Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

21 Nov '06 -Straatsburg tegen plan beveiliging logistiek

STRAATSBURG 21/11 Nieuwsblad Transport - Het Europees Parlement gaat niet akkoord met het plan om verladers, vervoerders en expediteurs in alle sectoren extra eisen op te leggen ter beveiliging van de logistieke keten. De enorme kritiek vanuit het vervoersbedrijfsleven (4,5 miljoen betrokken bedrijven) is hard aangekomen bij het Parlement.

Dat zegt Europarlementslid Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD), die in Straatsburg de leiding heeft over het debat over de transportveiligheid. Europees vervoerscommissaris Jacques Barrot wil alle vormen van goederentransport minder kwetsbaar maken tegen terroristische aanslagen. De Europese regeringsleiders hebben Brussel daarom gevraagd. Barrot stelde een ingewikkelde regeling voor waarbij de bedrijven die voldoen aan een reeks kwaliteitsnormen het certificaat ‘veilige operator’ krijgen. De sector ziet een ongekende administratieve rompslomp aankomen.    

Zie ook:


Vrijwillig anti-terreurbeleid voor 'betrouwbare ondernemers'

BRUSSEL 1/3/06 - Verplichte anti-terreurmaatregelen zoals ISPS in de zeevaart komen er voor de binnenvaart niet. De Europese Commissie is ervan overtuigd dat schippers, vrachtwagenchauffeurs en andere spelers in het 'landverkeer' zich graag zullen onderscheiden als 'betrouwbaar ondernemer'. Een 'vrijwillig' systeem dus, waaraan niet valt te ontkomen als je zaken wilt blijven doen met bevrachters en verladers. Jacques Barrot, de Europees commissaris voor transport, heeft dinsdag de eerste contouren van het plan geschetst. Hij benadrukt vooral de voordelen, zoals eenvoudiger veiligheidscontroles.

In de hele EU moet het goederenvervoer beter worden beschermd tegen eventuele terroristische aanslagen. Het gaat om ketenveiligheid, elke schakel in de vervoersketen moet de eigen veiligheid garanderen tegenover de zakenpartners, inclusief verzekeringsmaatschappijen. Barrot zei maandag in Brussel: 'Door de nieuwe voorschriften wordt de Europese Unie het eerste handelsblok ter wereld, dat in alle vervoersmodaliteiten volledig rekening houdt met veiligheidsaspecten. De voorschriften zullen bijdragen tot het voorkomen van terroristische aanslagen in de EU.' Regels voor veilig en vlot vervoer over weg, spoor en water zijn een aanvulling op de al bestaande EU-voorschriften tegen risico's in het lucht- en zeeverkeer met inbegrip van lucht- en zeehavens.

Hoofdpunten van het EU-voorstel zijn:

  • het dwingt bedrijven hun veiligheidsniveau in de vervoersketen aan te passen aan een Europese minimumstandaard. Door de nationale overheid krijgen ze de status van 'betrouwbare onderneming' toegekend, die drie jaar geldig is en telkens kan worden verlengd;
  • het zorgt ervoor dat de nationale statustoekenning in de hele EU wordt erkend;
  • het stimuleert de vorming van veilige vervoerketens met 'betrouwbare ondernemers' als schakels;
  • het geeft 'betrouwbare ondernemers' een voorkeursbehandeling, zowel binnen de EU (bijvoorbeeld in de havens) als aan de buitengrenzen waar de douane ook werkt niet nieuwe veiligheidsvoorschriften;
  • het prikkelt 'betrouwbare ondernemers' zich van andere ondernemers in de vervoerssector positief te onderscheiden.
Om als 'betrouwbare ondernemer' erkend te kunnen worden, moeten de bedrijven aan veiligheidsmanagement doen, dat documenteren en bovendien waarborgen dat ze beschikken over de middelen om veiligheidsrisico's tegemoet te treden. In het bijlage van het voorstel is nog een hele reeks vereisten genoemd waaraan moet worden voldaan. Die hebben onder meer betrekking op de fysieke bescherming van gebouwen, toegangscontroles, het personeel en veiligheidsprocedures. De status 'betrouwbare ondernemer' kan worden afgenomen wanneer een bedrijf de veiligheidsvoorschriften in ernstige mate of bij herhaling negeert. Pas na twee jaar is dan een nieuwe erkenning mogelijk.

Veiligheidsbewustzijn
De EU wil met het voorstel het veiligheidsbewustzijn aanscherpen bij meer dan een half miljoen bedrijven in het transport en aanverwante sectoren. Daarbij wordt rekening gehouden met de grote omvang van de betreffende marktsegmenten en dat het vrijwel onmogelijk is, want te duur en oncontroleerbaar, om allesomvattende veiligheidsmaatregelen door te voeren. De minimumveiligheidseisen worden stap voor stap bijgesteld aan de hand van technische ontwikkelingen en nieuw risico's die zich voor doen. Alle schakels in de vervoersketen worden erbij betrokken, en verantwoordelijk gesteld voor de veiligheid.

De regeling gaat uit van vrijwilligheid en is na intensieve raadpleging van de betrokken bedrijfssectoren uitgewerkt. De Europese Commissie gaat er vanuit dat de komende jaren steeds meer bedrijven zich bij dit veiligheidsverbond zullen aansluiten, al was het maar omdat verladers uit zorg voor het veiligstellen van hun merk en goede naam steeds hogere eisen zullen stellen aan het voorkomen van risico's tijdens het transport. Naast de tijdsbesparing door een vlotte doorgang bij terminals en in havens, mogen 'betrouwbare ondernemers' ook rekenen op een vermindering van controles door overheidsdiensten. De overgang tussen verschillende modaliteiten in het vervoer wordt gemakkelijker naarmate de veiligheidsnormen aansluiten op de strenge EU-voorschriften die al voor lucht- en zeehavens gelden.

De regeling komt volgens de Europese Commissie ten goede aan alle bedrijven die bereid zijn te investeren in veiligheid, maar daarmee hebben gewacht uit vrees voor het verlies van relaties en marktposities. Het op Europees niveau vastleggen van minimumveiligheidseisen zal positief bijdragen aan het voorkomen van strafbare handelingen in het vervoer.

Het voorstel is gegoten in de vorm van een richtlijn, die door het Europees Parlement en de EU-ministerraad moet worden goedgekeurd. Nationale regelingen voor het toekennen van de status 'betrouwbare ondernemer' moeten binnen 18 maanden na goedkeuring van de EU-verordening van kracht worden.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    hebben jullie ook een top 10 van lucht en zeehavens?

    kelly (Email) - 19 Maart '07 - 10:44



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel