Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

16 Nov '06 -Opheldering examengelden klein vaarbewijs

DEN HAAG 16/11 - Op verzoek (WOB) van een particulier heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat op 24 oktober 2006 informatie verstrekt over de examengelden klein vaarbewijs. Het verzoek ging over de besteding van deze examengelden.

Op een omzet van 2.223.127 euro was er in 2005 een negatief bedrijfsresultaat van 7.289 euro. Aan examenkosten werd 261.392 euro betaald aan KNMC,  250.954 euro aan KNWV, 243.168 aan NWB en 223.720 aan ANWB BV. De divisie Telecom bracht 90.214 euro in rekening, aan locatiekosten werd 329.430 euro besteed en aan algemene kosten een bedrag van 185.035 euro.


Peijs wil opheldering kosten vaarbewijs

DEN HAAG 29/9/06 - Minister Peijs wil van de stichting VAMEX een nadere toelichting op de tarieven die burgers moeten betalen voor het afleggen van het examen klein vaarbewijs. De minister schrijft in antwoord op vragen van het CDA-Kamerlid Van Hijum dat zij de VAMEX om opheldering heeft gevraagd over de jaarrekening.

Peijs wil ook het financieel toezicht op de examinering aanscherpen. De minister geeft toe dat het ministerie tot op heden weinig inzicht heeft in de prestaties, de kosten en het functioneren van de VAMEX.

CDA-Kamerlid Van Hijum hekelde eerder het ontbreken van transparantie in de opbrengsten en kosten rond het examen klein vaarbewijs. De CDA'er heeft - net als vele vaarschoolhouders - de indruk dat de tarieven niet kostendekkend zijn, maar dat de watersportbonden via de stichting VAMEX geld verdienen aan de examinering. Uit de antwoorden valt - zij het met enige voorzichtigheid - af te leiden dat de kosten in Nederland relatief hoog zijn ten opzichte van andere landen en ten opzichte van het theorie-examen bij auto en brommer.

Van Hijum wil dat minister Peijs goedkeuring onthoudt aan de begroting voor 2007 van de VAMEX, als de stichting geen duidelijkheid verschaft over kosten en opbrengsten.


Kamervragen over klachten examens Klein Vaarbewijs

DEN HAAG 5/4/06 - Is de examenstof voor het vaarbewijs voor grote of snelle schepen (veel) uitgebreider dan vereist in de Regeling Examen Klein Vaarbewijs? Dat is één van de schriftelijke vragen die CDA-Tweede Kamerlid Eddy van Hijum heeft gesteld aan minister Peijs van Verkeer en Waterstaat.

<>Aanleiding is een artikel in De Telegraaf van 30 maart onder de kop 'Miljoenen in water gegooid', waarin vaarbewijs-docent Bastiaan With uit het Friese Koudum uithaalt naar de examencommissie van de vier watersportbonden die z'n boekje te buiten zou gaan.'Ze toetsen meer dan de wettelijk vastgestelde examenstof, zoals exact staat omschreven in een ministeriële regeling. Tot mijn verbazing vallen veel examenvragen hier compleet buiten', stelt With. De bonden verdienen volgens hem 'echt gruwelijk veel geld aan de examens over de ruggen van watersporters'.

Van Hijum wil van de minister weten in hoeverre de klachten gegrond zijn. Mocht dat het geval zijn, doet hij haar de suggestie 'in contact te treden met de examencommissie, teneinde de examenstof te beperken tot het geen wettelijk vereist is'.


Duizenden in de boot genomen bij examen vaarbewijs

MILJOENEN IN WATER GEGOOID

‘Het is veel te moeilijk, kassa voor de bonden’ door BART OLMER

AMSTERDAM, 30 maart 2006

Dertigduizend Nederlanders zweten jaarlijks op het examen voor een vaarbewijs, waarmee ze op grote of snelle schepen mogen varen. Dat gebeurt tijdens vier examendagen, zoals komend weekeinde bijvoorbeeld. Jaarlijks wordt 2,5 miljoen euro betaald aan examengeld. Maar wat blijkt? ,,De examenstof is veel groter dan wettelijk vereist. De examenconmissie is al jarenlang onwettig bezig', aldus Bastiaan With, eigenaar van Edumar, één van de grootste Nederlandse watersportopleidingen. Letterlijk duizenden watersporters en beroepsvaarders heeft Bastiaan With, uit de Friese plaats Koudum, sinds 1994 opgeleid voor het behalen van een vaarbewijs en zeilbewijs.

Recent kwam hij echter tot een schokkende ontdekking: de examenstof is véél uitgebreider dan het ministerie van Verkeer en Waterstaat vereist in de Regeling Examen Klein Vaarbewijs, zoals oud-minister Maij-Weggen die opstelde in 1994. En dat is kassa voor de vier watersportbonden, die de examens afnemen. Want hoe moeilijker: hoe meer zakkers. De examencommissie is samengesteld uit de ANWB, de Kouinklijke Nederlandsche Motorboot Club (KNMC), het Watersportverbond en de Nederlandse Waterskibond. Volgens deze examencommissie staat de examenstof in het cursusboek dat de ANWB uitgeeft. Maar volgens With eist de overheid helemaal niet zo’n uitgebreide lesstof. 'Ze toetsen meer dan de wettelijk vastgestelde examenstof, zoals exact staat omschreven in een ministeriële regeling. Tot mijn verbazing vallen veel examenvragen hier compleet buiten.'

Herkansing
De Fries maakt zich er vooral boos over, omdat letterlijk miljoenen euro’s worden uitgegeven aan de 'te moeilijke’ examens. Aan examengelden innen de bonden jaarlijks grofweg 2,25 miljoen euro. Gemiddeld slaagt zeventig procent van de examenkandidaten, maar de gezakten moeten voor een herkansing wéér zo’n 75 euro betalen. De Friese cursusleider: 'Bij de invoering van de euro verhoogden de watersportbonden de examenkosten ook nog eens stiekem met zeven procent. Die bonden verdienen echt gruwelijk veel geld aan de examens over de ruggen van watersporters.'

Niet getoetst
With krijgt op brieven met zijn klachten geen respons van Dick Sluijter van de Koninklijke Nederlandsche Motorboot Club, verantwoordelijk voor de examens. With heeft een lange lijst samengesteld met zogenoemde ‘examenstof, die wettelijk gezien helemaal niet getoetst hoeft te worden, maar waarop duizenden watersporters wel hun hoofd breken. 'Vragen over bijvoorbeeld marifoongebruik, vaardiepte en registratie van snelle motorboten vallen buiten het examenprogramma.'

'De examencommissie is al jarenlang een arrogant clubje, dat hoog van de toren blaast. Maar ze ontwijken mijn vragen. Ik erger me al jaren aan die club, die een verschrikkelijk onbegrijpelijk lesboek uitgeeft en nooit de moeite heeft genomen om daar een goede tekstschrijver op te zetten. Het is een amateuristische club, die haar eigen inkomsten beschermt tegen elke prijs. Voor hen zijn de examenvragen een onuitputtelijke bron van inkomsten.'

Dick Sluijter van de KNMC reageert: ,,Ik wil er weinig woorden aan vuil maken, maar wij nemen de examens af in opdracht van het ministerie, die door de ambtenaren zijn goedgekeurd. Als hij klachten heeft, moet hij zich maar melden bij de minister. Maar ik waarschuw alvast: op het ministerie weet bijna niemand hoe het precies zit, vanwege reorganisaties en ambtenaren die met pensioen zijn.'

30 maart 2006
De Telegraaf


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Dat iemand zich kennelijk druk maakt over de examens verbaast mij niet. Kan hier echter niet inhoudelijk op ingaan omdat ik niet precies de lijst met klachten ken die de heer With heeft.

    Wel is het zo dat ik, in het bijzonder vanuit mijn vak / beroepsachtergrond, van mening ben dat de benedengrenzen voor het verplicht stellen van een vaarbewijs naar beneden moeten. Denk hierbij aan het feit dat van de totale hulpverlening geleverd door de KNRM meer dan 70 % de watersport betreft. Daarin zijn de watersportongelukken op de kleine binnenwateren niet meegerekend.

    Voor mij / ons is op dit moment het meest onverkwikkelijke dat, sinds het 12-11-2005 examen, de opleiding centra en de cursisten geen toegang meer hebben tot de examenvragen omdat de examenorganisatie zonder overleg heeft besloten deze niet meer beschikbaar te stellen / publiceren. Hiermee is externe controle op de kwaliteit van de examenvragen en de correctheid van de bijbehorende antwoorden niet meer mogelijk. Deze zaak loopt inmiddels (op advies van Rijkswaterstaat) bij de nationale ombudsman op grond van het gegeven dat staatsexamens opvraagbaar horen te zijn en gepubliceerd dienen te worden.

    In deze dient vermeld dat Agentschap Telecom nog steeds keurig netjes de volledige examens (basiscertificaat marifonie), vragen, antwoorden en puntentoekenning publiceert op haar website. (de laatste waren van 1 april 2006).

    Fairway Marine Services BV = Dirk H. van Staveren=Master Mariner (Email) (URL) - 19 April '06 - 23:26


    Ook ik heb mijn vaarbewijs 2. drie keer overgedaan en elke keer zakte ik op vragen die voor mij zeer onduidelijk waren,terwijl ik wel vaar bewijs 1 in een keer haalde plus marcom A. Ik vaar al jaren over het IJsselmeer en naar de Waddeneilanden met verschillende boten en waar ik me het meest over verbaast is dat je wel met een zeiljacht van viertien meter vijfennegentig het Wad over mag en het IJsselmeer maar met een motorbootje wat toevallig net te veel PK,s heb al je vaarbewijzen moet hebben!! Nico

    nkloosterhuis (Email) - 02 Mei '06 - 07:23


    Ik ben voornmens een vaarbewijs te gaan halen. Gezien alle commotie omtrent die examen-eisen waar kan ik mij het beste aanmelden voor een cursus ?

    Johan (Email) - 05 Januari '09 - 13:06


    hallo ik ben ook gezakt op vragen over zijlboten en hoge en lage druk gebieden. lekker handig als je n motorboot wild bevaren, ik kreeg vragen die ik helemaal niet de theorie curses heb behandeld gekregen ,als ik dan ook de reakties lees van sommigen mensen kan ik het best begrijpen dat er geen touw aan vast is te knopen ,wieleffect,rechtse of linkse schroef,manoeuvreren met andersoortige aandrijfing zeg het maar. en als je een boot koopt van 14 mtr helemaal niks nodig doei

    louis collee (Email) - 13 September '10 - 17:20


    Ik ben werkzaam in de binnenvaart en ga voor mijn plezier regelmatig varen met kleinere zeil- en motorschepen. Wat ik niet kan begrijpen is dat ik voor een binnenvaartschip mijn groot vaarbewijs nodig heb, maar vervolgens als ik op een snelle speedboot wil alsnog ook een klein vaarbewijs dien te halen. Lijkt mij meer geldklopperij dan het feit dat er meer gevraagt wordt aan mensen die op een jacht willen gaan varen. Niet verkeerd bedoeld hoor, maar lees vaak genoeg over ongevallen tussen sportschepen en andere vaartuigen. Misschien de aandacht verleggen van schroeven naar vaargedrag en wat niet te doen als je aan het varen bent?

    aan louis coollee: als jij wilt manoevreren met een boot is het handig te weten over schroefwerking, scheelt veel mensen nogal wat tijd bij sluizen of bruggen omdat ze moeten wachten op weer zo een snuggere die even op een bootje stapt om te varen en vervolgens het gevaarte totaal niet in bedwang heeft.
    Wat ik niet begrijp, je stapt toch ook niet in een auto zonder vooraf eerst goed geinformeerd te zijn?? Zonder rijbewijs rijd niemand een vrachtwagen. Daarvoor ga je ook eerst een behoorlijke tijd lessen en krijg je informatie betreffende auto’s en andere weggebruikers. Dan doe je examen en dan pas ga je rijden. Waarom is dit met schepen anders?

    marielle de schipper (Email) - 20 September '10 - 17:28


    ze doen alle mogelijke moeite om je te laten zakken
    vragen zijn niet het zelfde als uit het lesboek.
    Zevenderegel mag ook niet, twee maal gezakt.
    je moet bijna professor zijn om te slagen

    Cor Schraverus (Email) - 09 April '12 - 13:22


    Wat Cor Schraverus zegt! er zijn al zoveel verwarringen in vraagstellingen en dan zijn de vragen nog anders dan in het boek zodat de verwarring compleet is. En mij interesseren de regels op bepaalde wateren niet omdat ik daar simpelweg nooit kom (toch kan ik begrijpen dat hiernaar gevraagd wordt maar toch). Ik wil gewoon met een klein motorbootje dat toevallig harder kan dan 20km/h varen op een meer waar ik niet harder dan 6km/h mag. Vanochtend heb ik voor tweede keer examen gedaan en zijn er voor mijn gevoel weer andere vragen voorgeschoteld dan ik heb kunnen leren. Van mijn fouten kan ik dus niet leren en ben ik er nu eigenlijk klaar mee. Mijn grootste vraag is trouwens dat er al behoorlijk lang vragen zijn over deze discussie maar er niets duidelijk wordt gemaakt.. (correct me if i’m wrong!) Al met al vaar ik al mijn hele leven in bootjes en wordt er uiteindelijk naar goed zeemanschap gevraagd, waarvoor zijn dan de ongeveer helft van de regeltjes nog voor nodig? ik gok om geld binnen te halen.

    Wout (Email) - 05 Juni '13 - 11:39



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel