Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

07 Okt '06 -BVB: 'Schoner varen kan morgen al'

ROTTERDAM 6/10 - Zwavelarme brandstof, dezelfde waar ook vrachtwagens op rijden, kan direct gebruikt worden in scheepsmotoren. 'Lever ons die zwavelarme diesel en we gaan er morgen mee varen', zegt Kees de Vries, secretaris van het Bureau Voorlichting Binnenvaart en directeur van Koninklijke Schuttevaer. Hij verwacht binnen enkele weken met de oliemaatschappijen om tafel te zitten. 'Iedereen staat erachter, wij willen doorpakken.'

Zie ook:

'Het raffinageproces en de distributie naar bunkerstations moeten anders. Wij willen ruim voor 2010 dezelfde kwaliteit brandstof als het wegvervoer. Voor de vrachtwagens halen ze de zwavel eruit, die ze er bij ons weer in stoppen', liet De Vries vrijdagochtend via Het Filiaal op Radio 1 en tijdens een persconferentie op de Hanzestad weten. 'Onze motoren kunnen de diesel van het wegvervoer morgen gebruiken. Ze komen uit dezelfde fabriek met dezelfde kwalificaties.'

Donderdag 12 oktober discussieert de Centrale Commissie voor de Rijnvaart in Straatsburg over zwavelarme gasolie.

Het BVB is voortrekker in een project 'De Toekomst van de Binnenvaart', dat uitmondt in een groot innovatiecongres op 21 december a.s. in De Doelen te Rotterdam. Een maand eerder, nog voor de verkiezingen van 22 november, zal volgens De Vries ook het 'Convenant Duurzaam Transport' getekend worden tussen de overheid en de binnenvaartorganisaties. Daarin worden emissies van scheepsmotoren in de binnenvaart nog aanzienlijk verminderd. 'Op deze wijze zal de binnenvaart haar milieuvoorsprong op de andere vervoerwijzen weten te behouden', is de overtuiging van De Vries.

Informatieve vooruitblik
Het BVB heeft de futurologen Robbert en Rudolf Das gecontracteerd voor het schetsen van de binnenvaart in 2035. De gebroeders Das zullen beelden leveren van toekomstige volautomatische overslagsystemen en nieuwe scheepstypen die daarbij passen. Ook zal een beeldcreatie gerealiseerd worden van de Tweede Maasvlakte in bedrijf. 'We willen een spannende informatieve vooruitblik geven, die niet alleen de binnenvaart zelf maar ook het hele 'Umfeld' van de bedrijfstak zal prikkelen. Belangrijk is dat je je als innovatieve ondernemer gaat realiseren lid te zijn van een winning concept',' licht BVB-voorzitter ir Roland Kortenhorst toe.

Bij het vervaardigen van de toekomstscenario's wordt gebruik gemaakt van de 'Shell Global Scenarios to 2025', die Shell Nederland welwillend beschikbaar heeft gesteld aan het BVB. Het toekomstproject wordt begeleid door een denktank onder voorzitterschap van de nieuwe BVB-voorzitter ir Roland Kortenhorst, CDA-Tweede Kamerlid en oud-scheepsbouwer. Deelnemers in de denktank zijn het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, de Rabobank Binnenvaartbanken, TU Delft, de organisatie Nederland Distributieland en de binnenvaartorganisaties.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel