Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

20 Jul '06 -Verlengde Aspali met bulbsteven vaart 19,3% zuiniger

A/B ASPALI 20/7 - De verlengde Aspali laadt bij maximaal 2,60 meter diepgang in Hengelo 1885 ton zout tegen voorheen 1385 ton. Op het Twentekanaal en de IJssel is de snelheid gelijk gebleven, op de Rijn loopt het schip wat minder. 'Mag ook wel met 33,3% meer geladen', vindt schipper Hans Oomens. De klapper in zijn rendementsberekening is een brandstofbesparing van naar schatting 19,3%. Oomens doet in de mailinglijst VAART!Forum verslag van de eerste resultaten na de ingrijpende verbouwing.

Van Lobith naar Dormagen rekent hij nu 17 uur, 2 vaaruren meer. Op een rondje Hengelo-Dormagen neemt het totale brandstofverbruik 7,77% toe, leert de ervaring tot nu toe. 'Alhoewel ik gehoopt had op een 0% meer verbruik, ben ik met die 7,77 % zeker dik en dik tevreden.'
Verder rekenend komt Oomens op jaarbasis in het contract dat hij vaart aan een brandstofbesparing van maar liefst 19,3% per vervoerde ton. 'Dat vind ik respectabel. De oorzaak ligt in twee zaken, te weten de vernieuwde boegvorm en de verlenging van het schip. Nooit zullen we weten welke zaak welk deel van de besparing veroorzaakt', aldus Oomens.

Aspali met bulbsteven. Foto (C) VAART!

De Aspali met bulbsteven. Foto © VAART!

Verjongd
Het mvs Aspali kwam dinsdag 11 juli weer in de vaart na een ingrijpende verbouwing die vier maanden heeft geduurd. Het schip van Hans en Ineke Oomens is met 25 meter verlengd tot 110 meter, voorzien van een opzienbarende (knalrode) bulbsteven, een nieuwe woning en een dubbelgrote stuurhut. Na alle vernieuwingen is het oorspronkelijke bouwjaar 1917 officieel gewijzigd in 1992. Op de zaterdag voor de eerste afvaart kwamen enkele tientallen collega's, relaties, famlieleden, en bekenden bij 'afbouwwerf' Drenth in Zwartsluis het verjongde schip bewonderen. De Aspali vaart vast met zout van Hengelo naar Uerdingen, Dormagen of Leverkusen.

Aspali / scheepsbel. Foto (c) VAART!

Oomens (rechts) neemt een scheepsbel van de Triton-Werft in ontvangst. Foto © VAART!

Het schip is maandag 13 maart de helling op gegaan bij Triton-Werft in Meiderich. Schipper-eigenaar Hans Oomens heeft belangstellenden doorlopend op de hoogte gehouden met een eigen weblog vol foto's. Dat was mede aanleiding voor de Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart hem de CBOB Binnenvaartondernemerswisseltrofee 2006 toe te kennen en hij werd er goede tweede mee in de verkiezing VAART!Site van het Jaar 2006.

Experiment
Oomens, altijd in voor innovatie, onthulde zijn 'grote experiment' in de mailinglijst VAART!Forum. Hij schreef op 11 maart: 'Het Marin berekende een rendementsverbetering van 14%, de computer van de tekenaar/constructeur kwam op een hele 22,5 %. Kun je je voorstellen hoe spannend dat is? Wat zal het echt worden? Heeft achteraf die investering überhaupt zin gehad?'

lijnenplan bulbsteven Aspali

De Aspali vaart doorgaans het traject Lobith-Leverkusen in 17 uur bij 1700 toeren en een brandstofverbruik van 155 liter. De werkelijke rendementsverbetering moet in de praktijk blijken. Oomens gaat er vanuit dat die binnen de subsidie-normen valt.

Afstroming kop
De Aspali-eigenaar wilde vooral de afstroming van de kop ('een aangepunt wrijfhout') verbeteren. 'De kop is te stomp, heeft als het ware kimmen en onder de bolders zit een - ik noem het maar - kaak, een soort hoek, dus te hoekig. De opdracht aan de constructeur was: maak een plan waarbij er een betere afstroming ontstaat, zonder dat het laadvermogen kost en houdt het betaalbaar. In gemeen overleg hebben we iets ontworpen waaruit uiteindelijk een bulbsteven ontstond.'

Een bulbsteven is voor binnenvaartschepen vrij uitzonderlijk. Tankvaartrederij Koole heeft er een paar in de vaart. Voor Oomens is het geen vergelijkingsmateriaal: 'Bij bestaande schepen is een bulbsteven iets indivudueels. Hij moet ingepast worden in het bestaande lijnenplan.'

Weerstandsafname
Scheepsbouwkundige ir Paul van Erven Doorens is enthousiast over het plan van Oomens. Hij schrijft in het VAART!Forum: 'Tijdens mijn studie in 1965 heb in de sleeptank van de TUDelft binnenvaartschepen met een bulb getest. Professor Krietemeijer heeft er later over gepubliceerd. De bevindingen waren inderdaad een weerstandsafname, doordat de boeggolven minder werden. Ik zeg het niet helemaal correct, want eigenlijk ga je de boeggolf vergroten en dan de bulb zo plaatsen, dat hij interfereert met de voorste schoudergolf. De schoudergolf ontstaat waar het voorschip in het evenwijdige middenschip overgaat.
'Tijdens mijn proefnemingen liep vaak prof Gerritsma rond, de man van de scheepsbewegingen. Hij kon mijn metingen voorspellen, nadat hij naar de golfvorming gekeken had. Mijn eigen oog was niet voldoende geoefend en ik kon het resultaat pas na veel berekeningen vaststellen. In ieder geval was de plaats van de bulb gekoppeld aan de vaarsnelheid bepalend voor het resultaat. De op dit forum genoemde percentages kwamen wel eens voor, maar niet bij iedere bulb en bij iedere snelheid.'

Dat het toepassen van de bulb geen genade in de ogen van scheepsbouwers heeft gevonden kwam volgens Van Erven Doorens om de volgende redenen:

  • Een bulb kost geld en de besparingen waren bij lage brandstofprijzen gering.
  • Een bulb zit voor het schip en is schadegevoelig. (we hebben niet met beschadigde bulbs gesleept!)
  • Het ankeren geeft problemen
  • Voor het installeren van kleiner motorvermogen hoef je het niet doen, want schippers willen veel vermogen, ook al gebruiken ze dat volle vermogen zelden.
Hij noemt het verheugend nu te lezen, dat iemand toch een bulb gaat laten bouwen. 'Ik verwacht alleen, dat de schipper niet voor de brandstofbesparing zal kiezen, maar dat hij gewoon harder gaat varen en daarmee uren verdient.'

Bulbsteven Aspali. Foto (c) VAART!


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Met ijsgang is een ijsbreker niet meer noodzakelijk.

    leunis (Email) - 02 Augustus '06 - 12:11



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel