DEN HAAG 19/9 - Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat maakt donderdag belangrijke begrotingsvoornemens voor de binnenvaart concreet. Bij de Beatrixsluizen in Nieuwegein geeft ze de Kick Off voor de start van het Groot Onderhoud aan de vaarwegen.
Met het Groot Onderhoud aan de vaarwegen wordt de komende jaren het achterstallig onderhoud zoveel mogelijk weggewerkt. Op belangrijke routes voor de binnenvaart en de pleziervaart vinden verschillende werkzaamheden plaats. Deze werkzaamheden bestaan onder meer uit het vervangen van sluizen, het ingraven van nieuwe (gas) leidingen, het vervangen van elektronische installaties, het verbreden van kanalen en het baggeren van waterwegen. De werkzaamheden worden zoveel mogelijk gecombineerd om zo de overlast tot een minimum te beperken.
Uit de begroting Verkeer en Waterstaat 2007
Binnenvaart en vaarwegen
34.02 Netwerk Vaarwegen
Motivering Om een goede en betrouwbare bereikbaarheid over water van de economische kerngebieden, mainports en binnenhavens in Nederland te realiseren en om de economische schade door onbetrouwbaarheid te beperken. Dit overeenkomstig de doelstelling uit de Nota Mobiliteit, Kamerstuk 2004–2005, 29 644, nr. 6 .
Producten Vaarweginfrastructuur Dit betreft beheer, onderhoud, benutting, aanleg en verkeersmanagement van vaarweginfrastructuur (zie Plan van Aanpak Onderhoud (2003), bijlage bij Kamerstuk 2003–2004, 29 200 XII en MIT/SNIP projectenboek, www.mitprojectenboek.nl ). Het Rijk beheert en onderhoudt nagenoeg het gehele hoofdvaarwegennet. Uit de Mid-term review Beheer en Onderhoud (MTR) blijkt dat het inlopen van het achterstallig onderhoud waterwegen op schema ligt. Deze is als bijstuk bij de begroting van het Infrastructuurfonds 2007 opgenomen. In lijn met de Plannen van Aanpak en de later gemaakte afspraken met de Kamer en de sector wordt de komende jaren een begin gemaakt met het verder uitvoering geven aan het aanpakken van het achterstallig onderhoud waterwegen. De financiering van het Beheer- en onderhoudsprogramma en het Aanlegprogramma vindt plaats via artikel 15 van het Infrastructuurfonds.
Daarnaast vinden er enkele werkzaamheden plaats op het gebied van strategie en beleidsontwikkeling die wel op dit artikel 34 worden verantwoord, zoals: • formuleren van een economische en maatschappelijke onderbouwing van investeringen in het vaarwegennetwerk op grond van een visie die uitgaat van het faciliteren van de groeimogelijkheden van economisch belangrijke goederenstromen over het water (MKBA’s); • organiseren kwaliteitsborging van de MIT-Verkenningen en Planstudies die voor de vaarwegen worden uitgevoerd, onder andere op het gebied van kosten-baten analyses conform Overzicht Effecten Infrastructuur (OEI) en milieutoetsen in het kader van luchtkwaliteit en Europese richtlijnen; • monitoren van de belangrijkste ontwikkelingen in de groei van het vervoer van goederen over water.
Meetbare gegevens Netwerk Vaarwegen: Reistijden over het water betrouwbaar en voorspelbaar maken
Wachttijden bij sluizen Er wordt gestreefd naar een gemiddelde wachttijd van maximaal dertig minuten. Deze prestatie-indicator is in ontwikkeling.
35 Mainports en Logistiek
Logistieke efficiëntie binnenvaart • harmoniseren van de binnenvaart-regelgeving in Europa met het oog op het bereiken van een level playing field; • vereenvoudiging van de internationale regelgeving waar dat nodig en mogelijk is en het nationaal implementeren daarvan met zo gering mogelijke administratieve en bureaucratische lasten; • stimuleren van de innovatie met het oog op het vergroten van de concurrentiekracht van het transport over water (Innovatiefonds Binnenvaart i.o.); • inzetten op het zoveel mogelijk beschikbaar houden van natte bedrijventerreinen en het bereikbaar houden van deze terreinen en binnenhavens via het vaarwegennet; • marktonderzoek binnenvaart; • financiële stimulering binnenvaart. De middelen die in de loop van de jaren zijn ingebracht in een fonds worden door de EU beheerd. Het doel is om met dit fonds de maatregelen te financieren om capaciteit en vraag in de binnenvaartsector beter op elkaar af te stemmen. De middelen staan vanaf 2003 ter beschikking. Indien de binnenvaartsector een voorstel inbrengt, kan door de EU bij unanimiteit besloten worden tot faciliterende maatregelen voor de sector.