Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

10 Okt '06 -EVO: ‘Geen uitstel vrije toegang Polen tot logistieke markt’

ZOETERMEER 10/10 - Staatssecretaris Van Hoof heeft de Tweede Kamer laten weten dat hij de streefdatum om Polen en werknemers uit andere Oost-Europese EU-landen toe te laten, heeft moeten loslaten. EVO betreurt dit.

Zie ook:

EVO geeft aan dat van verdringing op de arbeidsmarkt, de vrees van sommige fracties uit de Tweede Kamer, voor bijvoorbeeld vrachtautochauffeurs geen sprake kan zijn. Er zijn veel bedrijven die geen chauffeurs kunnen vinden en het aantal ww-uitkeringen in het goederenvervoer is met ruim 15% afgenomen. Daarom is EVO er groot voorstander van om de grenzen zo snel mogelijk open te stellen voor vrachtautochauffeurs en ander logistiek personeel. Het vervoer van goederen is essentieel voor economische groei. Vandaar dat stagnatie door een tekort aan chauffeurs voorkomen moet worden.

Volgens EVO is toelaten van werknemers uit andere EU-landen niet de enige remedie: ook is het hard nodig dat gemeenten en uitkeringsinstanties meer inzetten op re-integratieprojecten. Daarom is EVO enige tijd geleden begonnen met ReTurn, waarbij werkzoekenden in enkele weken worden opgeleid en ingezet kunnen worden als logistiek medewerker bij ondernemers die vacatures in de logistiek open hebben staan.


FNV Binnenvaart: 'Polen en Tsjechen vogelvrij'

ROTTERDAM 7/6/06 - Dat Polen, Tsjechen en werknemers uit zes andere EU-lidstaten vanaf 1 juni zonder arbeidsmarkttoets op Nederlandse binnenschepen aan de slag kunnen heeft de woede van de vakbonden gewekt. FNV Bondgenoten is het er niet mee eens en vindt dat de Tweede Kamer staatssecretaris Van Hoof (SZW) ter verantwoording moet roepen. Ondernemersorganisatie FME is juist verbolgen omdat ook voor de grotere metaal- en elektrotechnische bedrijven de grenzen open zouden moeten.

<>Zie ook:

De woede van de bonden hangt volgens De Binnenvaartkrant samen met het ontbreken van een geldige CAO voor de binnenvaart, waardoor de Polen en Tsjechen zonder problemen tegen het Nederlands wettelijk minimum loon te werk kunnen worden gesteld. ‘We hebben een week eerder nog aan het ministerie gevraagd: "Wacht nou even vier maanden met het afschaffen van die arbeidsmarkttoets",’ zegt een boze Lucy Lamers, bestuurder haven en binnenvaart bij FNV Bondgenoten in de Binnenvaartkrant. ‘Onbegrijpelijk. Deze werknemers zijn nu vogelvrij. Overigens net zo goed als de Nederlandse werknemers die nu solliciteren in de binnenvaart.’

Verplichte werving vervalt
De binnenvaart is één van de sectoren en bedrijfstakken waarvoor het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) sneller een tewerkstellingsvergunning afgeeft. Dat heeft staatssecretaris Van Hoof van Sociale Zaken en Werkgelegenheid 31 mei bekendgemaakt. De wijziging van de Beleidsregels CWI is al gepubliceerd in de Staatscourant. De versoepeling geldt ook voor de agrarische sector, slachterijen en visfileerbedrijven, wetenschappelijk onderzoek en de kleinmetaal.

Werkgevers die een werknemer willen aannemen uit Polen, Estland, Hongarije, Letland, Litouwen, Slovenië, Slowakije of Tsjechië zijn, om een tewerkstellingsvergunning te krijgen, niet langer verplicht om eerst te werven onder werknemers uit Nederland of de oude EU-lidstaten (toegetreden voor mei 2004). Dit scheelt werkgevers tijd en administratieve rompslomp. Nu kost het hen gemiddeld 10 weken om een vergunning te krijgen. Na de versoepeling kan dat teruglopen tot twee weken. De zogenaamde arbeidsmarkttoets was al vervallen voor de functies matroos, volmatroos en stuurman en vervalt nu ook voor schippers, lichtmatrozen en deksmannen.

Niet wegconcurreren
Jan Veldman van Kantoor Binnenvaart verwacht niet dat er veel verandert. In Weekblad Schuttevaer zegt hij: ‘De verplichte vacaturemelding met vijf weken wachttijd vervalt en er hoeft niet meer eerst te worden geadverteerd voor Nederlands personeel. Dat is eigenlijk alles. De eisen van een Nederlandse CAO en wettelijke arbeidsvoorwaarden blijven overeind. En dat vinden wij als Kantoor Binnenvaart terecht, want eigen mensen moeten niet worden weggeconcurreerd.’

Vooral de functie van lichtmatroos kan nu wat gemakkelijker worden ingevuld. ‘Schepen van 86 tot 135 meter varen vaak met een kapitein, een stuurman en een Oost-Europese matroos in de dagvaart’, zegt Veldman. ‘En dat mag ook met een lichtmatroos. Maar aangezien die niet in Oost-Europa mocht worden geworven, voer men vaak feitelijk overbemand. Nu mag die Oost-Europese matroos dus worden vervangen door een Oost-Europese lichtmatroos.’

Lichtmatrozen aan boord zijn ook vaak leerlingen van de beroepsbegeleidende leerweg (BBL) of stagiaires van andere opleidingen. Stagiaires zijn volgens Veldman altijd al goedkoper, maar BBL-leerlingen kosten ongeveer net zoveel als Oost-Europese lichtmatrozen. In de Schuttevaer meldt hij dat er daarom een vergoeding komt voor werkgevers die een BBL’er aannemen, waardoor deze leerlingen goedkoper worden dan de Oost-Europeanen.

'Onverstandig en onbegrijpelijk'
Het kabinet streeft ernaar dat werknemers uit de nieuwe EU-landen vanaf volgend jaar op de arbeidsmarkt gelijk worden behandeld als werknemers uit Nederland en de oude EU-landen. Ze hebben dan geen tewerkstellingsvergunning meer nodig. Vooruitlopend op het volledig vrije verkeer van werknemers wil het kabinet al dit jaar de vergunningen in verschillende sectoren stapsgewijs soepeler en sneller afgeven. FNV Bondgenoten noemt de beslissing van de staatssecretaris onverstandig en onbegrijpelijk. De vakbond maakte vorige week zijn bezwaren tegen het openstellen van de grenzen nog tijdens een gesprek op het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Het besluit om eerst vijf sectoren versneld open te stellen is tot stand gekomen na raadpleging van sociale partners, meldt het ministerie. Van Hoof heeft onder andere gekeken naar de ontwikkeling van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt in de sectoren, de instroom van Nederlandse werknemers in de WW en het aantal afgegeven tewerkstellingsvergunningen. In de sectoren waar de arbeidsmarkttoets nu vervalt, is veelal sprake van een (dreigend) tekort aan Nederlandse werknemers.

'Eigenlijk is het belachelijk', reageert FNV-voorzitter Henk van der Kolk. 'Dat de staatssecretaris ons heeft gehoord is dus puur voor de vorm geweest, want wij hebben geen inhoudelijke reactie op onze argumenten gehad. Hij legt ze gewoon naast zich neer. Bovendien schoffeert hij daarmee de Kamer die hem in het debat over het vrije verkeer van werknemers in april verzocht heeft om de sociale partners te horen.'

Van der Kolk roept de politiek dan ook op het hier niet bij te laten. 'De Kamer moet Van Hoof ter verantwoording roepen.'

Snel nieuwe CAO nodig
De bestaande arbeidsovereenkomsten in de binnenvaart respecteren de bepalingen uit de CAO, zoals die tot 1 januari van kracht was. FNV-binnenvaartbestuurder Lucy Lamers hoopt dat er snel een nieuwe CAO van kracht wordt. 'Als we er in slagen een algemeen verbindend verklaarde CAO voor de binnenvaart af te sluiten met de werkgevers, vallen de nieuwe werknemers uit Oost-Europa daar ook onder. Nu zijn deze mensen niet beschermd. Ik hoor het die ambtenaar op SZW nog zeggen: 'Ze krijgen toch minimumloon?' Daarbij wordt volledig voorbijgegaan aan het feit dat we het hier hebben over goed opgeleide vakmensen. Het minimumloon is de bodem.’

FNV Bondgenoten laat het er niet bij zitten. ‘We ondernemen dinsdag (6 juni – red.) actie. Dit heeft te ernstige gevolgen voor de sector,’ aldus Lucy Lamers. ‘Ik heb de werkgevers in de binnenvaart leren kennen als respectvolle mensen.’ Na een korte pauze voegt ze daar met tegenzin aan toe: ‘Ik wil dit eigenlijk niet zeggen, maar er ligt hier een gat en er zullen allicht ondernemers zijn die hun kansen willen pakken door juist nu zonder CAO werknemers uit Polen aan te nemen.’

Of vertegenwoordigers van werknemers en werkgevers erin zullen slagen op korte termijn overeenstemming te bereiken over een CAO, is volgens De Binnenvaartkrant niet zo vanzelfsprekend. Eind vorig jaar zijn de onderhandelingen ruw afgebroken, omdat de vakbonden het zinloos vonden te praten over een CAO waar de grote bedrijven zich niet aan willen binden. Nog deze maand worden de onderhandelingen opnieuw gestart.

Verdringing
FNV Bondgenoten signaleert dat in de sectoren die Van Hoof vrij wil geven, nu al op grote schaal sprake is van verdringing op de arbeidsmarkt. Het inhuren van buitenlandse werknemers is voor werkgevers met name lucratief omdat ze door het niet naleven van de cao fors kunnen besparen op de loonkosten. De bond is tevens van mening dat werkgevers onvoldoende inspanningen verrichten om de instroom van met name Nederlandse jongeren te bevorderen.

Daarom zou de arbeidsmarkttoets nu niet geschrapt moeten worden, vindt de bond. Eerst zijn afspraken nodig over de instroom van jongeren en de naleving van de cao.

In dat kader voert FNV Bondgenoten de campagne Gelijk werk, gelijk loon. De bond is voorstander van vrij verkeer van werknemers binnen alle EU-landen, maar alleen als wordt voldaan aan het uitgangspunt gelijk werk, gelijk loon. Om dat te bereiken, moet Nederlandse wet- en regelgeving en sectorale regelgeving worden aangepast en moet de handhaving daarvan worden verscherpt.

Het vervallen van de arbeidsmarkttoets betekent volgens het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid niet dat er geen eisen meer worden gesteld aan de werkgevers. Ze moeten bijvoorbeeld wel zorgen dat de huisvesting van werknemers uit de nieuwe EU-landen in orde is. Verder moeten bedrijven de werknemers hetzelfde loon betalen als Nederlandse werknemers.

Technologische industrie
Vereniging FME-CWM stelt vast dat de maatregel van Van Hoof niet geldt voor het overgrote deel van de FME-lidbedrijven, die werkzaam zijn binnen de technologische industrie. Hoewel het tekort aan goed opgeleide werknemers daar zeker even nijpend is als bij haar 800 lidbedrijven die onder de kleinmetaal vallen.

FME zegt dat er geen enkel zakelijk of inhoudelijk argument te bedenken is dat dit onderscheid tussen kleinmetaal en de industrie rechtvaardigt. 'Het bewijst wederom de enorme afstand tussen de Haagse politiek en de technologische industrie. Men begrijpt in Den Haag niets van de problemen waarmee onze internationaal opererende bedrijven in de zich voorzichtig herstellende economie worden geconfronteerd. Met dit besluit wordt er gesold met de belangen van sectoren als scheepsbouw, machinebouw en industrieel onderhoud om maar een paar sectoren te noemen. Bedrijven lopen tegen de grenzen van hun capaciteit en dreigen opdrachten te moeten afwijzen.'

'Het nu genomen besluit zorgt enkel voor een omgekeerde beweging', meent FME. 'Als de werknemers niet naar Nederland mogen komen, gaat het werk zeker naar Oost-Europa!'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    G,dag. Waar gaan we naartoe in de binnenvaart? Straks moeten we als schippers zijnde alle wereldtalen machtig zijn, en tuurlijk zullen er werknemers zijn die Duits spreken maar dit baart mij persoonlijk erg veel zorgen. Daarnaast moeten buitenlandse werknemers t zelfde verdienen als hun Nederlandse en andere collega’s, conform CAO. Maar daar twijfel ik sterk aan, daar een Pool of Tsjech ook tevreden is met minder als wettelijk voorgeschreven. Daarbij weten de buitenlandse werknemers niet wat t CAO voorschrijft en ik geloof niet dat iedere werkgever deze info ook gaat delen met zijn nieuwe buitenlandse werknemer die hier ook gebruik gaat maken van onze sociale voorzieningen, en dus ook wordt aangemeld bij t bedrijfsfonds Rijn- en binnenvaart!!!

    CJ Ellen - 07 Juni '06 - 10:41


    Even een reactie op het stukje van CJ Ellen.
    De buitenlandse matrozen zijn veel slimmer als u ze wilt voordoen. Ik weet uit ervaring dat ze heel goed weten wat de NL wet voorschrijft en ze nemen ook zeker geen genoegen met minder.
    Maar als u het zo goed weet, kunt u mij dan vertellen wat de CAO nu voorschrijft. Er is momenteel namelijk geen officiële regel. En als men buitenlandse matrozen officieel in dienst wil hebben dan moet dit ook met salarisopgave (loonstrook) en een Nederlandse verzekering. Dus ik zou niet weten waarom zij onderdoen voor hun Nederlandse collega’s.
    En als mensen niet alle informatie die nodig is willen delen met hun werknemers (Nederlands of niet), dan kan ik alleen maar zeggen dat het een slechte baas is.
    Buitenlandse werknemers zijn niets minder dan Nederlandse en dienen dus ook niet minder behandeld te worden. Maar als een Nederlandse matroos zoveel beter zou zijn, dan moet u mij vertellen hoe ik een goede kan vinden. En met een goede bedoel ik eentje die ook wil werken naar zijn verdienste, iets wat buitenlandse werknemers wel doen.
    En al zouden ze willen werken, dan varen ze al ergens anders of willen weer hogerop. Ik ben blij dat het ons makkelijker wordt gemaakt, zij blij en wij blij. Prima toch!!

    petra (Email) - 07 Juni '06 - 11:56


    Nou, beste Petra,
    Ik zit zelf namens werknemers in de CAO-onderhandelingen met werkgevers en zit dus HEEL dicht bij de kern, tevens worden daar de pensioenen besproken. Daarnaast geloof ik persoonlijk niet dat een Pool of een Tjsech conform CAO betaald krijgt en dat heet dus concurrentievervalsing in mijn ogen. Daarnaast varen ze vaak langer als t wettelijke voorgeschreven systeem van week op week af of dagvaart. Alle andere vaarschema’s zijn namelijk lucht volgens de CAO waar iedere werkgever binnen de sector zich aan moet houden. En tuurlijk, momenteel is er geen geldige CAO maar de oude CAO is nog steeds voor een ieder van kracht.

    CJ Ellen. - 08 Juni '06 - 11:31


    Hierbij wou ik even reageren op het schrijven hier boven.
    Volgens mij is het Nederlands varend personeel nog niet geheel duidelijk wat boven hun hoofd hangt.
    Het is volgens mij de bedoeling van diverse ondernemers in de binnenvaart, met steun van de politiek, en niet te vergeten de hele grote wereldwijde bedrijven, om ten koste van alles tegen een zo goedkoop mogelijke prijs te kunnen transporteren. Nu hebben ze de loonkosten gevonden, met behulp van de mooie EU, die is er echt niet voor Jan de Arbeider hoor (maar ja daar veel arbeiders op de verkeerde partij stemmen, moet je niet vreemd kijken van deze ontwikkelingen).
    Kijk maar hoeveel schepen/bedrijven uitvlaggen naar Luxembourg, en dat echt tegen elke prijs. Alles en alleen om de aandeelhouder nog meer winst te gunnen. Ze gaan hier niet failliet, nee gewoon meer winst!!!!!!!
    En als al het personeel het werk nu neer gooit, lees: staken, dan kun je wat bereiken. Bij de werkgevers heerst het principe verdeel en heers, lees: laat de arbeiders niet samenscholen, iedereen een eigen arbeidsovereenkomstje, zorg dat ze hun auto en hun breedbeeldbuis houden, dan vinden de meesten het allang goed!!!!
    Dus, werknemers in de binnenvaart, doe als de werkgevers, verenig u en kom in opstand tegen deze wantoestanden!!!
    Het is zomer en die hoort heet te zijn, zorg er samen voor!!!

    vrgr Niels

    niels (Email) - 08 Juni '06 - 17:01



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel