Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

VAART!Beurskrant

01 05 06Europort Maritime een dag korter

ROTTERDAM 1/5 - De vakbeurs Europort Maritime 2007 sluit een dag eerder, de zaterdag vervalt als beursdag. 'De openstelling op zaterdag geeft teveel problemen', zegt beursmanager Peter Niemantsverdriet. Met spijt, want hij beseft ook dat de zaterdag bijdroeg aan het gezellige karakter van de beurs, die in november vorig jaar in vijf dagen 35.670 bezoekers trok. Daarmee was het de grootste maritieme vakbeurs die ooit in Nederland en in Ahoy' Rotterdam werd georganiseerd. 'Binnenvaart en visserij blijven prominente doelgroepen voor Europort Maritime', verzekert Niemantsverdriet.

Zie ook:

Analyse van de bezoekersgegevens van vorig jaar leert dat van de 6400 beursgangers op zaterdag de helft bestond uit partners en kinderen, en nog geen vijfde deel (zo'n 1200, ook van exposerende bedrijven) uit 'beslissingsbevoegden' . 'Je moet je dan toch afvragen of je daarvoor 800 standhouders met hun medewerkers nóg een dag aan Ahoy' moet binden', noemt Niemantsverdriet als belangrijkste afweging van de beursorganisatie. 'Je loopt het risico dat iedereen beleefd aanwezig is zonder echt zakelijke argumenten.'

Professionalisering
'Voor buitenlanders is het sowieso een verloren dag, je zag sommigen vrijdagavond al hun stand leegruimen om het weekend in huiselijke kring door te kunnen brengen.' Bovendien zijn vissers vanwege quota-problemen tegenwoordig ook niet meer uitsluitend aan de zaterdag gebonden. 'Die lopen hier ook op dinsdag al in grote aantallen rond', constateert Niemantsverdriet. 'De professionalisering hou je niet tegen. Zaken doen we door de week, in het weekend zijn we graag vrij als het even kan.'

Het voornemen de zaterdag te laten vallen werd 'verkennend' besproken met een aantal vertegenwoordigers van grotere bedrijven. Die toonden begrip, de meesten vonden het niet vreemd. De keus werd uiteindelijk bevestigd door het branche-overleg en het adviescomité van de beurs. Standhouders zijn inmiddels geïnformeerd, zonder noemenswaardige reacties. 'Wel hebben zich tot nu toe al bijna 200 exposanten spontaan gemeld voor de volgende beurs, terwijl de werving nog op gang moet komen', meldt de beursmanager opgetogen.

Gecombineerde beurs
De editie 2005 van Europort Maritime was de eerste gecombineerde beurs, na overname door Ahoy' van de RAI-beurs Europort. Exposanten drongen in het verleden sterk aan op die combinatie, want twee grote maritieme vakbeurzen in Nederland vond men teveel van het goede. De nieuwe tweejaarlijkse beurs Europort Maritime wisselt nu om het jaar af met de grote scheepsbouwbeurs SMM in Hamburg, die overigens ook loopt van dinsdag t/m vrijdag.

Dat het 'gat', in de beursloze even jaren in Nederland, al zo snel zou worden opgevuld door de regionale vakbeurs Construction & Shipping Industry in de Evenementenhal Gorinchem, heeft Niemantsverdriet verbaasd. 'Ik gun het Van der Most, ze kunnen prima beurzen organiseren. Het lijkt een aantrekkelijk concept, ook qua prijs. Maar het verbaast me omdat wij jaren achtereen te horen kregen dat er teveel beurzen in Nederland waren. Als een aanval zie ik het beslist niet, onze kwaliteiten verschillen.'

Handelsmissies
De beursorganisatie van Europort Maritime is nauw betrokken bij de succesvolle handelsmissies naar Roemenië. De Holland Marine Expo Roemenië, een vakbeurs gecombineerd met matchmaking-programma's en seminars, werd in april voor de vierde keer gehouden en trok veel belangstelling van de Roemeense maritieme sector. 'We worden nu zelfs benaderd door Denen, Duitsers en Belgen die met ons mee willen, maar de opzet is puur Nederlands', zegt Niemantsverdriet. De organisatie is een gezamenlijke inspanning van Holland Marine Equipment, EVD en Ahoy' Rotterdam. 'Volgend jaar gaan we ook een Nederlandse maritieme beurs organiseren in Turkije, en we zijn in gesprek over evenementen in China, Dakar en Latijns-Amerika.' Eerder werd de Nederlandse maritieme sector al

Terug naar Europort Maritime, waar Niemantsverdriet van dinsdag 6 tot en met vrijdag 9 november 2007 weer minstens zoveel bezoekers verwacht als vorig jaar. 'Alle schippers zijn welkom, met familie- en bemanningsleden, want het is hùn beurs.' De beursmanager broedt op nieuwe ideeën om Ahoy' vier dagen te laten bruisen. 'Europort Maritime blijft een gezellige vakbeurs. De scheepsbouw is booming, dus daar zal het niet aan liggen.'

(advertentie)

Bijzonder jammer, dat de beurs op zaterdag komt te vervallen. Maar ja, het commerciele wint het altijd van het socialer en dat is geen goede zaak
Jos Hubens
vereniging De Binnenvaart
http://www.debinnenvaart.nl
Jos Hubens (Email) - 05 05 06 - 14:55


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel