20 Feb '06 -Shortsea trafiek op Belgische havens kent sterke groei
ANTWERPEN 20/2 persbericht Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen - Afgelopen jaar werd in de vier Vlaamse zeehavens meer dan 113 miljoen
ton verhandeld met shortsea shipping. Dat is een toename met 5,3
procent tegenover 2004. Meer dan de helft van alle haventrafiek in
Vlaanderen wordt gegenereerd door shortsea shipping. Dat blijkt uit
cijfers die zopas werden vrijgegeven door het Vlaams Promotiebureau
voor Shortsea Shipping.
Grote verladers zien shortsea shipping steeds vaker als een probaat
middel om de verkeersproblemen op de overvolle wegen te vermijden, en
om de transportkosten per eenheid product te beperken. Ook de Europese
Commissie heeft van het bevorderen van deze transportmodaliteit sinds
de jaren ‘90 een beleidsprioriteit gemaakt.
Alle grote bevolkingscentra en alle grote industriegebieden in Europa
kunnen bereikt worden met kustvaarders, al dan niet in combinatie met
binnenschepen. In het bijzonder de landen rond de Baltische Zee, de
Noordzee en de Middellandse Zee komen hiervoor bij uitstek in
aanmerking. Zo bestaan er geregelde shortsea lijndiensten vanuit
Antwerpen, Oostende, Gent of Zeebrugge naar een hele reeks havens in
Groot-Britannië, Scandinavië, Spanje, Italië, Griekenland,
Turkije of een Noordafrikaans land. Door een combinatie van zeevaart en
vaart op de grotere rivieren en kanalen, kunnen in bepaalde landen
zeerivierschepen ook locaties bereiken tot diep in het
binnenland.
Recordcijfers
Het succes van shortsea shipping blijkt uit de cijfers, die zopas zijn
bekend gemaakt. De totale behandelde tonnage in de Vlaamse zeehavens
bereikte in 2005 het record van 224,6 miljoen ton. Daarvan was niet
minder dan 113.124.916 ton afkomstig van shortsea shipping, wat
overeenkomt met 50,4 procent. In twaalf maanden tijd werd er 5.709.882
ton meer aan- en afgevoerd per shortsea shipping.
Daarmee bevestigt shortsea shipping de trend van de afgelopen jaren. In
vergelijking met 1999 is de shortsea trafiek in Vlaanderen toegenomen
met 24.603.240 ton of 27,8 procent. Daarenboven wint shortsea shipping
aan belang tegenover de oceaanvaart: vandaag is 50,4 procent van alle
maritieme trafiek in onze zeehavens afkomstig van shortsea shipping;
zes jaar geleden was dat percentage nog maar 47,8.
De Vlaamse havens
Antwerpen blijft veruit de belangrijkste haven van België voor shortsea
shipping. In 2005 behandelde de grootste Vlaamse haven 70,2 miljoen ton
vracht van shortsea trafieken. Bijna twee derde of 62 procent van alle
shortsea trafiek in Vlaanderen komt in Antwerpen tot stand.
Het relatief belang van shortsea shipping verschilt van de ene tot de
andere zeehaven. Geen enkele haven is meer gefocust op shortsea
shipping dan Oostende, waar 98,8 procent van alle trafiek van deze
vervoersmodaliteit afkomstig is. De groei van de Oostendse haven mag
nagenoeg volledig aan shortsea trafieken worden toegeschreven. Met 7,7
miljoen ton lag in Oostende de shortsea trafiek in 2005 maar liefst 146
procent hoger dan in 1999.
Zowel in absolute tonnage als in termen van relatief belang, is
Zeebrugge de tweede belangrijkste shortsea haven van ons land. Verleden
jaar werd er 25.791.918 ton shortsea vracht behandeld, een toename met
1.292.866 ton of 5,3 procent tegenover 2004. In Zeebrugge is shortsea
shipping thans goed voor 74,6 procent van alle behandelde tonnage. Gent
kende een lichte achteruitgang van het shortsea verkeer, in lijn met de
algemene daling van de maritieme trafieken. Shortsea handhaaft zich in
Gent op het niveau van 2002.
Fluvio-maritieme trafiek
Op de grote kanalen en rivieren stabilizeerde de shortsea trafiek in
2005. In totaal werd er 1.436.421 ton shortsea vracht vervoerd op het
Albertkanaal en op het Zeekanaal naar Brussel. Uitgedrukt in volume
shortsea vracht is het Zeekanaal twee keer zo belangrijk als het
Albertkanaal. Met 450.445 ton shortsea trafiek vertegenwoordigt het
Albertkanaal 31,4 procent van de shortsea shipping op Vlaamse rivieren
en kanalen. Zes jaar geleden, in 1999, werden op Albertkanaal en
Zeekanaal nog 1.759.255 ton per shortsea vervoerd. Het Albertkanaal was
toen nog goed voor 42,4 procent van het shortsea vervoer op rivieren en
kanalen.
De totaalcijfers van de fluvio-maritieme trafiek weerspiegelen een
tegenstrijdige evolutie. Terwijl het shortsea verkeer op het
Albertkanaal in 2005 terugliep met 15,4 procent, kende de shortsea
trafiek op het Albertkanaal een toename met 8,7 procent of 78.875 ton.
Het verlies van structurele trafieken door de sluiting van hoogovens in
Luik verklaart de vermindering van de shortsea trafiek op het
Albertkanaal. Er zijn uiteraard ook nog de bekende infrastructurele
knelpunten. Het aantrekken van nieuwe trafieken zoals van mineralen en
houtspaanders droeg bij tot de stijging op het Zeekanaal. Op het
Albertkanaal werden in 2005 314 kustvaarders geteld, op het Zeekanaal
waren het 346 geladen schepen.