27 Sep '04 -'NAVO-pijpleiding geen valse concurrentie binnenvaart'
DEN HAAG 24/9 - De tarieven voor het civiel gebruik van de
NAVO-pijpleidingen worden zo berekend dat concurrentievervalsing met de
binnenvaart wordt voorkomen, schrijft staatssecretaris Cees van der
Knaap van Defensie in antwoord op schriftelijke vragen van de Tweede
Kamerleden Kortenhorst en Hessels.
In zijn beantwoording, mede namens de ministers van Verkeer en
Waterstaat en Economische Zaken, geeft Van der Knaap aan welke
kostenposten precies zijn meegenomen. Maar hij voegt eraan toe: 'De
exacte
berekening van de prijs is overigens commercieel vertrouwelijk van aard
en niet voor publicatie bestemd'.
De
binnenvaartorganisaties CBRB en ITV hebben in 1993 een
civielrechtelijke procedure aanhangig gemaakt, waarin de Staat wordt
beticht van concurrentievervalsing. Die zaak loopt nog. Op 21 maart
2003 heeft de Hoge Raad een tussenarrest van het gerechtshof te Den
Haag vernietigd en de zaak terugverwezen naar het gerechtshof te
Amsterdam.
Antwoorden op vragen over het leidingnetwerk van Defensie
24-9-2004 15:47:00
Hierbij zend ik u de antwoorden op de schriftelijke vragen van de leden
Kortenhorst en Hessels over het leidingnetwerk van Defensie, ingezonden
op 20 augustus 2004.
De beantwoording vindt plaats mede namens de minister van Verkeer en Waterstaat en de minister van Economische Zaken.
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Vragen van de leden Kortenhorst en Hessels aan de staatssecretaris
van Defensie en de minister van Verkeer en Waterstaat over het
leidingnetwerk van Defensie (Ingezonden 20 augustus 2004)
1. Heeft u kennis genomen van de berichten waarin wordt gemeld dat
Defensie in toenemende mate haar leidingennetwerk verhuurt aan
particuliere gebruikers?
Ja
2. Klopt het dat leidingen die voor defensiedoeleinden zijn
aangelegd, worden ingezet voor particulier gebruik? Zo ja, in welke
mate?
Ja, sedert 1962 worden militaire buisleidingen ook gebruikt voor
olietransporten ten behoeve van het bedrijfsleven. De afgelopen vijf
jaar werd voor het bedrijfsleven gemiddeld 9,5 miljoen m³ per jaar door
het 'Central European Pipeline System' van de Navo vervoerd. De
hoeveelheid getransporteerd product vertoonde over deze periode een
lichte stijging.
3. In hoeverre veroorzaken eventuele gebruikscontracten beperkingen
voor Defensie, respectievelijk de overheid voor eigen benutting van de
leidingen? Kan de overheid indien nodig haar eigen benutting van het
systeem onmiddellijk en onbeperkt opvoeren?
Ja, de overheid kan indien nodig haar benutting van het systeem
onmiddellijk tot de maximaal beschikbare capaciteit opvoeren. Ieder
contract voor olietransporten ten behoeve van het bedrijfsleven bevat
de bepaling dat wanneer de militaire situatie daar toe aanleiding geeft
de militaire transporten prioriteit krijgen. Producten van het
bedrijfsleven aanwezig in het pijpleidingsysteem kunnen desnoods direct
worden afgeleverd aan de militaire gebruikers.
4. In hoeverre staat de toenemende publieke bekendheid van de
ligging van deze leidingen de nationale veiligheid in de weg, met het
oog op bij voorbeeld aanslagen?
Met het oog op een goede inbedding van de leidingen in plannen op het
gebied van de ruimtelijke ordening, en gelet op de noodzaak ongevallen
of incidenten bij graafwerkzaamheden te voorkomen, is bekendheid met de
ligging van de leidingen van groot belang. In geval er sprake is van
een verhoogde dreiging zullen in het kader van de nationale veiligheid
passende maatregelen worden genomen.
5. Kunt u toelichten hoe de tarieven voor een pijpleidingtransport
worden vastgesteld? Hoe wordt zeker gesteld dat deze tarieven zodanig
zijn dat geen sprake is van concurrentievervalsing met de binnenvaart?
Wordt, of is er, met de binnenvaart sector overlegd over het gebruik
van deze leidingen?
De tarieven worden berekend op een zodanige wijze dat
concurrentievervalsing wordt voorkomen. De volgende kostenposten worden
daarbij betrokken: rente en afschrijvingen voor pijpleidingen; depots
en andere faciliteiten; energiekosten; personeelskosten;
onderhoudskosten infrastructuur; kosten kwaliteitszorg; kosten
verbindingen en communicatie; toeslag kosten van assurantie; toeslag in
verband met onder meer hogere bedrijfszekerheid; toeslag reservering
t.b.v. omleggingen; toeslag overhead kosten; en winstopslag. De exacte
berekening van de prijs is overigens commercieel vertrouwelijk van aard
en niet voor publicatie bestemd.
Bij brief van 18 maart 1993 is de advocaat van de Internationale
Tankscheepvaart Vereniging door Defensie geïnformeerd over het gevoerde
beleid terzake.
Sinds 1993 is een civielrechtelijke procedure aanhangig tussen
enerzijds de vereniging Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en
de Internationale Tankscheepvaart Vereniging (eisers) en anderzijds de
Staat, waarin de Staat wordt beticht van concurrentievervalsing. De
opbouw van de tarieven vormt één van de elementen van de procedure. De
stand van zaken in deze procedure is dat de Hoge Raad een tussenarrest
van het gerechtshof te Den Haag heeft vernietigd (arrest van 21 maart
2003) en de zaak heeft terugverwezen naar het gerechtshof te Amsterdam.
6. Bestaan er naast de militaire leidingennetwerk ook andere
leidingnetwerken die door commerciële partijen worden benut? Zo ja, in
hoeverre is veiliggesteld dat ook ten opzichte van dit transport geen
concurrentievervalsing bestaat?
Ja, dit betreft Hoofdtransportleidingen (HTL) voor het vervoer van
aardgas, industriële gassen, aardolie, aardolieproducten en
chemicaliën. Het HTL-net voor aardgas is in beheer bij
Gastransportservices. Dit is een openbaar toegankelijk systeem, waar
capaciteit kan worden gehuurd tegen een bepaald tarief. De
tariefstelling wordt bepaald door Gastransportservices. Toezicht op de
tarieven wordt uitgevoerd door Dienst uitvoering en toezicht Energie
(DTe), als kamer ondergebracht bij de Nederlandse
mededingingsautoriteit (NMa).
De overige HTL-netten zijn in bezit van ondernemingen. Ze vormen over
het algemeen een integraal onderdeel van het productie- en afzetproces
en zijn niet openbaar toegankelijk. Ze worden door het bedrijfsleven
gefinancierd. Gezien het niet-openbare karakter van deze leidingen en
de wijze van financiering is de beslissing tot toegang tot deze
leidingnetwerken voorbehouden aan de beheerders van deze netten. Dit
zou anders kunnen komen te liggen indien de NMa het desbetreffende
netwerk zou aanmerken als een 'essential facility', dat wil zeggen dat
zonder toegang tot dat netwerk een bepaald product of dienst niet kan
worden geleverd. De netbeheerder zou daarmee beschikken over een
economische machtspositie zoals bedoeld in artikel 24 van de
Mededingingswet. Indien de NMa vervolgens tot de conclusie zou komen
dat een dergelijk netwerk misbruik maakt van zijn economische
machtspositie door de toegang te weigeren, dan kan daar door de NMa
tegen worden opgetreden
Dit maakt gemiddeld 4000 reizen per jaar die voor de binnentankscheepvaart zijn verloren gegaan. Met verouderd materiaal (pijpen) die zelfs niet ontworpen is geweest om die hoeveelheid te verplaatsen. Wij varen toch ook niet meer met schepen die kort na WO 2 zijn gemaakt ?
Mag de Krijgsmacht ook met hun rollend materieel burgertransporten doen, zou dit dan ook geen concurrentievervalsing zijn ??!! Moest de Nato het transport niet goedkoper aanbieden, hoe zouden ze het dan in handen krijgen ?? Kunnen wij ook als vervoerder tegen de Nato pijplijn onderbieden ?? Als de Nato het alleenrecht heeft op dit transport dan is dit monopolisatie en inderdaad geen concurrentievervalsing meer.
Wat ik hieraan krom vind is dat als er gerepareerd wordt aan zo’n pijpleiding dat de kerosineschepen niet zijn aan te slepen en dat de vrachtprijzen omhoog gaan. In hoeverre kun je met de gemiddelde vrachtprijzen trouwens nog spreken van concurrentievervalsing?
Wie is b.v. de verzekeringsmaatschappij als zo’n pijpleiding lekt? En wanneer mis je 150 liter per dag, als er volcontinu olie door zo’n leiding stroomt. In België had je jaren geleden toch ook zo’n kerosinemoeras wat te laat ontdekt werd.
In mijn ogen is een Natopijpleiding uitsluitend geschikt voor militaire doeleinden. Militaire vrachtwagens worden toch ook niet ingezet voor goederenvervoer? Normaal gesproken worden dat soort diensten altijd eerst geprivatiseerd, voordat ze op de commerciele toer gaan.
henriette - 07 Oktober '04 - 15:46
Reageer op dit bericht:
(Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)