Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

27 Jul '06 -HISWA en Schuttevaer stappen naar de rechter

ROTTERDAM 27/7 - Koninklijke Schuttevaer stelt tegen elke diepgangsvermindering door vaarwegbeheerders een beroepsprocedure in. Op dit moment lopen er twee soortgelijke procedures: een tegen de diepgangsvermindering van het Winschoterdiep en een tegen een verlaging van het boezempeil van de Provincie Overijssel. De diepgangsvermindering van 2,70 naar 2,40 m die het Waterschap voor de Mark en de Dintel had ingesteld, is per 26 juli weer opgeheven.

Zie ook:

In een gezamenlijk persbericht van Koninklijke Schuttevaer en watersportorganisatie HISWA wordt het waterpeilbeheer in Noordwest Overijsel 'onder de maat' genoemd. Het Waterschap Reest en Wieden stelt in droge periodes het inlaten van water zo lang mogelijk uit. Dit is een resultaat van het nieuwe waterpeilbeheer waarmee het waterschap dit jaar is gestart. Door in de droge periodes minder vaak water vanuit het IJsselmeer binnen te laten zou het water in dit gebied schoner moeten worden. Schuttevaer en HISWA leggen zich bij dit besluit niet neer. Door de droogte was het gemiddelde waterpeil donderdagmorgen gezakt naar N.A.P. -0.83 meter. Omdat volgens het waterschap maatregelen noodzakelijk waren werd alsnog water ingelaten.

Onwenselijke situatie
Regiomanager Jan Ybema van HISWA spreekt van een onwenselijke situatie. 'We hebben het Waterschap eerder gewaarschuwd dat onvoldoende rekening wordt gehouden met de recreatievaart en het recreatieve bedrijfsleven dat hier een boterham moet verdienen. Dit werd toen van tafel geveegd met de opmerking dat een lager waterpeil slechts sporadisch zou voorkomen. De praktijk wijst nu helaas al uit dat we regelmatig tegen de ondergrens aanzitten en daardoor als sector wel degelijk in de problemen komen. Een nog lager waterpeil dan de afgelopen jaren het geval was, is voor ons een te grote achteruitgang van dit mooie watersportgebied in de Kop van Overijssel.'

Ook is HISWA ontevreden over de houding van de provincie Overijssel, die klakkeloos akkoord is gegaan met een waterpeilverlaging in de zomerperiode. 'Terwijl ook zij op de hoogte waren van onze belangen', zegt Ybema. 'Ondanks onze klachten blijken de natuurbelangen bij de verschillende overheden de boventoon te voeren. Nog even en de otter kan hier met de pleziervaarders gaan klunen!'

Koninklijke Schuttevaer, de belangenorganisatie voor de beroepsschippers, zegt bij monde van directeur Kees de Vries ook niks te zien in een lager waterpeil. 'Naar onze mening zijn de belangen van de scheepvaart in onvoldoende mate meegewogen. Uit de reactienota van de inspraak op het Waterbesluit Boezem NWO blijkt dat het waterschap zich geen rekenschap geeft van het feit dat de scheepvaart zich niet kan instellen op een plotselinge peilverlaging, ook al is deze van relatief korte duur.'

In Nederland is volgens De Vries door elke beheerder van scheepvaartwegen in een reglement of verordening vastgelegd wat de maximale vaardiepte op de betreffende vaarweg is. 'Bij de belading van een schip gaat elke schipper ervan uit dat de betreffende bestemming met deze vaardiepte minimaal gehaald kan worden. Van belang is hierbij het feit dat voor binnenschepen elke centimeter telt en dat de winst op een reis juist door de laatste centimeters wordt bepaald.'

Eerder water inlaten
De Vries en Ybema vinden het noodzakelijk dat er in droge periodes veel eerder water wordt ingelaten in de Kop van Overijssel. 'Nu wacht het Waterschap hier veel te lang mee.' Een andere oplossing ligt volgens hun organisaties in het grootschalig oppakken van baggerwerken. 'De verantwoordelijke partijen wijzen al jaren naar elkaar en er gebeurt per saldo weinig. Eerder gaf het Waterschap aan dat zij er liever voor kiest het scheepvaartverkeer op haar vaarwegen te beperken dan dat ze grootschalig zou moeten gaan baggeren. Het wordt tijd dat de verantwoordelijke overheden niet alleen aan natuur denken maar ook de economie goed laten functioneren. De ondernemers betalen tenslotte geen hoge waterschapsbelasting om ook nog eens onnodig te worden tegengewerkt!'

Schuttevaer en HISWA hebben hun grieven inmiddels kenbaar gemaakt bij de rechtbank. De branches roepen ook vaarweggebruikers op alle klachten die voortkomen uit een te laag waterpeil bij hen te melden.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel