Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

19 Jan '07 -Bijna 2.500 binnenschippers met GMP-certificatiecontract

WAGENINGEN 19/1 - Van de ongeveer 4.000 schippers die zich hadden aangemeld voor het GMP+ Hygiënecodeboek, zijn er volgens het Productschap Diervoeder (PDV) bijna 2.500 overgebleven die een contract hebben afgesloten met een certificatie-instelling. Alleen zij mogen diervoeders en voedergrondstoffen per binnenvaartschip vervoeren.

Van de om precies te zijn 2.485 schippers, zijn er inmiddels 75 geverifieerd en gecertificeerd volgens de Hygiënecode binnenvaart van de GMP+-standaard binnenvaarttransport voedermiddelen. Uiterlijk 1 juli 2007 moeten de overige schippers zijn geverifieerd en zo mogelijk gecertificeerd. De schippers die officieel zijn goedgekeurd voor de Hygiënecode binnenvaart van het Productschap Diervoeder zijn te vinden via een database van het productschap. Met de Hygiënecode voldoen de schippers aan de wettelijke verplichtingen van de Europese Diervoederhygiëneverordening. Schippers die (grondstoffen voor) diervoeders willen vervoeren, moeten volgens GMP+ uiterlijk 1 juli 2007 aantoonbaar werken volgens de code.

Na de goedkeuring blijft de certificatie twee jaar geldig. Voor verlenging van de code is daarna een nieuwe goedkeuring nodig. De schippers die diervoeders vervoeren en GMP+-gecertificeerd zijn, komen onder meer uit Nederland, Duitsland, België, Frankrijk en Oost-Europa.

Uiterlijk 1 juli 2006 moesten schippers voor de certificatie een contract afsluiten met een certificatie-instelling. Dat contract gaf een voorlopige goedkeuring voor de Hygiënecode. Deze status is om te zetten in een definitieve goedkeuring na een inspectie door de certificatie-instelling.

Gecertificeerde schippers zijn te vinden in de database van het PDV, via http://bcd.pdv.nl/pdv/ (zoeken op de standaard GMP B 4.3 Hygiënecode Binnenvaart).
Gecontracteerde schippers zijn te vinden via Gecertificeerde bedrijven onder Overige documenten.


Veerman (LNV) weigert handtekeningen ASV tegen Hygiënecodeboek

DEN HAAG 25/7/06 - Minister Cees Veerman van Landbouw, Natuur en Voedselveiligheid (LNV) weigert de handtekeningen in ontvangst te nemen die de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) heeft verzameld in een actie tegen het functioneren van het Hygiënecodeboek van het Productschap Diervoeders. De minister gaat er niet over, zegt hij. Het GMP+-systeem is eigendom van het PDV en staat los van de Kaderwet Diervoeders. Veerman raadt de ASV aan met het PDV te overleggen over 'een hygiënecode waar uw leden wel mee uit de voeten kunnen'.

In zijn antwoord aan de ASV (en in afschrift aan de Tweede Kamer) legt Veerman uit dat alleen de Kaderwet Diervoeders ondernemers verplichtingen oplegt. Wie diervoeders wil vervoeren moet geregistreerd zijn bij de Voedsel- en Waren-Autoriteit (VWA) en voldoen aan de eisen van de Kaderwet diervoeders en de diervoederhygiëneverordening. Omdat PDV als brancheorganisatie bedrijven daarin wil assisteren is de hygiënecode diervoeders binnenvaart opgesteld. De code wordt door de VWA officiëel erkend en omdat de PDV het al doet hoeven schippers zich niet apart bij de VWA te registreren. Wie zich niet bij PDV wil registreren zal eigen maatregelen moeten nemen om aan de Kaderwet diervoeders en de diervoederhygiëneverordening te voldoen.

In plaats van PDV had het volgens minister Veerman ook een andere organisatie kunnen zijn. Hij wijst erop dat het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een hygiënecode heeft goedgekeurd voor de binnenvaart gericht op levensmiddelen. De eigenaar van deze hygiënecode is het Centraal bureau voor Rijn en binnenvaart.

Kosten en papierwinkel
Zaterdag 18 maart was de algemene ledenvergadering van de ASV, 's middags was de vergadering openbaar met als enige onderwerp: 'Hoe denkt u over de hygiënecode in de binnenvaart?' De uitkomst was: we zijn tegen de kosten en de papierwinkel die het PDV ons oplegt.

Het ASV-bestuur besloot daarom een uitgebreide peiling te gaan houden onder de schippers. Het doel hiervan is om deze handtekeningen aan te bieden aan de overheid, die immers minder bureaucratische rompslomp beloofd heeft. Schippers die tekenen, doen dat om de volgende redenen:

  • het productschap diervoeders legt allerlei regels op die wij moeten betalen
  • er is sprake van een onnodige lastenverzwaring
  • er is sprake van onnodige regelgeving
  • de controle op de voorgestelde wijze op het boek is niet zinvol en niet nuttig
  • de overheid zou degene moeten zijn die toezicht houdt, niet een belanghebbende
In Weekblad Schuttevaer haalde CBOB-bestuurslid/schipper Cees den Braber eerder ook uit naar 'de papieren wereld waar niemand iets aan heeft'. Hij vindt dat de ‘heren van de bonden op kantoor hebben zitten slapen’ en wil de politiek mobiliseren.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Dit alles vind ik geldklopperij.

    J.W.Prins (Email) - 29 April '06 - 13:23


    Sehe ich im gleichen Licht….
    viel Aufwand um nichts, dachte ja immer die Deutschen seien Meister in der Verwaltung aber siehe da…..
    M. Schneidler

    Marcus Schneidler (Email) - 30 Juli '06 - 18:15


    Het is in de praktijk nog NOOIT tot problemen met een lading gekomen op een schip!
    Zolang iedereen zich maar aansluit wordt dit gewoon doorgevoerd.
    Zolang iedereen de bonden blijft steunen die voor de binnenvaart niets betekenen krijg je deze nieuwe uitvindingen.

    BESJES (Email) - 04 Augustus '06 - 09:00


    ik vind het allemaal maar onzin wij als schipper krijgen alles op ons dak gelegt kost allemmal weer geld en als ze dit hebben beginnen ze later weer over iets anders we mogen dadelijk niks meer

    bruinsma (Email) - 04 Augustus '06 - 09:18


    Vanaf 1953 heeft mijn vader alles vervoerd wat maar in de Hoop op Behoud paste van 123 ton en vanaf 1963 alles wat er in de Wuta paste tot ongeveer 20 jaar geleden
    Dat varieerde van kopra met klander autijzer met olie en motoren tot boekweit tarwe veevoeder cement kunstmest je kan het niet bedenken
    Bij ons was het altijd ruim vegen of als het te erg was boenen nooti zijn wij afgekeurd nooit heeft een controleur of ontvanger maar een dingetje kunnen vinden zelfs niet toen er letterlijk op zijn knieen over de scheerstokken en de gebinten kroop
    maar of we nou 10 reizen veevoeder deden achter elkaar vegen elke reis
    Dat ik op veevoeder fabrieken nog al eesn rond liep en bijvoorbeeld bij de chv in veghel de rottende veevoeder wel een meter hoog tussen de silot lagen dat de Ratten met honderden bij de coop in wageningen onder de trechter zaten te wachten tot de grijper wat zou laten vallen zullen we het maar niet over hebben
    Dat je bij de bedrijven welke de grootste mond hebben over veiligheid niet eens veilig van boord kan komen omdat de bluber over je schonen loopt zal ik ook maar niet over hebben
    maar het is net als alles met dat iso normeren de keleinste in de keten kan je het makkelijks pakken
    grt G.Schuttevaer m/s Wuta slb Marconi

    Schuttevaer (Email) (URL) - 05 Augustus '06 - 19:01


    GMP is een regelrechte overmatige papierbak controle geworden. Waar het werkelijk om gaat, voedselveiligheid daar gaat het al lang niet meer om. Ik heb zelf een klein bedrijf en weet maar al te goed wat die controles kosten. Controleurs komen een hele dag ‘werken’ terwijl ze dit werk normaal ook in een paar uur kunnen doen. Het voedsel wordt er geen stap beter van.
    Dit terwijl er ook nog genoeg bedrijven leveren aan boeren die niet eens voldoen aan de GMP eisen en dus eigenlijk niet zouden mogen leveren. Dit is dan ook nog eens oneerlijke concurrentie.
    Dan is het nu ook nog eens wachten op de autocontrolegids van het FAVV. Er komen dadelijk dus 2 audits waarvan 3 rapporten moeten worden gemaakt en waar dan de voedselveiligheid beter van zou moeten worden?
    Het begint een beetje op de dopingproblematiek in de Tour te lijken. Iedereen probeert zijn best te doen en ondertussen zijn er nog gewoon wielrenners die de Tour uitrijden met doping. Ondanks al het werk van alle organisaties om de Tour heen blijkt het dus toch mogelijk om nog steeds de boel te flessen.
    Wel nu, zo ook met GMP. Ondanks alle controles en alle audits zijn er dus nog steeds mensen die de boel flessen, dus worden er waarschijnlijk nog steeds producten afgeleverd die niet voldoen aan de GMP eisen.
    Maar ondanks de moeite die ik er mee heb, vindt ik het toch belangrijk genoeg om er aan te voldoen en aan mee te werken. Alleen op deze manier vallen de rotte appels vroeg of laat door de mand.

    Gino Totté (Email) - 03 Augustus '07 - 17:52



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel