Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

13 Sep '06 -Europees Parlement stemt voor ambitieus binnenvaartprogramma

STRAATSBURG 13/9 - De binnenvaart moet hoger op de Europese agenda en de Europese Commissie vaart maken met de uitvoering van het actieprogramma voor de binnenvaart "Naiades". Er moet meer geld komen voor de oprichting van een innovatiefonds. Ook voor infrastructuurprojecten en het verkeersmanagementsysteem River Information Services (RIS) moet meer Europees geld beschikbaar komen. Dat heeft de Transportcommissie van het Europees Parlement woensdag besloten in de stemming over het verslag van parlementswoordvoerder Corien Wortmann-Kool (CDA).

Zie ook:

Het verslag van het Parlement is op verschillende punten ambitieuzer dan de Commissie. Mooie voornemens moeten omgezet worden in concrete acties en daar is geld voor nodig. Het Parlement vraagt om meer aandacht voor het onderhoud van de infrastructuur en het opheffen van knelpunten.

Wortmann: "Betrouwbare infrastructuur is de sleutel naar groei en uitbreiding van de binnenvaart en is daarom wat mij betreft een heel belangrijk punt. Het moet niet alleen bij mooie woorden blijven er moeten ook voldoende middelen beschikbaar worden gesteld om bijvoorbeeld vaarwegen uit te diepen, bruggen te verhogen en het moderniseren van sluizen."

Daarvoor zijn de lidstaten aan zet, maar ook de Europese Commissie moet meer geld beschikbaar stellen uit het TEN budget en uit het meerjarige infrastructuurprogramma voor kleine projecten. Tot nu toe gaat het geld vooral naar spoor- en wegprojecten, dat moet dus veranderen.

Veertig miljoen van de sector
Er ligt in Brussel 40 miljoen Euro van de sector op de plank. Het Parlement vindt dat de Europese Commissie en de lidstaten ieder eveneens 40 miljoen op tafel moeten leggen voor een innovatiefonds voor de binnenvaart.
Wortmann: "De commissie kondigt aan bottlenecks te onderzoeken die de ontwikkeling van de binnenvaart in de weg staan, zowel logistiek als administratief. Dat is belangrijk, want de sector ondervindt veel last van onpraktische milieuregelgeving, zoals bijvoorbeeld de afvalregistratie."

Ook op het gebied van het milieu is het Parlement ambitieus: de Commissie moet zo snel mogelijk met voorschriften komen voor schonere brandstof. De sector zelf is hier ook voorstander van, maar de Commissie komt nog steeds niet met een voorstel.

Wortmann gaf aan niet veel te voelen voor een oeverloos debat over institutionele kwesties, het gaat dan met name om de competentiestrijd tussen Europese Commissie en de CCR : "We moeten inzetten op samenwerking en snel starten met de uitvoering van het actieprogramma. Competentiestrijd zal alleen maar vertragend werken." Zo vreest Wortmann.


EBU/ESO in Europees Parlement positief over Naiades

BRUSSEL 20/4 - De binnenvaart heeft zich op 20 april jl. positief uitgesproken over het EU-actieprogramma Naiades tijdens een hoorzitting van het Europees Parlement. CBRB-directeur mr Ton Roos lichtte er namens de Europese binnenvaartorganisaties EBU en ESO het standpunt van de sector toe.

De Europese Commissie heeft Naiades voorgesteld als actieprogramma voor de promotie van de binnenvaart in Europa.

Hoorzitting Naiades

Mr Ton Roos (midden op de foto) tijdens de hoorzitting van het Europees Parlement.

'Onze input en die van andere organisaties zoals die van promotieorganisaties (INE), werknemersorganisaties (ITF), milieuorganisaties (WWF), binnenhavens, riviercommissies (CCR), zullen gebruikt worden voor de standpuntbepaling van het Europees Parlement over dit dossier', meldt Roos.
Corien Wortmann In september wordt over het advies van het Europees Parlement naar alle waarschijnlijkheid gestemd in de plenaire vergadering. Het parlement benoemde Corien Wortmann-Kool (CDA, foto rechts) onlangs tot rapporteur van Naiades.

De organisaties leggen het accent op het belang van de binnenvaart in de Europese vervoersketens. Gewezen wordt ook op verschillen in ontwikkelingsniveau van de binnenvaart in de verschillende lidstaten. Dat maakt het noodzakelijk om afgezien van de gezamenlijke Europese aanpak ook te kijken naar stimuleringsprogramma's per land, om zo verstoring van de concurrentieverhoudingen tegen te gaan, stellen EBU en ESO. Verder wordt zorgvuldigheid gevraagd bij het inbrengen van bestaande sloopfondsen in een nieuw Europees Innovatie Fonds.

Het document bevat een waslijst aan wensen en aandachtspunten. Organisaties zijn vóór het bundelen van de juridische en praktische kennis van Europese instellingen, en erkennen daarin de belangrijke rol van de Europese Commissie. Tegelijk waarschuwen EBU en ESO voor het overboord zetten van rivierverdragen (Akte van Mannheim voor de Rijn, Verdrag van Beograd voor de Donau) en -commissies (CCR, Donaucommissie), omdat die de vrije markt in de binnenvaart mogelijk maken, zonder nationale beperkingen.

Zie ook:


Europarlementslid Corien Wortmann benoemd tot Rapporteur Binnenvaart

BRUSSEL 9/3/06 - Corien Wortmann-Kool (CDA) is in het Europees Parlement benoemd tot rapporteur van Naiades, het door de Europese Commissie voorgestelde actieprogramma voor de promotie van de binnenvaart in Europa.

"Ik ben blij dat de Commissie eindelijk erkent dat de binnenvaart een belangrijke bijdrage kan leveren aan betrouwbaar en milieu-vriendelijk vervoer in Europa. De binnenvaart heeft jaren een onderbelichte rol gespeeld op het Europese niveau. De groeipotentie van de binnenvaartsector moet veel beter benut worden", stelt Wortmann.
In een tijd dat de financiering van projecten in Europa onder druk staat is het volgens de CDA-Europarlementarier absoluut noodzakelijk om het belang van de binnenvaartsector voor het Europees vervoersbeleid te onderstrepen. Het actieprogramma van de Commissie bevat hiertoe een goede aanzet. Wortmann: "Voor Nederland, binnenvaartland bij uitstek, is het door de Commissie gepresenteerde actieprogramma erg belangrijk. Ik ben dan ook blij als rapporteur de reactie van het Parlement voor te bereiden. Het is hard nodig dat Europa hier meer ambitie toont."

Overleg met de sector
De komende maanden zal Wortmann gebruiken om in overleg met de sector en de klanten te bepalen op welke punten het programma verbeterd moet worden en welke onderdelen specifiek prioriteit verdienen. Het programma (Naiades) bevat concrete acties op vijf terreinen:

  1. Het bevorderen van ondernemerschap onder meer door betere toegang tot risikokapitaal voor het MKB en heldere staatssteunregelgeving voor de sector en door het verminderen van administratieve lasten.
  2. Het verbeteren van milieu-en veiligheidsaspecten van de binnenvaart.
  3. Meer aandacht voor opleiding en kennisoverdracht.
  4. Het imago van de binnenvaart verbeteren door een ondersteuningsprogramma voor de nationale promotieorganisaties en hun netwerk.
  5. En last but not least het verbeteren van het multimodale vervoersnetwerk waarbij de nadruk moet liggen op het verbeteren en onderhouden van de infrastructuur.
Op 20 april wordt er in het Europees Parlement een hoorzitting georganiseerd waarbij alle betrokken uit de binnenvaartsector worden uitgenodigd om te reageren op de Commissievoorstellen. In september wordt over het advies van het Europees Parlement naar alle waarschijnlijkheid gestemd in de plenaire vergadering.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel