Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

24 Sep '04 -PINE-rapport onderstreept belang binnenvaart in vergrote EU

BRUSSEL 24/9 - In de Donau-corridor valt voor de binnenvaart de grootste winst te behalen en beslissers nemen milieu-argumenten voor de binnenvaart nog nauwelijks serieus. Dat zijn enkele 'high-lights' uit het omvangrijke eindrapport van het project 'Prospects of Inland Navigation within the Enlarged Europe' (PINE; Perspectieven voor Binnenvaart in de uitgebreide Europese Unie).

Bijna anderhalf jaar hebben vier ervaren onderzoeksbureaus aan de studie gewerkt en vrijdag is het resultaat officieel aan de Europese Commissie aangeboden. VAART! publiceert de belangrijkste aanbevelingen. Het rapport (500 pagina's) en een verkorte samenvatting zijn te downloaden. Het door 'Brussel' gefinancierde project onderstreept volgens het 'PINE-consortium' de sterke betrokkenheid van de Commissie bij de binnenvaart.

Dirk van Vreckem, hoofd van de afdeling wegvervoer en binnenvaart van DG TREN in Brussel, zegt in Weekblad Schuttevaer dat de binnenvaart wellicht met minder genoegen moet nemen. 'Het zeer omvangrijke rapport is ambitieus. Het was ook de opdracht aan de onderzoekers aan alles te denken wat de binnenvaart kan ontwikkelen. We gaan nu eerst de hele berg papier analyseren. Aan het einde van het jaar komt er een workshop met alle betrokkenen waarin we de aanbevelingen bespreken en welke prioriteiten we gaan stellen.'

Nieuwe termijn
Op het moment dat zowel het Europees Parlement als de Europese Commissie aan een nieuwe termijn beginnen, vormt deze studie een essentiële bijdrage aan de verdere ontwikkeling van het binnenvaartbeleid van de Commissie voor de komende tijd. De heer Karamitsos, directeur op het Directoraat-generaal Transport en Energie, verwelkomde het rapport. 'Met deze studie', zei hij, 'bevestigt de Commissie opnieuw haar steun aan de ontwikkeling van binnenvaart als belangrijk middel om de doelstelling van het opnieuw in balans brengen van de vervoersmodaliteiten te bereiken. Hiermee kan een duurzaam vervoersbeleid voor de toekomst vorm krijgen.'

"De belangrijkste voordelen van binnenvaart, economische efficiency en veiligheid, die te koppelen zijn met milieu-overwegingen, spreken duidelijk niet vanzelf. De efficiency hangt sterk samen met de toestand van de infrastructuur, in samenhang met grote volumes, laadeenheden en afstand, terwijl milieuoverwegingen überhaupt een beperkte rol spelen in de besluitvorming."
Sectorbeschrijving
Het PINE-project, dat begin 2003 van start ging, geeft een uitvoerige beschrijving van de huidige situatie van de binnenvaartsector en zijn perspectieven in een uitgebreide Europese Unie. In opdracht van, en gefinancierd door de Europese Commissie, is het project uitgevoerd door een consortium van vier organisaties, namelijk Buck Consultants International (Nederland), ProgTrans (Zwitserland), VBD (Europees ontwikkelingscentrum voor kust- en binnenvaart (Duitsland) en via donau (Oostenrijk).

Corridors


De studie heeft zich geconcentreerd op de situatie in de vier belangrijkste binnenvaart-corridors: het stroomgebied van de Rijn en zijn zijtakken, de Oost-west-corridor (het noorden en oosten van Duitsland, Polen en Tsjechië), de Donau-corridor (zuidoostelijk Duitsland, Oostenrijk, Slowakije, Hongarije, Roemenië en Bulgarije) en de Noord-zuid corridor (delen van België en Nederland, Frankrijk). Ook andere, geïsoleerde waterwegsystemen zijn geanalyseerd.
"De uitbreiding van de EU zal voor alle goederen en alle modaliteiten de vervoervraag beduidend doen groeien. De grootste groei is te verwachten in de Donaucorridor. Het wordt in de komende decennia de belangrijkste uitdaging van de binnenvaart om dit op een duurzame manier te faciliteren, tegen de achtergrond van toenemende beperkingen van weg- en spoorinfrastructuur."
Potentieel in beeld
Naast een uitvoerig en up-to-date overzicht van de binnenvaartwegen en –sector, brengt de studie ook het binnenvaartpotentieel in beeld en geeft de mogelijkheden aan voor toekomstige groei van de binnenvaart, tegen de achtergrond van de uitbreiding van de EU.

De aanbevelingen zijn gericht aan de Europese Commissie, maar ook op nationale en deels regionale overheden, alsmede de binnenvaartsector. Kernaanbevelingen voor de Commissie zijn onder andere het zekerstellen van eerlijke concurrentie door het scheppen van geharmoniseerde (sociale, fiscale, wettelijke) randvoorwaarden en het zorgen voor behoorlijke infrastructuur. Wat dit betreft wordt bijvoorbeeld aanbevolen om een alles omvattend en samenhangend Europees Investeringsschema (Masterplan) samen te stellen.
Het volledige PINE-rapport beslaat meer dan 500 pagina's. Een verkorte versie van de bevindingen, samen met de conclusies en aanbevelingen van het consortium, is uitgebracht aan de Commissie als ‘Final Concise Report’ (Beknopt Eindrapport). Zowel dit rapport als de samenvattingen (20 bladzijden) in het Engels, Frans, Duits en Nederlands kunnen worden gedownload via de nieuwe binnenvaartsite van de Europese Commissie.
Zie ook de eerdere discussie in het VAART!Forum, vooruitlopend op het PINE-rapport.



Aanbevelingen
Het PINE consortium een uitgebreide reeks aanbevelingen geformuleerd. Ze staan gedetailleerd weergegeven in het Definitieve Beknopte Rapport (FCR). Voor deze samenvatting wordt alleen op de kernpunten ingegaan.

1 De wetgeving: verbeter en harmoniseer het wettelijk kader
Om de eerlijke concurrentie tot stand te brengen, is het essentieel het wettelijk kader zowel te harmoniseren als te verbeteren. Het gaat hier onder andere om vaartuig-gerelateerde technische voorschriften, vereisten rond de bemanning, arbeidsomstandigheden en sociale zekerheid, patenten en andere vereisten van de gezagvoerder, alsmede fiscale aspecten. Het is wat dit betreft belangrijker om bestaande wetgeving aan te passen, te controleren, bekrachtigen en sanctioneren dan te werken aan nieuwe regels. Intermodale concurrentievoorwaarden (infrastructuurbegrotingen, subsidies voor schepen en rollend materiaal, etc.) moeten worden geharmoniseerd. In bepaalde gevallen, zowel in westen als in het oosten, ontvangt het spoorwegvervoer een preferentiële behandeling in vergelijking tot de binnenvaart. Deze verstoringen van intermodale concurrentie moeten worden aangepakt.

2 De Infrastructuur: verbeter en breid waterweginfrastructuur uit
Op bepaalde secties van het netwerk bestaan duidelijk suboptimale vaarwegcondities (‘bottlenecks’). Deze knelpunten hebben een significante invloed op het algemene kostenniveau van de binnenvaart. De belangrijkste beleidsdoelstelling wat dit betreft is daarom om door het juiste onderhoud en het verwijderen van bepaalde knelpunten de waterweginfrastructuur te verbeteren en, waar noodzakelijk en gerechtvaardigd, zelfs uit te breiden. Dit zou moeten worden gebaseerd op een inhoudelijk allesomvattende en coherente Europese investeringsregeling (Masterplan). Milieuoverwegingen, duurzaam vervoer en de economische argumenten betreffende de binnenvaart sluiten elkaar niet uit en zouden in een pragmatische aanpak een even belangrijke rol moeten spelen.

3 Binnenhavens: verbeter de performance van overslaglocaties
Havens en overslagterminals zijn onontbeerlijk voor het concurrentievermogen van volledige intermodale ketens. Wat dit betreft moet de implementatie van innovaties in havenmaterieel worden opgevoerd. Andere belangrijke aspecten zijn de verbetering van achterlandverbindingen van binnenhavens per spoor en weg, het aanbieden van de nieuwe of betere logistieke diensten evenals het stimuleren van tri-modaliteit (weg, water, spoor). Aangezien de kosten van overladen en voor- en natransport vaak 50% en meer van de totale transportskosten uitmaken, zouden industriële activiteiten, waar mogelijk, dichtbij binnenwater moeten worden gevestigd. Op deze wijze zouden industriezones langs waterwegen aantrekkelijker kunnen worden gemaakt door een coördinerend ruimtelijke-ordeningsbeleid in te zetten ten gunste van de binnenvaart. Deze aspecten zijn van bijzonder belang voor havenontwikkeling in de toetredings-landen.

4 Informatiesystemen: gebruik RIS ter verhoging van de veiligheid en de efficiency van de binnenvaart
River Information Services (RIS; Rivier-informatiediensten) kunnen beduidend bijdragen aan veiligheid en efficiency. Hiervoor zou extra aandacht moeten worden gegeven aan technische randvoorwaarden, interfaces met externe systemen en toepassingen, alsmede acceptatie door gebruikers / systeemoperators en implementatie-ondersteuning. Ook de samenwerking met actoren buiten de sector zou moeten worden bevorderd. In dit verband stemt in het Consortium in met de onlangs voorgestelde RIS-Richtlijn van de Commissie. Er moet worden gestreefd naar spoedige implementatie van RIS met behulp van TEN-T-gelden. Voor niet-EU Donaulanden kunnen speciale fondsen worden gecreeëerd.

5 Human resources: verzeker de bekwaamheid van arbeidskrachten en zorg voor adequate arbeidsomstandigheden en sociale zekerheid
Om het tekort aan bekwaam vaartpersoneel in sommige Europese landen en de beschreven tekortkomingen in kennis aan te pakken, zijn investeringen in onderwijs en trainingsprogramma’s van het grootste belang. een aanvullend punt is de openstelling van de arbeidsmarkt van de EU voor werknemers van buiten de Unie, met de doelstelling om te komen tot legale en langdurige werkgelegenheid. Essentieel in dit opzicht zijn duidelijke en geharmoniseerde wetgeving rond arbeidsomstandigheden, sociale zekerheid en onderwijs, die ook worden gehandhaafd. Naast het vergroten van het personeelsaanbod is er ook de mogelijkheid om, op langere termijn, de vraag naar personeel te beperken, bijvoorbeeld door productiviteitsaanwinsten, grotere en efficiëntere schepen en automatisering van bepaalde taken.

6 Vloot: moderniseer de schepen
Centraal staat de lange levensduur van schepen, die schaalvergroting en implementatie van innovatieve technologieën belemmert. Om de juiste randvoorwaarden tot stand te brengen, zouden additionele systematische onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma’s moeten worden opgezet ter ontwikkeling van moderniseringmaatregelen en scheepstechnologie. De positieve effecten van deze maatregelen liggen onder andere in beperking van de exploitatielasten ten gevolge van brandstofbesparingen, verdere automatisering, vermindering van emissies door nieuwe voortstuwingstechnieken en milieuvriendelijke motoren en verdere verhoging van de veiligheid door de inzet van dubbelromptechologie. Er wordt verwacht dat vooral de vele financieel zwakke MKB-ondernemingen wat dit betreft profijt zouden hebben van financiële steun om hun schepen aan de markteisen aan te passen.

7 Markt: integreer binnenvaart beter in logistieke ketens
Het succes van het de binnenvaart in nieuwe en meer veeleisende markten hangt af van de integratie in en aanpassing aan de vereisten van de volledige logistieke keten van deur tot deur. Wat dit betreft zijn er diverse maatregelen zoals verdere ontwikkeling van geharmoniseerde intermodale laadeenheden (ILUs) en stimulatie voor verladers om modal shift toe te passen in intermodaal vervoer. Betere samenwerking met logistieke dienstverleners, tussen binnenvaart en spoor, met wegvervoerders maar ook binnen de sector zou hier eveneens zeker aan bijdragen. De versterkte inzet van ICT, gesteund door de reeds genoemde implementatie van RIS-toepassingen, zal de integratie van binnenvaart in intermodale logistieke ketens verder bevorderen.

8 Sector: verbeter samenwerking en innovatie op bedrijfsniveau
Natuurlijk hebben overheden duidelijke taken op verschillende niveaus om de positie van binnenvaart binnen het Europese vervoersysteem te versterken. De ondernemingen van de sector hebben echter een eigen verantwoordelijkheid om de belangrijkste uitdagingen op te pakken. De belangrijkste taken voor de sector zelf (vak- en brancheorganisaties en de ondernemingen zelf) hebben betrekking op samenwerking en innovatie.

9 Imago: verbeter de beeldvorming van binnenvaart
Binnenvaart heeft qua prestaties en concurrentievermogen een nadrukkelijk - helaas vaak negatief - imago bij besluitvormende sleutelpersonen in de overheid (beleid) en bedrijfsleven (logistieke ketens). Het verbeteren van dit vertekende beeld, met doelgerichte en professionele informatieverstrekking zou bijdragen tot een betere concurrentiepositie.

10 Feiten & cijfers: creëer een kennisbank voor de binnenvaart
‘Facts and figures’ vormen essentiële informatie voor alle actoren, of het nu schippers, verladers of beleidsmakers betreft. Gedurende dit project is op verschillende deelgebieden een duidelijk en nijpend gebrek aan bijgewerkte, compatibele en betrouwbare gegevens geconstateerd. Dit is niet alleen het geval op regionaal niveau, lidstaat- en EU-niveau, maar geldt in het bijzonder voor de vier corridors en de nieuwe lidstaten (inclusief Bulgarije en Roemenië). Het is overduidelijk dat er betere kennis nodig is dan momenteel beschikbaar. Mogelijke benaderingen zijn onder andere een centraal gegevensbestand van binnenvaartstatistieken en geïntensifieerde inspanningen betreffende het systeem van de marktobservatie van de binnenvaartmarkt.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel