Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

30 Jan '07 -Sluiskolken Maas definitief naar 225 meter

MAASTRICHT 30/1 - De middenkolk van de sluis Born en de oostelijke kolk van de sluizen Maasbracht en Heel worden definitief tot 225 meter verlengd. Dat bericht Rijkswaterstaat op de site De Maaswerken.

Zie ook:

Op 28 december 2006 sloot de beroepstermijn om beroep in te stellen tegen het Tracébesluit aanvulling II. Van de vier belanghebbenden die een zienswijze hadden ingediend, heeft niemand een beroep ingesteld tegen de plannen. Daarmee is het Tracébesluit, aanvulling II onherroepelijk geworden.

Koninklijke Schuttevaer stemde vorig jaar al in met verlenging van de sluizen Born, Maasbracht en Heel naar 225 meter, ondanks een sterke voorkeur vanuit de binnenvaartbranche voor het toch realiseren van een derde kolk bij Heel. In de inspraakreactie op het ‘Ontwerp-Tracébesluit Zandmaas/Maasroute – Aanvulling II’ (Maaswerken) waarschuwde de nautisch-technische belangenorganisatie tegen te lange stremmingen.

Verlenging van de middenkolk van de sluis Born en de oostelijke kolk van de sluis Maasbracht tot 225 meter in plaats van de eerder geplande 210 meter juicht Koninklijke Schuttevaer toe, al zou 230 meter nóg beter zijn. Met 5 meter extra kunnen er twee schepen van 110 meter achter elkaar schutten volgens de Richtinglijnen Vaarwegen 2005. Daarin wordt namelijk een minimum afstand van stopstreep tot deur-nis van 2 meter gewenst genoemd.

Kortst mogelijke stremmingen
Schuttevaer is bang dat het verlengen van de oostelijke kolk bij Heel leidt tot flink oponthoud voor de reguliere doorvaart, vooral omdat de alternatieve route via Linne en Roermond als vertragend wordt ervaren. Het verlengen kost circa 3 maanden. Dat is in de ogen van Koninklijke Schuttevaer 'zeer ongewenst en ongebruikelijk'. De organisatie pleit voor de kortst mogelijke stremmingsduur en noemt de aanpak bij de renovatie van sluis Eefde op het Twentekanaal als voorbeeld.

De komende jaren gaat Rijkswaterstaat op veertien plaatsen werken aan de verdieping, verbreding en verbetering van de Maas. De werkzaamheden zijn nodig om de rivier bevaarbaar te houden voor grote vrachtschepen.

Bij Nijmegen, Roermond, Venlo, Sittard-Geleen en Maastricht staan grootschalige werkzaamheden op de agenda. Het gaat onder meer om verbreding van de vaarroute en aanpassing van sluizen, kades en bruggen. Elders graven aannemers nevengeulen, die parallel lopen aan en in verbinding staan met de rivier. Rijkswaterstaat neemt ook maatregelen ter bescherming van de oevers en natuur. De aanpassing van de 'Maasroute' is onderdeel van het project Maaswerken, dat is opgezet na de overstromingen van de Maas in 1993 en 1995.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel