Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

06 Jul '06 -Akkoord over Europese standaard voor de binnenvaart

STRAATSBURG 6/7 - Gisteren is in Straatsburg een akkoord bereikt over de harmonisering van de technische eisen voor binnenvaartschepen. Het Europese Parlement stemt er in grote meerderheid mee in dat de veiligheidsstandaarden overal in Europa dezelfde worden, met een amendement op de voorgestelde richtlijn. Formeel moet de Europese Commissie nu nog een standpunt bepalen voordat de richtlijn definitief wordt.

CDA-Europarlementariër Wortmann-Kool: 'Het heeft jaren geduurd voordat over deze richtlijn die dateert uit 1997 overeenstemming is bereikt. Ik ben tevreden met de balans die er is gevonden tussen veiligheid enerzijds en regelgeving anderzijds. We moeten in het oog houden dat de binnenvaartsector bestaat uit kleine ondernemers die we niet kunnen opzadelen met ongebreidelde regelgeving en daarmee verbonden kostbare investeringen.'

Pleziervaartuigen
Vanuit de recreatievaartsector is aandacht gevraagd voor een probleem ten aanzien van pleziervaartuigen dat dreigt te ontstaan door uitbreiding van de reikwijdte van de Richtlijn. De voorgestelde uitbreiding betekent verlaging van de ondergrens voor de lengte van pleziervaartuigen in de genoemde Richtlijn van 24 naar 20 meter. Dit kan voor de sector problemen opleveren. Daarom heeft Wortmann-Kool aangedrongen op een oplossing: 'Ik heb namens het Parlement gevraagd om in de uitwerkingsfase van deze technische richtlijn te zorgen dat indien er overlappen bestaan met andere regelgeving (zoals de pleziervaartuigen richtlijn 94/25/EG, Red.) deze problemen worden opgelost. Dat heeft de steun gekregen van Parlement en de Raad van Transportministers. Ik vertrouw erop dat dit zal gebeuren en dat er naar ieders tevredenheid een oplossing wordt gevonden."

Tekst amendement:
(10 bis) Aangezien er vaartuigen bestaan die onder het toepassingsgebied vallen zowel van Richtlijn 94/25/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 juni 1994 inzake de onderlinge aanpassing van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de Lid-Staten met betrekking tot pleziervaartuigen als van de onderhavige richtlijn*, dienen de bijlagen bij deze beide richtlijnen middels de comitéprocedure te worden aangepast, zulks zo snel mogelijk indien deze richtlijnen tegenstrijdige of onverenigbare bepalingen bevatten.
___________
* PB L 164 van 30.6.1994, blz. 15. Richtlijn laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1882/2003 (PB L 284 van 31.10.2003, blz. 1).

Verder is Wortmann-Kool blij dat er voor de bruine vloot realistische bepalingen zijn opgenomen zodat het historisch karakter van deze schepen niet wordt aangetast.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel