Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

11 Feb '06 -Vijfde Timmersprijs voor Delfts binnenvaartproject DIINAMO

DEN HAAG 10/2 - Ir  Robert Hekkenberg, onderzoeker aan de Technische Universiteit Delft, sectie Scheepsproductie, heeft de jaarlijkse Timmersprijs voor scheepsontwerpers gewonnen. De jury koos zijn 'DIINAMO - concept-exploratiemodel voor de binnenvaart' uit een vijftal presentaties als het meest innovatieve maritieme ontwerp.

Overhandiging Timmersprijs. Foto © VAART!

Juryvoorzitter Chris van Hooren overhandigt de cheque van 3500 euro aan Timmersprijs-winnaar Robert Hekkenberg. Foto © VAART!

Juryvoorzitter ir C.M. van Hooren noemde de binnenvaart 'een terrein dat onze aandacht verdient vanwege de gunstige maatschappelijke aspecten'. Hekkenberg's exploratiemodel zou kunnen bijdragen aan slimme toepassingen en nieuwe concepten voor het vervoer over water, stelde Van Hooren. Hij overhandigde de winnaar een cheque van 3500 euro. De prijs werd voor de vijfde keer uitgereikt tijdens de Maritieme Innovatiedag van scheepsbouworganisatie VNSI, de KNVTS (vereniging van technici op scheepsbouwgebied) en de Stichting Timmersprijs.

Scheepsbouwers in Tweede Kamer. Foto © VAART!

Scheepsbouwers in de Tweede Kamer, te gast bij Roland Kortenhorst (CDA) en Janneke Snijder (VVD). Foto © VAART!
 
CDA-Tweede Kamerlid (en ex-scheepsbouwer) ir Roland Kortenhorst en zijn VVD-collega Janneke Snijder-Hazelhoff traden op als gastheer/-vrouw in het gebouw van de Tweede Kamer. Bij uitzondering werden de 150 zetels in de plenaire zaal tijdens een rondleiding vrijwel allemaal bezet door scheepsbouwers. Staatssecretaris Cees van der Knaap van Defensie onttrok zich kort aan het kabinetsberaad in de naburige Trêveszaal om de vertegenwoordigers van de 'maritieme cluster' toe te spreken.

Economisch aantrekkelijk
In DIINAMO, afkorting voor Delft Integral Inland NAvigation Model, gaat Hekkenberg er vanuit dat de voordelen van binnenvaart boven wegvervoer alleen maar tot hun recht komen wanneer verladers overtuigd raken dat vervoer over water economisch aantrekkelijk is. Of ze daadwerkelijk de overstap maken hangt af van een groot aantal factoren, variërend van logistieke complicaties van intermodaal vervoer tot de technische specificatie van het schip waarmee de lading vervoerd moet worden en de fysieke beperkingen van de gebruikte (vaar)wegen.

Hekkenberg werkt aan een modelomgeving met kwantificeerbare factoren, om vast te kunnen stellen of een bepaalde transportketen mogelijkheden biedt voor economisch rendabel intermodaal vervoer, binnenvaart in combinatie met voor- en natransport over de weg in plaats van ('de makkelijke keus') eenvoudig met een vrachtwagen van A naar B te rijden.

Logistieke modellen
Het probleem is niet nieuw, volgens de Delftse onderzoeker. 'Door de jaren heen hebben velen zich met de problematiek beziggehouden. Dat heeft geresulteerd in gedetailleerde logistieke modellen, die niet alleen de kosten van het vervoer van een eenheid lading van A naar B accuraat kunnen beschrijven, maar ook het transport van vele stuks lading van meerdere startlocaties naar een groot aantal bestemmingen kunnen optimaliseren. Het blijft echter een feit dat het merendeel van het transport binnen Europa over de weg plaatsvindt en dat de grote logistieke modellen daar ook op zijn ingesteld. Met als gevolg dat schepen binnen dit soort modellen veelal wordden vereenvoudigd tot hele grote vrachtwagens.'

Te vaak wordt dan voorbij gegaan aan kenmerken die specifiek zijn voor binnenscheepvaart, zoals het brandstofverbruik dat anders ligt bij op- en afvaart of kanaalvaart, of de bemanningskosten die afhankelijk zijn van scheepsafmetingen, scheepssamenstelling en vaarregime. Hekkenberg: 'Als gevolg van deze parameters kunnen bijvoorbeeld de bemanningskosten per uur voor verschillende schepen een factor 5 verschillen. Dat kan grote gevolgen hebben voor de veronderstelde kosten van vervoer over water.' Varende ondernemers kennen alle regels, voorschriften en praktijkomstandigheden. Dat geldt ook voor branche-organisaties die studies (laten) doen naar kostprijsmodellen, emissies en andere zaken, maar 'vergeten' het schip te plaatsen in de complexe context van intermodaal transport. De verlader, die vertrouwt is met vervoer over de weg, mist doorgaans die kennis van de binnenvaart.

Wetenschappelijk onderzoeker Hekkenberg signaleert een lacune tussen de beschikbare kennis over het varen met binnenschepen en het plaatsen van deze schepen in de context van ladingvervoer binnen Europa. Het gevolg is dat er kansen voor de binnenvaart onbenut blijven, of dat er kansen worden gezien die er in werkelijkheid niet zijn. Met DIINAMO wil hij kennisgebieden combineren en op een eenvoudige wijze toepasbaar maken. Het model inventariseert alle gegevens over de lading en het logistieke proces (het transportscenario), en koppelt die vervolgens aan alle bekende informatie over schepen, vaarwegen en andere modaliteiten. De gegevensanalyse geeft de verlader een dieper inzicht in de sterke en zwakke kanten van de voor zijn situatie berekende transportketens.

Binnen DIINAMO wordt het brandstofverbruik van het schip expliciet berekend. Ir Robert Hekkenberg werkt momenteel aan een module die berekening van het brandstofverbruik voor de hele intermodale keten mogelijk maakt. Hij verwacht daar medio 2006 mee klaar te zijn en kan dan ook laten zien dat vervoer over water minder energie verbruikt en minder milieuvervuilend is dan vervoer over weg.  

Het model drijft verladers met nadruk niet automatisch richting binnenvaart. Alle aspecten van intermodaal vervoer komen in het model aan bod, maar het schip staat wel centraal. Uiteindelijk gaat het om het berekenen van de kansen die vervoer over water biedt.

DIINAMO is gecreëerd naar aanleiding van onderzoek dat de TU Delft, Sectie Scheepsproductie uitvoert binnen CREATING, een project in het 6e kaderprogramma van de Europese Unie. In dit project, waarvoor CBRB (binnenvaart) en VNSI (scheepsbouw) samen de aanzet gaven, wordt door een consortium van 27 bedrijven en onderzoeksinstellingen uit 9 EU-lidstaten gestreefd naar modal shift van weg naar water door verladers een economisch voordelig alternatief voor wegvervoer te bieden en de daarvoor benodigde schepen te ontwerpen en te optimaliseren op het gebied van kosten, milieu en veiligheid.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel