten. Dit zou anders kunnen komen te liggen indien de NMa het desbetreffende netwerk zou aanmerken als een 'essential facility', dat wil zeggen dat zonder toegang tot dat netwerk een bepaald product of dienst niet kan worden geleverd. De netbeheerder zou daarmee beschikken over een economische machtspositie zoals bedoeld in artikel 24 van de Mededingingswet. Indien de NMa vervolgens tot de conclusie zou komen dat een dergelijk netwerk misbruik maakt van zijn economische machtspositie door de toegang te weigeren, dan kan daar door de NMa tegen worden opgetreden


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Dit maakt gemiddeld 4000 reizen per jaar die voor de binnentankscheepvaart zijn verloren gegaan. Met verouderd materiaal (pijpen) die zelfs niet ontworpen is geweest om die hoeveelheid te verplaatsen. Wij varen toch ook niet meer met schepen die kort na WO 2 zijn gemaakt ?
    Mag de Krijgsmacht ook met hun rollend materieel burgertransporten doen, zou dit dan ook geen concurrentievervalsing zijn ??!! Moest de Nato het transport niet goedkoper aanbieden, hoe zouden ze het dan in handen krijgen ?? Kunnen wij ook als vervoerder tegen de Nato pijplijn onderbieden ?? Als de Nato het alleenrecht heeft op dit transport dan is dit monopolisatie en inderdaad geen concurrentievervalsing meer.

    Stevens Alfons (Email) - 27 September '04 - 21:52


    Wat ik hieraan krom vind is dat als er gerepareerd wordt aan zo’n pijpleiding dat de kerosineschepen niet zijn aan te slepen en dat de vrachtprijzen omhoog gaan. In hoeverre kun je met de gemiddelde vrachtprijzen trouwens nog spreken van concurrentievervalsing?

    Wie is b.v. de verzekeringsmaatschappij als zo’n pijpleiding lekt? En wanneer mis je 150 liter per dag, als er volcontinu olie door zo’n leiding stroomt. In België had je jaren geleden toch ook zo’n kerosinemoeras wat te laat ontdekt werd.

    In mijn ogen is een Natopijpleiding uitsluitend geschikt voor militaire doeleinden. Militaire vrachtwagens worden toch ook niet ingezet voor goederenvervoer? Normaal gesproken worden dat soort diensten altijd eerst geprivatiseerd, voordat ze op de commerciele toer gaan.

    henriette - 07 Oktober '04 - 15:46



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel