Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

24 Nov '06 -Werkstraf voor schipper die jacht overvoer

ARNHEM 24/11 RTV Rijnmond - Een 61-jarige binnenschipper uit Gorinchem is veroordeeld tot 200 uur werkstraf. Volgens de rechtbank in Arnhem is hij schuldig aan de dood van twee Duitsers. Die verdronken half april in het Maas-Waalkanaal bij Heumen, nadat de schipper hun jacht had overvaren. De schipper had 4 of 5 minuten vóór de aanvaring het jacht kunnen zien. Ook was hij ter plaatse goed bekend. De werkstraf is gelijk aan de eis van het Openbaar Ministerie.

Zie ook:


Watersportverbond wil na ongeval camera's voor 'dode hoek'

HEUMEN 20/4 - Het Watersportverbond wil dat de minister van Verkeer en Waterstaat onderzoekt wat er gedaan kan worden aan de ‘dode hoek’ van lege binnenvaartschepen. Dit naar aanleiding van het overvaren van een Duits plezierjacht woensdagavond door het lege mts Jambo in het Maas-Waalkanaal bij Heumen. De beide opvarenden van het jacht kwamen daarbij om het leven. De schipper had het jacht niet opgemerkt, twee andere schippers riepen over de marifoon dat het fout ging.

Lege binnenvaartschepen, maar ook binnenvaartschepen met een hoge deklast hebben soms een ‘dode hoek’ van enige honderden meters. Dit is de afstand voor de boeg van het schip die de schipper vanuit zijn stuurhut niet kan overzien. Wettelijk mag deze afstand voor geladen schepen 350 meter en voor ongeladen schepen 250 meter zijn. Voor het uitzicht schuin vooruit of opzij van het binnenschip gelden geen regels.

Naar aanleiding van soortgelijke ongevallen als het ongeval van gisteren, drong de Raad voor de Transportveiligheid in 2003 al aan om binnenvaartschepen te verplichten camera’s op de boeg te installeren. Met behulp van de camera’s wordt het vaarwater rondom het schip beter zichtbaar voor de beroepsschipper. Het Watersportverbond vraagt de minister nu dat advies versneld uit te voeren.

Boot net gekocht
Het ongeluk gebeurde rond 18.00 uur. Direct zijn twee duikteams van de brandweer in Nijmegen gaan zoeken naar eventuele slachtoffers. Aanvankelijk was niet duidelijk hoeveel opvarenden het jacht had. Beide slachtoffers zijn mannen, 60 en 64 jaar oud uit Zehdenick bij Berlijn. De twee hadden de boot dinsdag in Roermond gekocht en wilden deze woensdag naar Duitsland varen.

De waterpolitie heeft aan boord van het binnenvaartschip met de bemanning gesproken. De schipper (61) heeft een blaastest ondergaan, waaruit bleek dat geen alcohol in het spel was. Ook zijn twee getuigen gehoord die in de buurt voeren. De toedracht van het ongeval is nog onduidelijk.

Het scheepvaartverkeer is vannacht om 03.00 uur weer vrijgegeven, toen duidelijk was dat er geen andere slachtoffers waren. Donderdag werd technisch onderzoek gedaan naar het ongeval. Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid stelt een onderzoek in.

Het ongeval onderstreept volgens het Watersportverbond nog eens dat ook de watersporter goede uitkijk moet houden en vooral regelmatig achterom moet kijken. 'Het gevaar op het water komt, anders dan op de weg, veelal van achteren. Met het stimuleren van vaaropleidingen en door voorlichtingscampagnes (“Varen doe je samen”) wijst het Watersportverbond, in samenwerking met de Koninklijke Schuttevaer en Rijkswaterstaat, daar regelmatig op.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    laat de pleziervaart maar een camera naar achteren zetten in plaats van de beroepsvaart naar voren.

    jansen (Email) - 21 April '06 - 07:34


    Dus de beroepsvaart mag/moet zich aanpassen aan de recreatievaart???
    Word het geen tijd voor een vaarbewijs voor elk pleziervaartuig?

    wind (Email) - 21 April '06 - 08:13


    ik betreur het wat er gebeurt is.Maar ik vind niet dat de schuld altijd bij de binnenvaart licht .9 van de 10 jachten houden zich niet aan de vaarregels .als de plezier vaart zich goed aan de regels houden dan hoeven wij als binnenschippers geen stunts uit te halen om de pleziervaart mis te varen.En geloof mijn maar het is geen pretje als als de pleziervaart weer op het water komt .het is de schrik van heel veel schippers.dus conclusie is voor dat je alle binnevaart op koste gaat jagen ga eerst de mensen op de pleziervaart leren wat de regels zijn en .wij als binnenvaart schippers doen er alles aan om dit soort ongelukken te voorkomen .want het gaat ons ook niet in de koude kleren zitten wat er gebeurt is. EN EEN BINNENVAART SCHIP IS GEEN AUTO .

    fred (Email) - 21 April '06 - 09:04


    Als jacht varen in de gebieden met beroepsvaart betekend vaak dat je evenveel naar achteren moet kijken als naar voren. Een vaarbewijs helpt daar niet zoveel bij, immers het is louter theorie.
    Het is een triest verhaal op het MW kanaal, maar blijf met je jacht gewoon langs het kantje varen en zorg dat wie dan ook je kan zien.
    De reactie van het watersportverbond is absurd, ook de pers spreekt van: “de schipper had het jacht niet gezien” alsof de jachtenschipper niet op hoeft te letten.
    We slaan in Nederland door om steeds maar weer regeltjes te bedenken, voor alle partijen geldt: goed zeemanschap betekend opletten.
    Een jachtenschipper.

    Tom Middel (Email) - 21 April '06 - 10:52


    Het is inderdaad vreselijk wat er gebeurd is, maar wat de watersportbond eist is het paard achter de wagen spannen.

    Jaap van der Klooster (Email) - 21 April '06 - 18:14


    We varen regelmatig met jachten voor mensen over drukke beroepsvaarwegen en inderdaad de pleziervaarder moet veel vaker opletten op wat er om hun heengebeurd en goed stuurboord houden en blijf uit de weg van de beroepsvaart! Probeer schepen niet te vergelijken met auto’s want dat heeft absoluut geen zin.
    Met die camera’s voor binnenschepen is weer typisch de boeman naar de schippers schuiven terwijl die hun boterham proberen te verdienen en pleziervaart is net wat het woord zegt dus moeten die maar beter uitkijken en misschien moet er maar eens een praktijk kleinvaarbewijsexamen worden ingevoerd net zoals in frankrijk en duitsland.

    den Hertog - 21 April '06 - 21:55


    Een paar jaar geleden heeft de Raad voor de Transportveiligheid op geroepen ook bijna ongegevallen aan de instantie te melden. Helaas is er voormij toch reden een paar keer per jaar gevaarlijke en bijna aanvaringen te melden.
    Gebrek aan nautische ervaring / inzicht is meestal de oorzaak. Vergeet ook niet de vaak suïcidale neiging van menig kanosporter op de rivier. Watersport is net als bijv.alpinisme een risicovolle aktiviteit .

    Teunisse Josef (Email) - 21 April '06 - 23:27


    ik zie in de reacties dat er veel wordt gesproken over het behalen van een vaarbewijs VOOR IEDEREEN(OOK JACHTEN DUS. dit is inderdaad 1 van de oplossingen. misschien moeten jachtenschippers ook eens te rade gaan van wat ze uberhaupt in de midden van het vaarwater moeten zitten. volgens mij kan je met een jachtje goed langs de kantjes varen. ook moeten ze eens nadenken over het volgende stukje theorie: ra ra wat zal de beroepschipper zien vanuit de stuurhut als ik vanaf mijn jachtje de stuurhut van het beroepsschip niet eens kan zien?
    ik bedoel hier mee HEREN JACHTSCHIPPERS als je vanaf je jachtje de stuurhut van het beroepsschip niet kan zien, dat de schipper van het beroepsschip jou ook niet ziet.

    kulletje (Email) - 22 April '06 - 10:32


    Zelf varen wij een motorboot, mijn vriend komt uit de binnenvaart en ik ben het varen aan het leren, het belangrijkste is achterom kijken want een binnenvaartschip is sneller bij je dan je denkt! Dat is wat ik mee krijg van hem.
    Het vaarbewijs moet eigenlijk uitgebreid worden met praktijk en voor elke lengte en snelheid gelden. En niet altijd gelijk de binnenschipper de schuld geven!

    Roos (Email) - 22 April '06 - 15:13


    Een triest ongeval. Als verkeersleider te Schellingwoude worden wij met name in het recreatieseizoen dagelijks geconfronteerd met zeer gevaarlijke situaties. Dodehoek camera’s zijn een zeer beperkt hulpmiddel die maar een heel klein percentage van de risico’s wegnemen. Het onvoorspelbare vaargedrag van sommige recreatievaarders vormen het grootste probleem. Wij confronteren jachtenschippers regelmatig met de veroorzaakte situatie door het laten zien van de radarbeelden en een goed gesprek. Ondanks alle goede wil van desbetreffende recreanten blijkt helaas dat een gebrek aan inzicht en het niet bekend zijn met de regelgeving het grootste probleem vormt. Tegen een recreatievaarder die plotseling onvoorspelbaar zijn koers wijzigt en voor een leeg of geladen schip oversteekt helpt geen camera ter wereld. De sleutel ligt met name in het volgen van een gedegen praktijkopleiding en vaarbewijs.

    J.H.Dekker (Email) - 22 April '06 - 22:15


    zo zo de zomer staat voor de deur, jachtje in het water en let als jachtschipper op dat je ONS stuurhuis ziet, zien wij je ook .
    PS kijk wat meer naar achter vergeet niet dat een leeg schip op stil water zo een 25 km/h haalt en 800 METER BLIND KAN ZIJN en julie niet altijd te zien zijn op het radar, dus jachtschipper LET GOED OP. Wij voelen jullie niet, maar jullie zijn je spaarcentjes kwijt en wij wat teer.
    gr aan de beroepsvaart

    de na denker (Email) - 22 April '06 - 22:23


    Het lijkt nu tijd voor vaarbewijzen voor alle schepen ook die korter zijn dan 15 meter, voor een beroeps vaartuig beneden de 15 meter heeft men een schipper met een vaarbewijs nodig,als ik dan uit veiligheids oogpunt dat tegen elkaar afweeg zie ik daar in geen verschil.
    Heel veel jachten schippers hebben nl geen iedee van hoe een vaartuig{je} reageert op water,wind of stromingen het verschil tussen kanalen,rivieren en brede vaarwater niet kennen
    laat staan iets van regelementen te kennen,ik heb nl veel met jachten te maken en ik ken daar ook veel mensen en het verbaast mij ieder keer weer dat men er zo licht over denkt,bijv dat het weer om slaat mistig word of er steekt in eens wind op,onweersbuien juist in de zomer warme dagen kan dat met de minut veranderen ook met motorboten dus niet allen met zeilschepen.
    De motorboot word heel veel vergeleken met een auto.Dus kort gezegt leren met een schip te navigeren,te manoevreren en een vaarbewijs van af bijv 5 meter {roeiboot met of zonder motor}
    Zelfs het technies gedeelte laat veel te wensen over.

    Geert - 22 April '06 - 22:51


    Hoe triest het ook is, de roep om een camera op het voorschip duidt op onvoldoende kennis van zaken (sorry watersporters..)
    Zegt het reglement niet iets over het gebruik van optische hulpmiddelen ? (spiegels ed = geen camera’s).

    Kees, - 23 April '06 - 20:25


    Helaas moet ik het met alle collega’s eens zijn,we krijgen als beroeps schippers in het zomer seizoen de nodige hartverzakkingen van de water-sport.Het zijn niet alleen de jachten maar vooral ook de overige watersporters.De verhalen over cano’s , windsurfers en zwemmers zal ik maar niet opsommen, het zijn er te veel.Extra regels , camera’s,spiegels ,sport betonning,etc helpen ons niet meer.Misschien moet er toch maar eens een landelijke campagne gestart worden om recreanten van de nodige gevaren en risico’s te overtuigen.Bv voor de start van het jachtten seizoen.Het kan ook voor vuurwerk , drank roken en andere zaken , waarom dan niet voor de water-sport.Op deze manier worden we allemaal ingelicht (en kan de schipper optijd zijn valium tabletten bestellen)

    Richard (Email) - 24 April '06 - 14:09


    Moet een beroepsvaarder dan plaats gaan maken voor een pleziervaarder die zelf soms geeneens weet wat ie doet, hoe iets werkt of waarom die schipper middenop vaart. Ik vind dat wanneer iemand zijn vaarbewijs haalt deze beter moet worden ingelicht over de gevaren van pleziervaart t.o.v. de beroepsvaart

    Patrick (Email) - 24 April '06 - 16:20


    Heb net een “jachie” van Kampen naar Arnhem gevaren. Mijn bewondering voor de beroepsschippers is alleen maar groter geworden. En ook de vriendelijkheid naar en sympathie voor de pleziervaart was deze keer weer zeer aangenaam. Natuurlijk moeten wij pleziervaarders de regels kennen en toepassen, en zo moeilijk is dat niet. Dat het Watersportverbond daar anders over denkt is een regelrechte schande. Maar ja, als je net een motorbootje hebt gekocht en meteen gaat varen op een drukke vaarweg, dan vraag je om problemen. De schipper van de tanker is in mijn optiek niets te verwijten (al zal die een poosje niet rustig kunnen slapen). Wij zijn klein en zij zijn groot: dat heeft voor en nadelen; als je die kent ben je op de goede weg.
    Jaap

    Jaap (Email) - 24 April '06 - 18:02


    zie hier de jachten op de oude maas vrolijk 50 m uit de wal varen zonder op het achter op komende verkeer te letten

    Rliersen (Email) - 24 April '06 - 21:41


    ik heb de nodige reactie.s van de beroepsschippers gelezen en met sommigen reacties heb ik vraagtekens.Als gepensioneerd beroeps en nu jacht schipper maak ik ook wel het een en ander mee.bv.in de opvaart bij werkendam een honderd meter binnen de groene tonnen varend komt er zo,n hongerlijder van een zandhaas met vrouw aan de joy stik en de schipper totalloss op de bank aan het knorren.komen ze je met een bloedgang op 10 meter voorbij varen.als je dan via de marifoon vraagt of dat iets met zeemanschap te maken heeft dan zie je zo muts kijken of ze het in keulen hoort donderen.zo wil ik nog wel even doorgaan.mijn motto is iedereen een marifoon aan boord zodat je mee kan luisteren wat er in je omgeving aan de hand is.oja mijn ervaring met de grote jongens is in het algemeen erg positief. misschien omdat ik het kunstje ook kan.

    jan van der horst (Email) - 24 April '06 - 22:18


    Lees de reacties van de pleziervaart op de volgende site:

    .....

    Sorry, Wilco, voor het meermalen verwijderen van je bericht. Maar je liet geen e-mailadres achter (berichten zonder adres komen sowieso voor verwijdering in aanmerking) en bovendien staat de (te lange) link naar nl.sport.varen al een aantal dagen aan het begin van dit bericht. (DvdM, VAART!)

    wilco - 24 April '06 - 23:00


    kijk, er zijn beroepsmensen en er zijn de recreanten. In beide “categoriën” zitten er mensen die goed weten waar ze mee bezig zijn, en jammer genoeg ook een aantal anderen. over die aantallen ga ik hier niet discussiëren, hoewel ik grif aanneem dat er bij de recreanten meer zitten die absoluut niet weten waar ze mee bezig zijn.
    Het stoot me echter tegen de borst dat een ongeval als dit gebruikt wordt door een aantal mensen om beide soorten gebruikers van het water nog wat meer tegen elkaar op te zetten.
    Stel je eens voor dat we dat gingen doen bij elk ongeval tussen een vrachtwagen en een personenwagen????
    Dit kan toch zo niet? Geen enkele beroepsschipper gaat voor zijn plezier een jacht overvaren, ook niet diegenen die met een veel te grote dode hoek veel te snel varen. Net zoals geen enkel jacht wetens en willens in die dode hoek kruipt om te worden overvaren.
    Wat we er aan kunnen doen? Met zijn allen beter opletten (vooral de recreanten dan!!) en voor de beroeps: er rekening mee houden dat er op het water ook trage kleine schuitjes varen (zoals het mijne, ik kijk wel meer achterom dan vooruit…en daar heb ik ook mijn redenen voor: ik ben een aantal malen mogen meevaren met een heus binnenschip, zeer leerrijk…)

    johan (Email) - 25 April '06 - 22:40


    Hoe dan ook, maar in elk geval wens ik NIET op elk jacht een marifoon. Nóg meer van dat gebrabbel (ethervervuiling) zeker? ‘Stormvogel, Stormvogel, hier de Zeebries, ontvangt u mij, over?’, en zulk soort kreten heel de dag.

    Nee, geef ze dan maar een scanner, dan kunnen ze wel horen wat wij doen, en hebben wij geen last van hen.

    R.A. Steenbergen (Email) (URL) - 29 April '06 - 19:13


    ik wilde even reageren op de haverij met dodelijke afloop ophet maas waal kanaal het moest ver bode worden dat er zo wel op rivieren en de kanalen passagier vaaartuigen varen waar geen stukje papier aan boord is mag varen het is een treurigezaak dat als je met een 20 km per uur afkomt dat er een jacht aan het dobberen is midden in de rivier die totaa geen erg heeft dat hij door de wind ook nog eens ver lagerd
    en dat vaart tussen de 135 meters rond het is levens gevaarlijk en dat er in de zomertijd dan ook niet meer gebeurd is aan mij een wonder

    d h leuning (Email) - 30 April '06 - 22:33


    Geachte beroeps,
    Zou het niet mogelijk zijn om jachtenschippers uit te nodigen om eens een dagje mee te varen? Via een soort dating-site of zo, maar dan anders. Ik weet uit eigen ervaring dat je vanuit de stuurhut van een binnenvaartschip heel anders tegen de (water)wereld aankijkt dan vanuit een jacht(je). Je leert in een dag meer dan in de hele schriftelijke vaarbewijscursus. Natuurlijk wel als er flink wat jachten rondvaren ;-)

    Joost Sieben (Email) - 05 Mei '06 - 21:25


    Met de meeste reacties ben ik het zeker eens.
    Echter de “eis” om een vaarbewijs voor elk plezier vaartuig helpt niet.
    Gezien het feit dat de twee jachtenschippers uit Duitsland kwamen en onderweg waren naar Duitsland kun je er van uit gaan dat ze een papiertje hadden.
    Het heeft ze helaas niet mogen helpen.
    Wij varen bijna elke reis door Friesland, mij valt op dat elk jaar aan het begin van het seizoen veel bijna ongelukken en soms ernstige ongelukken moeten gebeuren eer de jachten zich weer aan de regels houden (de goede jachten moeten zich niet aangesproken voelen.)

    Happie (Email) - 10 Mei '06 - 10:55


    Het is erg makkelijk om een levend slachtoffer de schuld te geven, wat bij dode is niets te verhalen. De schipper is al veroordeeld door zichzelf, de rechter geeft hem nu een etiket: levenslang.

    willia (Email) - 24 November '06 - 14:52


    Laten alle kleine vaartuigen die op de grote vaarwegen komen een 4a5 meter lange mast op hun bootje zetten met een vlag erin,dan worden ze goed gezien.
    Wij moeten in duitsland op enkele rivieren ook met de mast omhoog varen en dat helpt echt.
    En roeiers moeten achteruitkijkspiegels op hun boot plaatsen zodat ze kunnen zien wat ze tegen komen.

    G.J.Wijkstra (Email) - 24 November '06 - 17:58


    IK sprak laatst met zoon van jachteigenaar die was een weekendje met papa op de oosterschelde gaan varen toen ze voor wemeldinge moesten uitwijken voor een binnenschip Daar de post hen had opgeroepen maar de marifoon hadde ze uit gezet want ze waren gezellig aan praten tot zover het goed zeemansschap van een jachtschipper

    manuel (Email) - 24 November '06 - 17:59


    ik vind het een trieste zaak dat deze schipper wordt veroordeeld, die jachtenschippers moeten eens goed op de feiten gedrukt worden .
    als de zomer voor de deur staat houd je je hart vast, of het nou op de grote rivieren is of in Friesland niet te vergeten, het is bar en boos,
    vind dat er een examen voor het vaarbewijs moet komen wat praktijkgericht is, en net zo als de binnenvaart, keuringen en ervaring moet overleggen, het is toch niet normaal dat je een half uur moet wachten tot die mannen vastliggen in een sluis en dan ook nog achterste voren. laat ze daar maar op letten, i.p.v ons op kosten jagen,

    connie (Email) - 24 November '06 - 18:48


    bij deze wil ik gaarne reageren,de schipper die het is overkomen is niet de eerste zal ook niet de laatste zijn.ik vaar al jaren met mijn scheepje op klein en groot water,en heb nog nooit geen problemen gehad met de beroeps vaart
    echter wel met de water politie en wel het volgende op het hollands diep varende onder stuurboord wal kwam de rp te water langs zij ze
    hadden mijn marifoon antenne gezien op het stuur huis,ik had een marifoon aan boord,dat kwam men even controleren,echter ik had geen vergunning voor de marifoon,dus kwam het verhaal dat men hem in beslag ging nemen.echter naar mijn mening kon dat niet want de marifoon was niet meer voorzien van microfoon en de micplug was verweiderd en af gedopt dus niet zender klaar en in mijn ogen dus een ontvanger waar ik bijzonder veel waarde aanhechte gezien de veiligheid bij ons aanboord omdat ik dus per sector kon meelopen en luisteren wat ik dus ook kenbaar maakte aan onze dienders,deze hadden er echter niets mee van doen en hij werdt van boord gehaald
    met als resultaat vernietiging en een boete.
    wat ik met dit verhaal bedoeld te zeggen is dat ook de overheid in dit geval weinig op heb met veiligheid ondanks uitleg van mijn kant.nu echter heb ik weer een marifoon met de juiste papieren voor mijn en de beroepsvaart wel een stukje veiligheid.en wat betreft watersporters er zijn er bij die totaal geen benul hebben waar ze mee bezich zijn,maar die gunnen waarschijnlijk in hun autootje ook de beroeps chaufeur op de weg het licht niet in zijn ogen
    en als daar weer wat gebeurd is het het zelfde
    als de beroeps schipper hij heeft het gedaan.
    ton.

    tonsr (Email) - 08 Oktober '10 - 12:36


    mobil2
    [url=http://bit.ly/1bdDlXc]mobil5[/url]

    ada (Email) (URL) - 18 Januari '17 - 02:49



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel